Erätukun vaatteet?

nylliäinen

Viesti Kirjoittaja nylliäinen »

AnttiSn kirjoitti:
Hamalainen kirjoitti:Olin viime syksynä hirvijahdissa ajomiehenä ja kyllä suurimmalla osalla ampujista oli Erätukun varusteita. Ei he kaikki voi olla hulluja idiootteja jotka ostavat vain paskaa 8)
Tuo nyt on ehka huonoin perustelu, minka ikina olen kuullut. Sen verran tunnen hirvestajia ja niiden ajatusmaailmaa. Hommahan on suurimmalla osalla passimiehista niinkin vaativa kuin i) astutaan aamulla autoon ii) ajetaan kodalle tai muulle tapaamispaikalle iii) keitellaan sisatiloissa kahveja ja mietiskellaan minne mennaam pyyntiin ja jaetaan passipaikat iv) ajetaan autolla niin lahelle omaa passipaikkaa kuin mahdollista (parhaillaan siis alle 10m paahan tornista) v) noustaan torniin tai istuudutaan reppujakkaralle vi) odotetaan kiltisti paikoillaan niin pitkaan kunnes johtaja kaskee palaamaan kohtaan iv) tai vaihtoehtoisesti vii) palataan kodalle sisatiloihin turisemaan tai viii) mennaan lahtivajalle tekemaan jalkityot kaadetusta hirvesta. Tama siis koskee sita suurta massaa, jota hirvenmetsastajiksi kutsutaan. Sitten on erikseen ne metsastajat, jotka aloittavat aamulla jalkien etsinnalla, sen jalkeen koirien kanssa jalkautuvat maastoon ja mahdolliset ihan useita tunteja kavelevat paivan mittaan maastossa. Silloin vaatetuksen vaatimukset alkaa vastaamaan enemman sita, mita ehka vaeltajakin toivoo resuiltaan. Ja tastakin joukosta, kuten koko kansastamme, loytyy siltikin niita joiden mielesta hinta on ylivoimaisesti tarkein kriteeri tuotetta kuin tuotetta arvioitaessa - halvempi on parempi. Jos mainoksessa viela todetaan, etta pitaa vetta ja tuulta ja hengittaa paremmin kuin mikaan maailmassa kehitetty toinen tuota, niin eihan parempaa ole. Ja kun viela kaikilla muilla harrastustovereilla on samat kuteet niin eikun menoksi. En kutsuisi kyseista ihmisryhmaa hulluiksi idiooteiksi vaan ehka konservatiivisemmin perussuomalaisiksi, eika mitaan negatiivista savya vaan pelkka toteamus kulttuurista syrjaseudulla. Liki koko oma sukuni edustaa kyseista joukkoa, joten kokemusta loytyy ihan riittavasti omasta takaa.

Jokainen voi miettia minkalaiset vaatimukset on tuolla perus-Pentilla vaatetuksen suhteen, jonka ainoa vaatimus vehkeelle on etta se on lammin ja kestaa vetta. Eratukun(kin) vermeet nuo minimaaliset vaatimukset toteuttaa, mutta anna armias, kun pitaisi sitten viela jotain tehda ne vaatteet paalla. Sielta joistain laareista voi tosiaan loytyy halpoja ja kohtuu laadukkaitakin tai vahintaan kayttokelpoisia tuotteita. Mutta jos nyt haluaa paasta vahemmalla testauksella ja yrittaa vaan loytaa kayttokelpoista tarviketta, niin ei ole ensimmainen kauppa jonne kannattaa marssia sisaan.

Itse olen kylla kokeillut noita, mutten palaa koskaan sille linjalle kun haen tuotetta, jolla on tarkoitus tehda vaellusreissuja tai yhtaan mitaan vaativampia jahtireissuja. Kaytan vanhoja rynttosvaatteita sitten kotihommissa ja noihin puuhiin eratukunkin vermeet kelpuuttaisin, mutta siihen ne on turhan arvokkaita, epaistuvia ja epakaytannollisia. Ruotsista loytyy erinomaisia valmistajia OIKEILLE ERAMIEHILLE, kuten Harkila, Chevalier jne. Ne tietysti on kalliimpia, mutta kun tietaa mita haluaa niin saa rahalleen vastinetta ja lisaksi tuotteen joka kestaa siina kaytossa, johon se on ostettu. Mieluummin ostan 800e arvoisen ulkoasun ja kaytan sita 10 vuotta sen ominaisuuksista nauttien kuin ostan 2x300e asun 2x5 vuodeksi ja kiroan jokaikinen reissu, etta miksi tammoinenkin nyt piti ostaa. En edes naura kavellessani 200e rikkaampana pankkiin...
Vai vaatteet ne tekee oikean erämiehen...
Kaikkia se leipä elättää.

rautu

Viesti Kirjoittaja rautu »

Minulla on erätukun fleece, kuoritakki ja putkihuivi.

