Kansallispuistoon maastopyörällä ??

Kajakkipummi
Viestit: 87
Liittynyt: 15 Huhti 2013 14:41
Paikkakunta: Suomi

Kansallispuistoon maastopyörällä ??

Viesti Kirjoittaja Kajakkipummi »

Posti kantoi tuplanumeron Retkilehteä. Lehden toimittaja Mikko "Peltsi" Peltola herätteli kolumnissaan ajatusta maastopyöräilyn sallimista kansallipuistoissa ja nimenomaan mönkkäriurilla. Kirjoituksessa viitataan erityisesti UKK-puistoon, mutta samalla myös kaikkiin muihinkin puistoihin.

Mitä mieltä on siellä jalkaisin vaeltavat ???

Tulisiko maastopyöräily sallia vai jatketaanko entisillä linjoilla ???


Meloen perille... retkimeloen.
www.kajakkipummi.net
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Re: Kansallispuistoon maastopyörällä ??

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Kajakkipummi kirjoitti:Posti kantoi tuplanumeron Retkilehteä. Lehden toimittaja Mikko "Peltsi" Peltola herätteli kolumnissaan ajatusta maastopyöräilyn sallimista kansallipuistoissa ja nimenomaan mönkkäriurilla. Kirjoituksessa viitataan erityisesti UKK-puistoon, mutta samalla myös kaikkiin muihinkin puistoihin.

Mitä mieltä on siellä jalkaisin vaeltavat ???

Tulisiko maastopyöräily sallia vai jatketaanko entisillä linjoilla ???

Jos joku haluaa mennä maastopyörällä niin siitä vaan.
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Re: Kansallispuistoon maastopyörällä ??

Viesti Kirjoittaja PKT »

Kajakkipummi kirjoitti:Mitä mieltä on siellä jalkaisin vaeltavat ?
Hyväksyn mönkijäuralla, en hyväksy poluilla.

Järkiperusteita en pysty antamaan. Ajatus siitä, että kun taivaltaa pientä polkua pitkin alamäkeen, ohi rynnistää selvällä nopeuserolla letka maastopyöräilijöitä, pistää kuitenkin vastaan.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

Ei ole multa pois. Etenkin kun ne menisi niitä valmiita mönkijä- ja polku-uria, joita itse en juurikaan käytä.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Avatar
Turhankävelijä
Viestit: 1037
Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turhankävelijä »

Tuskin malttaisivat pysyä mönkijänurilla.
Onko erämaa-alueilla pyöräily kielletty? Tietääkseni ei. Eipä noillakaan alueilla tungosta pyöräilijöistä. Miksi pitää päästä juuri kansallispuistoihin?
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

Muutovastarinta. Kaiken suuren idiotismin alku ja juuri.

En harrasta maastopyöräilyä eikä ole aikomusta aloittakaan. En kuitenkaan pysty keksimään yhtäkään objektiivista syytä, miksei pyöräilyä voisi sallia kansallispuistoissa tai erämaa-alueilla.
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Entäs sähköpyörä? Saisko sillä mennä?
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

Tidus kirjoitti:Muutovastarinta.
Tunnekysymyksiä, mielikuvien suojelemista. En näe myöskään mitään syytä, miksi ei voitaisi retkeillä sähkömoottorikelkoilla tai sähkömönkijöillä. En näe mitään syytä, miksi erämaihin ei voisi rakentaa tuuli- ja aurinkovoiman pyörittämiä latauspisteitä sähköavusteista retkeilyä varten.

Tuntuu vain siltä, että kun pyöräilijä hujahtaa erämaaksi tai ainakin retkeilyseuduksi mielletyllä alueella ohi, niin ympäristön ainutlaatuisuuden arvo tunnetasolla karisee.

http://goo.gl/YSZWR7
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tidus kirjoitti:Muutovastarinta. Kaiken suuren idiotismin alku ja juuri.

En harrasta maastopyöräilyä eikä ole aikomusta aloittakaan. En kuitenkaan pysty keksimään yhtäkään objektiivista syytä, miksei pyöräilyä voisi sallia kansallispuistoissa tai erämaa-alueilla.
En minakaan, aikoinaan kylla.

K-puistojen osalta polkujen kuluminen ja eroosio voisi olla objektiivista? Sitten kaveleminenkin alkaisi muistuttaa jalkakaytavalla liikkumista, kun luonnonkivet alkavat liikkua... Kavelemistahan vahankin isommat kestavat, ja suomalaisessa maastossa juuriston sitovuus on hyva lisa.
Usmi
Viestit: 602
Liittynyt: 18 Tammi 2006 14:44
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Usmi »

Kaldoaivissa pari viikkoa sitten törmättiin maastopyöräporukkaan Pulmankijoen länsipuolella mönkkäriuralla ja he kyllä kääntyivät heti takaisin kohti Pulmankijärveä kun ura päättyi eli eivät menneet ns. oikean maaston puolelle. Jonkun verran olen itsekin maastopyörällä ajellut täällä etelässä ja mielestäni ei kyllä suurta pelkoa ole, että mahdolliset fillaroijat varsinaisten urien tai polkujen ulkopuolella ajelisivat, sen verran menee yleensä polkeminen ihan oikeassa maastossa suurimmalla osalla tavallisista harrastajista jo hankalaksi. Muutama ajokoira saattaa myös metsässä tai paljakassa polkemista yrittää, mutta en jaksa uskoa noita oikeasti hirveästi tuolla pohjoisessa riittävän. Poluilla ja muilla urilla ei kyllä fillarista hirveästi enempää maaston kulumista synny kuin vaeltajan jaloista. Enkä kyllä muutenkaan usko tuonne mitenkään ruuhkaksi asti fillarijoitsia ryntäävän. Pöyrisjärvi ja Utsjoen/Kaldoaivin pohjoisosat ovat varmaan ne potentiaalisimmat maastopyöräilypaikat. Kansallispuistoissa kuten esim. Pallas-Yllästunturilla tai Kekkospuistossa voitaisiin hyvin ajella jo valmiilla latupohjilla yms. urilla. Etelän puistoissa, kuten esim. Repovedellä, urat ovat jo muutenkin niin leveäksi kuluneita ettei maastopyörä enää kyllä tilannetta pahenna.

