Autiotupa D.I.Y.
Do It Yourselfabumatic kirjoitti:Tämä kaveri tiesi mitä halusi, ja teki myös.
Mitä muuten tarkoittaa D.I.Y.?
Vanha termi, joka on nyt tuttuakin tutumpi kaikille, jotka voivat ja viitsivät katsella JIM-tv:n alkuillan ohjelmia. Täältä löytyy lisää.
En malta olla laittamatta. DIY:llä on toinenkin merkitys ainakin tuon mukaan:
http://acronyms.thefreedictionary.com/DIY
Don't Involve Yourself. Älä sekaannu asiaan. Joskus tuo olisi erittäin hyvä neuvo Tee Se Itse asioissa.
http://acronyms.thefreedictionary.com/DIY
Don't Involve Yourself. Älä sekaannu asiaan. Joskus tuo olisi erittäin hyvä neuvo Tee Se Itse asioissa.

"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
ite tunnen kirjain yhdistelmän: d.i.y. jountavan hc/punk skenestä sekä mitä monitahoisimmista ruohonjuuri ja kansalaisjärjestö toiminnasta:elämä haltuun:)
hirsirakentamisesta lähdin hakemaan erään tuttuni laajaa ja helkutin hyvää sivustoa,sen onneksi löytäenkin:
http://www.wikikko.info/index.php/Hirrenveisto
sieltä irronnee kaikenlaista mutusteltavaa mukaasi?
ite oo tehnyt n.14neliön puulämmitteisen jalasmökin,ilman mitään lupa härdelleitä.en niitä mielestäni siihen projetkiin tarvinnut joten jätin ottamatta yhteyttä moisiin tahoihin.
tönö on neljän melko suuren kuusen kannon päällä.
pohja tukena on teräspalkeista hitsattu "kehikko",koko tönö on tehty kierrätys/ylijäämä roippeista.mutta on lämmin talvellakin.
tälläinenkin on muuten tehty ilman rakennustarkastajia:)
http://killeri.net/lin/pauanne/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pauanne
ja tapanin tuntien,hän jos kukaan viis veisaa moisista lupa sun muu byrokraateista.
vielä vihjaan savirakentamisestakin:
http://www.saviry.fi/
tämän parempaa rakentamis suuntausta en enään sitten keksikkään.toimii.
hirsirakentamisesta lähdin hakemaan erään tuttuni laajaa ja helkutin hyvää sivustoa,sen onneksi löytäenkin:
http://www.wikikko.info/index.php/Hirrenveisto
sieltä irronnee kaikenlaista mutusteltavaa mukaasi?
ite oo tehnyt n.14neliön puulämmitteisen jalasmökin,ilman mitään lupa härdelleitä.en niitä mielestäni siihen projetkiin tarvinnut joten jätin ottamatta yhteyttä moisiin tahoihin.
tönö on neljän melko suuren kuusen kannon päällä.
pohja tukena on teräspalkeista hitsattu "kehikko",koko tönö on tehty kierrätys/ylijäämä roippeista.mutta on lämmin talvellakin.
tälläinenkin on muuten tehty ilman rakennustarkastajia:)
http://killeri.net/lin/pauanne/
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pauanne
ja tapanin tuntien,hän jos kukaan viis veisaa moisista lupa sun muu byrokraateista.
vielä vihjaan savirakentamisestakin:
http://www.saviry.fi/
tämän parempaa rakentamis suuntausta en enään sitten keksikkään.toimii.
Wikikon hirsisivut ovat tuttuja. Hyvät sivut ja paljon asiaa.
Vaihtoehtoisista rakennusmuodoista mulla kävi mielessä tällainen, itse keksitty:
-Etsisi puumuodostelman, jossa neljä suht samanpaksuista puuta on suorakaiteen muodossa n.3X4m
-Laitoisi puiden välit täyteen halkoja ja pöllejä, väliin sammalta tiivisteeksi.
-Muistaisi jättää ovi- ja ikkuna-aukot.
-Ovelle ja ikkunalle pitäisi tehdä laudasta karmit
-Kattorakenteet pitäisi myös olla sellaiset, jotta kestäisivät epäilemättä aika suuren liikkumisen ja elämisen.
-Aluskate tuohesta ja päälle runsaasti turvetta.
-Maapohja olisi siinä ja muutenkin maanläheinen tunnelma.
Jonkinlainen Mörri-Möykyn kolohan siitä tulisi, ehkä.
Mutta jos kuitenkin tekisi sellaisen oikean hirsikämpän. The Great Northernin.
-B
Vaihtoehtoisista rakennusmuodoista mulla kävi mielessä tällainen, itse keksitty:
-Etsisi puumuodostelman, jossa neljä suht samanpaksuista puuta on suorakaiteen muodossa n.3X4m
-Laitoisi puiden välit täyteen halkoja ja pöllejä, väliin sammalta tiivisteeksi.
-Muistaisi jättää ovi- ja ikkuna-aukot.
-Ovelle ja ikkunalle pitäisi tehdä laudasta karmit
-Kattorakenteet pitäisi myös olla sellaiset, jotta kestäisivät epäilemättä aika suuren liikkumisen ja elämisen.
-Aluskate tuohesta ja päälle runsaasti turvetta.
-Maapohja olisi siinä ja muutenkin maanläheinen tunnelma.
Jonkinlainen Mörri-Möykyn kolohan siitä tulisi, ehkä.
Mutta jos kuitenkin tekisi sellaisen oikean hirsikämpän. The Great Northernin.
-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
- Joonas Frisk
Eihän mun tämän syksyinen rakennelmani hirsilinnaa vastaa. Teipä vaan kevytpeitteistä kodan. Kävin napsimassa havuja kuusista ja tein alapohjan niistä. Sitten viritin sen päälle vanhan haltin kupolin. Toimittaa kastevaatteen virkaa.
Eipä siinä muuta kuin asetuin taloksi. Nyt on kymmenisen yötä asusteltu.
Kovin on vaan ropisevat seinät sateella ja tuulella. Onneksi on korvatulppia ämpärillinen ( pientä liioittelua..)
Oikeastaan pitäis kokeilla kaisla/ järviruokomajaa. No, josko noit elonpäiviä ja talvia vielä riittäisi.
Eipä siinä muuta kuin asetuin taloksi. Nyt on kymmenisen yötä asusteltu.

