Hikoilu talvivaelluksella

luuppi

Re: Hikoilu talvivaelluksella

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Normantonin tyyliin

- Aluskerrasto/baselayer
- Paksumpi aluskerrasto/midlayer
- Lämpökerrasto
- Kuorivaatteet
- Taukovaatteet

Itse käytän vain merinovillaisia aluskerrastoja ja välikerrokset tavan villaa. ...

Merinoa ja villahousuja, alin kerrosta voi olla joko taysin kosteutta imematon tekokuitu tai melkein sama Asia verkko-merinon muodossa
- itsella Acliman verkkokerrasto
- vaihtaa muita kerroksia, mutta alimmaista ei tarvitse

luuppi

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Untuvahousut putkahtelevat mainintoina eri ketjuissa, eli siis moni kayttaa?
Itsellani on vastaavat, tosin keinoaineista tehdyt, polvipituiset taukohousut. Aukeavat vetskarilla molemmin puolin, eli paalle ja taas pois on nopea operaatio.

Mihin ihan "oikeita" housuja, siis untuvaisia, tarvii?
diver

Viesti Kirjoittaja diver »

Paino,pakkautuvuus ja lämpimyys suhde kun on kohdallaan niin sama kai se mistä ne taukovaatteet on tehty.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Raato

Viesti Kirjoittaja Raato »

Itse olen potkinut päivän mantraa eli kerrospukeutumista vastaan, miten ihmeessä muuten voi pukeutua kuin kerroksittain.....
Täytyy aina muistaa että tuollaiset termit ovat tavallisesti valmistajan mainososaston tekeleitä. Periaate on hyvä ja oikea, mutta kun ohjetta noudatetaan pilkulleen ottamatta olosuhteita huomioon niin yleensä joudutaan harhaan.

Kerrospukeutuminenhan tarkoittaa sitä että oikeita kerroksia on oikeissa paikoissa. Iän ikuisesti on pukeuduttu näin: aluspaita-villapaita-päällysvaate, ei ole vaikeaa, näin on kylmässä tehty tuhansia vuosia. Nyt kun materiaaleja on valtavasti ja osa niistä on todella hyviä niin käyttäjien tuntuma pukeutumiseen katoaa ja ainoa ohje tulee myyjältä jonka tavoite on myydä mahdollisimman paljon. Monta kerrosta maksaa paljon.

Olosuhteita jotka muuttavat kaiken ovat muuttunut lämpötila, toisenlainen maasto, väärät välineet jne, muutahan siihen hikoiluun ei tarvitsekaan. Monta kertaa olen tavannut ihmisiä jotka hikoilevat älyttömästi ja sitten kun kysyy miksi et liiku vähemmällä vaatteella niin yleensä vastaus on tämä: näiden vähentäminen on hankalaa tai kaikkein pahin: myyjä sanoi että nämä kaikki pitää olla koska tämä siirtää kosteutta tämä lämmittää ja tämä suojaa tuulelta jne! Haloo, myyjä ei todennäköisti ole ollut milloinkaan näissä olosuhteissa.
Mihin hävisi se vanha ja itsestään selvä ohje että rasittavaan liikkeeseen lähtiessä pitää olla kylmä? Sinne kaupan hyllyjen väliinkö?

Kun vielä monien kerrosten välppääminen on hidasta ja hankalaa vaikkapa sukset jalassa niin itse olen tehnyt toisin: mitä hankalampi olosuhde ja maasto niin sitä vähemmän kerroksia mutta ne ovat sitten hyviä. Oikeastaan vuoristoliikkuminen on paras opettaja koska jyrkkyys ja nopeat lämpötilan/tuulen vaihtelut pakottavat myös keventämään lastia ja nopeuttamaan vaihtoja.
Siksipä monesti käytän kahta tai kolmea kerrosta, ylin kerros on sitten täysin kylmältä suojaava ja se pois ottamalla voi hiihdellä ilman hikoilua.
StefanG

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Raato kirjoitti: 20 Tammi 2026 12:25
Mihin hävisi se vanha ja itsestään selvä ohje että rasittavaan liikkeeseen lähtiessä pitää olla kylmä?
Tätä olen yrittänyt naisystävälle teroittaa mutta kun hän tuntuu pelkäävän kuolevansa jos hiukan on vilu. Hetken liikuttuun on sitten se perinteinen "pitää vähentää vaatetta".
omat polut

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Taisi jo eskimot sanoa että hikoilu tappaa.
diver

Ja puuvilla(ei eskimot)
StefanG

Viesti Kirjoittaja StefanG »

diver kirjoitti: 20 Tammi 2026 19:25 Ja puuvilla(ei eskimot)
Tiheästi kudottu (niin että on tulenpitävä) puuvillakuorivaate on paras kylmään ja kuivaan talvikeliin. Kuten Ruotsin puolustusvoimien puuvillainen hiihtopusero. Estää tuulen mutta päästää kosteuden lävitseen.

