Telttakeskustelu

tst
Viestit: 6545
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja tst »

Haussa tytölle kevyt (1)-2 h. itseseisova kupoliteltta johon ei muodostu kondenssivettä. Sisäteltta sellainen, että se saa olla kokoajan siirtymissäkin paikallaan. Paino mielellään max. 1,5 kg (2,0). Hintaakaan ei saisi hirmusti olla. Suosituksia, tarjotakin saa.


Erzgi
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Elo 2022 14:11

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Erzgi »

Tervehdys
Uusi olen palstalla ja aloittelija kyselee.

Mitä tarkoittaa telttakaarien merkinnät ja miten osaisin ostaa uudet? Esim.Kolme alumiinikaarta (3 kpl, 7001-T6 ∅ 8,5 mm).

Näkeekö kaaren pituuden jostain vai joutuuko niitä pätkimään? Omistan edullisen https://metsastyskeskus.fi/p52056/hannah-bunker teltan mutta mietin kannattaako uudet kaaret ostaa vai uusi teltta? Telttaan olen kaaria lukuunottamatta tyytyväinen...

Varmasti tyhmä kysymys, mutta en löytänyt oikein itse hakemalla tietoa.
Ursus
Viestit: 9551
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Jos on kolme porukassa niin ok, mutta ainakin yksin kulkiessa on 4,2 kg painava teltta liian raskas.
Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. Laudaturseminaarissa professori totesi, että ne ovat useimmiten niitä parhaita.
Joku nuorempi nettiä hallitseva voisi ystävällisesti etsiä linkin, josta Erzgi voisi tilata uudet kaaret.
Edit: Alla Akuusist kirjoittaa ja linkittää juuri sellaista kuin toivoin. Siitä kiitos, vaikka en olekaan asianosainen. Liian usein uudet tulokkaat ja kysymykset valitettavasti tyrmätään asiattomuuksilla.
Ja Varsijousi panee vielä paremmaksi. Tällaista tämän kirjoittelun tänne pitäisi olla!
Viimeksi muokannut Ursus, 18 Elo 2022 08:56. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
akuusist
Viestit: 602
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Merkinnät:
3 kpl, 7001-T6 ∅ 8,5 mm = 3 kappaletta, alumiinilaatua 7001-T6, halkaisija 8,5mm. Pituus on uusien kaarien kannalta oleellisin tieto mutta sitä ei ole mainittu eikä valmistajan sivuilta enää löytynyt joten mittaamaan jos vanhat on jäljellä edes pätkissä. Muuten kysely valmistajalle.

Uusia kaaria:
https://varuste.net/c5652/telttakaaret
https://www.shelbyoutdoor.com/?cPath=403_491_493_495
https://www.extremtextil.de/en/tent-poles.html

Hinta:
Vanhat kaaret ovat ihan perushyvät alumiinikaaret etkä merkittävästi parempia saa. Ovatko ne kadonneet tai katkenneet? Tarvitsetko koko kaaret vai pari pätkää hajonneiden tilalle? Hinnaksi tulee kolmelle kokonaiselle kaarelle noin 150e teki ne osista tai osti valmiina, joten siinä joutuu puntaroimaan kannattaako. Jos ostaa osissa niin pitää muistaa myös kuminauha kaarten sisään.
Lasikuitukaariakin löytyy. Ovat halvempia mutta huonompia kuin alumiiniset. En lähtisi sellaisia ostamaan noinkin hyvään telttaan.

