Teltan tekeminen itse

Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Edelliseen liittyen vielä -- Ajattelin käyttää polyesterilankaa. Paitsi jos joku osaa perustella nailonlangan käytön. Kuinkahan paksu lanka on hyvä teltalle?


tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

^K-nen on tietääkseni etevä näissä hommissa.

Minua on kiinnostanut louteen ompeleminen itse, mutta projekti on jäissä. Ehkä saa sen alkuun tässä samalla, jos otan itseäni niskasta kiinni.
K-nen

Viesti Kirjoittaja K-nen »

^
Kangasta: http://www.seattlefabrics.com/

Nylonlanka ei ole mielestäni hyvää, on erittäin liukasta.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Minkäslainen (mahd kevyt) kangas kestäisi kipunoita?
Avatar
josipape
Viestit: 932
Liittynyt: 07 Elo 2011 13:00

Viesti Kirjoittaja josipape »

Tuota olen käytellyt siellä missä on vettä.

http://www.shelby.fi/catalog/product_in ... cts_id=782

Muuissa saumoissa olen käyttänyt sattumalta edullisesti saamaani Mölnlycke Sytrad in Extra Strong 100% Poly-Poly a.

Viimesimmässä tekeleessä käytin 1.9oz ripstop silnylon ia, jota silloin vielä sai Shelby ltä, joka on tosin talvella turhan tiivistä tavaraa.
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Kiitos vinkeistä, näistä on hyötyä.

Oletteko tehneet sellaista kupoliteltan versiota, jossa ulkoteltta pystytetään ensin ja jossa päällikankaassa on viennit telttakaarille? Yritän tässä pähkiä, miten saan kiinnitettyä näihin kaarikäytäviin sisäteltan ripustukset parhaiten. En haluaisi uhrata vedenpitävyyttä. Shellby kauppaa sopivia hansikaskoukkuja, mutta vielä on päätettävä, miten nämä päällikankaaseen kiinnittää. Jos laitan ohutta nauhaa kaarikäytävän sisään, se estää kaaren sujuvan pujottamisen. Jos laitan nauhan kaarikäytävän ulkopintaan, syntyy väylä, eli vesi juoksee nauhan kautta sisään. Olen luultavasti missannut jonkin yksinkertaisen ratkaisun.

Kannattaako muuten kaarikäytävät ommella päällikankaan ulko- vai sisäpuolelle? Teen samasta kankaasta joka tapauksessa ja sellaiset, joissa on käytävää lähes koko teltan kyljen mitan. Jotta siis kangas pingottuisi mahdollisimman tasaisesti.
Avatar
Pepi
Viestit: 7439
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Eräpentti kirjoitti:Kannattaako muuten kaarikäytävät ommella päällikankaan ulko- vai sisäpuolelle? Teen samasta kankaasta joka tapauksessa ja sellaiset, joissa on käytävää lähes koko teltan kyljen mitan. Jotta siis kangas pingottuisi mahdollisimman tasaisesti.
Kaaren puristuminen kangasta vasten pyrkii venyttämään ja kuluttamaan kangasta, jonka vedenpitävyys on tuossa kohdassa kovilla. Vanhassa Nallossani kaarikujat ovat jo kuluneet kovasti, mutta koska ne on ommeltu ulkopuolelle yhteen saumaan, kulumisella ei ole vaikutusta vedenpitävyyteen. Samalla sauma nousee "harjalle", joka ei kerää vettä tikkiä vasten.

Ulkoteltta pingottuu ompeleen varassa, joten sauman on syytä olla siisti ja kestävä. Sisäpuolelle ompeleminen antaisi enemmän tunarointivaraa, mutta on mielestäni periaatteessa huonompi. Tosin siinäkin kuluneen kankaan kautta kastunut kaari johtaisi pääosan vuotovedestä helman alle. Kulunut kangas kyllä olisi sitä varsinaista kattokappaletta.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
josipape
Viestit: 932
Liittynyt: 07 Elo 2011 13:00

Viesti Kirjoittaja josipape »

Eräpentti kirjoitti: Oletteko tehneet sellaista kupoliteltan versiota, jossa ulkoteltta pystytetään ensin ja jossa päällikankaassa on viennit telttakaarille? .
Kokemusta on. Joten tässäpä muutama sananen pohdittavaksi.

Tuon tekemisessä kannattaa kokoajan tarkkaan miettiä, miten tuon pystyy valmistamaan!

Tälläisestä pitäisi tehdä ensin prototyyppi ja ottaa siitä mitat ja tehdä lopullinen tuote, mutta koska se on iso projekti, niin harva siihen on valmis lähtemään.

Jos neuloo ensin valmiiksi tuon vaipan niin sisäpuliset erilliset kaaritunnelit voi sovttaa siihen pystytettynä ja yrittää neuloa paikallen sen jälkeen, jos onnistuu.

Ulkopuolisia erillisiä ei voi sovittaa nuin.

Vaikein tapa tehdä nuo on käyttää suoraa vaipan kankasta noissa kaaritunneleissa, jolloin riittävän lujan saumarakenteen aikaan saaminen vaatii jo hieman miettimistä ja on aika vaikea toteuttaa ( Tuotakin tuli mietittyä ja vanhasta lakanasta väännettyä prototyyppitunnelin pätkää)


Omassa tekeleessä on ulkopuliset, vahvasta ripstopista tehdyt kaaritunnelit ja kalottituuletus, jolloin noiden tunneleiden teko tuonne kalotin kohdalle on hieman vaikeampi homma.