Kovin on vaan ropisevat seinät sateella ja tuulella. Onneksi on korvatulppia ämpärillinen ( pientä liioittelua..)
Oikeastaan pitäis kokeilla kaisla/ järviruokomajaa. No, josko noit elonpäiviä ja talvia vielä riittäisi.
Millaiset ovat kotasi mitat?Joonas Frisk kirjoitti:Eihän mun tämän syksyinen rakennelmani hirsilinnaa vastaa. Teipä vaan kevytpeitteistä kodan. Kävin napsimassa havuja kuusista ja tein alapohjan niistä. Sitten viritin sen päälle vanhan haltin kupolin. Toimittaa kastevaatteen virkaa.
Eipä siinä muuta kuin asetuin taloksi. Nyt on kymmenisen yötä asusteltu.![]()
Mullakin on metässä kota, kevytpeitteistä ja mäntyriu´uista kyhätty viime alkutalvesta. Oisko noin 3,5m korkea ja ehkä 4m halkaisija. 11 riukua tarvittiin ja kymmenkunta 2x3m kevytpeitettä. Ehkä 10 yötä on tullut nukuttua siinä. Talvella oli veto-ongelmia savun suhteen, tänä syksynä on vetänyt paremmin. Seinät ropisevat tietenkin sateella, mutta tuulesta ei ole haittaa, kun on tiheässä metsässä se kota. Yllättävän hyvin muuten kestää kipinöitä nuo halpismallin kevytpeitteet.
-B
- Joonas Frisk
Sen halkasija on 3 m. Käytin siihen kokonaiset 30 viismetristä riukua viime talvena kun vuorasin sen kokonaan havuilla. Siinä 30 sentin välein alapäästä. Kevytpeitettä ei silloin ollut lainkaan. Lauha talvi kypsytti sitten tähän kevytpeitelyyn. Vähän väliä tippui vettä läpitte.
Nyt havut saa olla oksissaan. Laitoin samat riu'ut taas, mutta puolet alle tukirakenteeksi ja toiset päälle painopuiksi.
Siihen meni yksi 3x5 m peite ja 2 kpl 2x3m joiden keskinäisestä liitoksesta sain oviaukon.
Nyt havut saa olla oksissaan. Laitoin samat riu'ut taas, mutta puolet alle tukirakenteeksi ja toiset päälle painopuiksi.
Siihen meni yksi 3x5 m peite ja 2 kpl 2x3m joiden keskinäisestä liitoksesta sain oviaukon.
No, tästä(kin) ketjusta innostuneena tein tänään inventaarion mun "puukasaan"
Ja laskin kuusipöllien määräksi n.50kpl.
Pituus vaihtelee 3,5-4,5 metriin. Halkaisija keskim. 30cm.
Näistähän saa jotakin aikaiseksikin
Joten ajattelin talven aikana kuoria puut ja ehkäpä jopa tehdä kehikonkin valmiiksi...
Mutta autiotupaa enkä eräkämppää voi maattomana maalaisena mihinkään sijoittaa, tai ehkä appiukon rantatonteille.
Toisaalta ulkosauna ja tupa kiinostais, kun olis 4x4,5m perustuskin valmiina omalla takapihalla.
Joten nyt arvon kanssavaeltajat antakaa vinkkejä, mitä noille puille teen?
Mutta ei saa ehdottaa niiden polttopuiksi sahaamista, koska olen ne suurella sydämmellä haalinut kasaan
Nimim. Pöllikuski
Näistähän saa jotakin aikaiseksikin

