Eräkärry

Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Zarmog kirjoitti:
Hamalainen kirjoitti:
Zarmog kirjoitti:
On kyllä ihmeellinen hinnoittelu. Päivävuokra ei muutu otit sitten 1,3 tai 7 päivää? Muutenkin kova vuokra eräkärrystä.
Onko sinulla hyviä ehdotuksia mikä vuokra pitäisi olla. Pidemmät vuokraukset neuvotellaan aina tapauskohtaisesti
Lähinnä iski silmään tuo hinta-yhteenveto missä päivävuokra ei muutu vuokrajakson pituudesta riippuen. Kysyntähän sen hinnan lopulta määrää.

20e/pv 40e/3pv ja 80e/viikko. Jotain tälläistä ehkä lähtisin pyytämään. itse arvostan sitä että hinnat on näkyvissä eikä "pyydä tarjous" tyylisesti.

Toivottavasti kärrylle löytyy kysyntää oli hinta mikä hyvänsä.
Tämä kevät on ollut hyvä, kärryt ovat kohta loppu. Saan kyllä osia aika nopeasti. Toimituskatko voi olle ehkä 2 vkoa.
Kesäkuun alussa Kärryn hinnat nousevat. Kärryhän on nyt melkein kokonaan kotimaista valmistetta. Ainoastaan pyörä on kokonaan ulkomaista valmistetta. Jotain muutakin pientä tulee ulkoa. Kotimaisuusaste taitaa olla pitkälle yli 90%


Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Eräkärryn kanssa on tainnut käydä niin että vasta nyt alkaa ihmisille valkenemaan kuinka hyödyllisestä laitteesta on kyse. Joku voi olla jo sitä mieltä että miksi kantaa kun voi päästä helpommallakin.

Tuntuu vähän samalta kuin sähköpyörissä. Muutama vuosi sitten sähköpyöriä ennustettiin myytävän 3500 kpl. Tänä vuonna ennuste on 35000 kpl
Toisaalta jos tietoni on aivan oikeat niin Eräkärry on ainoa yksipyöräinen jota on saatavissa heti toimitukseen.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Eräkärryjä voi bongata tänä kesänä ainakin Saariselän maastoissa, Kaldoaivissa ja Hetta-Pallas reitillä.
Eräkärrykanta on kasvanut niin että niitä voi bongata jokapuolella Suomea
Hanu
Viestit: 3955
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Mielenkiinnosta täytyisi kärryä testata. Luulen, että poluttomassa puskassa ja suolla ei ole kovin kätevä. Polulla varmasti toimii.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Hanu kirjoitti:Mielenkiinnosta täytyisi kärryä testata. Luulen, että poluttomassa puskassa ja suolla ei ole kovin kätevä. Polulla varmasti toimii.
Tuttu väite. Eräkärryn alkuaikoina sain sen kuvan että Lapissa ei muuta olekaan kuin läpitunkematonta koivikkoa ja kivirakkaa. Oma kokemus on että täällä etelässä on ne vaikeimmat maastot.
Kuitenkin Eräkärryjen määrä on koko ajan lisääntynyt.
Omia reissuja kun suunnittelen niin katselen karttoja ja tutkin etukäteen reitin kulkukelpoisuutta.
Hanu
Viestit: 3955
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Varmasti kärrykin kulkee lapissa helpommin kuten reppuselkäinenkin kulkee. Eikä arveluni ole mikään moite. Kaikilla välineillähän on hyviä ja huonoja puolia. Iso osa vaeltajista kulkee hakeutuen poluille ja helpolle kulkumaille. Minulla taas on outo halu päätyä myös suolle. Ei koko ajan, mutta jossain kohtaa vaellusta haluan myös suolle. Siellä olisi kiva testata kärryn kulkua. Meneekö mahdottomaksi vai vain vaikeaksi? Samoin rinteitä olisi mielenkiintoista kokeilla.

Jos ja kun kantokyky iän myötä heikkenee, on kärry mielenkiintoinen mahdollisuus.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Olen tehnyt joitakin vaelluksia perusleiri-päiväretki -tyyliin. Perusleiriin olisin varmasti vienyt tavarani eräkärryllä vaivattomasti. Näkyihän sinne joku tulevan läskipyörälläkin, tosin osan matkasta kantaen ja päiväretkivarustein.