Kuvassa olen juuri tullut kotiin poljettua polkupyörällä töistä kotiin talvella.
Kuva
diver

Sanonta cotton kills tarkoittaa talvella alusvaatteita.
naavahauki

Viesti Kirjoittaja naavahauki »

Se on hankalaa..
Alkuun on kylmä tai jossain välissä kylmä.
Märiksihän ne kuteet menee kun hikoillaan.
Onko sellaisia alusvaatteita (noh ehkä se merinovilla) joita ei pidä riisua tauolle tullessa?
Itse olen tottunut vaihtamaan ainakin alimman kerroksen kun hikiliikunta on tauonnut.
asentopaikan aave

Viesti Kirjoittaja asentopaikan aave »

Verkkoalusvaatteet, kokemusta vain Svalan kamppeista jotka ovat keinokuitua, mutta merinoverkon hankkimista ei ole tullut edes mietittyä. Saattaa merinoversioista olla hyötyä marginaalisesti lämmön kannalta, mututuntumalla kuitenkin sanoisin että merino keräisi kuitenkin enemmän kosteutta hikenä kuin nuo keinokuituiset. Joka tapauksessa, Svalan verkot ovat pelittäneet loistavasti -35 ja +20 asteen välimaastossa erilaisissa aktiviteeteissa, niin en kyllä harkitsisi enää mitään muuta aluskerrosta talviseen hikoiluun kuin verkkoa, tai ainakaan yläkehon osalta.
Jouni

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Minä pyrin välttämään hikoilua ja yleensä onnistuu hyvin. Toki loppukevään lämmössä ja soseessa hikoilee väkisin, mutta en yleensä muulloin. Hiihtäessä sopivan vähän vaatetta ja takin sekä housujen tuuletusvetoketjut, huppu, lakin nosto ylemmäs/poisto sekä hanskojen vaihtaminen lämmön mukaan aktiivisesti käytössä. Ja jalassa pitkät metsäsukset, joilla ei uppoa liikaa.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
asentopaikan aave

Viesti Kirjoittaja asentopaikan aave »

^Tuohan se on tietysti paras tavoite, mutten ole ainakaan itse löytänyt vielä hyvinkään kylmälle kelille vaatetusta jossa ei nyt kuitenkaan palelisi liikkuessa ja repun/rinkan selkämys ei hikoaisi. Toki ahkion käyttöönotto ja vetäminen pelkillä valjailla asian saattaisi ratkaista.
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minulla paras systeemi talvella on Svalan verkkopaita alla ja Ruskovillan merino sen päällä. Ruskovillan pitkät jalassa.
Välissä on ollut fleece tarvittaessa , ja jalassa välihousut jotain keinokuitua .Päällä tuulenpitävä keyesti topattu takki tuuletusaukkoineen. Samaa sarjaa haalarihousut, Icepeak on merkki. Yli 20v sitten ostettu ja on aika hyvin kestänyt.

Minä kyllä hikoilen mutta kun palelenkin helposti niin tämmöinen setti jäi elämään.
Alussa oli paljon muunlaisiakin kokeiluja mutta tuohon päädyin.

Svalaa ja Ruskovillaa en vaihtaisi mihinkään muuhun.
diver

asentopaikan aave kirjoitti: 21 Tammi 2026 00:35 Verkkoalusvaatteet, kokemusta vain Svalan kamppeista jotka ovat keinokuitua, mutta merinoverkon hankkimista ei ole tullut edes mietittyä. Saattaa merinoversioista olla hyötyä marginaalisesti lämmön kannalta, mututuntumalla kuitenkin sanoisin että merino keräisi kuitenkin enemmän kosteutta hikenä kuin nuo keinokuituiset. Joka tapauksessa, Svalan verkot ovat pelittäneet loistavasti -35 ja +20 asteen välimaastossa erilaisissa aktiviteeteissa, niin en kyllä harkitsisi enää mitään muuta aluskerrosta talviseen hikoiluun kuin verkkoa, tai ainakaan yläkehon osalta.
Aika pitkälti juurikin näin.Villaverkko kerää kosteutta selvästi keinokuitua enemmän.Tämä ihan kokemuksesta.
Vastaa Viestiin