Eräkärry

IkiHonka
Viestit: 5824
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Eräkärry

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Jatketaan keskustelua täällä...
Korpijaakko kirjoitti:Eräkärry on loistava nimiehdotus ja ajatus vaikuttaa pätevältä, joskin "jo nähdyltä", ellei tuotteessa ole jotain ensiluokkaisen erikoista, joka ei valokuvista vielä paljastu.

Miten yksi pyörä toimi suhteessa kahteen lähekkäin asetettuun? Vertailukohtana esim. Wheelie. Kaksipyöräinen tuntuisi ajatuksen tasolla vakaammalta ja siksi vaivattomammalta vedettävältä?
Niin niin, ajatuksen tasolla... mutta sanopa, miksi yksipyöräinen kottikärry ei ole korvautunut kaksipyöräisellä?

Kieltämättä olisin itsekin hieman epäileväinen asiassa, jollen olisi seurannut paria kilometriä vaihtelevassa maastossa eräkärryn perässä ja todennut sen toimivuutta. (Edellyttää vetovyön hyvää istuvuutta henkilölle).


"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Eräkärry

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

IkiHonka kirjoitti:Niin niin, ajatuksen tasolla... mutta sanopa, miksi yksipyöräinen kottikärry ei ole korvautunut kaksipyöräisellä?

Kieltämättä olisin itsekin hieman epäileväinen asiassa, jollen olisi seurannut paria kilometriä vaihtelevassa maastossa eräkärryn perässä ja todennut sen toimivuutta. (Edellyttää vetovyön hyvää istuvuutta henkilölle).
Niin, pitää tyytyä akateemiseen pohdintaan kun en päässyt paikalle katsomaan ja kokeilemaan.

Maitokärryt ja kottikärrythän on erikseen eri tarkoitukseen. Kottikärryillä on tapana siirtää painavia kuormia lyhyehköjä matkoja (pl. Kaarina Kari sun muut) ja "kippaus ominaisuudet" ovat keskeisessä osassa. Pieni ylimääräinen energiankulutus kärryn tasapainotteluun ei haittaa lyhyellä matkalla. (Ja raksalla työnnellessä kärryjä lankkuja pitkin on yksi pyöräinen kätevä...) Eräkärryä taas lienee tarkoitus vetää perässään pitkiä matkoja ja kippaus on kaikkea muuta kuin toivottua. Mielestäni ajatus olisi lähempänä maitokärryä, jolla siirrettäisiin painavaa kuormaa vähän pidempiä matkoja mahdollisimman vähällä vaivalla ja vakaasti, eikä kuormaa tarvitse perillä kipata maahan.

Mutta tuollaiselle tuotteelle olisi käyttöä jos se vaan olisi riittävän kevyt, kestävä ja maastokelpoinen. Ja selkään se pitäisi saada pienellä vaivalla ja olla kohtuullisesti kannettavissa. Ihan tavalliselle viikon vaellukselle en näe kärryn tuovan merkittävää etua, mutta pidemmällä reissulla edut tulevat selväksi. Toivotaan, että tuotekehitys johtaa toimivaan lopputulokseen.

Haluaisikohan kärryn kehittäjä kertoa enemmän ja laittaa tarkempia kuvia, nyt kun kärry on kuitenkin jo "julkistettu" maailmalle?
IkiHonka
Viestit: 5824
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

^ Mites luulet kaksipyöräisen käyttäytyvän pitkospuilla ja sivurinteessä?

Kuva
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Hamalainen
Viestit: 3508
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Eräkärry

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

No laitetaanpa hieman kommenttia kun vähän tiedän asiasta. Tämä Wheelie on pätevän näköinen. Sen suurin miinus on se että se sitoo kädet melkein koko ajaksi. Tuntuu melko puuduttavalta ajatukselta että kädet ovat koko ajan kahvoissa kiinni. Mitenkä Wheelie toimii jyrkässä sivurinteessä ja pitkospuilla. Jossain rannan vieressä olevilla poluilla korkeusero polun pohjan ja reunan välillä voi olla 50 - 60 cm.

Toinen seikka mikä kaksipyöräistä vastaan sotii on se että meillä polut ovat keskimäärin 30 - 40 cm leveitä. Leveämpiäkin löytyy mutta suurin osa on em. levyisiä. Kuluneet kiviset ja juurakkoiset polut tekevät kaksipyöräisen etenemisesä aika vaappuvaa. Yksipyöräiselläkin se on melkoista rynkytystä. Yllättäen yksipyöräinen menee parhaiten koskemattomassa maastossa. Mikä sopinee hyvin omien polkujen kulkijoille. Kaatunut puunrunkokaan ei hidasta menoa ainakaan kärryn puolesta. Vetäjän puun ylityskyky taitaa tulla ensin vastaan.
Yksipyöräinen ei tarvitse paljonkaan vauhtia kun tasapaino löytyy. Tavarat pitää pakata niin että tasapaino on hyvä. Jos kuorma on toispuoleinen niin vetämisestä ei tule mitään.
Kuvissa näkyvä kärry on karkea protyyppi. Teen rinkkaversion kun tästä vähän kiireet helpottavat. Lyhyesti sanottuna kärryä ohjataan lantion liikkeillä. Tällähän vois olla laajenpaakin käyttöä jäykisteyneen lantion notkistamisessa :D
Iso haaste on kehittää vetovyötä niin että se on helposti säädettävissä eri vyötärön paksuuksille.
Viimeksi muokannut Hamalainen, 11 Loka 2010 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ultramara
Viestit: 1048
Liittynyt: 09 Marras 2009 09:33

Viesti Kirjoittaja ultramara »

