Pojat, ei kannata hermostua näissä asioissa
Itse allekirjoitan nimimerkki Savolaisen (8.heinäkuuta) kirjoituksen tarkoituksen, mutta noudattaisin enemmän malttia ihmisten luokittelussa yhden kysymyksen ja kirjoituksen perusteella.
Olen itse vaelluksillani todennut näiden "örveltäjäporukoiden" jälkiä, ja antanut metsähallitukselle myös palautetta niistä.
Jos jaksaa roinaa kantaa erämaahan, pitäisi jaksaa myös kantaa se sieltä pois. Tai lastata helikopteriin, joka tulee hakemaan...
Nämä tapaukset ovat onneksi kuitenkin poikkeuksia. Valtaosa vaeltajista käsittääkseni noudattaa kirjoitettuja ja kirjoittamattomia sääntöjä ja hyviä tapoja.
Kysymykseni ei siis koskenut teiden ulkopuolista (offroad)ajoa, vaan selvitystä siitä, mikä tuo kysymäni tie on ja voiko sitä käyttää.
Jos haluamalleni alueelle on olemassa tie ja sitä saa ajaa, ei mielestäni ole mitään järkeä jättää autoa risteykseen ja lähteä kävelemään sitä tietä. Kävelemään pääsee aivan tarpeeksi, kun jatkaa reippaasti matkaa siitä mihin tie päättyy...vaikkakaan iästä johtuen en enää juuri yli 30 kilometrin ylittäviä päivämatkoja niin kauheasti välitä tehdä...
Kaikki eivät välitä mennä vain kalaan suurten jokien varsille, joissa on usein ihan liikaakin asiasta kiinnostuneita.
Toisista on hienoa kulkea vapaassa luonnossa omia polkuja, nauttia vastuksista ja maisemistakin, ja illalla hakea hyvä leiripaikka ja pystyttää koti.
Pikkupurojen varsilla hiiviskely ja suvannoilla väijyminen saadakseen illallista, tai ainakin lisäsärvintä kuivamuonan lisäksi antaa aivan erilaisen jännityksen, kuin suuret, ylikansoitetut joenvarret. Yksinäisyys on joskus suurinta ylellisyyttä.
Se, joka on katsellut kuuta alkuillan tummenevaa taivasta vasten seisoen soisen autiuden keskellä, ja kuunnellut erämaan villejä ääniä, ymmärtää mistä puhun...
Tai seurannut kulkiessa maaston merkkejä, joista joskus saattaa huomata vanhan muinaisen asuinpaikan olemassaolon. Ja seisonut paikoillaan tai istunut hiljaa kivellä antaen sisäisten tuntemusten luodata paikan ilmapiiriä ja menneisyyden kaikuja...