Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Itse olin melkein kulkematta tuota reittiä Maaselkävaarojen kautta, kun vuoden 2021 koronarajoitteet sen kielsi. Siellä menee selvä mönkijäura, 5 vuotta sitten vaan mönkijöiden äänet olisivat aiheuttaneet tarpeen kätkeytyä, kun ura kulkee Norjan puolella. Onneksi sain melkein itseni noudattamaan määräyksiä.
Puljun läpi joutuu menemään liki pakosta, kun se jatkuu liki 35 kilsaa etelään Muurilaelta ja mielekäs reitti kulkee rajaa nuollen. Hammastunturin saa kuitattua käymällä Urroaivin laella, mutta mielestäni kannattaa ehkä nähdä kuitenkin hieman enemmän sitäkin.
Toi reitti on kyllä hieno, jossa saa hienon kattauksen Suomen hienoimmista paikoista.
Puljun läpi joutuu menemään liki pakosta, kun se jatkuu liki 35 kilsaa etelään Muurilaelta ja mielekäs reitti kulkee rajaa nuollen. Hammastunturin saa kuitattua käymällä Urroaivin laella, mutta mielestäni kannattaa ehkä nähdä kuitenkin hieman enemmän sitäkin.
Toi reitti on kyllä hieno, jossa saa hienon kattauksen Suomen hienoimmista paikoista.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Nyt on gpx-jälkeen muutettu reitti Maaselkävaaran kautta Norjaan ja siitä Salvasjärvelle. https://drive.google.com/drive/folders/ ... 376WTPCkHH Eli tuolla Etappi 8.
Haluaako joku minua näppärämpi muuttaa reitin paikkatietoikkunassa? https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?la ... 3d6582c147
Sivustolle laitettu nyt myös englanninkielinen osio ja lisää varoituksia että esimerkkireitti on pelkkä esimerkki eikä sitä tule kirjaimellisesti noudattaa jos maastosta löytyy parempi reitti.
Haluaako joku minua näppärämpi muuttaa reitin paikkatietoikkunassa? https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?la ... 3d6582c147
Sivustolle laitettu nyt myös englanninkielinen osio ja lisää varoituksia että esimerkkireitti on pelkkä esimerkki eikä sitä tule kirjaimellisesti noudattaa jos maastosta löytyy parempi reitti.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Seuraavaan Latu ja Polku lehteen tulee pieni juttu Likaisesta Tusinasta.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Sain loma-anomuksen läpi joten elokuun puolivälistä lähden reittiä kulkemaan Naruskajärveltä. Valmistelut on hyvässä vauhdissa jo.
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Hienoa! Mä starttaan Naruskajärveltä todennäköisesti joskus 5.-7.8.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
reitti päivitetty Paikkatietoikkunaan
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Kiitos!
Nyt on uusimmassa latu ja polku -lehdessä sivun juttu Likaisesta Tusinasta!
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Hauska idea tämä likainen tusina. Luin pikaisesti koko tämän otsikon keskustelun läpi ja siihen liittyen muutama kommentti:
Joku taisi vähän morkata, että ei halua Etelä-Suomessa vaeltaa, koska siellä ei ole tarpeeksi kaunista tai muuten kiinnostavaa. Voisin tästä olla hieman eri mieltä eli finlandia-reitin eteläinen osuus on ihan mielenkiintoinen vaellusmielessä, jos osaa katsella muutakin kuin puhtaita luonnon kohteita. Alussa oleva Salpalinja kaikkine rakennelminen on ihan mielenkiintoinen ja erikoinen kohde.
Imatran ja Joutsenon tienoolla on oikein komeaa ja hienoa retkipolkuverkostoa. Ruokolahdelta eteenpäin kulkee ihan hyvä rajojen reitti, jolla ei urbaania elämää kohtaa. Kesälahti - Tohmajärvi-välillä on reitin pahimmat puutteet siinä mielessä, että siellä on hieman pitempi pätkä, jossa ei ole ns. valmista vaellusreittiä. Toisaalta tuolla alueella on muuten oikein hyvää retkeilymaastoja ja hienoa kankaita. Pitäisi vaan ehtiä tuo seutu kartoittaa paremmin, jotta voisi viedä finlandia-reitin aivan parhaalle väylälle.
