Sopiva metsäsuksi

Ile
Viestit: 402
Liittynyt: 08 Heinä 2006 07:17
Paikkakunta: Roi

Viesti Kirjoittaja Ile »

Ile kirjoitti:
Jouni kirjoitti:
Eikä mikään estä ruuvaamasta metsäsuksiin BC-sidettä, tai käyttämästä tellumonoja metsäsuksissa jne.
Minulla on pitkään ollut kahdet metsäsukset, toistet 240 cm suomupidolla ja toiset 280 cm voideltavat. Kummassakin perinteinen eräside. Käytän niiden kanssa huopakumppareita.
Sain isäukolta perinnöksi 270 cm sukset, joihin sitten viime talvena laitoin samanlaiset BC-siteet, kuin minulla on vaellussuksissa. Tuon operaation jälkeen en ole metriäkään hiihtänyt eräsidesuksilla, niin paljon paremmalta ovat BC-siteellä varustetut tuntuneet. Viime talvena siteiden vaihdon jälkeen hiihtokelit olivat koko ajan kohtuullisen kantavat, joten todelliseen kestotestiin upottavassa lumessa ne eivät joutuneet. Nyt onkin jo kestotestiin otollisemmat olosuhteet ja viikonloppuna tänne Rovaniemen seudulla on luvassa reilusti lisää lunta. Pitää viikonloppuna lähteä ummelle hiihtämään.
Testauksesta on toistaiseksi vähän kerrottavaa. Testilenkit ovat olleet lyhyitä tunnin-parin pyrähdyksiä. Lunta on riittävästi (70 cm), mutta se on "liian" kantavaa, upottaa pahimmillaankin vain nilkkaan asti, joten tosi kovalle koetukselle siteet eivät ole joutuneet. Vaiskan "Ankarat avotunturit" -kirjasta luin, että hän käyttää BC-sidettä vaellussuksissaan. Hänen reissuissa side lienee joutunut kunnon testiin, joten pitäisin sitä varsin luotettavana.


Pateku
Viestit: 177
Liittynyt: 24 Syys 2012 17:21

Viesti Kirjoittaja Pateku »

Jaahas, pitäs hankkia metsäsukset+siteet. Mielipiteitä on monia siitä, mikä suksi on paras.

Mikä näistä?
Järvinen Lapponia 280 cm tai 300 cm (suomu vai sileä pohja?)
Peltonen Metsä Skin 270 cm
Peltonen Metsä Step 270 cm

Side finngrip easy tai tegnäs epok.

Onko nuo liukulumikengät pois suljettu vaihtoehto oikeaan hiihtämiseen? Esim jos on keväällä hankikanto niin silloin mettäsuksi on nopeampi.
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Minä hiihdän eniten 280-senttisillä Lapponioilla, mutta noista mainitsemistasi ostaisin Lapponiat 300 cm suomupohjalla. On vain sen verran monta erilaista metsäsuksiparia kertynyt varastoon, että uusia ei nyt kehtaa ostaa. Mutta hyvä on Peltosen 270 Step myös, ja asia riippuu tietysti myös omasta painostasi.

Suksen pituus on usein tärkeää. Sen sijaan pohjan valinta on enemmän makuasia. Yksi tykkää voideltavasta, jonka saa parhaimmillaan paremmin luistavaksi, toinen taas huolettomammasta suomupohjasta.

Karvapohjasuksi on ihan kiinnostava peli, joskin toki tietyissä hankioloissa upottaa pitkää metsäsuksea enemmän. Hiihdätkö yksiksesi vai jonkun toisen kanssa? Kokeilin yhden talven karvapohjasuksea ja kotimetsissä sillä oli yksikseen mukava hiihdellä. Mutta kun kävimme vaimon kanssa parin päivän reissulla, alkoihan se välillä vähän ärsyttää, kun hän metsäsuksillaan liukui keveästi nopeammin aina tasamaalla saati sitten alamäissä. Itse pääsin karvapohjilla niissä harvoissa jyrkemmissä ylämäissä suoremmin ja vähän helpommin, mutta tosiaan sellainen selvä perusvauhdin ero oli.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Noista kahdesta siteestä valitsisin easyt.Molemmista on kokemusta.
Epokit on ihan hyvät hiihtää mutta käytettävyys on mielestäni huono.
Nilkan ympäri tuleva nahkaremmi metallisolki yhdistelmä on pakkasessa
kovettuessaan viheliäinen näplättävä jos ajatellaan tilanne että kaadut
hankalassa paikassa voi siteen irrotus käydä hankalaksi.Toki koko kengän
saa riisuttua pois mutta onko se sitten paksussa lumessa hyvä vaihtoehto.
Tästä syystä siteet on olleet jo vuosia käyttämättä.
omat polut
Viestit: 4223
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Sileäpohjaiset ja ähkiöön/reppuun skinit mukaan.
Pateku
Viestit: 177
Liittynyt: 24 Syys 2012 17:21

Viesti Kirjoittaja Pateku »

Jouni kirjoitti:Mutta hyvä on Peltosen 270 Step myös, ja asia riippuu tietysti myös omasta painostasi.

