Kokemuksia risukeittimistä

tyy

Kokemuksia risukeittimistä

Viesti Kirjoittaja tyy »

Risukeittimat olleet viimeaikoina eräänlainen muoti-ilmiö ja olen niihin haksahtanut itsekin. Itse olen käyttänyt risukeitintä lyhyiden retkien lisäksi kahdella pitkällä vaelluksella. Kokemukset ovat kaksijakoiset.

Kunzin risukeitin toimi hienosti viime syyskesästä Muotkalla kolmen ihmisen vaelluksella, eikä muuta keitintä kaivannut. Hyvään käyttökokemukseen vaikuttivat luonnollisesti varsin hyvät sääolosuhteet ja seutu, jolta risua oli saatavissa.

Toisenlainen kokemus oli Vargo Hexagon kesäkuun alun reissulla. Teholtaa Vargo on Kunziin tottuneelle pettymys, vaikka kyllä silläkin kiireetön keittelee. Keveys on tietysti omaa luokkaansa.

Sattui myös pari sellaista iltaa, että Vargolla ruuat olisivat jääneet tekemättä. Onneksi matkassa oli myös kaasua. Seutu oli varsinkin alkumatkasta turhan vaativaa risukeittimen käytölle.

Aivan varauksetta pelkällä risukeittimellä ei minusta matkaan lähtemistä voi suositella. Vähintään tulee varautua siihen, että lämpimän aterian puuttumaan jääminen on hyväksyttävissä.

Jotenkin risukeittelystä tuntuu myös olevan menossa uutuuden viehätys ja mietityttää, onko se aina kaiken sen vaivan arvoista. Onko muilla samansuuntaisia ajatuksia vai olenko ainoa "luopio".


Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Hemmetin hemmetti! Juuri kun aloin vakavissani harkitsemaan risukeittimen hankkimista, niin joko se alkaa olla menneen talven lumia? Toisaalta sopisi minulle hyvin. Haukkukaa vaan lyttyyn kaikki keittimenne, jotka risuilla toimivat, niin minä ostan yhden niistä varsin edukkaaseen hintaan.

Mietin, että rinkkaan (Savotta 50) näyttää jäävän tilaa ylimääräisille risuille. Jos tervaisia risuja ottaisi mukaan varalle muutaman heinähäkillisen, niin ei olisi ihan varvikon armoilla koko ajan. Myös tupakinnatsat ja persepaperit palanevat Kuntsissa?

Mitä häh?

-Boueme
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Siihen rinkkaan nyt sopii motti halkoja, joten siitä vaan. Mutta en toki ole risukeitintä hylkäämässä, puran vain tuntojani.

Joka tapauksessa lähden Muotkalle taas risukeittimen kanssa.
teeri
Viestit: 126
Liittynyt: 28 Maalis 2011 08:09

Viesti Kirjoittaja teeri »

Muotkalla myös keväällä risukeittimen kanssa, ja hyvin pärjäsin. Sellainen huomio kyllä tuli että ainakaan noin keväällä tunturissa koivun risu ei pala kun on läpeensä märkää, täällä kotopuolessa sillä kyllä keittelee vaikka het vesisateen päälle. Matkassa oli myös kirves jolla sai silpastua hyvää tervaslastua aina ku sattu kunnon punakka kanto vastaan. Keitin ei itessään paina mitään kun on titaaninen four dog stove mut jos ajattelee et kantaa parin päivän tervasvarastoa (ehket 300-400g) ja kirvestä (500g) niin niillä kyllä mennään lähemmäs kaasutarpeiston painoa. Mutta kaasupänikät ainakin pitemmällä matkalla veisivät kyllä enämpi tilaa. Eikähän tuota varmuusvarastoa tarvi kantaa muuten ku avo paljakas ja koivikos, mistä mä en ainakaan tahtonu löytää poltettavaa. Ellei sit löydy katajaa. Jos joku osaa neuvoa et miten sen tunturi koivun saa palamaan niin olisin kiitollinen.

Omassa keittimessäni en moiti muuta kuin että olisi ehket saanu olla pikkasen isompi. Noita on markkinoilla kolmea eri kokoa ja otin keskimmäisen. Olis varmaan pitäny ottaa se isoin niin olisi saanu pikkasen enämpi tehoa keittelyyn, tosin vaatiihan se sitten enämpi polttoainetttakin. Tehokkuutta saa huomattavasti myös oikeanlaisella kattila valinnalla ja jonkinlainen tuulensuoja on kyllä ainakin tässä mallissa ehdoton.
Vielä palan matkaa,,,
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

teeri kirjoitti:Muotkalla myös keväällä risukeittimen kanssa, ja hyvin pärjäsin. Sellainen huomio kyllä tuli että ainakaan noin keväällä tunturissa koivun risu ei pala kun on läpeensä märkää
Tunturikoivu lahoaa todella nopeasti, eikä siitä enää ole polttopuuksi. Missä taas havupuun risua on saatavilla, ei risukeittimen kanssa yleensä tule ongelmia.
Appis
Viestit: 193
Liittynyt: 18 Tammi 2006 15:07

Viesti Kirjoittaja Appis »

