JAUHELIHAN KUIVATUS

Avatar
0miinus0
Viestit: 122
Liittynyt: 16 Syys 2011 19:06

Viesti Kirjoittaja 0miinus0 »

Tuli googlella netissä vastaan myös metallista hyttysverkkoa. Pitää käydä rautakaupassa katsomassa josko tuollaista löytyisi. Leikkaisi sit siitä sopivan kokoset kiekot..


Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Mitenkäs raa'an rasvaisemman jauhelihan kuivaaminen kuivurissa? Siis jos heitän halvinta possua kuivuriin, niin paino pudonnee rasvaisuudesta huolimatta alle 50%:iin alkuperäisestä..

Entäs uudelleen kostuminen; kauanko kestää, että imaisee itsensä pehmiäksi kylmällä vedellä? Arvioita..

Yritin etsiä koiralle kokoliharavintoa vaellukselle, kun pärjäävät jopa puolella verrattuna marketpapanoihin, mutta sehän maksaa enemmän kuin sisäfile! Ei ihan hirveästi tulkkoa ole koiran ruokien hinnoissa...
EllaK kirjoitti:Jauhelihan lisäksi olen joskus kuivattanut kiertoilmauunissa tonnikalaa. Pitää muistaa valita vain veteen säilöttyjä kaloja. Ihan syötäväähän siitäkin tuli, muistaakseni.
http://www.asianfoodgrocer.com/product/ ... una-flakes

Vois löytyä suomalaisista etnisistä ruokakaupoistakin.

Mites kuivattu turska? Pystyykö siitä tekemään jotain syötävää?
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Hobelf kirjoitti:Mitenkäs raa'an rasvaisemman jauhelihan kuivaaminen kuivurissa? Siis jos heitän halvinta possua kuivuriin, niin paino pudonnee rasvaisuudesta huolimatta alle 50%:iin alkuperäisestä..

Entäs uudelleen kostuminen; kauanko kestää, että imaisee itsensä pehmiäksi kylmällä vedellä? Arvioita..
Rasva alkaa helposti tippumaan veks, joten saatat menettää aika paljonkin syömäkelpoista koiranruokaa.

Palautumisen joudut kokeilemaan, mutta veden lämmöllä on varsin iso merkitys palautumisnopeuteen, kädenlämpöinenkin on paljon nopeampi kuin kylmä. Kiehuvalla puhutaan minuuteista, kädenlämpöinen vaatii tunnin pari. Purokylmällä turposi vielä kattilassa vaikka esiturvotusta oli 3-4h.

Myös kuivatuksella on iso merkitys, ylikuivatettu ottaa paljon huonommin ja vaatii kuumempaa vettä.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Avatar
Hobelf
Viestit: 685
Liittynyt: 24 Helmi 2012 08:05

Viesti Kirjoittaja Hobelf »

Rasvan pois tippumine lienaa vain positiivistä.
Glottis
Viestit: 733
Liittynyt: 01 Elo 2010 15:29

Viesti Kirjoittaja Glottis »

Hobelf kirjoitti:Rasvan pois tippumine lienaa vain positiivistä.
Ihmisravinnossa ehkä, mutta koiran tapauksessa se on kaikki hukkaan menevää käyttökelpoista tavaraa. Ei niiden maha helposti sekaisin mene vaikka rasva yrittäisi vähän härskiintyäkin.
Vakaana seisoo metsä paikoillaan.
Ihmisen vaellukset täällä ovat niin turhia.
-Erno Paasilinna
Antti Lahtela
Viestit: 242
Liittynyt: 28 Joulu 2011 09:41
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antti Lahtela »

Onko kukaan kokeillut jauhelihan kylmäsavustusta ennen kuivatusta? Tuli tuossa eilen mieleen kun kuivasin 1kg jauhelihaa.

Muuten, kuinka paljon tuo rasva huonontaa säilymistä? Tein tuon erän kokeeksi vähärasvaisesta(ei paisti) naudan jauhelihasta, ja lopputulos jäi aavistuksen öljyiseksi pinnaltaan. Kai tuo silti useamman kuukauden säilyy..?

/Antti
Kuva
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Uunissa kuivumassa parhaillaan 1,2 kg hirven jauhelihaa. Ensin paistinpannulla nesteet pois ja sitten jauhoin mössön blenderillä lähes suodatinkahvikarkeuteen. Luulis kuivuvan hyvin ja vetäytyvän helposti kun syönnin aika koettaa.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Pekka kirjoitti:Uunissa kuivumassa parhaillaan 1,2 kg hirven jauhelihaa. Ensin paistinpannulla nesteet pois ja sitten jauhoin mössön blenderillä lähes suodatinkahvikarkeuteen. Luulis kuivuvan hyvin ja vetäytyvän helposti kun syönnin aika koettaa.
Kuivattuna satsi painaa 280 grammaa. Vettä oli siis lähes kilo.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
Louestaja
Viestit: 4320
Liittynyt: 12 Joulu 2006 12:48
Paikkakunta: Vesivehmaa