Suksen pituus on usein tärkeää. Sen sijaan pohjan valinta on enemmän makuasia. Yksi tykkää voideltavasta, jonka saa parhaimmillaan paremmin luistavaksi, toinen taas huolettomammasta suomupohjasta.

Karvapohjasuksi on ihan kiinnostava peli, joskin toki tietyissä hankioloissa upottaa pitkää metsäsuksea enemmän. Hiihdätkö yksiksesi vai jonkun toisen kanssa?
Lapponiat kiinnostaa, mutta Peltonen 270 step olisi 50-70€ halvempi vaihtoehto. Painoa hiihtokunnossa 85-90kg, ilman reppua/rinkkaa. Enimmäkseen hiihdän omien poikien kanssa, joten hiihtovauhti ei ole mikään valtava. Vauhdin puolesta liukulumikengätkin vois mennä, mutta esim kevät hangilla taitaa olla hankalat hiihdettävät lyhyyden vuoksi. Tällä hetkellä käytössä sa-intin vanhat 230 cm pitkät järviset.
hannes
Viestit: 10808
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minulla on 270vm Peltoset ja 80kg;n painolla on mennyt hyvin.
Jos nyt ostaisin niin varmaan kuitenkin nuo 10cm pidemmät Järviset. Tuosta suksien hintaerosta en välittäisi jos ei ole ihan pakko!

Minulla on suomupohjat ja ahkion kanssa vedän pohjaan pitoteipin. Sen päälle voi vetää tarvittaessa luistoa tai jotain suojakelin voidetta. Aikaa myöten kaikki voiteet kuluu pois.

3metrin Järviset ovat varmaan hyvät oikeassa umpisessa, mutta itse hiihtelen (vaellus-)Peltosillani kotimetsissä ja pusikoissa, niin ovat kätevämmät.

Pitkään ajattelin että sileät pohjat ovat paremmat mutta helpommalla pääsee suomupohjilla voitelun suhteen - oma mutu.

Skinit ovat varmaan hyvät olla repussa, vaan on ne minulla vielä hankkimatta.

Irtoremmi jyrkkään mutta kovapohjaiseen nousuun auttaa kävelytyylissä mutta pehmeässä niistä ei ole apua.
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

diver kirjoitti:Noista kahdesta siteestä valitsisin easyt.Molemmista on kokemusta.
Epokit on ihan hyvät hiihtää mutta käytettävyys on mielestäni huono.
Nilkan ympäri tuleva nahkaremmi metallisolki yhdistelmä on pakkasessa
kovettuessaan viheliäinen näplättävä jos ajatellaan tilanne että kaadut
hankalassa paikassa voi siteen irrotus käydä hankalaksi.Toki koko kengän
saa riisuttua pois mutta onko se sitten paksussa lumessa hyvä vaihtoehto.
Tästä syystä siteet on olleet jo vuosia käyttämättä.
Ääni easyille täältäkin. Omia siteita hajatellessani otin huomioon sen että polveni ei ole se heikoin lenkki kaatuessani, joten toi finngrip easy toimii juuri kuten ajattelin, suksi lähtee jalasta kun kaadun ja polvet ja nilkat säästyy. Ajattelemisen arvoinen pointti jos etelän surkeiden talvien takia sinuakin vaivaa krooninen kaatumatauti :lol:
Pateku
Viestit: 177
Liittynyt: 24 Syys 2012 17:21

Viesti Kirjoittaja Pateku »

