Kohtaamisia luonnossa.
Re: Kohtaamisia luonnossa.
Eikö se vihreä mennen karkoita kaiken elollisen 
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Kohtaamisia luonnossa elikkä puimurin kopista bongattuna 10 töyhtöhyyppää ja pari isompaa kahlaajaa mutta ne jäi tunnistamatta.Pari pohjanlepakkoa lentelee iltaisin puutarhan ja pihan yllä niinkuin vuosia on tapahtunut.Aika aavemainen tunne kun niitä seuraa ja ne lentää metrin parin päästä ohi.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
Toisinaan lämpimänä iltana käväisen lähettyvillä olevalla laiturilla katsomassa vesisiippojen lentelyä. Ne kiertävät aika säännöllistä reittiä mutkitellen saaliin mukaan. Kun asetun laiturille hajasäärin lähelle niiden tavallisinta reittiä, olen välillä saanut jonkin niistä lentämään jalkojeni välistä. Oman pihani pohjanlepakot lentävät pihapuiden latvusten tasalla epämukavan korkealla katseltaviksi.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
^
Mulla kasvaa puutarhassa koivuja,pihlajaa,vaahteraa,tuomea,kuusta,lehtikuusta ja mäntyä monenlaisten pensaiden kera.Aika sulkeutunut pariin suuntaan ja nurmikko polveilee rakennusten ympärillä.Välillä nuo lentää metrin parin korkeudella niin likeltä näkee.Tiettyyn suuntaan pensaiden yli lentävät pellon päälle,käyvät siellä välillä mutkan.Yli satavuotiaan puutalon välikatossa on paikkoja elää.Tervapääskykin pesi vuosia mutta puiden kasvaessa päädystä tuli tukkoinen niiden lentää suoraan räystään raosta sisään.Se oli kuin piiskan sivallus ääni kun lensivät pesään.
Mulla kasvaa puutarhassa koivuja,pihlajaa,vaahteraa,tuomea,kuusta,lehtikuusta ja mäntyä monenlaisten pensaiden kera.Aika sulkeutunut pariin suuntaan ja nurmikko polveilee rakennusten ympärillä.Välillä nuo lentää metrin parin korkeudella niin likeltä näkee.Tiettyyn suuntaan pensaiden yli lentävät pellon päälle,käyvät siellä välillä mutkan.Yli satavuotiaan puutalon välikatossa on paikkoja elää.Tervapääskykin pesi vuosia mutta puiden kasvaessa päädystä tuli tukkoinen niiden lentää suoraan räystään raosta sisään.Se oli kuin piiskan sivallus ääni kun lensivät pesään.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
-
omat polut
Luonnon hienoimpia ääniä kun alppikiitäjät suhahtelevat vierestä tyynellä vuorenhuipulla. Aluksi hiljainen ympäristö voi hämätä, voi luulla hävittäjän ääneksi.
Ison kuusikon alla olevaa polkua viikko takaperin kävellessä, kuului ylhäältä huminan kaltainen surina. Jotain hyönteisiä parveili kuusikon yläosassa. Osaako joku sanoa mitähän selkärangattomia nuo mahtoivat olla? Mukana ollut nuorempi mies tiesi sanoa, että surisijat löytäisivät ravintoa jopa kuusen pihkasta. Mutta hänkään ei tiennyt mitä lajia nuo olivat.
Itse olen aiemmin jopa nähnyt valtaisan parven nousevan hitaasti kuusikon yläosiin, mutta silloin emme kuulleet ääntä. Mukana ollut metsäalan ammattilainen totesi, ettei ollut ikinä ennen sellaista parvea nähnyt.
Itse olen aiemmin jopa nähnyt valtaisan parven nousevan hitaasti kuusikon yläosiin, mutta silloin emme kuulleet ääntä. Mukana ollut metsäalan ammattilainen totesi, ettei ollut ikinä ennen sellaista parvea nähnyt.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Ainakin tässä kotipihani kuusissa ja lehtikuusissa on aina näin loppukesästä todella paljon ampiaisia.Humina on melkoinen kun hetkeksi pysähtyy kuuntelemaan.Tai no"aina" mutta ei ole ensimmäinen kerta.Kai ne jotain vähäväkisempiä syötäväkseen löytää.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Jos vettä on lähellä niin surviaiset pitävät loppukesästä aikamoista ääntä parveillessaan esim kuusessa. Olen ajatellut että tästä äänestä ja parveilusta on lähtöisin ilmeisesti väärä käsitys, että kuuset erityisesti houkuttelisivat hyttysiä.
Joen läheisyyden vuoksi surviaisia ajattelin itsekin ensin. Mutta kun surviaiset eivät hyönteisvaiheessa syö mitään, niin mitä ne kuusista etsisivät. Jospa siis ampiaiset olisi oikea vastaus. Ne taitavat syödä surviaisiakin, joten molempia saattoi olla surisemassa.
Aiempi hyönteispilvihavaintoni oli sekin jopa ihan veden läheisyydessä. Ne ainakin lienevät olleet surviaisia.
Aiempi hyönteispilvihavaintoni oli sekin jopa ihan veden läheisyydessä. Ne ainakin lienevät olleet surviaisia.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Eilen Anttolan Neitvuorelta palatessa näin tiellä ennen laituria aluksi maassa kouristelevan sudenkorennon ja sen kimpussa oli jättimäinen ampiainen. Aika yksipuolinen taistelu kun selvästi kuuli rouskeen ampiaisen irroittaessa sudenkorennon päätä. Siihen loppui myös korennon suurimmat kouristelut....
Olisi kyllä luullut että ampiainen olisi ollut altavastaaja siinä taisteluparissa.
Olisi kyllä luullut että ampiainen olisi ollut altavastaaja siinä taisteluparissa.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
-
naavahauki
^oliskohan se jätti ampiainen ollut herhiläinen?
Ne, lukemani mukaan ovat perin aggressiivisia verrattuna ampiaisiin.
Ne, lukemani mukaan ovat perin aggressiivisia verrattuna ampiaisiin.
Mietin itsekin sitä, täytyy yrittää tunnistaa kun saan kuvat koneelle.
Edit: kun melontaretkellä on aikaa, niin katselin kameran takanäytöltä ötökkää ja herhiläinenhän se oli. En tiedä olisiko sudenkorento haaveillut mehevästä saaliista, mutta osat sitten kääntyivät saalistajan ja saaliin osalta...
Edit: kun melontaretkellä on aikaa, niin katselin kameran takanäytöltä ötökkää ja herhiläinenhän se oli. En tiedä olisiko sudenkorento haaveillut mehevästä saaliista, mutta osat sitten kääntyivät saalistajan ja saaliin osalta...
Viimeksi muokannut Micke, 26 Elo 2026 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."