Vispilä ja ruokatermos

tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Korpijaakko kirjoitti: Tiskiarjan varren katkaisu: Jos tarvitsee katkaista, niin puukolla olen saanut katkottua. Kesäisin olen siirtynyt pienen pesusienen puolikkaaseen ja talvella jos kamat painaa muutenkin, niin tykkään varresta tiskiharjassa, saa termaritkin pohjia myöten pesaistua.
Olen jättänyt sekä tiskiharjan(tai sienen), että pesuaineen pois kesävaelluksilla jo vuosia (grammausta nääs ;)). Tilkalla kiehuvaa vettä kipot puhdistuvat aivan riittävästi.

Pesemisen tarve toki riippuu vähän siitä mitä kokkailee.


Avatar
blueraven
Viestit: 915
Liittynyt: 19 Huhti 2006 12:04

Viesti Kirjoittaja blueraven »

Pieni teräsvispilä kulkee mukana. kiisseleitä en osaa sekoitella muutoin.

Tiskiharjaa en kuljeta, aina on löytynyt variksenmarjaa, katajaa, kanervaa tms. jolla saa kattilan puhtaaksi. ( Em. varpuja ei siis katkota, vaan käytetään sellaisenaan ja jätetään kasvamaan ja toipumaan )

Termospullolle en ole keksinyt käyttöä vaelluksella, talvisilla päiväretkillä kyllä.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

tyy kirjoitti:Olen jättänyt sekä tiskiharjan(tai sienen), että pesuaineen pois kesävaelluksilla jo vuosia (grammausta nääs ;)). Tilkalla kiehuvaa vettä kipot puhdistuvat aivan riittävästi.

Pesemisen tarve toki riippuu vähän siitä mitä kokkailee.
On se grammari! Minulla on nuorena miehenä vielä paljon opeteltavaa ja opittavaa. :wink:
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Retki 0,75 ruokatermos kulkee käytännössä aina mukana. Selviää helpommalla, kun voi tehdä kahden aterian sapuskat kerralla. Lisäksi voi käyttää ruoan hauduttamiseen jne. Pullotermos on hankala, kerta soveltuu oikeastaan vaan juomille. Tuo Retki lienee merkkinä aika halpis, joten tulee varmaan lähikuukausina investoitua laadukkaampaan ruokatermokseen. Testejä noista on lehdissä ollut, muttei mitään muistikuvaa mikä merkki testi voitti..

/Antti
Kuva
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Vispilää ei kulje mukana. Primuksen C&H, 0,5 litran ruokatermari on vakiintunut keittiökamoihin myös kesäreissuilla. Jetboililla kun sapuskaan tarvittavan veden kiehauttaa ja termarissa hauduttelee, niin kaasuakin kuluu vähemmän. Termari toimii myös ruokakippona, juomakuppina. Termari painaa n.350g, joten painonsäästöä ei lyhyillä reissuilla kaasunsäästön myötä tule, mutta minusta on mukava pysähtyä "valmiille aterialle", kun nälkä yllättää. Aamiaisen yhteydessä valmistettu lounas pysyy hyvinkin kuumana puolille päivin.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Isä Carillo
Viestit: 351
Liittynyt: 25 Tammi 2008 22:32

Viesti Kirjoittaja Isä Carillo »

En tykkää klimppisestä kiisselistä puuron kanssa. Vispilä ei paljon paina ja kulkee mukana.
Ruokatermos painaa enemmän, mutta on ihan ehdoton talvella ahkiovaelluksella. Aamulla vain retkimuonajauhot termokseen ja kiehuvaa vettä perään. Lounastauolla on lämmin ja hyvin hautunut sapuska valmiina ja syötävissä tuulessa ja tuiskussa suoraan termoksesta (pitkällä lusikalla).
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Klimppiseen soppaan ja kiisseliin liittyen, kuinka moni on kokeillut valmistaa herkun juomapullossa tai vastaavassa purkissa? Onnistuu vaikka 0,5L limpparipullossa, joskin jauhe on helpompi kaataa isosuiseen pulloon. Jauhe, vesi, reipas ravistelu. Eikä jää klimppejä.
hannes
Viestit: 10737
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Täytyy olla aika mestari jos sopasta saa klimppistä - kiisselistä se kyllä onnistuu aika helposti.

