Kokemuksia risukeittimistä

tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Näppärän oloinen koska näyttää olevan taiteltunakin miltei heti käyttökunnossa. Tilasin juuri myös keveytensä takia, suht' pientä puuta näprätään tosin tässäkin. https://goo.gl/2FCXUk


Jii.Pee
Viestit: 1074
Liittynyt: 22 Huhti 2010 23:53
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jii.Pee »

Ei ole pohjaa. Pohjana on yleensä kivi tai ihan hiekka/sora toimii kans. Eipä sitä pehmeälle voisi muutenkaan laittaa kun keikkuu. Pitää katella löytyykö kuvia.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

tst:n linkkaamassa on ratkaistu se, mika kayttamaani vaivaa: vaikka spriikeitin (-poltin!) on varalla mukana, haittaa liekkien korkeusero kovasti tehokkuutta, jos spriihin (esim. sisalla tuvassa) joutuu turvautumaan
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Ajatuksissa isohko risukeitin SOLO STOVE CAMFIRE - tulistelijoilla kokemuksia tästäkin 1 kilon painoisesta kapistuksesta.. :?:
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

Kyselin aikoinaan, mutta en saanut vastausta.
Luuletteko tai tiedättekö, toimisiko risukeittimissä pelletit polttoaineena?
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

zag kirjoitti:Kyselin aikoinaan, mutta en saanut vastausta.
Luuletteko tai tiedättekö, toimisiko risukeittimissä pelletit polttoaineena?
Uskoisin, että toimivat päältä sytytettynä, ja kun hiillos alkaa hiipua niihin voi alkaa sitten lisätä risuja yms polttoaineiksi :wink:
sepaonu
Viestit: 248
Liittynyt: 16 Tammi 2015 20:32
Paikkakunta: Ingliste, viro

Viesti Kirjoittaja sepaonu »

Tässä kaveri sano, että puukaasunpoltimessä oli toiminut 45min, uskon, että ulkoinen tölkki on litranen.Kuvat ja muuvipätka.
http://matkafoorum.net/viewtopic.php?f= ... 625#p16625
aamu alkaa kahvilla
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

zag kirjoitti:Kyselin aikoinaan, mutta en saanut vastausta.
Luuletteko tai tiedättekö, toimisiko risukeittimissä pelletit polttoaineena?
turinat/viewtopic.php?p=320506#320506
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

IkiHonka kirjoitti:...Kun pellettejä ei lisätä palon aikana, niin...
Siis onko joku pellettien ominaisuus tai palotekninen yms. syy, ettei voisi syöttää palon aikana? Synnyttävätkö pelletit ehkä enemmän kuumuutta kuin esim. pienet sormenmittaiset kelopilkkeet, joita itse olen risukeittimessäni käyttänyt? Kysymys siksi, että jostakin luin kommentin, että pellettien poltto olisi saanut esim. Kuntzin pellit vääntyilemään. Samoista lähteistä olen kuitenkin lukenut, että pellettien tuottama lämpö olisi huomattavasti vähäisempi, esim. takassa poltettuina, kuin vaikkapa koivuklapien. Kiehuvatko risukeittimessä pelleteillä kahvit kuitenkin?
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^ Minkä tähden haluat värkkäillä sen polttimen kanssa. Sehän siinä hyvä ominaisuus onkin, ettei pellettipolttimeen tarvitse koskea sytyttämisen jälkeen palamisen aikana. Esim. aterintelineellinen palaa itsekseen loppuhehkuineen kolmisen tuntia. Jos menet siihen kesken lisäämään pellettiä, niin useimmissa tapauksissa saat palamisen tukahdutettua.

Jos haluat värkkäillä niin unohda pelletit ja jatka risuilla tai pikku pilkkeillä. Niitä saa olla syöttämässä vähän päästä...

Kokeile, siinä se pellettien luonne selviää parhaiten, eikä tarvitse pohdiskella toisen käden tietojen oikeellisuutta. Eikä maksa paljoa. Vastineeksi saa kokemusta ja täsmävastaukset kysymyksiinsä.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

^ No, minä olen aina lähtenyt siitä, ettei kaikkien tarvitse keksiä pyörää uudestaan. Tässä lähinnä siksi, että tuntuisi turhalta ostaa 16 kg:n säkki itselleni täysin tuntemattomia tuotteita, joiden omiin tarkoituksiini sopivuudesta ei ole pienintäkään ennakkokäsitystä. Nyt siis kyseessä lähinnä määrä, ei hinta. Kokemusteni mukaan tämäntapaisten saittien parasta antiahan, ainakin usein, on tietojen ja kokemusten vaihto, siksi rohkenin kysyä.
Värkkäilyä haluaisin välttää, vaikka nykyisenkaltaisilla "pikkuhaloilla" homma on pelittänyt mainiosti, kahvivedet kiehuvat yhdellä täytöllä ja tulta jää vielä tunnelmointiinkin. Ongelma vain on sopivien värkkien hankinta ja myös logistiset seikat, koska leirikeittiöni useimmiten sijaitsevat paikoilla, joissa ei polttoainetta paikanpäältä löydy.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^ Tuntuu vaan että sinä et tahdo sanaa uskoa että se toimii.

Et ole tainnut sitä youtubesta katsella, kun asia niin vieraalta sinulle vaikuttaa.

Tuossa esimerkiksi muutamia:
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
zag
Viestit: 480
Liittynyt: 03 Loka 2008 14:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja zag »

^ Kiitos, nyt oli senverran selkeää evidenssiä, että ilman muuta olen valmis yhden säkillisen kokeilemaan. Ei tosiaan ollut sattunut silmiini juutuuppipätkiä – huonosti haettu :oops:.

Sensijaan epäilyjäni ohjasivat oheisenkaltaiset lainaukset:
”Siinä missä klapeja voi lisätä pesään kesken polttamisen, joutuu kaikissa pellettipolttimissa odottamaan edellisen panoksen hiipumista loppuun ”
”Huom. Älä lisää pellettiä kesken palamisen leimahdusvaraan vuoksi ”
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Solo Stove taitaa liekkien perusteella olla turhankin tehokas pellettien polttaja, verrattuna esim tuohon Ikean ateritelineeseen, jossa se palaa hissukseen ja tuottaa lämpöä pidemmänkin aikaa :wink:
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Zagille vinkiksi, että kissanhiekkapellettejä saa myös pienemmissä pusseissa ja ne käyvät samalla tavalla risukeittimeen. Talvivaellusvarusteet/telttalämmitin -ketjusta lainattua:
Korpijaakko kirjoitti:
gubbe kirjoitti:Onko arvon turinoitsijoilla minkälaisia kokemuksia briketeistä ja pelleteistä kaminan ja risukeittimen polttoaineena?
Olen seurannut sivusta kun kaveri käytti risukeittimessään (Bushbuddy Ultra) pellettejä ("kissanhiekkaa") polttoaineena. Paloi tasaisesti ja kipinöimättä hyvällä teholla, mutta sytyttäminen oli vaikeaa ja onnistui helpoite palavalla nesteellä. Lisääminen hiilloksen päälle toimi hyvin.
Vastaa Viestiin