Ruisleipä omasta uunista

Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

sallatuulia kirjoitti:Juuren pinnalle oli ilmestynyt vaahtoa. :D JIHUU!!! :D
Hienoa, Onneksi ihminen pystyy tulemaan vähästä onnelliseksi. :lol:

Mulla ei vielä vaahtoa, kun lisäsin tänään päivällä 4 dl jauhoja ja mittamaattoman määrän vettä tiinuun. Mä en tiedä, miten mä osaankin tässä asiassa olla niin epäjärjestelmällinen. Lisäilen aineksia summamutikassa, vaikka ajattelin, että mittaan kaiken tarkasti ja lisään aineksia vain, jos taikinassa jotain tapahtuu, kuten kuplimista.

No löysin sentään vanhan irtopenkinlämmittimen, joka on joskus ollut jossain autossani. Siitä sai tehtyä mukavan pesän astialle. Piuhat vaan akkulaturiin ja vastukset lämpenee. Kaippa siellä jotain alkaa tapahtumaan, kun lämpö nousee. Tää vaatii teknisiä innovaatioita.

Just iski flunssa, joten nyt on aikaa seuraillakin tapahtumia.

Pidsä meidät ajan tasalla sallatuulia.


Kuva
Ei oo häränpäivää!!
sallatuulia
Viestit: 1358
Liittynyt: 10 Huhti 2010 21:04

Viesti Kirjoittaja sallatuulia »

^ Pienestä sitä tulee tarvittaessa onnelliseksi. :D Varsinkin, jos eilen jännitin hommaa niin että pinna oli rehellisesti kireällä. :roll: ...meinasi maajussille morsian sarjan esittelyjakso jäädä välistä sen tohinan keskellä. :shock: :D Villasukkien kudontaprojektini on myös ollut jäissä ruisleipäprojektin ajan.
(tosin meinasin keskeyttää sen projektin lopullisesti kun eilisessä maajussille morsian ohjelmassa eräs maajussi totesi, ettei halua itselleen morsianta joka vain kutoo sukkaa. Huolestuneena tiedustelin mieheltäni mitä hän asiasta ajattelee. Vastaus oli, onhan tuo kudin tuossa ollut jo useamman päivän sivussa. Pitäisiköhän siis luopua villasukkien kudonnasta kun näyttää olevan kovin "epäseksikästä". :shock: :lol: )

Kyllä varmasti kerron mitä tapahtuu. :D Olen ihan hermona tuon onnistumisen kanssa.
Mä kun olen sellainen jännittäjä luonne.

Ei tämä ruisleivän leipominen ihan helppoa ole, se on myönnettävä.

Mutta sitäkin antoisampaa puuhaa.

Ja paranemisia Rautu mahdollisimman pian!
Saat ainakin tarkkailla projektisi edistymistä nyt hyvin!
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

sallatuulia kirjoitti: Pitäisiköhän siis luopua villasukkien kudonnasta kun näyttää olevan kovin "epäseksikästä". :shock: :lol: )


Ja paranemisia Rautu mahdollisimman pian!
Saat ainakin tarkkailla projektisi edistymistä nyt hyvin!
Kiitos toivotuksista.

Ei kai sitä passaa villasukan kutomista lopettaa. Kudo sellaiset pitkävartiset, niin ukolla on puuhaa niitä kääriessä. :oops: :lol: :wink:
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Lämpövaippa toimii hyvin ja nyt taikina vahtoaa reilusti. Täytyy Suppiksen ohjeen mukaan varata kylmälaukku, johon tuon lämpövaipan virittelee. Lämmöllä on tässä prosessissa suuri merkitys.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
sallatuulia
Viestit: 1358
Liittynyt: 10 Huhti 2010 21:04

Viesti Kirjoittaja sallatuulia »

rautu kirjoitti: Ei kai sitä passaa villasukan kutomista lopettaa. Kudo sellaiset pitkävartiset, niin ukolla on puuhaa niitä kääriessä. :oops: :lol: :wink:
Heh heh.. :lol: ...pitänee tehdä noin.

Lisäsin taikinaan taas aamusella 1 dl jauhoja ja vettä kumpaakin.

Nyt siis taikinaan on lisätty 6 dl vettä ja 4 dl jauhoja. Näyttää ihan ok olevan. Vielä kun alkaisi kuplimaan niin hyvä. Tosin jotain pientä eloa juuren pinnalla jo oli. Olisiko jopa ollut havaittavissa ihan pienen pieniä kuplia. :D

Tänään lisäisen siihen taas vettä ja jauhoja muutamaan otteeseen. Nestettä laitan taikinaan 1litran - tai vähän reilummin.

Juurta ajattelin ottaa vellistä talteen torstai aamulla. Sitten alustan taikinan (jauhot + suola + vähän ehkä vettä) ja to illalla leivon. Jännää. :shock: :D
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Mä lisäsin tänään 3 dl vettä ja 2 dl jauhoja. nyt pitäisi olla n. 9 desiä vettä ja 8 desiäjauhoja. Taikina vaahtoaa hienosti. Se on tuon lämmön ansiota. Yritä saada lämmintä lisää. Kun noin hyvin kuohuu, niin huomenna leivon, jos kunnoltani pystyn.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
sallatuulia
Viestit: 1358
Liittynyt: 10 Huhti 2010 21:04

Viesti Kirjoittaja sallatuulia »

Jep, sama täällä eli huomenna leivotaan.

Jos tänään laittaisi saunan päälle, että saisi lämpöä lisättyä. :D

Jos sitä tänään lisäisi sitten vaikka 2 kertaa 1,5 dl vettä ja jauhoja kumpaakin. Sitten olisi seos, jossa olis 9 dl vettä kanssa ja 7 dl jauhoja. Jos sillä seoksella (tai jauhoja vähän vielä lisäten) menisi huomiseen leivontapäivään.