Pian Tohmajärven jälkeen ollaankin sitten lähes poikkeuksetta virallisella nykyisellä ja entisellä vaellusreitistöllä aina UKK-puistoon saakka eli Oravantaival, Kolin polku ja UKK-reitti.
Suomen vaativimmat vaellusmaastot ovat muuten Kolin polulla (Herajärven kierroksella), UKK-reitillä Puolangan pohjoisosan vaaroilla, Vätsärin erämaassa ja Käsivarren pahimmilla kivikkoalueilla.
Etelä-Suomessa kulkevassa pitkässä vaellusreitissä on suurena etuna mahdollisuus retkeillä samaan tapaan kuin Alpeilla tai Pyreneillä eli kevyellä repulla majoituksesta toiseen. Suomessa ei ole totuttu tämmöiseen "väärin" vaeltamiseen vaan täällä edelleen tykätään itse raahata kymmenien kilojen rinkkaa mukana. Norjassa ja Ruotsissakin on huomattavasti paremmin tunturihotelleja tarjolla kuin meillä ja se myös näkyy sikäläisessä vaelluskulttuurissa. Suomeen voisi myös tuoda tätä mahdollisuutta, koska potentiaalisia vaeltajia olisi hurjan paljon. Suomen itärajassa aivan Venäjän lähellä kulkeva vaellusreitti on varmasti erittäin kiinnostava monen ulkomaalaisen mielestä. Meillä riittäisi kohtuullisesti palveluja aina UKK-puiston etelärajalle asti. Siellä missä majoitus ei ole ihan suoraan reitin vieressä voisivat majoituspalvelut lupailla kyytiapua eli vaeltaja haettaisiin reitiltä tietyistä paikoista ja palautettaisiin seuraavana päivänä jatkamaan retkeä. Myös taksikyyti toimii.
Tuohon likaisen tusinan reittiin voin antaa myöhemmin jotain pieniä vinkkejä ja ideoita kunhan kerkiän sitä tarkemmin katsella. Kuitenkin heti semmoinen vinkki, että tällä hetkellä kaikki tämmöiset reitit kannattaisi piirtää ja jakaa Trailmapin avulla ja kautta gpx-tiedostojen lisäksi. Trailmapissa on kaikista parhaiten ajan tasalla oleva polkutieto. Trailmapissa on myös erinomainen reitiitysmoottori, joka helpottaa reittijälkien piirtämistä huomattavasti. Umpimettäoiot sun muut on helppo ympätä sekaan mukaan. Polkujen tietojen päivittyessä ja korjaantuessa myös trailmapiin piirretty reitti korjaantuu automaattisesti, jos se on piirretty siellä ollutta väylää pitkin. Trailmapin näyttämä polusto pohjautuu suoraan Open Street Mapin tietoihin eli voitte jokainen myös itse korjata Open Street Mapiin tietoja poluista eli lisätä, korjata tai jopa poistaa niitä. Täyttä poistamista yleensä ei tosin kannata tehdä vaan parempi vain merkata, että kyseisessä paikassa on ollut polku.
Paikkatietoikkunakin on hyvä paikka jakaa reitti, mutta sinne reitti ei suoraan korjaannu karttatietojen päivittyessä eikä paikkatietoikkunasta löydy open street mapiin pohjautuvaa karttaa eli kaikenlaista olennaista kuten polkuja puuttuu.
Esim. eilen ja tänään olin retkeilemässä Keski-Suomen vanhan maakuntauran huitteilla Saarijärvellä Pyhä-Häkin kansallispuiston ympäristössä. Gepsiin tallentui kaikenlaista tietoa alueen polustosta, jotka päivitän tänä iltana Open Street Mapiin ja huomenissa näkynevät kaikelle kansalle ainakin Trailmapin kautta ja myöhemmin monen muunkin karttapalvelun kautta.
