Karttamerkinnät

Avatar
Luiro
Viestit: 507
Liittynyt: 03 Elo 2007 12:55

Karttamerkinnät

Viesti Kirjoittaja Luiro »

Mitä tarkoittaa kartassa merkintä "rauh" ?
Vieressä on kuva, merkintä, joka muistuttaa tähteä.


"On aina ollut metsä ja kaira.
Sinne minä olen aina mennyt, kun on ollut vaikeaa.
Sinne minä olen aina mennyt, kun olen ollut onnellinen".
Juhani Valli, 2007
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Rauhoitettu puu merkitään ainakin noin.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Rauhoitettuja ovat esim. isojen petolintujen pesäpuut.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Pekka kirjoitti:Rauhoitettuja ovat esim. isojen petolintujen pesäpuut.
Karttaan merkityt ovat harvemmin niitä. Pesäpuissa on lappu rungossa, mutta niitä ei mainosteta kartassa. Karttaan merkityt ovat saaneet luonnonmuistomerkin arvon muista syistä.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Karttamerkinnät

Viesti Kirjoittaja tst »

tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Karttamerkinnät

Viesti Kirjoittaja tst »

^"Yleensä R-kirjain kartalla tarkoittaa muinaista paikkaa, joka itsessään on myös nähtävyys ja retkikohde. Muinaisten aikojen vaatimattomammat jäljet ​​löytyvät vain valtakunnan talouskartta-arkilta. Nämä kartat osoittavat kaikkien tunnettujen, enemmän tai vähemmän monumentaalisten muinaisten jäänteiden sijainnin." Olen käynyt järven luoteispäässä, siellä ei näkynyt mitään ihmeempää. Kumman paljon noita merkkejä näkyy, pitääköhän tehdä vielä kertaalleen tuonne tutkimusmatka?
akuusist
Viestit: 607
Liittynyt: 15 Helmi 2007 14:34

Re: Karttamerkinnät

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Vanha asuinpaikka tai vastaavia ihmistoiminnan jäänteitä. Ops, ehditkin itse ensin. En ole käynyt tuolla paikalla. Alkoi heti kyllä tehdä mieli Ruotsin lappiin. Kevättä rinnassa
kepsilla
Viestit: 747
Liittynyt: 18 Kesä 2007 15:54

Re: Karttamerkinnät

Viesti Kirjoittaja kepsilla »

tst kirjoitti: 26 Touko 2023 08:58 Mitä ovat nuo R-merkinnät? https://minkarta.lantmateriet.se/plats/ ... ries=false
Fornlämning; fornlämning utan synlig begränsning
Ancient monument; ancient monument without visible limit
GPS vaeltaja
tst
Viestit: 6559
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Karttamerkinnät

Viesti Kirjoittaja tst »

Hain tietoja Munkajavrresta. "Yleisen maankäytön intensiteetin muutoksiin liittyi väestöpaineen nousu kaikilla kasvillisuustyypeillä, mutta erityisesti järvien kohdalla, koska yksilöiden määrä järvialueyksikköä kohti nousi erittäin korkealle (> 2 henkilöä/k[m.sup) .2]) 1700-luvun aikana kaikissa kolmessa verotusmaassa. Yksilöiden lukumäärä metsä- ja vuoristonummen pinta-alayksikköä kohti jäi alle 0,6 hengelle/k[m.sup.2]. Mielenkiintoista on, että kaikkien kolmen verotusmaan ihmisillä oli pääsy Munkajavrre-järvelle, mikä osoittaa, että tällä järvellä oli suuri merkitys, mahdollisesti siksi, että monet tämän maaston järvet ovat melko pieniä ja matalia, kun taas Munkajavrre-järvi on suurempi ja melko syvä. Verotusmaan rajojen sisällä olevia järviä käytti yksinomaan maasta veroa maksanut perhe. Eri verotusmaiden rajalla sijaitsevissa järvissä (kuten Munkajavrre-järvi) kalastus kuitenkin jakautui yleisesti, joten useat perheet käyttivät eri osia järvestä (Skold, 1992:49). Oletettavasti tämä oli tärkeä järvi hauen kalastukselle. Hyvien kalastusjärvien kysynnän kasvu on saattanut vaikuttaa asutus- ja liikkumismallien muuttumiseen 1700-luvun lopulta alkaen." https://www.thefreelibrary.com/Quantify ... 0232067765 Ps. Pitkä on teksti, mutta mitkähän oli nuo kolme verotusmaata?
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Karttamerkinnät

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Näitä kolmeahan on tekstissä taulukoitukin:
Between 1700 and 1800, the study region encompassed several taxation lands, of which Madme, Arvas, and Siebmer, situated on the north side of the Pite River, are considered in most detail here (Fig. 1)
Metsän Omena
Viestit: 3095
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Karttamerkinnät

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Useimmiten noissa R-merkkien paikoissa on nähtävissä pientä maanpinnanmuodon muutosta, kumpuja painanteita ja sellaista tai luonnottomassa muodossa olevia kiviä tai parhaimmillaan maaperän muotoja, joista voi päätellä menneiden asuinsijojen ja kulttuuripaikkojen tarkoituksia. Etelä-Ruotsissa usein yhä laidunnettujen maiden liepeillä, pohjoisempana metsämaissa vesistöjen äärellä paitsi tunturissa vuotuiskierron mukaan.
Vastaa Viestiin