Maastopyöräily erämaissa: reitit yms
-
- Viestit: 4223
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: 04 Elo 2010 18:09
Hyvin kiteytetty. Olen samaa mieltä.Heikki kirjoitti:Etenemismuoto kansallispuistossa olkoon kävely, hiihto, soutu ja melonta. Jos nykyinen kansallispuistolaki sallii tulkintoja edellisistä, lakia on muutettava ja nopeasti. Puuhamaita riittää kyllä kaikille potkulautailijoille.
Minulla ei ole mitään maastopyöriä (ei edes sähköavusteisia) vastaan. Käyttöpaikat on vain harkittava nykyistä tarkemmin ja näiltä osin uutta sääntelyä tarvitaan.
Kaikenlaiset massatapahtumat ja kilpailut voisi myös rajata pois kansallispuistoista. Niillekin löytyy sopivammat puuhamaat muualta. Viime aikoina kehitys on ollut näittenkin osalta huolestuttavaa. On absurdia, että voidakseen nauttia hiljaisuudesta ja luonnon rauhasta, on pysyttävä kaukana kansallispuistoista.
Suhtauduin myös alussa myönteisesti pyöräilyyn maastossa, nyt mieli on muuttunut.
Kansallispuistoihin ainut keino on pyöräilyn kokonaan kieltäminen. Sääli niitä kohtaan jotka noudattavat sääntöjä!
Pienitehoisen sähköpyörän asettaisin samalle viivalle sähköttömän kanssa.
Suuremman akkukapasiteetin omaava lähenee jo mopoa, se on liikaa kansallispuistojen ulkopuolisillakin reiteillä.
Kansallispuistoihin ainut keino on pyöräilyn kokonaan kieltäminen. Sääli niitä kohtaan jotka noudattavat sääntöjä!
Pienitehoisen sähköpyörän asettaisin samalle viivalle sähköttömän kanssa.
Suuremman akkukapasiteetin omaava lähenee jo mopoa, se on liikaa kansallispuistojen ulkopuolisillakin reiteillä.
Akkukapasiteettihan ei vaikuta siihen kuinka lujaa pyörä kulkee tai siihen jaksaako se ruopaista tyhjää.hannes kirjoitti:Pienitehoisen sähköpyörän asettaisin samalle viivalle sähköttömän kanssa.
Suuremman akkukapasiteetin omaava lähenee jo mopoa, se on liikaa kansallispuistojen ulkopuolisillakin reiteillä.
Noihin asioihin vaikuttaa moottorin teho tai polkijan voimat.
Akun kapasiteetti vaikuttaa siihen kauanko riittää virtaa ajamiseen avustettuna.
Mutta mikäli henkilö jää kiinni kun on ajamassa rekisteröitäväksi säädettyä sähköpyörää, jota ei ole rekisteröity, tai jos sitä on muutettu niin ettei säädetyt rajoittimet toimi (esim maksiminopeus jolla saa moottorista apua) niin ajokortti pois. Jos ei ole ajokorttia niin tuomittava vielä ajokortitta ajosta. Ei koskisi kaikkia, kun osa sen ikäisiä että saavat ajaa mopoa ilman ajokorttia. Mutta ajokieltotuomio heillekin.
Lisäksi verot maksut ja rangaistukset moottoripyöräksi rekisteröinnin laiminlyönnistä.
Lisäksi muutettu / vakuuttamaton pyörä tuomittaisiin valtiolle.
Osaa ainakin rangaistuksen uhka ohjaisi toimimaan sääntöjen mukaisesti.
--------------------
Rajoitustoimia mietittäessä, jos tämän hetkistä tilannetta halutaan kiristää, niin ykse tasapuolinen ja toimiva keino saasteiden vähentämisen kannalta olisi sellainen, että vain julkisia kulkuvälineitä tai jalkaisin / polkupyörällä matkustamalla saisi mennä maastoon vaeltamaan nykyisen kaltaisella tavalla.
Sähköavusteisella pyörällä kulkiessa sen akku pitäisi ladata aurinkokennolla tai tuuligeneraattorilla.
Omalla / vuokratulla tai varastetulla autolla / muulla moottoriajoneuvolla liikkuva saisi kulkea vain opastetuilla retkillä jotka tapahtuu eri keskusten lähialueen merkityillä reiteillä.
Alkaisi päästöt vähenemään nopeasti.
Ketju ei itseäni koske, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista lukea mitä päättävät tahot vastaavat näihin kommentteihin ettei jää ihan vaan keskinäiseksi jutusteluksi. Laitoin takavuosina täysin asiallisen kyselyn eräästä kalastukseen liittyvästä aiheesta suoraan kalastusneuvoksettarelle, mutta eipä hän halunnut vastata.
^^^^ Kiitos tarkennuksesta Mr.C.
Sähköpyöristä tiedän vain sen mitä olen lukenut, eikä sekään ole kovin paljon.
Suhtaudun sähköpyörään yleisellä tasolla myönteisesti. Se helpottaa monen elämää ja jotkut ovat jopa jättäneet auton pois ja ostaneet sähköpyörän.
Yksityisautoilu on monille pakon sanelema aivan arjessa.
Lappiinkin koronan takia linja-auto vaikuttaa riskiltä - varsinkin nyt , kun on lepsuiltu ja toinen aalto tulossa.
Sähköpyöristä tiedän vain sen mitä olen lukenut, eikä sekään ole kovin paljon.
Suhtaudun sähköpyörään yleisellä tasolla myönteisesti. Se helpottaa monen elämää ja jotkut ovat jopa jättäneet auton pois ja ostaneet sähköpyörän.
Yksityisautoilu on monille pakon sanelema aivan arjessa.
