Kuivin tupa huutokaupassa

Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Huutokauppa on peruttu, ei huuto. Peruja on siis myyjä eikä ostaja. Onko tullut parempi tarjous toisenlaisesta menettelystä?


Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Jos myyjä huomasi että on edullisempaa tehdä hirsistä polttopuita paikanpäällä lähiseudun tupien tarpeisiin.
"Ockhamin partaveitsi"
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja OS »

13102013 kirjoitti: 09 Helmi 2023 01:46 Jos myyjä huomasi että on edullisempaa tehdä hirsistä polttopuita paikanpäällä lähiseudun tupien tarpeisiin.
Toivottavasti noin. Olisikin varsin outoa, jos kämpän polttopuiksi kelpaavat hirret vietäisiin jollain kyydillä paikalta pois ja sitten toisella kyydillä tuotaisiin klapeina takaisin.
akallio
Viestit: 2061
Liittynyt: 18 Elo 2010 14:20

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja akallio »

Eikös toisaalta hyvät hirret ole paljon arvokkaampia kuin polttopuut? Poltettavaksi kelpaavaa puuta kasvaa koko ajan, kun taas hyviä hirsiä ei enää valmisteta. En toki tiedä kuinka hyvää puuta tuo tupa on ollut ja taisi olla kosteusvauriotakin.
Metsän Omena
Viestit: 3038
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

Siellä on purkamisesta vastaava henkilö todennäköisesti tiennyt miten asia lopulta menee. Tiennyt myös että jos omine nokkineen olisi heti päättänyt niin tai näin, niin olisi arvosteltu että haaskaa arvokkaat hirret pilkkahintaan. Nyt hirsien hinta kuljetuksineen tuli koeponnistettua.
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minä valmistan koko ajan hyviä hirsipuita.

Tuolla sijainnilla muualta tuotu klapi on varmasti arvokkaampaa kuin jo paikalla olevat hirret ja toisaalta taas hirret ovat hyvinkin edullisia, koska niiden käyttö hirtenä jatkossa edellyttäisi niiden kuljettamista pois. Kuten huutokauppa osoitti.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3083
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Hanu kirjoitti: 09 Helmi 2023 18:52 Minä valmistan koko ajan hyviä hirsipuita.
Et ilmeisesti kuitenkaan kelohirsipuita.

Mutta löytyykö metsästä enää kelvollisia runkopuita, joilla on riittävä paksuus.

https://www.kultahirsitalot.fi/yleinen/ ... en-hirren/
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
diver
Viestit: 2317
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja diver »

https://www.luottopuu.fi/hirsirakentaminen/
Jostain nuo kuhmolaiset kunnon hirttää vielä löytää.
Pikkasen pitää olla rahaa mukana kun tuonne kaupantekoon lähtee :D
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
honkamukka
Viestit: 6063
Liittynyt: 12 Touko 2012 19:30

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja honkamukka »

Hienoa, arvopuu arvopaikkaan. Joku saa tietysti jäädä pystyynkin. Normi, bulkkiteollisuus ei pysty käyttämään näin järeitä.

Olen joskus kertonutkin, että minulla on kaksi hirsitaloa, pienempi, isovanhemmilleni tehty ja toinen perinteisen kokoinen, missä olen lapsesta saakka asustellut, nyt tosin osavuotisessa käytössä.
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Keloja ei tule tosiaan tarkoituksella tuotettua, mutta luonto sitten niitäkin tekee. Jos hinta olisi kohdalla, niin miksei järeätä puuta voisi tuottaa. Nuo 30cm ylittävät sentit ovat vaan varsin kalliita, koska siinä vaiheessa pääomaa on jo runsaasti kiinni tavarassa.

En Kuivin tuvalla ole käynyt, vaikka Kuivitunturin olen huiputtanut. Eiköhän se ole saman tyyppistä hirttä kuin Ruktajärvi. Ei siis mitään erityistä.
Avatar
OS
Viestit: 8138
Liittynyt: 28 Helmi 2006 19:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja OS »

akallio kirjoitti: 09 Helmi 2023 15:10 ... taisi olla kosteusvauriotakin.
Eli Kuivin tupa ei ollutkaan kuivin tupa. :roll:
Metsän Omena
Viestit: 3038
Liittynyt: 13 Tammi 2008 19:58

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

^^ Järeys on suhteellista sen mukaan miten sitä arvioi. Tänään olen työstänyt kuusen latvatukkeja palkeiksi. https://aijaa.com/wRjKVA Kuvassa syntyy ensin yksi 12"x18" täyssärmä, josta ytimen halkaisu synnyttää kaksi palkkia. Järeää sahatavaraa tehdessä ydin tulisi aina halkaista, jolloin kuivumishalkeilu ja kieroutuminen on merkittävästi vähäisempää. Se taas vaatii järeää runkoa. Nämä ei vielä oikein järeää ole, paksut tyvitukit ovat. Niiden kimppuun täytyy käydä viikonloppuna.
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Kuusella järeyttä on helpompi tuottaa, kun kasvaa hyvin vielä isonakin. Siis mäntyyn verrattuna. Nuo mitat on kyllä hyvin järeitä kokoja, joita nyt teet. Minä työstin tämän päivän melko järeitä koivuja melko järeiksi keskuslämmitys klapeiksi. Huomenna jatkuu.
Hanu
Viestit: 3953
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Uudelleen myynnissä ja ei vielä tarjouksia.
varsijousi
Viestit: 1209
Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22

Re: Kuivin tupa huutokaupassa

Viesti Kirjoittaja varsijousi »

"Uudelleen myynnissä eikä vielä tarjouksia"

Eikös se vielä ollutkaan selvä, Kuivin "hirret"?
Vastaa Viestiin