Joten ajattelin talven aikana kuoria puut ja ehkäpä jopa tehdä kehikonkin valmiiksi...
Mutta autiotupaa enkä eräkämppää voi maattomana maalaisena mihinkään sijoittaa, tai ehkä appiukon rantatonteille.
Toisaalta ulkosauna ja tupa kiinostais, kun olis 4x4,5m perustuskin valmiina omalla takapihalla.
Mutta ei saa ehdottaa niiden polttopuiksi sahaamista, koska olen ne suurella sydämmellä haalinut kasaan

Nimim. Pöllikuski
Hylykyukko
B ehdottaa:Taavetti kirjoitti:No, tästä(kin) ketjusta innostuneena tein tänään inventaarion mun "puukasaan"
Näistähän saa jotakin aikaiseksikin![]()
Mutta ei saa ehdottaa niiden polttopuiksi sahaamista, koska olen ne suurella sydämmellä haalinut kasaan![]()
Nimim. Pöllikuski
Sahaa pelkkahirsiksi perinteisen kaavan mukaan, eli 30cm keskihalkaisijalla olevista tukeista 0,6*30cm=18cm.
18cm pelkkahirsistä tulee komea sauna. Sahaamisen jälkeen on kuorittavaakin huomattavasti vähemmän. Sahuri voisi hyödyntää pintapuun sahaamalla tuumaiset laudat kummaltakin sivulta, niitä voisi taas hyödyntää esim katon harvalaudoituksessa.
Tuon kokoluokan hirsiä tarvitaan saunaan ehkä noin 40kpl, joten osasta tukkeja voisi sahata lankkua, josta voisi tehdä perinneoven siihen saunaan ja tietenkin kuistin. Lauteet kannattaa tehdä lehtipuusta, ettei persieen tartu pihkaa. Vieläkin puuta jää yli, joten lopusta voisi veistellä vaikka toteemipaaluja.
-Boueme
Ja tänään laskin myös koivutukkien määrän ja niitäkin löytyy n.13kpl. Halkaisija vaihtelee 20-45cm, joten taidanpa sahat kenttäsirkkelillä kuitenkin pelkästään joitakin kuusipöllejä ja nuo koivut.
Onneksi mulla on käytössä tarvittavat laitteet
Isä-Ukolta löytyy kenttäsirkkeli ja traktori ja itse saan pölliautolla noita kuskata sahauspaikalle ja takaisin pihaan!
Mutta silti harkitsen kyllä vielä pysyväni pyöröhirsisen rakennuksen tekemisessä...
Mutta saanko rakentaa kyseisen tönön kaava-alueelle toimenpideluvalla, jos kerron kyseessä olevan grillikatoksen/lämmitettävän koirankopin?
Onko koirankopille määrätty maksimi neliömääriä?
Onneksi mulla on käytössä tarvittavat laitteet