Viesti Kirjoittaja Louestaja »

^ Tosi kuivaksi olet saanut, liki 20 prossaa alkuperäispainosta. Mulla jää painoa yleensä noin kolmannes alkuperäisestä.
"Antakaa minun vielä kerran katsoa tämän maailman hulluutta."
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Louestaja kirjoitti:^ Tosi kuivaksi olet saanut, liki 20 prossaa alkuperäispainosta. Mulla jää painoa yleensä noin kolmannes alkuperäisestä.
Käytätkö nimenomaan hirveä? Minulla vähärasvaisen hirvijauhelihan (ja pienen sipulimäärän, joka paistetaan sen kanssa) paino tippuu kuivatessa vähän alle 25%:iin alkuperäisestä, enkä edes jauha sitä blenderillä vaan tilsin vaan lastalla pieneksi. Rasvan määrä lienee tässä erona?
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Korpijaakko kirjoitti:
Louestaja kirjoitti:^ Tosi kuivaksi olet saanut, liki 20 prossaa alkuperäispainosta. Mulla jää painoa yleensä noin kolmannes alkuperäisestä.
Käytätkö nimenomaan hirveä? Minulla vähärasvaisen hirvijauhelihan (ja pienen sipulimäärän, joka paistetaan sen kanssa) paino tippuu kuivatessa vähän alle 25%:iin alkuperäisestä, enkä edes jauha sitä blenderillä vaan tilsin vaan lastalla pieneksi. Rasvan määrä lienee tässä erona?
Kyllä, nimen omaan hirveä. Jos nyt oikein laskin, sain 23,3%.
Blenderin ansiosta kuivausaika lyhenee melkoisesti, ei kai sillä muuta etua saavuta. No, ehkä myös käytössä liotusaika lyhenee.
Kun eksyn, lähden kotiin.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

^Olen harkinnut blenderin käyttöä, mutten ole uskaltanut. Kerrohan sitten, miten tuo ennallistuu.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Juu, kokemukset tulevat palstalle.
Blenderiin päädyin oikeastaan siksi, että jauheliha oli erittäin karkeata. Taisi olla kertaalleen jauhettua.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Huomenna kuivuu hirven ulkofilettä. En raaskinut silputa vasaa, joten on tyytyminen nuoren sonnin paistiin.
Leikkasin n, 1 cm x 1cm tikuiksi ja yön yli soijakastikkeeseen. Sen jälkeen kuivatukseen. Hyviä snackseja reissussa.
Kun eksyn, lähden kotiin.
Inari74

Viesti Kirjoittaja Inari74 »

Tervehdys kaikille foorumilaisille täältä Ylä-Lapista! Jo kertaalleen hiipunut vaelluskärpänen puraisi vuosi sitten vajaan 20 vuoden tauon jälkeen, eikä harmita yhtään :D

Tuosta jauhelihan ja muustakin kuivaamisesta ajatuksia.

Jauhelihan keittäminen kuulostaa mielestäni oudolta. Vaikka näin saadaankin rasva hyvin pois, poistuu keitinveden mukana myös makua ja ravintoaineita. Ja makua se rasvakin ruokaan tuo, joten kannattaako sitä täysin yrittääkään poistaa. Eiköhän se pikkuisen rasvainenkin kuivaliha sen pari viikkoa repussa säily syötävänä, säilyyhän meetwurstikin :roll:

Itse olen haudutellut jauhelihaa paistinpannulla miedolla lämmöllä pitkään, jotta mahdollisimman paljon nestettä haihtuisi jo tässä vaiheessa. Tässä vaiheessa myös sekaan mausteita ja sipulia, myös hiukan suolaa (herkullista ruokaahan tässä tehdään). Sitten vaan tavan uunissa 60-50 asteen lämmössä sen 12-14 tuntia välillä käännellen.

Samalla reseptillä olen aikonut kokeilla broiskun rintaa suikaleina, siinähän ei juuri rasvaakaan ole joten mikä ettei.

Olen myös kuivaillut pakastesekavihanneksia, onnistuu helposti ja nopeasti, myös nämä kevyesti pannulla ensin.

Viimeisin testi oli kaksi pakettia A-luokan makkaraa ohuina siivuina, jossa rasvan määrä muodosti hankaluuksia. Osan rasvasta sain jätettyä pannulle, osan sain imeytettyä kahdelle talouspaperikerrokselle, mutta toki sitä jäi vielä lopputuotteeseenkin. Säilyvyys ei siis ole kovin hyvää, mutta uskon ettei alle viikon reissulla vielä ole vaikeuksia. Ja aloittaa syömällä noita helpoiten pilaantuvia tietenkin.

Myös valmiit kinkkusuikaleet ovat loistavaa kuivattavaa, rasvaa vähän ja valmiiksi ohutta suikaletta. Ei tosin kannata maun vuoksi ostaa halvinta...

Mutta kuivaamisessa on tosiaan vain mielikuvitus rajana ja suurin osa onnistuu ihan normaalilla uunillakin, jossa luukku raollaan.
Vastaa Viestiin