IkiHonka kirjoitti:Niin niin, ajatuksen tasolla... mutta sanopa, miksi yksipyöräinen kottikärry ei ole korvautunut kaksipyöräisellä?
Kieltämättä olisin itsekin hieman epäileväinen asiassa, jollen olisi seurannut paria kilometriä vaihtelevassa maastossa eräkärryn perässä ja todennut sen toimivuutta. (Edellyttää vetovyön hyvää istuvuutta henkilölle).
Niin, pitää tyytyä akateemiseen pohdintaan kun en päässyt paikalle katsomaan ja kokeilemaan.
Maitokärryt ja kottikärrythän on erikseen eri tarkoitukseen. Kottikärryillä on tapana siirtää painavia kuormia lyhyehköjä matkoja (pl. Kaarina Kari sun muut) ja "kippaus ominaisuudet" ovat keskeisessä osassa. Pieni ylimääräinen energiankulutus kärryn tasapainotteluun ei haittaa lyhyellä matkalla. (Ja raksalla työnnellessä kärryjä lankkuja pitkin on yksi pyöräinen kätevä...) Eräkärryä taas lienee tarkoitus vetää perässään pitkiä matkoja ja kippaus on kaikkea muuta kuin toivottua. Mielestäni ajatus olisi lähempänä maitokärryä, jolla siirrettäisiin painavaa kuormaa vähän pidempiä matkoja mahdollisimman vähällä vaivalla ja vakaasti, eikä kuormaa tarvitse perillä kipata maahan.
Mutta tuollaiselle tuotteelle olisi käyttöä jos se vaan olisi riittävän kevyt, kestävä ja maastokelpoinen. Ja selkään se pitäisi saada pienellä vaivalla ja olla kohtuullisesti kannettavissa. Ihan tavalliselle viikon vaellukselle en näe kärryn tuovan merkittävää etua, mutta pidemmällä reissulla edut tulevat selväksi. Toivotaan, että tuotekehitys johtaa toimivaan lopputulokseen.
Haluaisikohan kärryn kehittäjä kertoa enemmän ja laittaa tarkempia kuvia, nyt kun kärry on kuitenkin jo "julkistettu" maailmalle?