Isä-Ukolta löytyy kenttäsirkkeli ja traktori ja itse saan pölliautolla noita kuskata sahauspaikalle ja takaisin pihaan!
Mutta silti harkitsen kyllä vielä pysyväni pyöröhirsisen rakennuksen tekemisessä...
Mutta saanko rakentaa kyseisen tönön kaava-alueelle toimenpideluvalla, jos kerron kyseessä olevan grillikatoksen/lämmitettävän koirankopin?

Onko koirankopille määrätty maksimi neliömääriä?
Hylykyukko
Yleensä 4m2 on leikkimökille tai vastaavalle rajana. Liian pieni saunaksi. Sitäpaitsi tarkastaja tuskin riemastuisi, jos koirankopissasi olisi lauteet ja tonnin painoinen kiuas. Mutta eikös sulla ollut jo perustukset valmiina? Ovatko ne jostain vanhasta rakennuksesta? Silloinhan saisit luvan kanssa siihen rakentaa...Onko koirankopille määrätty maksimi neliömääriä?
-B
Jeps. Eli nämä perustukset valettiin heinäkuussa grillikatokselle, jossa tällä hetkellä seisoo ulkotakka/grilli systeemi, eli plantagenista ostettu italiaano.
Grillikatokselle kyseltiin lupia ja toimenpideluvalla tuosta selvittiin...
Paitsi mitään lappuja ei kaupungilta tullut, joten ilmeisesti rakennuslupakäytäntö on helpottunut
Joten seuraava kysymys onkin, että miten luokitellaan grillikatos?
Onhan siinäkin lämmönlähde ja katto päänpäällä, mutta pitääkö sen olla avoin jostakin kulmasta?
Ja onhan noita grillikatoksia umpinaisiakin ja niissä on useasti lapinkeittiöt sisällä, eli jos teen tuon kehikon tuohon ja sanon tarkastajalle, että se on yhdistetty koirankoppi/grillikatos?
Ja kylmä rakennushan siitä muuten tulee, koska ei sähköä eikä juoksevaa vettä.
Mutta onhan tässä talvi aikaa miettiä ja pähkäillä toteutusta, eli:
1. Teen kehikon tuohon
2. Mietin loppusijoitusta
3. Ensi kesänä tönö on joko poltettu/varastettu/siirretty, tai sitten tällä äijällä on loppunut inspiraatio
Grillikatokselle kyseltiin lupia ja toimenpideluvalla tuosta selvittiin...
Paitsi mitään lappuja ei kaupungilta tullut, joten ilmeisesti rakennuslupakäytäntö on helpottunut

Joten seuraava kysymys onkin, että miten luokitellaan grillikatos?
Onhan siinäkin lämmönlähde ja katto päänpäällä, mutta pitääkö sen olla avoin jostakin kulmasta?
Ja onhan noita grillikatoksia umpinaisiakin ja niissä on useasti lapinkeittiöt sisällä, eli jos teen tuon kehikon tuohon ja sanon tarkastajalle, että se on yhdistetty koirankoppi/grillikatos?
Ja kylmä rakennushan siitä muuten tulee, koska ei sähköä eikä juoksevaa vettä.
Mutta onhan tässä talvi aikaa miettiä ja pähkäillä toteutusta, eli:
1. Teen kehikon tuohon
2. Mietin loppusijoitusta
3. Ensi kesänä tönö on joko poltettu/varastettu/siirretty, tai sitten tällä äijällä on loppunut inspiraatio

Hylykyukko