ps. Kokeilin nyt tuota *Napapiirin Orgaanista* mustikkakiisseliä ja täytyy sanoa että parasta ostokiisseleistä tähän mennessä.
frantrai
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Elo 2011 09:47

Viesti Kirjoittaja frantrai »

Korpijaakko kirjoitti:Klimppiseen soppaan ja kiisseliin liittyen, kuinka moni on kokeillut valmistaa herkun juomapullossa tai vastaavassa purkissa? Onnistuu vaikka 0,5L limpparipullossa, joskin jauhe on helpompi kaataa isosuiseen pulloon. Jauhe, vesi, reipas ravistelu. Eikä jää klimppejä.
Ei viitsisi tehdä noin, kun siitä tulee lisää tiskiä :D Minulla on ainakin tiskien minimoimisstrategia reissun ruoanlaitossa. Sirtuunakiisseliin tupaa jäämään klomppeja aina, muut menee hyvin pikku vispilällä tai haarukallakin sileäksi.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

frantrai kirjoitti:Ei viitsisi tehdä noin, kun siitä tulee lisää tiskiä :D Minulla on ainakin tiskien minimoimisstrategia reissun ruoanlaitossa. Sirtuunakiisseliin tupaa jäämään klomppeja aina, muut menee hyvin pikku vispilällä tai haarukallakin sileäksi.
Miten niin lisää tiskiä? Tietysti jos ei käytä juomapulloa niin sitten, mutta kun suurin osa pitää pullossa päivän aikana vettä (tai muuta nestettä), niin kyllä se huuhtoo kiisselin jämät tarkasti käyttäjän hyväksi. :wink: Toisaalta, itse juon kiisselin/sopan (tai ainakin osan siitä) suoraan pullosta, joten ei tule sitä yhtäkään kuppia tiskattavaksi.
frantrai
Viestit: 140
Liittynyt: 15 Elo 2011 09:47

Viesti Kirjoittaja frantrai »

Makukysymys. En halua vesipullooni mitään makuja enkä siksi käytä sitä mihinkään muuhun kuin juomaveden säilytykseen. Ja jos näin on, niin kiisselin tekeminen pullossa lisää tiskiä.
feeniks
Viestit: 604
Liittynyt: 15 Kesä 2012 17:20

Viesti Kirjoittaja feeniks »

Lisää tiskiä? Mitä tiskiä? (Meillä on niin erinlaisia puhtaudenkäsityksiä, että toinen ei nouda sokeripalaa lattialta kahviinsa ja toinen käyttää moottorisahaansa poron ruhon paloittelemiseen ihan tuosta vain.)
uNNa
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Elo 2009 09:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja uNNa »

frantrai kirjoitti:Hyvän metallisen vispilän ja muutenkin kooltaan pienen ruoanlaittosetin saa Ikeasta, lasten ruoanlaittoon tarkoitettu setti.
Tämä oli hyvä vinkki. Jos joskus rupean vispilää retkillä kaipaamaan, todennäköisesti hommaan tuon Ikean setin.

Toistaiseksi olen vispaillut kiisselini haarukalla ja suhtautunut paakkuihin (joita vähän väkisinkin sinne hieman jää) "sattumina" :roll:
Long Nose
Viestit: 1372
Liittynyt: 18 Maalis 2010 08:39
Paikkakunta: luhanka

Viesti Kirjoittaja Long Nose »

frantrai kirjoitti:Makukysymys. En halua vesipullooni mitään makuja enkä siksi käytä sitä mihinkään muuhun kuin juomaveden säilytykseen. Ja jos näin on, niin kiisselin tekeminen pullossa lisää tiskiä.
Sivullisena kysyisinkin notta oletko huomannut että nointehden olisit arvokkaampaa lihaa kuin me vähemmän puhtaanveden juojat?
Ursus
Viestit: 9508
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Henkilökohtaisuuksiin mennään usein kun ei joko ole asiallista argumenttia keskusteluun tai ei ole kykyä sitä esittää.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Vastaa Viestiin