Jos ostat:
Tärkein mitta on pituus, todennäköisesti et saa juuri oikeaa ja joudut vähän katkomaan. Pienihampainen rautasahanterä tai teräväreunainen viila toimii.
Toinen tärkeä on että kaaren päädyt ovat telttaan sopivat. Joko telttahihnassa olevaan reikään menevä tappi tai telttahihnaan kiinnitettyyn kuppiin menevä tylppä pääty.
Kaaren halkaisijalla ei ole niin tarkkaa väliä. Paksumpi on tietenkin jäykempi mutta kannattanee pysytellä suht lähellä vanhaa 8,5mm mittaa. Jos ostaa vain korjauspätkiä vanhaan niin tietenkin tarkalleen tuossa mitassa ja mielellään saman valmistajan kaarissa jos sen jostain saa selville.
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

Minulla on epämärääinen kasa (noin 40 kpl) telttakaaria (ainakin kullan, vihreän, ja tummanpunaisen värisiä) halkaisija noin 8,5 mm ja pituus noin 50 cm. Kuminauhatkin ovat vielä sisällä, ne on luultavasti korvattava uusilla. Kyllä tuosta läjästä yhden, kaksi tai kolmekin telttakaarta rakentaa telttaan sopivaksi "eikä maksa miljoonia". Kaaren pää täytyy jotenkin ratkaista, kuppi tai nauhan reikään... Jos kiinnostaa, niin ota yhteyttä (mittaa kaaren pituus/netto).
Erzgi
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Elo 2022 14:11

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Erzgi »

Suuret kiitokset vastanneille. Yhden kaaren yksi osa on kadonnut ( se joka menee teltan päätyyn) Ja jonkun kaaren osat oli vääntynyt. Mutta taidanpa yrittää vain yhtä osaa ja uutta nauhaa sisään. Tutkinpa keppejä tarkemmin muutaman päivän päästä kun pääsen kotia niitä ihmettelemään.
Rosmariini
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Heinä 2008 17:03

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Tällä hetkellä käytössäni on Fjällrävenin Skule R/S2 https://varuste.net/p206/fj%C3%A4llr%C3 ... kule-r-s-2 ja Hillebergin Niak. Kokemusta on myös Helsportin Ringstind Light 1-2. Lisäksi on 5 kg teltta Happy camping -reissuille.

Skule on palvellut vaelluksilla vuosien ajan loistavasti eri olosuhteissa, mutta yksin kulkiessa paino 2,6 kg rupeaa olemaan aika paljon. Plussaa helppo pystytys, hyvät ja säädeltävät tuuletusaukot, sisäteltan oven kaksikerroksisuus, sisäteltan vaalea väri (ei keltainen :D ) ja monet pienet yksityiskohdat. Vanhana telttana lattiamateriaali on tuhtia ja kestävää, ei mitään vaurioita vuosien käytön jälkeen.

Niak on aivan kesäteltta ja tuulisella / märällä kelillä kylmä, koska ilma-aukkoja ei pysty säätämään millään lailla. Plussaa keveys, helppo pystytys ja sisäteltan istumakorkeus.

Helsportissa oli plussaa keveys ja helppo pystytys, mutta korkean makuualustan kanssa päädyt olivat turhan matalat.

Harkitsen tuon Skulen tilalle hankkivani keveämmän majoitteen. Kuljen pääosin yksin ja siitä lähden hankinnassa liikkeelle. Hillebergin Akto saa paljon kehuja, paino vähenisi ihan mukavasti ja olisi kuitenkin kunnon teltta. Tosin sitä ei ole tällä hetkellä saatavissa, mutta asialla ei ole kiire. Kun en ole enää todellakaan nuori ja notkea, niin olisiko Akto liian ahdas? Toisena mietinnässä on Fjällrävenin Abisko lite 2, jossa tilaa liikkumiseen olisi Aktoa reilummin, mutta painon pieneneminen vähäisempää. Lisäksi siinä arveluttaa kaikkien materiaalien keveys, miten kestävät. Fjällrävenin tyylistä pidän enemmän kuin Hillebergistä, mutta en ole periaatteen naisia telttojen suhteen. :lol:

Hakusessa siis Skulea keveämpi teltta, jossa tuuletus tapahtuu säädeltävien aukkojen (plussana myös teltan yläosassa oleva tuuletus) kautta (ei alaliepeiden kautta), kohtuullisesti tilaa yhdelle myös huonolla kelillä ja pystytys sisä- ja ulkoteltta yhdessä. Käyttö keväästä myöhäiseen syksyyn Etelä-Suomen metsistä Lapin tunturialueille. Makuualustana Expedin MW, jonka mitat ovat 183x65x7 cm eli esim Abisko lite 1 ei tule kysymykseen. Hintahaarukka noin 700€ saakka.

