Kansallispuistoon maastopyörällä ??
-
- Viestit: 87
- Liittynyt: 15 Huhti 2013 14:41
- Paikkakunta: Suomi
Kansallispuistoon maastopyörällä ??
Posti kantoi tuplanumeron Retkilehteä. Lehden toimittaja Mikko "Peltsi" Peltola herätteli kolumnissaan ajatusta maastopyöräilyn sallimista kansallipuistoissa ja nimenomaan mönkkäriurilla. Kirjoituksessa viitataan erityisesti UKK-puistoon, mutta samalla myös kaikkiin muihinkin puistoihin.
Mitä mieltä on siellä jalkaisin vaeltavat ???
Tulisiko maastopyöräily sallia vai jatketaanko entisillä linjoilla ???
Mitä mieltä on siellä jalkaisin vaeltavat ???
Tulisiko maastopyöräily sallia vai jatketaanko entisillä linjoilla ???
Meloen perille... retkimeloen.
www.kajakkipummi.net
www.kajakkipummi.net
-
- Viestit: 3512
- Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40
Re: Kansallispuistoon maastopyörällä ??
Kajakkipummi kirjoitti:Posti kantoi tuplanumeron Retkilehteä. Lehden toimittaja Mikko "Peltsi" Peltola herätteli kolumnissaan ajatusta maastopyöräilyn sallimista kansallipuistoissa ja nimenomaan mönkkäriurilla. Kirjoituksessa viitataan erityisesti UKK-puistoon, mutta samalla myös kaikkiin muihinkin puistoihin.
Mitä mieltä on siellä jalkaisin vaeltavat ???
Tulisiko maastopyöräily sallia vai jatketaanko entisillä linjoilla ???
Jos joku haluaa mennä maastopyörällä niin siitä vaan.
Re: Kansallispuistoon maastopyörällä ??
Hyväksyn mönkijäuralla, en hyväksy poluilla.Kajakkipummi kirjoitti:Mitä mieltä on siellä jalkaisin vaeltavat ?
Järkiperusteita en pysty antamaan. Ajatus siitä, että kun taivaltaa pientä polkua pitkin alamäkeen, ohi rynnistää selvällä nopeuserolla letka maastopyöräilijöitä, pistää kuitenkin vastaan.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
- Turhankävelijä
- Viestit: 1037
- Liittynyt: 11 Tammi 2006 19:13
- Viesti:
Tunnekysymyksiä, mielikuvien suojelemista. En näe myöskään mitään syytä, miksi ei voitaisi retkeillä sähkömoottorikelkoilla tai sähkömönkijöillä. En näe mitään syytä, miksi erämaihin ei voisi rakentaa tuuli- ja aurinkovoiman pyörittämiä latauspisteitä sähköavusteista retkeilyä varten.Tidus kirjoitti:Muutovastarinta.
Tuntuu vain siltä, että kun pyöräilijä hujahtaa erämaaksi tai ainakin retkeilyseuduksi mielletyllä alueella ohi, niin ympäristön ainutlaatuisuuden arvo tunnetasolla karisee.
http://goo.gl/YSZWR7
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
En minakaan, aikoinaan kylla.Tidus kirjoitti:Muutovastarinta. Kaiken suuren idiotismin alku ja juuri.
En harrasta maastopyöräilyä eikä ole aikomusta aloittakaan. En kuitenkaan pysty keksimään yhtäkään objektiivista syytä, miksei pyöräilyä voisi sallia kansallispuistoissa tai erämaa-alueilla.
K-puistojen osalta polkujen kuluminen ja eroosio voisi olla objektiivista? Sitten kaveleminenkin alkaisi muistuttaa jalkakaytavalla liikkumista, kun luonnonkivet alkavat liikkua... Kavelemistahan vahankin isommat kestavat, ja suomalaisessa maastossa juuriston sitovuus on hyva lisa.
Kaldoaivissa pari viikkoa sitten törmättiin maastopyöräporukkaan Pulmankijoen länsipuolella mönkkäriuralla ja he kyllä kääntyivät heti takaisin kohti Pulmankijärveä kun ura päättyi eli eivät menneet ns. oikean maaston puolelle. Jonkun verran olen itsekin maastopyörällä ajellut täällä etelässä ja mielestäni ei kyllä suurta pelkoa ole, että mahdolliset fillaroijat varsinaisten urien tai polkujen ulkopuolella ajelisivat, sen verran menee yleensä polkeminen ihan oikeassa maastossa suurimmalla osalla tavallisista harrastajista jo hankalaksi. Muutama ajokoira saattaa myös metsässä tai paljakassa polkemista yrittää, mutta en jaksa uskoa noita oikeasti hirveästi tuolla pohjoisessa riittävän. Poluilla ja muilla urilla ei kyllä fillarista hirveästi enempää maaston kulumista synny kuin vaeltajan jaloista. Enkä kyllä muutenkaan usko tuonne mitenkään ruuhkaksi asti fillarijoitsia ryntäävän. Pöyrisjärvi ja Utsjoen/Kaldoaivin pohjoisosat ovat varmaan ne potentiaalisimmat maastopyöräilypaikat. Kansallispuistoissa kuten esim. Pallas-Yllästunturilla tai Kekkospuistossa voitaisiin hyvin ajella jo valmiilla latupohjilla yms. urilla. Etelän puistoissa, kuten esim. Repovedellä, urat ovat jo muutenkin niin leveäksi kuluneita ettei maastopyörä enää kyllä tilannetta pahenna.