Pidän kerran-parin keittokerran polttopuita=risuja mukana rinkassa ja piän mukana pientä kaasupoltinta ja -pulloa. Just myrskyllä/sateella on kiva teltassa keitellä lämmintä, kun ulos ei huvita lähteä.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Appis kirjoitti:Pidän kerran-parin keittokerran polttopuita=risuja mukana rinkassa ja piän mukana pientä kaasupoltinta ja -pulloa. Just myrskyllä/sateella on kiva teltassa keitellä lämmintä, kun ulos ei huvita lähteä.
Joo, tähän olen päätynyt minäkin. Ihan ilman kaasua lähteminen aiheuttaa todennäköisesti suuremman epämukavuuden, kuin sen pienen putelin ja poltimen kantaminen.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Samanlaiset kokemukset meikäläisellä. Kaasukeitin ja pikkupullo kaasua mukaan varoiksi. Tällainen setti Künzi ja trangian kopiopoltin takaavat leirimukavuuden kaikissa oloissa. Talvella riittää trangian tenupoltin varoiksi. Talvella yleensä kokkaillaan nuotiolla.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Itselläni on ollut tenupullo ja tenupoltin Vargo Hexagonin kaverina. Keitän aamukahvit yleensä jokatapauksessa tenulla koska teen sen ennenkuin nousen edes ylös.

Käynyt kyllä mielessä pieni lisätuulisuoja ja esbit-keitin jolloin tenua ei tarvittaisi ollenkaan. Esbit-napit olisivat todennäköisesti märkien puidenkin kaverina aika kelvollisia sytytysapuja. Melko kalliita nuo napit kylläkin ovat.
Villa
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Maalis 2010 09:52

Viesti Kirjoittaja Villa »

Käytössä Honey Stove risukeitin ja sadekelien varalta juuri noita Esbit-paloja. Hyvin on pelittänyt.
hannes
Viestit: 10743
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Vargo vaatii kuivat risut toimiakseen kunnolla. Koivuisella alueella kannattaa hakea vaikka sitä yhtä sinne eksynyttä mäntyä, jolloin soppaveden saa kuumaksi.
Kunzi on isompi ja varmempi mutta painaakin enemmän.

Primuksen Expres stove - kaasukeitin kulkee mukana - ja useimmiten täysi kaasupullokin :D

Nyt oli kattilana mukana Trangian kahvipannu mutta sekin on liian leveä optimaaliseen kokkaukseen.

Noin 20e:llä saa 0,6l kannellisen alumiinimukin/potin tai noin 70e:n titaanisen vastaavan. Painoero on vajaa 100g, hintaero 50e. Siinä sitä arpomista.
Potin leveys on sopiva Vargolle ja Expr.-stovelle

Hyviä syttyjä ja kuivaa kovaa puuta kannattaa yhden , kahden keitoksen verran kantaa rinkassakin.

Kyllähän sen harjuksen Trangian kahvipannuunkin kiepittää ja keittää mutta isommille kokkauksille (kalaa, lettuja) tein nuotion.
Nuotiolla pystyy myös 'esikuivattamaan' märät puut.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Mulla oli käytössä BushCooker. Tosin olin yleensä niin väsy, etten jaksanut alkaan pulaan sen kanssa vaan käytin kaasua. Alkusytytykseen olin varoiksi varannut Esbit-paloja.

Kokeiltava kuitenkin oli ja hyvin tuntui pelittävän. Olin yllättynyt kuinka paljon se vaati risuja eli kuinka taajaan niitä oli syötettävä. Juuri kun näytti hyvältä, niin johan liekit oli melkein kokonaan sammuneet kun risut paloi loppuun.

Mutta kerrassaan mainio peli ja kulkee mukana tulevaisuudessakin.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

PeteBee kirjoitti:Mulla oli käytössä BushCooker. Tosin olin yleensä niin väsy, etten jaksanut alkaan pulaan sen kanssa vaan käytin kaasua. Alkusytytykseen olin varoiksi varannut Esbit-paloja.
Tämähän siinä usein on, varsinkin yksin ollessa.
PeteBee kirjoitti:Kokeiltava kuitenkin oli ja hyvin tuntui pelittävän. Olin yllättynyt kuinka paljon se vaati risuja eli kuinka taajaan niitä oli syötettävä. Juuri kun näytti hyvältä, niin johan liekit oli melkein kokonaan sammuneet kun risut paloi loppuun.
Näiden pienempien riesa on juuri tuo. Kunzissa ilmiö ei ole aivan niin ärsyttävä.
Mikko S
Viestit: 260
Liittynyt: 10 Kesä 2009 14:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Mikko S »

Törmäsin tuossa uuteen risukeittimeen, tämä ei ole edes mahdottoman kallis, noin 35e toimitettuna. Onko kukaan tämmöistä päässyt kokeilemaan?

EMBERLIT
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timoa »

Itelläni käytössä "ikea" puukeitin koska se sopii täydellisesti kattilan ympärille. Siis sellaisten kattiloiden jonka sisällä on tarkoitus pitää kaasupulloa eli ovat materiaalin verran leveämpiä kuin kaasupullo. Hintaa hökötykselle on 5€ sekä kaksi kapeaa telttakiilaa.

Kuva keittimestä

Ainoana miinuksena on keittimen pakkaaminen muiden kattiloiden kanssa käytettäessä. Pitäisi tehdä toinen versio jonka korkeutta voisi säätää. Silloin sen saisi mahtumaan suuremman kattilan sisälle näppärästi.
Vastaa Viestiin