Ja taikina yöksi sinne saunan lauteella. :D
Avatar
Timo Ylhäinen
Viestit: 454
Liittynyt: 10 Elo 2012 09:01

Viesti Kirjoittaja Timo Ylhäinen »

^Maisteja kokoontumiseen?

:P
sallatuulia
Viestit: 1358
Liittynyt: 10 Huhti 2010 21:04

Viesti Kirjoittaja sallatuulia »

Timo Ylhäinen kirjoitti:^Maisteja kokoontumiseen?

:P
Tuo ois upeeta kyllä... jos sais niin onnistumaan.
Parhaani teen. :D ..mutten uskalla vielä luvata.

Meillähän on jo Vaellusnetin leivontakerho perustettu. :lol: Hienoa. :D
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

sallatuulia kirjoitti:
Timo Ylhäinen kirjoitti:^Maisteja kokoontumiseen?

:P
Tuo ois upeeta kyllä... jos sais niin onnistumaan.
Parhaani teen. :D ..mutten uskalla vielä luvata.

Meillähän on jo Vaellusnetin leivontakerho perustettu. :lol: Hienoa. :D
Hike & bake
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
sepeteus
Viestit: 1184
Liittynyt: 18 Tammi 2006 13:28
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja sepeteus »

Tuleeko meistä savusilmistä näin enempi jauhosilmiä?
Lappi on vapautta kalenterin ja kellon orjuudesta.
sallatuulia
Viestit: 1358
Liittynyt: 10 Huhti 2010 21:04

Viesti Kirjoittaja sallatuulia »

rautu kirjoitti: Hike & bake
Hyvä nimiehdotus. Kannatetaan. :D

Sepeteus: luulen, että nuo kaksi mainitsemaasi ominaisuutta mahtuvat hyvin samaan persoonaan tarvittaessa. :D Itsessäni ainakin asuu molemmat. :)
Avatar
sau~n
Viestit: 249
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:22

Viesti Kirjoittaja sau~n »

sallatuulia kirjoitti: Jos sitä tänään lisäisi sitten vaikka 2 kertaa 1,5 dl vettä ja jauhoja kumpaakin. Sitten olisi seos, jossa olis 9 dl vettä kanssa ja 7 dl jauhoja. Jos sillä seoksella (tai jauhoja vähän vielä lisäten) menisi huomiseen leivontapäivään.
Sallatuulialle kannustukseksi vielä lisää teko-ohjeita:
Äet opetti aikoinaan, että "juuri liotettaan lämpimmään vetteen, lisättään ruisjaahoja sen verra että tulloo sopiva velli ja sitten se suapi sipattoo vuorokauen." Oma pytty on ollut hellan kulmalla / uunin vieressä, siis lämpimässä. Puolen vuorokauden jälkeen olen lisännyt vähän hiivaa ja tarvittaessa jauhoja, jos raski on kovin löysä.

Raskiin lisätään suoja ja ruisjauhoja: "kun se rupevvaa natskammaan käsissä niin alakkaa olla valamis. Kää puita ja lämmitä uuni, taekina suapi kohota pari tunttii". Pullamaista taikinaa rukiista ei saa, vaan leivät saa pyöritellä jauhokasassa. Minut on opetettu kartiomalliin, joka sitten laskee sopivaksi ennen uuniin laittamista.

Raskin (sen vellin) jauho-vesi -suhde vaikuttaa leivän happamuuteen. Sopiva määrä edesauttaa maitohappobakteerien muodostumista, liikaa tai liian vähän voi vääntää käymisympäristöä paremmin etikkahappobakteereille passeliksi. Maito- ja etikkahapon suhde vaikuttaa leivän makuun. Kun kokeilee muutaman kerran, niin sopiva vellin koostumus tulee kuin itsestään. Karkeista jauhoista vapautuu ravintoa bakteereille hitaammin kuin hienoista, siksi hapatuskin kestää kauemmin.

Ruisleivän kanssa harjoitus tekee mestarin! (arvelee kisälli ;-) )
sallatuulia
Viestit: 1358
Liittynyt: 10 Huhti 2010 21:04

Viesti Kirjoittaja sallatuulia »

Kiitos vinkistä ja tiedoista. Taas tuli uutta tietoa. Esim. tuo juuren happamuuden määräytyminen.

Hiivaa en ole varautunut käyttämään. Vähän arveluttaa jos tuo juurivelli (raski) ei riittävästi kupli. Toistaiseksi pinnalle on ilmestynyt pieniä kuplia. Jotain eloa näyttäisi siis ehkä olevan. Tulkitsen, että eloa on... :shock:

Mulla on karkeita jauhoja, joten prosessi sitten ilmeisesti pidempi. (kiitos tästäkin tiedosta).

Tänään vielä lisäys ja ehkä huomenaamulla viimeinen dl vettä ja jauhoja. Sitten tavoitteena oleva litran vesimäärä on saavutettu. :D
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Mulla se vaahtoaminen, joka oli tänään runsasta, on laskeutunut. Maitohappobakteerien lisäämiseksi joku suositteli tilkkasen piimää laittamaan sekaan.

Jos sulla pieniäkin kuplia syntyy, niin on siellä sitten eloa.
Nyt kun sitten alustat taikinan, niin eihän se nouse, jos ei siellä jotain toimintaa ole.

Vaahtoamisen laskettua tänään, ei ole ollut suurta toimintaa. Mulle tuli illalla kaksi vuorokautta täyteen.

Onko sulla nyt lämpöisessä?

Aamulla alustan jos jaksan. Välillä kuume on hiponut 39 astetta.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vastaa Viestiin