Tämä on siis Lapissa jalkaisin/ hiihtäen vaeltavan mielipide, ei maastopyöräilijän.
Tämä on siis Lapissa jalkaisin/ hiihtäen vaeltavan mielipide, ei maastopyöräilijän.
En minakaan, aikoinaan kylla.Tidus kirjoitti:Muutovastarinta. Kaiken suuren idiotismin alku ja juuri.
En harrasta maastopyöräilyä eikä ole aikomusta aloittakaan. En kuitenkaan pysty keksimään yhtäkään objektiivista syytä, miksei pyöräilyä voisi sallia kansallispuistoissa tai erämaa-alueilla.
K-puistojen osalta polkujen kuluminen ja eroosio voisi olla objektiivista? Sitten kaveleminenkin alkaisi muistuttaa jalkakaytavalla liikkumista, kun luonnonkivet alkavat liikkua... Kavelemistahan vahankin isommat kestavat, ja suomalaisessa maastossa juuriston sitovuus on hyva lisa.
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Taidanpa olla melkein sanasta sanaan samaa mieltä. Mielestäni voitaisiin sallia ainakin osassa kansallispuistoja, mutta lähtökohtaisesti jo vahvoilla poluilla/urilla. Valvonta vaikeaa, mutta kukahan valvoo esim. UK-puiston perusosan leiriytymissääntöjä? Ja vaikka ei tehokkaasti valvotakaan, niin tietooni ei ole tullut isoja ongelmia. Ja kun fillaroitsijoita on vähemmän ja HC-fillaroitsijoita vielä vähemmän, niin olettaisin ongelmien pysyvän marginaalissa.Usmi kirjoitti:Kaldoaivissa pari viikkoa sitten törmättiin maastopyöräporukkaan Pulmankijoen länsipuolella mönkkäriuralla ja he kyllä kääntyivät heti takaisin kohti Pulmankijärveä kun ura päättyi eli eivät menneet ns. oikean maaston puolelle. Jonkun verran olen itsekin maastopyörällä ajellut täällä etelässä ja mielestäni ei kyllä suurta pelkoa ole, että mahdolliset fillaroijat varsinaisten urien tai polkujen ulkopuolella ajelisivat, sen verran menee yleensä polkeminen ihan oikeassa maastossa suurimmalla osalla tavallisista harrastajista jo hankalaksi. Muutama ajokoira saattaa myös metsässä tai paljakassa polkemista yrittää, mutta en jaksa uskoa noita oikeasti hirveästi tuolla pohjoisessa riittävän. Poluilla ja muilla urilla ei kyllä fillarista hirveästi enempää maaston kulumista synny kuin vaeltajan jaloista. Enkä kyllä muutenkaan usko tuonne mitenkään ruuhkaksi asti fillarijoitsia ryntäävän. Pöyrisjärvi ja Utsjoen/Kaldoaivin pohjoisosat ovat varmaan ne potentiaalisimmat maastopyöräilypaikat. Kansallispuistoissa kuten esim. Pallas-Yllästunturilla tai Kekkospuistossa voitaisiin hyvin ajella jo valmiilla latupohjilla yms. urilla. Etelän puistoissa, kuten esim. Repovedellä, urat ovat jo muutenkin niin leveäksi kuluneita ettei maastopyörä enää kyllä tilannetta pahenna.
Tämä on siis Lapissa jalkaisin/ hiihtäen vaeltavan mielipide, ei maastopyöräilijän.
Tämä on siis Lapissa jalkaisin/hiihtäen/meloen vaeltavan mielipide, mutta tahtoisin kyllä kokeilla pyörävaeltamistakin.
Suomessa on tiheästi metsäautoteitä ja on harmi, että harrastajat eivät ole saaneet rakennettua Google Mapsin pohjalle karttaa, josta selviäisi, kuinka voi tehdä pyöräretken pelkästään pikkuteitä käyttäen samoja jälkiä takaisinpäin palaamatta.Usmi kirjoitti:mielestäni ei kyllä suurta pelkoa ole, että mahdolliset fillaroijat varsinaisten urien tai polkujen ulkopuolella ajelisivat
En tarkoita siis varsinaista maastoajoa vaan teitä, joilla selviäisi eteenpäin esimerkiksi Bob Yakin kanssa.
Tällainen pyöräretkeily ei tietenkään edistäisi matkan edistymistä maantieteellisesti, mutta sen sijaan saattaisi olla kiva polkea pikkuteitä kolme neljä päivää suht pienellä alueella.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23