Saisko tohon polkupyörän dynamon kiinni? Kätevästi saisi virtaa otsalamppuun... ja voisihan siihen laittaa perävalonkin.
Hamalainen
Viestit: 3508
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Napadynamo on harkinnassa. Sillähän voisi ladata kännykän ja läppärin akkuja. Kärryssä kulkisi mukavasti työpapereita, voisi vaikka siirtyä oikesti etätyöskentelyyn ts. erätyöskentelyyn :D
Hamalainen
Viestit: 3508
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Tämän kärryn ideointi aloitettiin n pari vuotta sitten ja vasta nyt ollaan tässä pisteessä. tässä on vielä runsaasti ajatustyötä tehtävä ennenkuin kärry on valmis. Mutta niinkuin täällä Hämeessä on tapana tuumata, hiljaa hyvää tulee.
Avatar
-KP-
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Maalis 2010 13:36

Viesti Kirjoittaja -KP- »

Hämäläisen vermeen nähtyäni innostuin itsekin moisesta.

Jaksan minä vielä rinkkani kantaa, mutta nuorempien perässä olisi meno helpompaa.

Siihen kaksipyörä -keskusteluun voisin heittää, ettei paripyöristä
taida olla apua kuin tasaisessa maastossa.
Tosin, ei tuo tasapaino ollut onkelma yhdelläkään pyörällä.

Vaikka ne olisivat esim. 300mm akselilla, kivien ja juurakkojen ylitys heittelisi sitä sivulta toiselle.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4310
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

IkiHonka kirjoitti:^ Mites luulet kaksipyöräisen käyttäytyvän pitkospuilla ja sivurinteessä?
Tai ylipäätään jokainen kivi, kanto tai juuri pyrkisi kääntämään pituusakselin ympäri vehjettä ja siten kiskoisi valjaita. Tai sitten pitäisi tehdä tosi joustava nivelöity akseli - tai yksi vapaanivel juuri ennnen valjaita. Sittenkin kaksi pyörää tuplaa mahdollisuuden, että rengas kiilautuu johonkin kivenkoloon. Yksi pyörä mahtuu paremmin polulle. Eli se tuntuu minusta paremmalta idealta.

Nimi taitaa olla jo lukossa. Mulle noista tuli mieleen purilaat, joihin on laitettu pyörä alle, mutta Eräkärryllä taitaa olla jo saavuttamaton johto. :)
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Virsu
Viestit: 1511
Liittynyt: 25 Kesä 2007 14:21

Viesti Kirjoittaja Virsu »

Yksipyöräisenä on orpo kuin erakko, ja kun eräreissuilla on mukana, niin lemppariksi voisi vääntyä Eräkkö (ja on myös supisuomalaiset äät ja ööt mukana :D )
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Tuohon pitäisi saada mahdollisuus nostaa koko härveli selkään. Muuten sillä ei oikaistaisi esimerkiksi Pitsukselta Toskalille.

Olisi kiva saada parempia kuvia. Mikäli käsiä joutuu paljon käyttämään, se on huono juttu. Kädet pitäisi pystyä pitämään vapaana mutta kallistelu vaatii varmaankin käsillä kiinni pitämistä. Painopiste pitäisi saada alemmaksi, mutta sitten kuorma tarrautuu helposti kiinni kaikkeen.

Mielenkiintoinen idea, mutta pitäydyn siltikin vielä rinkassa. Kärry avaa mahdollisuuksia monelle, jolle kantaminen on mahdotonta.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Hamalainen
Viestit: 3508
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Seuraava versio on sellainen että sen voi nostaa selkään jos sattuu niin paha paikka. Joen ylitys voisi olla sellainen että kärryn nostaisi selkään ja mahdollinen pyörärikko. 16" pyörään ainakaan vielä ole löytynyt pistosuojattua kummia. Jos jollakulla on tietoa niin laittakaa viestiä. Jos jonkun kivikon takia pitäisi nostaa kärry selkään niin epäilen pystyykö siellä kävelemäänkään. En tiedä varmaksi kun en ole koskaan Pitsuksella tai Toskalilla liikkunut.
Nimenomaan ideana on se että käsiä ei joudu käyttämään sen enempää kuin rinkan kanssa. Joskus on kiva ottaa tukea aisoista kun on jotenkin pahempi paikka. Samoiten käsiä voi lepuuttaa aivan kuin rinkan kannossa, välillä vyön päällä tai olkaviillekkeiden välissä
Ursus
Viestit: 8575
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Tuollainen pyöräpurilaat eli eräkärry on mielenkiintoinen kokeilu. Onnea ja menestystä kaikille muillekin erilaisten "ikiliikkujien" keksijöille :)
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
George
Viestit: 3343
Liittynyt: 22 Marras 2007 21:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja George »

Tuosta Hämiksen vehkeestä tulee vielä tuote, patentoi Hämis se ajoissa. Sellainenkin kehitysidea siihen tuli että tuo kärry voisi olla vain yksinkertainen rinkan painoa vähentävä sauva joka yläpäästään tukeutuu rinkkaan sopivalla tavalla ja alapäässä on kaksi pyörää telin muotoon rakennettuna eli ei vierekkäin vaan peräkkäin.
Tuntuma olisi ikäänkuin vähän nojaisi taaksepäin kulkiessaan.
Paljon muutakin potentiaalia on, parin kaljan jälkeen ideat irtoavat.
Inarinjärvi kansallispuistoksi
Aaro
Viestit: 1956
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Eikös se painopiste pitäisi saada suoraan pyörän navan yläpuolelle niin aisa ei painaisi vetäjää. Runko olisi silloin L:n muotoinen, pyörän napa lyhemmän sakaran päässä ja pyörä kooltaan 24" ainakin. Huteruus pitäisi eliminoida hyvällä kytkennällä vetäjään.
Vastaa Viestiin