Tämä on siis Lapissa jalkaisin/ hiihtäen vaeltavan mielipide, ei maastopyöräilijän.
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Tidus kirjoitti:Muutovastarinta. Kaiken suuren idiotismin alku ja juuri.

En harrasta maastopyöräilyä eikä ole aikomusta aloittakaan. En kuitenkaan pysty keksimään yhtäkään objektiivista syytä, miksei pyöräilyä voisi sallia kansallispuistoissa tai erämaa-alueilla.
En minakaan, aikoinaan kylla.

K-puistojen osalta polkujen kuluminen ja eroosio voisi olla objektiivista? Sitten kaveleminenkin alkaisi muistuttaa jalkakaytavalla liikkumista, kun luonnonkivet alkavat liikkua... Kavelemistahan vahankin isommat kestavat, ja suomalaisessa maastossa juuriston sitovuus on hyva lisa.
Tidus
Viestit: 384
Liittynyt: 15 Heinä 2013 08:34

Viesti Kirjoittaja Tidus »

rautu kirjoitti:Entäs sähköpyörä? Saisko sillä mennä?
Pitääkö sellainen erityistä ääntä? Ilmeisesti ei. Menkööt vaan.

Loppupeleissä kysymyshän on rajanvedosta. Mitä sallitaan ja minne sallitaan. Minä en niin välitä. Kyllä mulla on siellä tilaa liikkua joka tapauksessa.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Usmi kirjoitti:Kaldoaivissa pari viikkoa sitten törmättiin maastopyöräporukkaan Pulmankijoen länsipuolella mönkkäriuralla ja he kyllä kääntyivät heti takaisin kohti Pulmankijärveä kun ura päättyi eli eivät menneet ns. oikean maaston puolelle. Jonkun verran olen itsekin maastopyörällä ajellut täällä etelässä ja mielestäni ei kyllä suurta pelkoa ole, että mahdolliset fillaroijat varsinaisten urien tai polkujen ulkopuolella ajelisivat, sen verran menee yleensä polkeminen ihan oikeassa maastossa suurimmalla osalla tavallisista harrastajista jo hankalaksi. Muutama ajokoira saattaa myös metsässä tai paljakassa polkemista yrittää, mutta en jaksa uskoa noita oikeasti hirveästi tuolla pohjoisessa riittävän. Poluilla ja muilla urilla ei kyllä fillarista hirveästi enempää maaston kulumista synny kuin vaeltajan jaloista. Enkä kyllä muutenkaan usko tuonne mitenkään ruuhkaksi asti fillarijoitsia ryntäävän. Pöyrisjärvi ja Utsjoen/Kaldoaivin pohjoisosat ovat varmaan ne potentiaalisimmat maastopyöräilypaikat. Kansallispuistoissa kuten esim. Pallas-Yllästunturilla tai Kekkospuistossa voitaisiin hyvin ajella jo valmiilla latupohjilla yms. urilla. Etelän puistoissa, kuten esim. Repovedellä, urat ovat jo muutenkin niin leveäksi kuluneita ettei maastopyörä enää kyllä tilannetta pahenna.

Tämä on siis Lapissa jalkaisin/ hiihtäen vaeltavan mielipide, ei maastopyöräilijän.
Taidanpa olla melkein sanasta sanaan samaa mieltä. Mielestäni voitaisiin sallia ainakin osassa kansallispuistoja, mutta lähtökohtaisesti jo vahvoilla poluilla/urilla. Valvonta vaikeaa, mutta kukahan valvoo esim. UK-puiston perusosan leiriytymissääntöjä? Ja vaikka ei tehokkaasti valvotakaan, niin tietooni ei ole tullut isoja ongelmia. Ja kun fillaroitsijoita on vähemmän ja HC-fillaroitsijoita vielä vähemmän, niin olettaisin ongelmien pysyvän marginaalissa.

Tämä on siis Lapissa jalkaisin/hiihtäen/meloen vaeltavan mielipide, mutta tahtoisin kyllä kokeilla pyörävaeltamistakin.
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

Usmi kirjoitti:mielestäni ei kyllä suurta pelkoa ole, että mahdolliset fillaroijat varsinaisten urien tai polkujen ulkopuolella ajelisivat
Suomessa on tiheästi metsäautoteitä ja on harmi, että harrastajat eivät ole saaneet rakennettua Google Mapsin pohjalle karttaa, josta selviäisi, kuinka voi tehdä pyöräretken pelkästään pikkuteitä käyttäen samoja jälkiä takaisinpäin palaamatta.

En tarkoita siis varsinaista maastoajoa vaan teitä, joilla selviäisi eteenpäin esimerkiksi Bob Yakin kanssa.

Tällainen pyöräretkeily ei tietenkään edistäisi matkan edistymistä maantieteellisesti, mutta sen sijaan saattaisi olla kiva polkea pikkuteitä kolme neljä päivää suht pienellä alueella.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
lataku
Viestit: 71
Liittynyt: 18 Elo 2013 06:57

Viesti Kirjoittaja lataku »

Mä tahdon mennä endurolla kansallispuistoon paistamaan makkaraa. Mukaan otan aurinkopaneelilla toimivan subbbbbbarin ja kunnon jytää.
Vastaa Viestiin