Mitä (retkeilyyn liittyvää) luit viimeksi?
Huovisen Puukansan tarina pitäisi panna pakolliseksi luettavaksi Kiven Seitsemän veljeksen ohessa. Loistavia kumpikin. Huovinen oli metsäalan ammattilainen ja lisäksi verraton kynän käyttäjä. Jos joku tällä saitilla kirjoittava ei ole sitä vielä lukenut, niin mars kirjastoon ja lainaamaan. Todellinen lukuelämys se on ja tietopaketti siinä ohessa!
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Minä olin kirjannut luettavaa -listalle tuon jo jokin aika sitten
Vielä en ole sitä kuitenkaan ehtinyt lukea, kun on ollut kiireellisempiä tenttikirjoja luettavana - piti vielä vanhalla iällä aloittaa opiskelu töiden ohella (siis omasta vapaasta tahdosta)
Opiskelusta saa niin mielettömän paljon itselleen sellaista, mitä ei rahalla saa. Tenttikirjoja en kuitenkaan täällä ala luettelemaan

Opiskelusta saa niin mielettömän paljon itselleen sellaista, mitä ei rahalla saa. Tenttikirjoja en kuitenkaan täällä ala luettelemaan

-
Puukansan tarina on tullut luetuksi pariinkin kertaan paikallisen kirjaston tarjonnasta. Nopealukuinen helposti tajuttavine teksteineen, eli ymmärrettävästi kirjoitettu.
Retkeilijän autiotuvat kirja kulkee matkanpäällä joutoajan hyödyllisenä täytteenä. Teksti on vain vanhoille silmille hiukan pientä, no se kuulo olisi sataprosenttinen, mutta ymmärryksen prosenteista ei ole tietoa eikä käyrästöä.
Retki lehden kaikki painokset on tullut tutkailtua, mutta hiukan kohderyhmä menee ikäluokastani ohitse. Onhan näitä monenmonituisia julkaisuja, mitä tulee luetuksi, kun käteen osuu.
Retkeilijän autiotuvat kirja kulkee matkanpäällä joutoajan hyödyllisenä täytteenä. Teksti on vain vanhoille silmille hiukan pientä, no se kuulo olisi sataprosenttinen, mutta ymmärryksen prosenteista ei ole tietoa eikä käyrästöä.
Retki lehden kaikki painokset on tullut tutkailtua, mutta hiukan kohderyhmä menee ikäluokastani ohitse. Onhan näitä monenmonituisia julkaisuja, mitä tulee luetuksi, kun käteen osuu.
Itselläni on Seppo Polamerin mustavalkokuvittama versio, vuoden -85 painos. Ruskeakantinen, valkoinen männynkävyn silhuetti kannessa. Muutama vuosi sitten divarista ostettu.OS kirjoitti:Puukansan tarinasta taitaa olla saatavilla muutama erilainen versio? Itselläni on sellainen, jossa on tekstiä tukeva Eero Kemilän mustavalokuvitus. Siis valokuvia.
Ps. Niin siis tässä minun versiossani kuvat eivät ole valokuvia vaan piirroksia. Mielestäni hyviä sellaisia kuitenkin.
"Ihmisellä on tässä avaruuvessa kusiaisen valtuudet." -Veikko Huovinen
-
- Eräkulkuri
Arvo "Tiera" Ruonaniemi: Kulta-Lapin ja Pohjolan elinkautisia.
Tiera täytti viime vuonna 100 vuotta, joten kokemusta ja näkemystä on kertynyt vuosien varsilta, mikä näkyy tekstissä. Kyllä Lappi oli viime vuosisadan alkupuoliskolla vielä Villi Pohjola.
Tässä 100-vuotiaan radiohaastattelu
http://areena.yle.fi/radio/1423029
Tiera täytti viime vuonna 100 vuotta, joten kokemusta ja näkemystä on kertynyt vuosien varsilta, mikä näkyy tekstissä. Kyllä Lappi oli viime vuosisadan alkupuoliskolla vielä Villi Pohjola.
Tässä 100-vuotiaan radiohaastattelu
http://areena.yle.fi/radio/1423029
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
"Tarinoiden Kelujärvi", toimittanut Marita Strand, loppui eilen illalla.
Kirja täynnä mukavia tositarinoita, haastatteluja vuosisadan alkupuolelta alkaen.
Kirja täynnä mukavia tositarinoita, haastatteluja vuosisadan alkupuolelta alkaen.
"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Juhani Valli, 2007
No nyt tuli luettua loppuun Teeriahon "Itäkairan prinsessa".
Mukavaa, leppoisaa iltalukemista. Kirjan antiin on helppo yhtyä ja Sirkan retkiä miellyttävä seurata. Ei herätä suuria tunteita, joten ei vie yöunia vaikka myöhään lukeekin
Mukavaa, leppoisaa iltalukemista. Kirjan antiin on helppo yhtyä ja Sirkan retkiä miellyttävä seurata. Ei herätä suuria tunteita, joten ei vie yöunia vaikka myöhään lukeekin

"On aina ollut metsä ja kaira.
Juhani Valli, 2007
Juhani Valli, 2007
Tälläiseen mielenkiintoiseen referaattiin metsäretkeilystä törmäsin äskettäin. Aika hieno aikalaiskuvaus retkeilyyn ja metsässä liikkumiseen.
https://helda.helsinki.fi/bitstream/han ... sequence=1
https://helda.helsinki.fi/bitstream/han ... sequence=1