Haltin kävijöille tietoisku

diver

Re: Haltin kävijöille tietoisku

Viesti Kirjoittaja diver »

Jos siinä kelkkareitti kulkee niin huollon varmaan saa järjestettyä tai vie etukäteen kelkalla ruokaa ja juomaa välille.

Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
akallio

Viesti Kirjoittaja akallio »

^Näinhän sitä on varmasti tehty ko. tapauksessa. Mutta mietin, että jos itse lähtisin, niin miten tekisin. Minulla ei ole ajoluvallisia tuttuja ja muutenkin puhtaasti kelkkahuollon varassa kulkeminen ei ole oikein oma juttu. Ajatus kantohangilla kevyesti viilettämisestä sinänsä kiehtoo ja paljon liikennöity kelkkaura tarjoaisi turvaköyden, jolle voisi palata olosuhteiden muuttuessa. Yksi vaihtoehto olisi, että isommalla porukalla vuorotellen osa vetää ahkioita kelkkauraa pitkin (tai muuten joutuisasti) ja toiset luistelevat niitä reittejä, jotka olosuhteet sallivat. Haltin pistolle ahkiot jäisi toki matkasta. Varustus olisi kevyt, mutta ei kuitenkaan minimaalinen. Ehkäpä 1-2 yön reissuna onnistuisi.
omat polut

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Kun tein ex tempore yrityksen pikku repussa oli valmiita eväsleipiä, suklaata, termospullo kuumaa juomaa ja ehkä pakki, jotta voi tuvilla kaasulla keittää lisää juomaa. Luistelusukselle kelkkauraa. Homma kaatui vähän nihkeään hiihtopäivään, varusteiden puolesta ehkä olisi onnistunut.
Raato

Viesti Kirjoittaja Raato »

Kyllä Haltilla on porukat käyneet vuosien varrella päiväsiltään ihan pertsasuksilla. Isäukkokin teki lomareissuillaan hiihtelyitä yms. joita samoja reittejä markkinoidaan nyt erilaisina "extreme" -tempauksina joita vain huippukuntoiset voi tehdä. Ukoilla sama keikka oli vain yksi hiihtopäivä muiden välissä.
omat polut

Kaikki tonniset yhden kesän aikana pikavaelluksina alle 10kg repulla(kamat osin tukijoukoilla).

amatööri

Viesti Kirjoittaja amatööri »

^
Pitää säästää tuon katsominen parempaan ajankohtaan.Petteri on särmä kaveri.Joku vuosi sitten turistiin Lätäsenolla kun oli kartoittamassa packraftilla opastettaville reittiä.

Pekka Varis ja Antti Ekonoja kiersi nuo 33 huippua 2009 seitsemässä päivässä samalla reissulla. Mutta joo...näiden kaikkien kovempien kulkijoiden seuraaminen on sohvalta helpompaa 8) .
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Aaro

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Olen aika tyytyväinen ettei minulla ole koskaan ollut intoa moiseen kaahamiseen. Ja tonniset ovat kaiken lisäksi huonoja kalapaikkoja.
omat polut

^Kala- ja hiihtoreissujen kylkiäisenä puolen tusinaa noista tullut käytyä.
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Itse kiersin noi huiput 2009 tai 2010 yhdellä hiihtoreissulla. Pitäisi katsoa retkipäiväkirjasta paljonko niitä huippuja itselleni tuli. Ajatus tuli mieleen kesken reissun niin juotui kiertämään uudestaa liki samoja seutuja. Onneksi oli yli 3 viikon ruoat mukana tuolloin.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Sauvakavelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sauvakavelija »

Minullakin on Suomen yli tonnisten projekti menossa, aloitin jo v. 2001 valloittamalla Saanan. 15 vuotta on ehkä vielä aikaa projektiin.
Tunnelivaeltaja

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

Itse olen käynyt seuraavilla Käsivarren yli 1000-metrisillä: Halti, Ridnicohkka, Kovddoskaisi, Loassonibba, Kajhperusvaarat (kaksi huippua), Tuollljehuhput, Kodderassak, Saana, Tierbmesvarri ja Jeardnoaivi. Lista ei ole pidentynyt vuoden 2007 jälkeen, eli en ole niitä aktiivisesti keräillyt. (Pitäisiköhän?)

Pikavaelluksesta: Asuessani vuosituhannen alkuvuosina pari vuotta Kanadassa tilasin Backpacker-lehteä (ale-hintainen tilaus taisi olla kylkiäinen tietokoneen rekisteröinnistä). Onnistuin vielä löytämään jutun, jossa kerrottiin Ted "Cave Dog" Keizerista, ja siitä kuinka tämä kävi huiputtamassa eteläisten Appalakkien kuusitonniset (jalkoina, siis 1829+ metriset), kaikkiaan 40 kappaletta, mistä kertyi kävelyä/juoksua n. 490 km, ja nousumetrejä suunnilleen 15 kilometriä. Mies selvisi hommasta tavoiteajassaan, eli hivenen alle 5 vuorokauden, vaikka nukkuikin yhteensä 6 tuntia ja 40 minuuttia. Hänellä oli muitakin kovia vaellusurheilusuorituksia, kuten Coloradon kaikki 14-tonniset (4267+ m) 10 vuorokautta, 20 tuntia ja 26 minuuttia (55 huippua, n. 507 km, 42.2 nousukilometriä). Harmitteli kuitenkin sponsorien puutetta ... Backpackerin juttu alkoi ytimekkäästi: "Ted Keizer is a lunatic". Siitä on vaikea olla täysin eri mieltä, mutta kiitettävän omistautunut asialleen joka tapauksessa.
Wirta

Viesti Kirjoittaja Wirta »

omat polut kirjoitti: 01 Helmi 2026 15:10 Kaikki tonniset yhden kesän aikana pikavaelluksina alle 10kg repulla(kamat osin tukijoukoilla).
Hienoja kesäisiä käsivarren maisemia videolla päivällä ja yöllä. Tiedän tämän projektin ja tarkennan sen verran, että ei ollut tukijoukkoja maastossa Petterillä, vaan ihan yksin kulki ja itse kantoi kamppeensa. Vain viestiyhteyksien kautta oli turvallisuussyistä seurantaa, että kaikki menee hyvin. Ainoastaan viisi pohjoisinta huippua hän kävi pienen ryhmän kanssa, mutta ei sielläkään tukijoukkoja ollut.
Vastaa Viestiin