Päiväretkikohteeni olisivat kyllä olleet kärrylle pääsemätön paikka. Niin olisivat olleet useimmille rinkankantajillekin, minulle myös. Sinne meninkin vain pikkurepun kanssa. Kotoisat lähiretkikohteeni täällä etelässä ovat samaa sorttia. Lähelle kärryn kanssa toki pääsee.

Eräkärry on jonkin verran kehittynyt sen jälkeen, kun sitä kokeilin. Sen maastokelpoisuus tuntui silloinkin paremmalta kuin kokeilematta olisi luullut. Kuitenkin sen kanssa joutuu hiukan ennalta valitsemaan reittiään. Se ei käänny ihan yksillä jalansijoilla eikä jaa kuormaa jyrkissä paikoissa, joissa jalankulkija joutuu nelivedolle. Ahtaissa kohdissa huomaa, että se on rinkkaani ja hartioitani leveämpi. Useimmat kulkijat lienevät toki minua harteikkaampia.

Ketterämpi se kuitenkin on kuin sukset ja ahkio.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Kävimme ulkoiluttamassa Eräkärryä reitillä Vuontisjärvi-Montellinmaja-Suoskuru-Hannukuru-Pahakuru-Hietajärvi
Mukana oli uusi kevyempi Eräkärry ja hieman vähemmän tavaraa kuin normaalisti. Alkuperäinen idea oil mennä Montellilta Hannuluruun ja takaisin. Maasto oli kuitenkin niin vaikea kurujen alasmenoissa että luovuimme ajatuksesta. Reitti Hannukurusta Hietajärvelle oli mukava.
Meno oli sen verran raskasta että oli pieni ihme että Eräkärry kesti koko matkan. Edes muttereita ei tarvinnu kiristää. Korvasin lähdössä aisojen tähtimutterin laippamutterilla ja kiristin hyvin.
En uskalla suositella Hetta-Pallas reittiä kuin kokeneille kärryn vetäjille.
Hanu
Viestit: 3955
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Hieman yllättävää... olisin veikannut tuon valtatien toimivan kärrynvetoon. Eli Eräkärry ei tykkää jyrkistä rinteistä?
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Yllätyn minäkin tuosta. Olin arvellut juuri Hetta-Pallas pääreitin tyyppisen helpon maaston olevan eräkärrylle omiaan.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Matkalla ongelmana olivat nimenomaan pohjoisen puolen jyrkät rinteet kuruun. Ne olivat niin kivisiä että niitä eivät kävelijät ole levittäneet ja kivet olivat niin isoja. Ylämäet etelänpuolella olivat mukavia vetää. Kaiken kaikkiaan reitin raskaus yllätti.
Kirjoittelen tuonne Eräkärryn blogin puolelle tarkemmin asiasta ja siellä on kuvia jotka selventävät asiaa
LauriA
Viestit: 815
Liittynyt: 14 Tammi 2017 17:19

Re: Eräkärry

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Kattelin just tuota Ohtamäen Lemmenjoen juutuuppia, niin kärrystä villi ajatus, jos aisat lähtisikin hartioilta. No, ei ole mun juttu, joten kiinnostuneet saa kokeilla.....Nyt vaan näytti turhan hazardilta
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Eräkärry

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Aisat hartioilla estäisivät vetäjältä tasapainon ylläpitämisen ylävartaloa käyttäen. Vaikka joissakin tilanteissa aisakulmat paranisivatkin, ei yhdistelmän vakaus ainakaan lisääntyisi.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Eräkärry

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Itselläni oli kokeilureissulla ylipainoinen eräkärry Vätsärissä ja muutaman kerran "lasti" kiven syrjässä alkoi kallistua ja meinasi kaataa vetäjänkin. Jos olkapäiltä saisi pitemmän vipuvarren vääntää vastaan niin olisi helpompi pitää lastia pystyssä. Mutta uskoisin vetäjää hyödyttävän jos käyttäisi sauvoja joilla käsistä saisi lisää vääntövoimaa.
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Eräkärry

Viesti Kirjoittaja tst »

Tuijottelin tänään kaasupullon kuljetuskärryä ja tuli mieleen, että tuohan toimisi rinkan vetopelinä pienellä tuunaamisella. Eli isommat ilmakumipyörät alle, pyöräparin leveys oli sopiva n. 35-40 cm ja kahvat oli siten, että ne saisi lantion molemmin puolin. Ei ollut kuitenkaan tämä. https://webshop.industriacenter.fi/prod ... aga-341060
Vastaa Viestiin