Finlandia-reitistä: Olen paraikaa finlandian reittiä korjailemassa ja siirtämässä reittijälkeä jaettavaksi myös trailmapin kautta. Koitan samalla piirrellä itäisen vaihtoehdon Ilomantsista eteenpäin kartalle. Lisäksi laitan yritän laittaa jakoon myös pyöräilijöille maasto/gravel-version Finlandiasta.
Joku taisi vähän morkata, että ei halua Etelä-Suomessa vaeltaa, koska siellä ei ole tarpeeksi kaunista tai muuten kiinnostavaa. Voisin tästä olla hieman eri mieltä eli finlandia-reitin eteläinen osuus on ihan mielenkiintoinen vaellusmielessä, jos osaa katsella muutakin kuin puhtaita luonnon kohteita. Alussa oleva Salpalinja kaikkine rakennelminen on ihan mielenkiintoinen ja erikoinen kohde.
Imatran ja Joutsenon tienoolla on oikein komeaa ja hienoa retkipolkuverkostoa. Ruokolahdelta eteenpäin kulkee ihan hyvä rajojen reitti, jolla ei urbaania elämää kohtaa. Kesälahti - Tohmajärvi-välillä on reitin pahimmat puutteet siinä mielessä, että siellä on hieman pitempi pätkä, jossa ei ole ns. valmista vaellusreittiä. Toisaalta tuolla alueella on muuten oikein hyvää retkeilymaastoja ja hienoa kankaita. Pitäisi vaan ehtiä tuo seutu kartoittaa paremmin, jotta voisi viedä finlandia-reitin aivan parhaalle väylälle.
Pian Tohmajärven jälkeen ollaankin sitten lähes poikkeuksetta virallisella nykyisellä ja entisellä vaellusreitistöllä aina UKK-puistoon saakka eli Oravantaival, Kolin polku ja UKK-reitti.
Suomen vaativimmat vaellusmaastot ovat muuten Kolin polulla (Herajärven kierroksella), UKK-reitillä Puolangan pohjoisosan vaaroilla, Vätsärin erämaassa ja Käsivarren pahimmilla kivikkoalueilla.
Etelä-Suomessa kulkevassa pitkässä vaellusreitissä on suurena etuna mahdollisuus retkeillä samaan tapaan kuin Alpeilla tai Pyreneillä eli kevyellä repulla majoituksesta toiseen. Suomessa ei ole totuttu tämmöiseen "väärin" vaeltamiseen vaan täällä edelleen tykätään itse raahata kymmenien kilojen rinkkaa mukana. Norjassa ja Ruotsissakin on huomattavasti paremmin tunturihotelleja tarjolla kuin meillä ja se myös näkyy sikäläisessä vaelluskulttuurissa. Suomeen voisi myös tuoda tätä mahdollisuutta, koska potentiaalisia vaeltajia olisi hurjan paljon. Suomen itärajassa aivan Venäjän lähellä kulkeva vaellusreitti on varmasti erittäin kiinnostava monen ulkomaalaisen mielestä. Meillä riittäisi kohtuullisesti palveluja aina UKK-puiston etelärajalle asti. Siellä missä majoitus ei ole ihan suoraan reitin vieressä voisivat majoituspalvelut lupailla kyytiapua eli vaeltaja haettaisiin reitiltä tietyistä paikoista ja palautettaisiin seuraavana päivänä jatkamaan retkeä. Myös taksikyyti toimii.
Tuohon likaisen tusinan reittiin voin antaa myöhemmin jotain pieniä vinkkejä ja ideoita kunhan kerkiän sitä tarkemmin katsella. Kuitenkin heti semmoinen vinkki, että tällä hetkellä kaikki tämmöiset reitit kannattaisi piirtää ja jakaa Trailmapin avulla ja kautta gpx-tiedostojen lisäksi. Trailmapissa on kaikista parhaiten ajan tasalla oleva polkutieto. Trailmapissa on myös erinomainen reitiitysmoottori, joka helpottaa reittijälkien piirtämistä huomattavasti. Umpimettäoiot sun muut on helppo ympätä sekaan mukaan. Polkujen tietojen päivittyessä ja korjaantuessa myös trailmapiin piirretty reitti korjaantuu automaattisesti, jos se on piirretty siellä ollutta väylää pitkin. Trailmapin näyttämä polusto pohjautuu suoraan Open Street Mapin tietoihin eli voitte jokainen myös itse korjata Open Street Mapiin tietoja poluista eli lisätä, korjata tai jopa poistaa niitä. Täyttä poistamista yleensä ei tosin kannata tehdä vaan parempi vain merkata, että kyseisessä paikassa on ollut polku.
