Kumiveneet

Ursus
Viestit: 9569
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Arvelisin että kaikki melontaliivit soveltuvat myös soutamiseen, sillä siinähän liikeradat ovat pienemmät kuin melonnassa. Eri kajakkeja sekä kanootteja myyvien liikkeiden sivuilta löytyy runsaasti vaihtoehtoja.


Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Avatar
Pepi
Viestit: 7431
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Ainakin minulla on soutaessa kumarrussuuntaan paljon laajempi liikerata kuin meloessa. Vatsan seudulla ei saa olla paksuja kerroksia.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Ursus
Viestit: 9569
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Totta tuo kumarusliikkeen merkitys, mutta ajattelinkin lähinnä käsien liikerajoja. Näillä eväillä kykenee ostamaan liivin ainakin jos käy kokeilemassa myymälässä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Aaro
Viestit: 2439
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Ursus kirjoitti:Totta tuo kumarusliikkeen merkitys, mutta ajattelinkin lähinnä käsien liikerajoja. Näillä eväillä kykenee ostamaan liivin ainakin jos käy kokeilemassa myymälässä.
Onko paukkuliiveissä jotain ongelmaa. Tuntuisi että niitä olisi helpointa käyttää eri tilanteissa. Eivät olisi niin tiellä tai kuumat.
KaukoAntero
Viestit: 476
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

Paukkuliivit tietysti mukavimmat käyttää. Pitkään reissuun lähtiessä pitäisi sitten tietysti olla ainakin yksi varapatruunapaketti mukana.

Kauko
tst
Viestit: 6556
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Kiitos vastanneille. Paukkuliiveissä olisi puolensa, mutta jos noudattaa suosituksia niin kertyyhän niille hintaa ja jos ei noudata niin ehkei ne toimikaan hädän hetkellä. "Yleensä laukaisujärjestelmä pitää vaihtaa kolmen vuoden välein ja se maksaa n. 25-30 euroa." Etsiskelen varmaan sopivia perinteisiä melontaliivejä ja muistiin on jäänyt että tuo 70N noste jopa kelluttaisi. Pepiltä hyvä vinkki, että mahan kohtaa ei liian paksut. Jos jollain lojuu ylimääräiset jossain tilaa viemässä niin yv:llä tavoittaa. https://yle.fi/uutiset/3-7310428
Aaro
Viestit: 2439
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Viesti Kirjoittaja Aaro »

tst kirjoitti:Kiitos vastanneille. Paukkuliiveissä olisi puolensa, mutta jos noudattaa suosituksia niin kertyyhän niille hintaa ja jos ei noudata niin ehkei ne toimikaan hädän hetkellä. "Yleensä laukaisujärjestelmä pitää vaihtaa kolmen vuoden välein ja se maksaa n. 25-30 euroa." Etsiskelen varmaan sopivia perinteisiä melontaliivejä ja muistiin on jäänyt että tuo 70N noste jopa kelluttaisi. Pepiltä hyvä vinkki, että mahan kohtaa ei liian paksut. Jos jollain lojuu ylimääräiset jossain tilaa viemässä niin yv:llä tavoittaa. https://yle.fi/uutiset/3-7310428
Perinteiset melontaliivit eivät taida nostaa päätä veden pinnalle (ei kelluketta niskassa) eli tajunnan menetys tilanteessa eivät pelasta päinvastoin kuin paukkuliivit.
kuu-ukkeli
Viestit: 1142
Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09

Viesti Kirjoittaja kuu-ukkeli »

Soudettaessa liikeradat ovat melontaan verrattuna hiukan erilaiset, mutta liivien valintaan tällä seikalla ei ole isoa merkitystä.

Liiveillä tulee olla riittävä noste (70 N yleensä riittää). Liivit päällä olisi hyvä päästä takaisin paattiin, mikäli se on vielä muuten mahdollista. Melontaliivi ei käännä tajutonta oikeaan asentoon toisin kuin ns. pelastusliivi pyrkii tekemään.
vaari
Viestit: 599
Liittynyt: 13 Tammi 2006 08:22

Viesti Kirjoittaja vaari »

Paukkuliivien selluloosapilleri VOI kastua pärskeistä ja laukaista liivit. Siksi mukana pitäisi olla varaosat (ehdottomasti oikeankokoiset hiilidioksiidipatruunat ja vaihtopillerit).
Avatar
OS
Viestit: 8144
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja OS »

kuu-ukkeli kirjoitti:Melontaliivi ei käännä tajutonta oikeaan asentoon toisin kuin ns. pelastusliivi pyrkii tekemään.
Hokka Boating-liivit kääntävät vedenvaraan joutuneen selälleen. Melojillakin näkyy näitä jonkin verran.
https://hokka.info/fi/Hokka_Boating
tst
Viestit: 6556
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Kotimainen Hokka vaikuttaa erittäin mielenkiintoiselta. Tutkailin hieman ja jossain puhuttiin rouheliiveistä, mitähän matskua sisältö on ja löytyyköhän noista hakemani 70 N nostetta? Näissä hommissa keveys on aina mielessä joten voisivatko nuo korvata jonkin merinovillaisen väliasun paidan (hihat tietysti puuttuvat)? Entäpä mahtavatko kahista?
tst
Viestit: 6556
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Mistäköhän löytyisi kumiveneeseen sopivasti pari puhallettavaa pitkulaista istuintyynyä? Torin kumiveneessä 28.4.19, 90 € näkyy sellaiset. Oman veneen tyynyt pitäisi olla n. 65 cm pitkät, että ne istuisi jäpäkästi ponttooneihin tukeutuen. Mitä korkeampi niin aina parempi eli ainakin 20 cm, ponttooni on 42 cm. Vippaskonsteillakin homma tosin hoituu.
tst
Viestit: 6556
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Oylön peseskellessäni kumivenettä vesillelaskun vuoksi tuli mieleen, että miten siinä toimisi nykyaikainen tehokas akkuporakone potkurin moottorina? Nykyisinhän porakoneilla kairataan reikiä paksuunkin jäähän. Vääntöä siis löytyy ja kierrokset riittänee, mutta miten akun kesto hitaassa uisteluvauhdissa? Vara-akku olisi kuitenkin mukana. 13 mm akseli saisi olla varmaan n. 2 m pitkä niin potkurin kulma olisi suht sopiva. Ihan järvikäyttöön tähän malliin, mutta paljon kevyemmin: https://tailmotor.se/sps-longtail (hyviä videoita) +++
tst
Viestit: 6556
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Kysyin Makitalta ja hienosti palveltiin. Akun kestosta ei havaintoja, mutta ehkä soutelun apuna menisi ja kevythän tuo on. Vinkkasivat, että potkurihärpäkkeitä on olemassa. Mistähän saisi Suomessa vaikka testiin ja millä nimellä näitä mahdollisesti löytyy? (Mutuna tuntuu ettei akku voi kestää tyynelläkään kovin monta kilometriä).
tst
Viestit: 6556
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Saako tällaisella venttiilin vääntimellä siis tuon varsinaisen ventsun pois vai mikä tässä on ideana?
Jos sen saa irti niin onko noita irroitettuja venttiilin sisuksia erikseen myynnissä? Tämä on siis yleinen kumiveneen venttiili ja lähtee mukaan ilman muuta varalta jos noita on irtomyynnissä. https://www.aliexpress.com/item/3286717 ... 04f94eb1cb
Vastaa Viestiin