Mitä ehdotuksia tältä pohjalta nousee mieleen?
hannes
Viestit: 10778
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja hannes »

Olen jo eläkeiässä, mutta Akto ei ole ollut liian ahdas. Minulle makuutilassa on ollut reilusti tilaa (edelliset yhden hengen halpikset olivat ahtaita).
Absidiin mahtuu Savotan 906, sekä samalla kokkaamaan. Vaelluskengätkin löytävät sieltä paikkansa.
Tuuletus toimii ovet kiinni tuuletusläpät auki tyynellä korkean kosteuden ilmalla kohtalaisesti, ( sama kai muillakin teltoilla tuossa tilanteessa) .
Makuutilassa on hyttysverkko ovessa lisäämässä tuuletusta. Ulko-ovea voi pitää auki hyvällä kelillä.

Tuulenkesto on hyvä. Yövyin joskus Kilpisjärvellä Retkeilykeskuksesta lähtiessä avotunturissa (Norjan puolta) , ja yöllä oli voimakas ryskytuuli. Teltta kesti vaikka "vapisi", myöhemmin kuulin monen teltan samalla alueella romahtaneen.
Teltta on kevyt, vaikka tuon yön jälkeen hankin tuplakaaret painoa lisäämään varuilta - eipä ole juuri tarvinnut.

Olen katsellut että hätätilassa tuossa yöpyy kaksikin, toinen absidissa. Tilaa olisi vielä paremmin , jos väliseinän vetoketju ylettäisi loppuun asti - no pieni kauneusvirhe.

Olen ollut Aktoon tyytyväinen.
Rosmariini
Viestit: 66
Liittynyt: 09 Heinä 2008 17:03

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Kiitos Hannes,
Kiva kuulla, että arki sujuu Akton kanssa. Reissussa fiilistä laskee, jos joutuu takkuamaan perusjuttujen kanssa. Akto tosiaan on mietinnässä ollut ykkössijalla, mutta tuo tilan riittävyys sai pohtimaan muita vaihtoehtoja. Silloin taas painon vähenee aika vähän Skuleen verrattuna.
Oletko käyttänyt Akton kanssa jotain pohjasuojaa? Akton omaan footprintiä tai muuta?
hannes
Viestit: 10778
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minulla on ollut aluminoitu kevytpeite mukana ja huonolla maapohjalla olen vetänyt varulta teltan pohjan alle suojaamaan, ehkä turhaan mutta joskus jää jotain näkemättä teltan paikkaa valitessa, varsinkin jos kunnon vaihtoehtoja ei ole paikan suhteen.

Itse ostin Akton hyvästä tarjouksesta kun aikani odottelin sellaisen ilmaantumista. Nyt on retkeilybuumin takia eri tilanne saatavuudessa.
mattipappa
Viestit: 870
Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja mattipappa »

Hannes tuossa edellä kehuu Aktoa. Kuuden käyttövuoden perusteella voin yhtyä kehuihin. Silti minulla oli vuosikausia haaveena löytää kohtuuhintainen Hilleberg Unna, ja myydä Akto. Uutta en edes harkinnut kovan hinnan vuoksi, Aktonkin ostin käytettynä. Sitten viimein eräs vaellusnettiläinen oli laittanut Unnansa myyntiin, ja vieläpä erittäin sopivaan hintaan, tein kaupat heti. Kiitokset vielä hänelle! Onhan Unna toki puolisen kiloa painavampi kuin Akto, mutta muuten ehdottomasti minun mieleiseni teltta. Sillä vaikka olen pieni ja lyhyt äijä, tykkään Unnan korkeudesta ja tilavuudesta. Aktossa pääni hipoi kattoa keskelläkin telttaa silloin, kun käytin ilmatäytteistä paksua makuualustaa. Unnassa rinkka, kengät ja kaikki sopii sisään, eikä tule ahdasta minunkokoisella, vaan tuntuma on suorastaan väljä. Se on myös hyvin helppo ja nopea pystyttää, kaksi samanmittaista kaarta vain tunneleihinsa, ja se jo seisoo tukevasti sijallaan, kamat vain sisään, ukko perässä. Kovalla tuulella tilanne varmaankin vähän kinkkisempi, ettei lähde karkuun ennenkuin saa kiiloilla kiinni. Nämä ovat niitä makuasioita, mutta näistä kahdesta hyvästä Hillestä on Unna enemmän minun makuuni, juuri niin hyvä, kuin olin etukäteen kuvitellutkin.
Metsän Omena
Viestit: 3063
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