Kiitoksia kommenteista. Suksen ostosta voi tehdä yllättävän vaikean. :lol:
Välillä olen jo varma, että ostan halvimman eli Peltonen metsä suomupohjalla. Sitten kun keskustelee ihmisten kanssa niin kohta tuntuu, että liukulumikengät onkin se minulle sopiva vaihtoehto. Tämä tulee aiheuttamaan sen, että jossain pusikossa pitkällä suksella rämpiessä tulee väistämättä mieleen, että olisinpa ostanut liukulumikengät. Ja taas liukulumikengillä kantohangilla/tasaisella suolla tulee taas mieleen luistavat metsäsukset. Suo siellä, vetelä täällä.
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Pateku kirjoitti:Kiitoksia kommenteista. Suksen ostosta voi tehdä yllättävän vaikean. :lol:
Välillä olen jo varma, että ostan halvimman eli Peltonen metsä suomupohjalla. Sitten kun keskustelee ihmisten kanssa niin kohta tuntuu, että liukulumikengät onkin se minulle sopiva vaihtoehto. Tämä tulee aiheuttamaan sen, että jossain pusikossa pitkällä suksella rämpiessä tulee väistämättä mieleen, että olisinpa ostanut liukulumikengät. Ja taas liukulumikengillä kantohangilla/tasaisella suolla tulee taas mieleen luistavat metsäsukset. Suo siellä, vetelä täällä.
Minustakin tuntuu joskus saukon jälkiä seuraillessani, että olisinpa syntynyt turkki päällä.
Olis pito ja luisto samassa paketissa.
Viis metriä liukua ja ponkaisu ja taas viisi metriä. Eikä liuku lyhenis ylämäessäkään.
(Kaikilla suksilla voi onneksi hiihtää)
rastigaissa
Viestit: 514
Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31

Viesti Kirjoittaja rastigaissa »

Maaseudun Tulevaisuus tänään:
http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/mets ... i-1.223326

Vaikuttaa siltä, että verkkoon ei ole päässyt koko artikkeli. Eikä artikkeli ole aivan niin yksioikoinen kuin verkkojutun lööppi.
Kyseessä joka tapauksessa tyyppi, joka harrastaa umpihankihiihtoa oikeasti.
sisko
Viestit: 360
Liittynyt: 19 Helmi 2008 22:30

Viesti Kirjoittaja sisko »

Hei! Nyt kävi niin, että hankin Scandinavian Outdoorista Yoko Hanki -metsäsukset pitopohjalla. Ehdottomasti halusin pitopohjaiset, kun olen tykännyt niistä ainakin tunturisuksissa.
Se, mikä verkkokaupan kuvissa ei näkynyt, oli suksien valkoinen pohja! Miten ne pitäisi voidella? Vai pitäisikö mitenkään? Muutaman testihiihdon olen tehnyt voitelematta, ja ihan mukavilta tuntuvat niinkin. Mutta liekö tuollaiset tarkoitus voidella, siis luistoalueelta, luiston parantamiseksi? Kovin monista keleistä ei kokemusta ole vielä - no jaa, kerran olin nuoskalumella liikkeellä, ja silloin ei kyllä luistanut.
Vai tulinko hankkineeksi jotain ihan sekundaa? :roll:
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Nestemäiset pikaluistot.parafiini ei tartu noihin valkeisiin
pohjiin kovin kummoisesti vrt musta pohja.kannattaa laittaa
mieluummin usein kuin harvoin.Myös pitoalue kannattaa käsitellä
samaisella aineella tämä auttaa takkalakeleillä.Laita voide kun
mahdollista kuivaan ja lämpimään suksenpohjaan ja anna kuivua
mahdollisimman pitkään esim.yön yli.Lähtiesä pyyhkäise vaikka
jollain kankaalla tahi sukkahousulla luistopintoja.
Jouni
Viestit: 1243
Liittynyt: 24 Huhti 2006 20:43

Viesti Kirjoittaja Jouni »

Ostit, sisko, varmaan Optigripit? Eli nano-pitopohjaiset sukset. Et toki sekundaa ostanut, mutta hyvä on tietää muutamia asioita:

Se nanopohja on vähän niinkuin terva generation x. Pitää ja luistaa koko matkaltaan, ja normaalilla pakkaskelillä oikein hyvinkin. Meillä on yhdet Optigripit jostain vajaan viiden vuoden takaa. Ne olivat koko testisuksipaletin liukkaimmat normaalilla pakkaskelillä ja silti pitivät erittäin hyvin. Mutta silloinen nanopohja ei pärjännyt takkalassa, eli nollan tuntumassa ja etenkin nollan tuntumassa uudella lumella keräsi pahasti lunta suksien pohjiin. Nuo sinun nanopohjasi ovat uudempaa, Optigrip 2.0 varmaankin, ja sen on sanottu toimivan takkalaolosuhteissa paremmin. Omakohtaista kokemusta ei minulla siitä ole.

Nanopohjille takkalakelejä varten on kehitetty omia aineitaan, joihin diver edellä viittaa. Kirjoita googleen vaikka anti ice nano, niin tulee erilaisia vaihtoehtoja.

Yokothan ovat kuten Karhut, ylivoimaisesti kevyemmät kuin esimerkiksi Järviset tai Peltoset.
Jounin kirjamyymälä: Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
diver
Viestit: 2398
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Aivan tosiaan hyvä Jouni.mulla tuli suomupohjaan nuo ohjeet.
Tuolla tavoin olen valkeapohjaisia suomu peltosia ihan hyvällä
menestyksellä voidellut.
Vastaa Viestiin