Lappiinkin koronan takia linja-auto vaikuttaa riskiltä - varsinkin nyt , kun on lepsuiltu ja toinen aalto tulossa.
-
- Viestit: 514
- Liittynyt: 11 Helmi 2012 23:31
Tuttua, tuttua.tst kirjoitti:Ketju ei itseäni koske, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista lukea mitä päättävät tahot vastaavat näihin kommentteihin ettei jää ihan vaan keskinäiseksi jutusteluksi. Laitoin takavuosina täysin asiallisen kyselyn eräästä kalastukseen liittyvästä aiheesta suoraan kalastusneuvoksettarelle, mutta eipä hän halunnut vastata.
Olen ottanut yhteyttä opastuskeskukseen, MHn tiedottajaan ja nyt viimeksi johtajaan.
OK on kaikesta samaa mieltä, ja olen kuullut, on vastannut kaikille muillekin ihmetteijöille sitä samaa;
kaikkien pitäisi noudattaa sääntöjä, säännöt on huonosti näkösillä, free ride pyöräily ei sovi tuntureille; mitään ei silti tapahdu.
Luontovalvonta ei edes vastaa, vaikka heille on yhteystiedot.
Pohjoisin luontovalvoja, jonka olen saanut puhelimeen, oli sijoitettu Oulun korkeudelle!
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: 14 Syys 2010 18:18
Ohessa Lapin luontopalveluiden yhteystiedot
https://www.metsa.fi/metsahallitus/yhte ... opalvelut/ Ukk-puistosta vastaa puistonjohtaja Pirjo Seurujärvi
Luontovalvojalla tarkoittanet rajoitetuin poliisivaltuuksin toimivia erätarkastajia.
https://www.eraluvat.fi/media/kartat/he ... alueet.pdf
https://www.metsa.fi/metsahallitus/yhte ... opalvelut/ Ukk-puistosta vastaa puistonjohtaja Pirjo Seurujärvi
Luontovalvojalla tarkoittanet rajoitetuin poliisivaltuuksin toimivia erätarkastajia.
https://www.eraluvat.fi/media/kartat/he ... alueet.pdf
Kuulostaa kummalliselta !rastigaissa kirjoitti:Tuttua, tuttua.tst kirjoitti:Ketju ei itseäni koske, mutta olisihan se ihan mielenkiintoista lukea mitä päättävät tahot vastaavat näihin kommentteihin ettei jää ihan vaan keskinäiseksi jutusteluksi. Laitoin takavuosina täysin asiallisen kyselyn eräästä kalastukseen liittyvästä aiheesta suoraan kalastusneuvoksettarelle, mutta eipä hän halunnut vastata.
Olen ottanut yhteyttä opastuskeskukseen, MHn tiedottajaan ja nyt viimeksi johtajaan.
OK on kaikesta samaa mieltä, ja olen kuullut, on vastannut kaikille muillekin ihmetteijöille sitä samaa;
kaikkien pitäisi noudattaa sääntöjä, säännöt on huonosti näkösillä, free ride pyöräily ei sovi tuntureille; mitään ei silti tapahdu.
Luontovalvonta ei edes vastaa, vaikka heille on yhteystiedot.
Pohjoisin luontovalvoja, jonka olen saanut puhelimeen, oli sijoitettu Oulun korkeudelle!
Muutamia kertoja kun olen ottanut johonkin em. organisaatiosta yhteyttä niin aina on vastattu ja nopsaan.Oli sitten kysymys kalastusluvista,kartoista,puutteista jossain tuvilla tai vastaavassa palvelurakenteessa.Pari puistonjohtajaa,opastuskeskusten jotain työntekijää,Kilpisjärven tulli/rajavartiosto ym. Muutamaa erätarkastajaa jututtanut naamatusten,aina on asiat edenneet.
Tähän asti hankalin oli tänä kesänä kun kyselin Stastkogin henkilöiltä yhtä kalastus juttua Norjasta,kolmen lähetetyn sähköpostin (kahdesta eri sp osoitteesta ) ja viikon kuluttua vasta tuli vastaus kysymyksiini ja kahdelta eri henkilöltä.Toinen oli joku Utmarkskonsulent ja toinen Ranger Fjelltjenesten/SNO .No pääasia että joku vastas ja vastaus oli oikea/miellyttävä.
Ja jottei menisi aivan ohi aiheen niin taitaapi vain olla niin että osasta kansallispuistoista kehitetään puuhamaita suurille kulkija määrille ja trendikkäästi.Ja isolla osalla suomalaisia tuntuu olevan monesti vain oikeuksia eikä velvollisuuksia. Vähän samalta kuulostaa olevan noiden koronarajoitusten kanssa.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009684851.html
Jippii Jippii tätä lisää.
Jippii Jippii tätä lisää.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Re: Maastopyöräily erämaissa: reitit yms
Minä en ymmärrä miksi kansallispuistoihin pitäisi sorastaa polkuja, että niillä voisi ajaa polkupyörällä. Ja sora viedään vielä helikopterilla, eli ei kovin ekologista ole tuo sorastaminenkaan.
Eikö katuja, maanteitä, kyläteitä ja metsäautoteitä ole tarpeeksi, että ne riittäisivät pyöräiltäväksi? Ja vielä polkujakin on metsissä kansallispuistojen ulkopuolellakin. Onko kaksi- tai nelipyöräisellä tosiaan päästävä joka paikaan?
Eikö katuja, maanteitä, kyläteitä ja metsäautoteitä ole tarpeeksi, että ne riittäisivät pyöräiltäväksi? Ja vielä polkujakin on metsissä kansallispuistojen ulkopuolellakin. Onko kaksi- tai nelipyöräisellä tosiaan päästävä joka paikaan?
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...