mattipappa kirjoitti: 18 Syys 2022 22:01 Kovalla tuulella tilanne varmaankin vähän kinkkisempi, ettei lähde karkuun ennenkuin saa kiiloilla kiinni.
Olen laittanut Unnaan tuulenpuoleisen päädyn maata vasten olevaan liepeeseen vahvan lenkin vahvistuksineen, jossa on karabiinihaka. Teltta on aina pakattuna siten, että haka on pussissa ensimmäisenä käsillä. Eli tuulella ensin rinkka maahan ja haka siihen kiinni ennen kuin raottaa telttapussia sen enempää Jos oikein on puhuri, niin kiinni myös lähimmät kaaritunneleista lähtevät harusnyörit valmiiksi kaaria tukemaan. Jos maasto sallii, on telttapaikan tärkeimpiä vaatimuksia tietenkin tuulensuoja.
mattipappa
Viestit: 870
Liittynyt: 02 Helmi 2009 20:57
Paikkakunta: Tampere

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja mattipappa »

Metsän Omena kirjoitti: 19 Syys 2022 09:02
mattipappa kirjoitti: 18 Syys 2022 22:01 Kovalla tuulella tilanne varmaankin vähän kinkkisempi, ettei lähde karkuun ennenkuin saa kiiloilla kiinni.
Olen laittanut Unnaan tuulenpuoleisen päädyn maata vasten olevaan liepeeseen vahvan lenkin vahvistuksineen, jossa on karabiinihaka. Teltta on aina pakattuna siten, että haka on pussissa ensimmäisenä käsillä. Eli tuulella ensin rinkka maahan ja haka siihen kiinni ennen kuin raottaa telttapussia sen enempää Jos oikein on puhuri, niin kiinni myös lähimmät kaaritunneleista lähtevät harusnyörit valmiiksi kaaria tukemaan. Jos maasto sallii, on telttapaikan tärkeimpiä vaatimuksia tietenkin tuulensuoja.


Täytyypä pistää nämä vinkit muistiin, ja vaikkapa harjoitella mahdollisen tositilanteen varalle, kiitos vain!
hannes
Viestit: 10778
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja hannes »

Mattipapalta hyvä huomio Unnanja Akton eroista, kuka mitäkin painottaa tärkeänä teltan ominaisuuksista.
Minulle Akton korkeus on riittänyt, vaikken korkeampaa pahana pitäisi, toisaalta puoli kiloa keveämpi on hyvä.

Muistui nyt mieleen , että Aktossa on ilmeisesti yksi tyyppivika (joku muukin kirjoitti samaa) - oviaukon yläpuolelta alkaa tiputtaa hiukan vettä ajan kanssa.
Minulla Akto on ollut pitkästi yli kymmenen vuotta, joten se voi vaikuttaa. Paikkasin kohdan ja on pitänyt.
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Telttakeskustelu

Viesti Kirjoittaja Pepi »

^^Minäkin olen aina pakannut vanhanmallisen Nalloni niin, että pussista pilkistää ensimmäisenä tuulenpuoleisen päädyn valmiiksi kiinnitetty maakiila.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Vastaa Viestiin