Paikkatietoikkunakin on hyvä paikka jakaa reitti, mutta sinne reitti ei suoraan korjaannu karttatietojen päivittyessä eikä paikkatietoikkunasta löydy open street mapiin pohjautuvaa karttaa eli kaikenlaista olennaista kuten polkuja puuttuu.
Esim. eilen ja tänään olin retkeilemässä Keski-Suomen vanhan maakuntauran huitteilla Saarijärvellä Pyhä-Häkin kansallispuiston ympäristössä. Gepsiin tallentui kaikenlaista tietoa alueen polustosta, jotka päivitän tänä iltana Open Street Mapiin ja huomenissa näkynevät kaikelle kansalle ainakin Trailmapin kautta ja myöhemmin monen muunkin karttapalvelun kautta.
Finlandia-reitistä: Olen paraikaa finlandian reittiä korjailemassa ja siirtämässä reittijälkeä jaettavaksi myös trailmapin kautta. Koitan samalla piirrellä itäisen vaihtoehdon Ilomantsista eteenpäin kartalle. Lisäksi laitan yritän laittaa jakoon myös pyöräilijöille maasto/gravel-version Finlandiasta.
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Se olin kaiketi minä, joka kirjoitin: "Itse näen ei niin mukavissa maisemissa kulkemisen "keinotekoisena", kulkemisella on OMALLA kohdalla syy ja syy on hienot maisemat. Tavallaan toi Finlandia-reitti on hyvinkin looginen, mutta en kykene keksimään yhtään syytä, miksi tuhlaisin etelän talousmetsissä aikaani.hazor kirjoitti: ↑31 Touko 2026 17:50
Joku taisi vähän morkata, että ei halua Etelä-Suomessa vaeltaa, koska siellä ei ole tarpeeksi kaunista tai muuten kiinnostavaa. Voisin tästä olla hieman eri mieltä eli finlandia-reitin eteläinen osuus on ihan mielenkiintoinen vaellusmielessä, jos osaa katsella muutakin kuin puhtaita luonnon kohteita. Alussa oleva Salpalinja kaikkine rakennelminen on ihan mielenkiintoinen ja erikoinen kohde.
Toki, kuten Jouni sanoi, Vasta Naruskasta lähtemällä maisemat ovat kutakuinkin priimaa, Tsarmin aluetta lukuunottamatta, tai taitaa Tulppion jälkeen tulla peninkulma talousmetsääkin."
Edelleen olen samaa mieltä tuosta omalla kohdallani, toki jokaisella on omat kriteerinsä mielekkäälle vapaapäivien käytölle. Itse en pidä juuri talousmetsissä tallaamisesta ja etelässä eteen tulee väistättäkin talousmetsiä. Tiduksen muodostama reitti on edelleen mielestäni sellainen, jonka kulkisin jos jaksaisin.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
Re: Ideoidaan Suomeen oma pitkänmatkan vaellusreitti
Makuasioitahan nuo on. Halusin reitistä sekä mahdollisimman pitkän että mahdollisimman erämaisen. Pituushan nyt on aika paljon kärsinyt kun ainoastaan Lapin erämaat ovat reitissä mukana. Itsekin koen Lapin ulkopuolella vaeltamisen olevan joko teillä kävelyä tai sitten Suomen laajan mökkiverkoston takia toisten takapihoilla kulkemista eikä kumpikaan ole omasta mielestäni erityisen mielekästä.
Täytyy tuohon Trailmapiin vielä tutustua paremmin.
Täytyy tuohon Trailmapiin vielä tutustua paremmin.
www.lapinlikainentusina.com - Suomen oma pitkän matkan vaellusreitti
