Ahkion vetovarustus
-
Säähän olet perustanut ahkiopajanrellusitikka kirjoitti:Tuon ruppipussin kyllä tilaan.
Tänään sattui kohdalle elämäni ensimmäinen henkilökohtainen lakisääteinen vapaapäivä,
olin kylläkin AM töissä mutta PM irroittelin puuhastelemalla tämmösten kanssa.
Tv:
50 vuotias kuriton kersa. ( vieläkin yritän kansakoulua päästä läpi).
ps. Taustalla oleva seinä on pinkopahvia, jos ette heti hoksaneet.
Pitäisikö meidän alkaa itkemään ja keräämään adressia että kyllä nyt olisi saatava ennen lumen tuloa lumetetut ahkion vetoon soveltuvat retkeilyreitit jokaiseen p-reiän kokoiseen kyläänkin. Vähän samaan tyyliin kun on viime vuodet rakenneltu jäähallejakin jokaiseen lähes konkussissa olevaan kuntaan.Pekka kirjoitti:Lunta prkle!
Pitäisi vaan ensin keksiä miten saataisiin se lahjusasia, ei kun siis vaalirahat maan tavoilla hoidettua päättäjille. Rakennushakkeissahan rakennusliikkeet ovat sen vuosikymmeniä sisällyttäneet urakan hintaan.
Heh, hyvä ajatus! Samaan voisi kytkeä suunnistus- ja vaellushallin. Vielä sellaisen, johon saisi tarvittaessa sadetta, tuulta, myrskyä ja eri lämpötiloja. Minä voisin testata ahkioita ja akpoika tarppeja. Ai niin, kivikkoa ja louhikkoa Hämikselle eräkärryä varten.JBay kirjoitti:Pitäisikö meidän alkaa itkemään ja keräämään adressia että kyllä nyt olisi saatava ennen lumen tuloa lumetetut ahkion vetoon soveltuvat retkeilyreitit jokaiseen p-reiän kokoiseen kyläänkin. Vähän samaan tyyliin kun on viime vuodet rakenneltu jäähallejakin jokaiseen lähes konkussissa olevaan kuntaan.Pekka kirjoitti:Lunta prkle!
Pitäisi vaan ensin keksiä miten saataisiin se lahjusasia, ei kun siis vaalirahat maan tavoilla hoidettua päättäjille. Rakennushakkeissahan rakennusliikkeet ovat sen vuosikymmeniä sisällyttäneet urakan hintaan.
Kuka alkaa veturiksi?
Kun eksyn, lähden kotiin.
Onko kukaan rakentanut Paljakka-ahkiosta jäykkäaisaista versiota. Ostin vaimolleni tällaisen Paljakan ja eka reissun jälkeen sain vaimoltani tehtävän (komennon), rakentaa ahkioon samanlaiset aisat kuten omassa ahkiossani on. Vaimoni nimittäin tuskailee kun ahkio lähtee jyrkänteissä sivulle ja saattaa jopa kiskaista hiihtäjän nurin, tai saattaa laskussa kiertyä puun taakse.
Oman ahkioni aisamalli on tietenkin mahdollinen, mutta jonkin verran työläs tehdä, siinä on kolmea erikokoista ohutseinämäistä teräsputkea ja aisan kiinnitys käy parhaiten itse tehtyyn lasikuituiseen pulkkaan. Jos joku on rakentanut tällaisen fjellpulkken mallisen aisaratkaisun niin olisin siitä kiinnostunut (tai mallia "Naali").
Oman ahkioni aisamalli on tietenkin mahdollinen, mutta jonkin verran työläs tehdä, siinä on kolmea erikokoista ohutseinämäistä teräsputkea ja aisan kiinnitys käy parhaiten itse tehtyyn lasikuituiseen pulkkaan. Jos joku on rakentanut tällaisen fjellpulkken mallisen aisaratkaisun niin olisin siitä kiinnostunut (tai mallia "Naali").
Pilkkijöille on jo tulossa kesäpilkintä mahdollisuus:Pekka kirjoitti:Heh, hyvä ajatus! Samaan voisi kytkeä suunnistus- ja vaellushallin. Vielä sellaisen, johon saisi tarvittaessa sadetta, tuulta, myrskyä ja eri lämpötiloja. Minä voisin testata ahkioita ja akpoika tarppeja. Ai niin, kivikkoa ja louhikkoa Hämikselle eräkärryä varten.
Kuka alkaa veturiksi?
http://yle.fi/uutiset/kuopion_torilla_p ... an/6971641
Tuo varmaan tulee useampaan kaupunkikeskustaan kun kilometriverot on saatu laitettua käyttöön eikä enää kukaan tule kaupunkikeskustojen toripysäköintihalleihin autolla.
-
- Viesti:
En ole rakentanut, mutten näe syytä, etteikö rahamiehen ratkasu toimisi jos haluaa minimoida rakentelun: kUpasta Fjellpulkenin aisat, valjaat ja kiinnikkeet. Jälkimmäisissä tulee pop-niititkin mukana, mutta lisäisi itse sisäpuolelle vielä vahvikkeeksi vaikka metallilistan. Ja pora ja popniittipyssy pitää olla käytettävissä. Helppoa, muttek halpaa.]PPP kirjoitti:Onko kukaan rakentanut Paljakka-ahkiosta jäykkäaisaista versiota. Ostin vaimolleni tällaisen Paljakan ja eka reissun jälkeen sain vaimoltani tehtävän (komennon), rakentaa ahkioon samanlaiset aisat kuten omassa ahkiossani on. Vaimoni nimittäin tuskailee kun ahkio lähtee jyrkänteissä sivulle ja saattaa jopa kiskaista hiihtäjän nurin, tai saattaa laskussa kiertyä puun taakse.
-
- Viesti:
Et ole ainoa joka on tuota mieltä! Olen kuullut mielenilmauksen joskus aika ponnekkaasti voimasanoilla höystettty tunturin rinteessä apaljan sisällön valuessa alarinteeseen ja vetäjän omlessa rusetilla vöineen, aisoineen... Mutta on Paljakka joissain oloissa ihan hyväkin.IrmaK kirjoitti:Kyllä tuo paljakka on yks piru. Sen mie sanon. Perkele ku jatkuasti kaatuilee ja aisat katkeilee ja puun taakse vääntyy rinteessä. Tää oli ensimmäinen ja viimeinen kerta ku lähtee minun mukaan!
-
- Viesti:
Omasta kokemuksestani metsämaastossa ja riittävän pienellä kuormalla. Ristiaisojen tuoma ohjautuvuus ja letterän pieni koko ovat valttia. Suurtuntureilla nämä taas ovat silkkaa tuskaa.luuppi kirjoitti:" Mutta on Paljakka joissain oloissa ihan hyväkin."
- niinku?
- ihan aito kysymys, en ole koskaan kokeillut
Meillä oli sonni joka syötiin ja leikkasin nahan askartelua varten n 7cm levyiseksi hihnaksi josta poistin karvat, so raakanahaksi. Niittasin pätkät sitä armeijan ylijäämävyöhön kyljille ja laitoin letkuklemmareilla ahkion aisaputkiin kiinni. Kestää. Ei turhaan sanottu intiaaniraudaksi. Pitää vaan kostuttaa kun muotoilee. Hyvin epäsuomalaista ja toimivaa. Sorry jos poikkesin aiheesta!
Rawhide