Fleece on muuten mukava, mutta vaikka on tiukkaan kudottua, päästää tuulen läpi. Sitä käytän silloin tällöin kaupassa käydessäni. Putkihuivi kuristaa kurkkua, eli on vähän liian tiukka. Pidän sitä silloin tällöin. Kuoritakkia pidän, jos sataa. En ole yrittänyt se päällä vaellella.

Sitten tositoimiin minulla on Sastan kamppeet. Kun olen koiramiehenä hirvimetsällä pidän Sastan kääntöfleeceä, joka erittäin tiukkaan kudottuna kestää kohtuullista vesisadetta ja kovaakin tuulta. Kun räntäkeleillä menen metsään, puen Sastan ohuen gore metsästysasun.

Erätukun kalvollinen metsästysasu painaa ihan hitosti, joten en se päällä viitsisi lähteä puskaan tallustelemaan. Hirviporukassamme niitä asuja on ja ne puoltaa paikkansa, jos ei joudu kävelemään paljon, vaan värjöttelemään tunteja passissa räntäsateessa. Sellaista se touhu usein on passimiehillä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
seppo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja seppo »

Lehdestä luettua: Erätukku hakeutuu konkurssiin.
varg62

Viesti Kirjoittaja varg62 »

^Jos myy huonoa liian kalliilla eikä ole kunnollista omaa brändiä niin ei täällä menesty kukaan.
StefanG

Viesti Kirjoittaja StefanG »

varg62 kirjoitti:^Jos myy huonoa liian kalliilla eikä ole kunnollista omaa brändiä niin ei täällä menesty kukaan.
Hyvin kuvattu Perätukkua! :D
rautu

Aivan sama. Tänne tulee kuukauden sisällä Kärkkäinen ja myöhemmin keväällä XXL, joten erästelykamppeiden saanti on turvattu. Kutejakin saa halvemmalla, kuin monesta muusta paikasta.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
StefanG

Viesti Kirjoittaja StefanG »

No retkeilykamppeet on tähänkin asti ostettu (ja jatkossakin tullaan ostamaan) Varustelekasta, perätukkua en ole tarvinut mihinkään.
Korvapuoli

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Muutaman vuoden sisällä kolmessa eri osoitteessa Jyväskylässä ja aina huonommin kauppa kävi.
Eipä siellä monesti muuta asiakasta näkynyt ja minäkään en yleensä mitään ostanut, joten eipä ihme. Saneerauksen jälkeen kaksinkertaistivat hinnat, kun muut liikkeet puolittivat vastaavan krääsän hinnat.
Fieldmore

Viesti Kirjoittaja Fieldmore »

Aloittavat konkurssimyynnin torstaina, ainakin kovasti pyrkivät siihen. Voihan sieltä tehdä löytöjä (tai sitten ei)
varg62

Viesti Kirjoittaja varg62 »

No jatkavat myyntiä Retkitukun nimissä sillä se on Erätukun perustajan poikien liike 8)
oml

Viesti Kirjoittaja oml »

Fieldmore kirjoitti:Aloittavat konkurssimyynnin torstaina, ainakin kovasti pyrkivät siihen. Voihan sieltä tehdä löytöjä (tai sitten ei)
Erätukun facebook sivuilla kerrotaan seuraavaa:
"Erätukku Oy

Konkurssiloppuunmyynnin aloitus siirtyy järjestelmäteknisistä syistä perjantaille 17.3. Myymälät ovat suljettuina siihen saakka."
rautu

Sopii hyvin mulle. Tänään en olisi ehtinytkään.

Asetarvikkeita täytyy käydä pällistelemässä. Jousiammuntatarvikkeet kiinnostavat myös.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
teeässä

Viesti Kirjoittaja teeässä »

ja jos jollakin sattuu olemaan lahjakortteja jäljellä erätukkuun niin eivät kelpaa, täytyy erikseen hakea korvaus muiden velkojien kanssa konkurssipesältä.
"mistä tullut oon , tiedä en. tietää en haluakaan, määränpää kuinka tietäisin sen, mieti en, mä vaellan vaan.." (juice leskinen)
oaivi

Viesti Kirjoittaja oaivi »

Vain merinokerrastoja ja sukkia olen viimeisen 10 vuoden aikana sieltä hankkinut. Niihin olen ollut ihan tyytyväinen. Enpä kuitenkaan lähde moisia konkurssiloppuunmyynnistä hamstraamaan, kun myymälä ei ole ihan liki.
"Det gör ont, men gå ändå, du är här och kom hit som en vandrare"
Heikki

Viesti Kirjoittaja Heikki »

Mikä riemu siitä repeäisikään, jos vielä Halti menisi konkurssiin, kun Erätukun lopettaminen tuntuu monesta niin mukavalta.
Vastaa Viestiin