Sisätelttan kiinnitystä varten on tunneleiden kohdalla turvahihnan pätkät, tiiveyttä en pidä tuossa ongelmana koska silnylon ja turopava ydinlanka tekevät talviteltasta liianakin tiiviin.

Muita mietittäviä asioita, tuuletus, ovet, kaarienkiristys, tukinyörien kiinnitys, liepeet, jne.

Kaaretkin pitäisi onnistua pujottamaan paikalleen (varsinkin kolmikaarisessa), tunnelin koko ja jouhevuus, mielellään talviteltassa rukkaset kätösissä.
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Mukavaa saada neuvoja.

Nyt olen sellaisessa vaiheessa, että pitäisi tuunata pohjakankaasta 'amme'. Kannattaako valmiiksi leikatusta neliskulmaisesta pohjakappaleesta leikata kulmiin ammeen reunojen kattavat pikkuneliöt -- vai ompelenko taitellessa yli jäävän pienen kangaskaistaleen ammeen reunoihin kiinni? Ensin mainitussa vaihtoehdossa säästän joitakin grammoja ja lopputulos on siistimpi. Se kuitenkin vuotaa helpommin saumattunakin. Jälkimmäinen vaihtoehto on hiukan raskaampi, mutta myös kestävempi. Olettaisin. Kuinka itse olette tämän kohdan tuunanneet?
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

En leikannut, ompelin.
Kyllä Siperia opettaa!
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

tyy kirjoitti:Minkäslainen (mahd kevyt) kangas kestäisi kipunoita?
Tuollainen sattui silmiin. Reikä varmaan tulee mutta ei leimahda. Tonnin vesipilari. Painoa pohjakankaan verran.
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

Olen tässä muistellut perusgeometrian kaavoja. Mm. ympyrän säteen, halkaisijan ja piirin laskeminen alkaa taas sujua. Oikean mittaisten teltankaarien mitat saa helposti selville tietyn kokoiseen kupolitelttaan. Samaten tunneliteltan symmetriset osat on nopeaa laskea. Pythagoraan suosiollisella avustuksella osaan nyt mallata pinta-alaa makuualustalle ja rinkalle siten, ettei synny hukkatilaa.

Mutta milläpä saisin laskettua tunneliteltan etuliepeen mitat siten, että syntyy kolmesta kangaskappaleesta koostuva vinosti maahan laskeutuva absidi (Akkan tyyliin)?

Tiedossa on telttakaaren muodostaman puoliympyrän halkaisija ja piiri. Nyt pitäisi saada kaavat tietylle määrälle pohjaneliöitä. Tietenkin voin kokeilla asiaa yksinkertaisesti kokeilemisen ja erehdyksen kautta eli mallailemalla vanhoilla lakanakankailla. Mutta tekisin tämän(kin) mieluiten paperilla.

Ylipäätäänkin olisi kiinnostavaa tietää, millä muut telttamestarit näitä pähkäilevät. Teettekö pienoismalleja pahvista vai käytättekö kolmiulotteisia piirrustusohjelmia?
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Taitaa edes harvempi vaivautua (uskaltautua) lähteä tekemään kupoli- tai tunneliteltan pyöreitä muotoja.
Tuollainen suorakulmainen ruumiin suoja on siihen verrattuna huomattavasti yksinkertaisempi toteuttaa.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2584512.jpg
Sen kanssa pärjää, kun tekee ruutupaperille viivottimella piirustukset esim. suhteessa: 1 ruutu = 10 cm. Ainoastaan absidin helman pituuden merkkasin lopuksi pystytettynä.
Ei muistu tuollaiset mittaukset enää mieleen, mutta onnistunee ainakin joko pistää kankaat neuloilla kasaan siinä vaiheessa kun keskiosa on jo pystyssä, tai sitten tehdä pahvisapluunat.
Kyllä Siperia opettaa!
Eräpentti

Viesti Kirjoittaja Eräpentti »

TREKKING kirjoitti:Taitaa edes harvempi vaivautua (uskaltautua) lähteä tekemään kupoli- tai tunneliteltan pyöreitä muotoja.
Tuollainen suorakulmainen ruumiin suoja on siihen verrattuna huomattavasti yksinkertaisempi toteuttaa.
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2584512.jpg
Sen kanssa pärjää, kun tekee ruutupaperille viivottimella piirustukset esim. suhteessa: 1 ruutu = 10 cm. Ainoastaan absidin helman pituuden merkkasin lopuksi pystytettynä.
Ei muistu tuollaiset mittaukset enää mieleen, mutta onnistunee ainakin joko pistää kankaat neuloilla kasaan siinä vaiheessa kun keskiosa on jo pystyssä, tai sitten tehdä pahvisapluunat.
Kiitos taas vinkeistä. Joo, näissä pyöreissä muodoissa on aina riskinsä. Ajattelin kuitenkin tässä nimenomaisessa kokeilussa vanhoilla teltanjämillä mennä, eli kustannukset ovat halvat. Itse asiassa tunnelietltta on helpompi toteuttaa kuin kupoli. Noita absideja lukuun ottamatta kaikki kankaat voidaan ajatella yhdessä tasossa ja siten muotojen leikkaaminen ei ole erityisen vaikeaa. Kuten ylipäätäänkin puoliputken ompeleminen. Ainoastaan absidit, kuten sanottua, vaativat suurempaa pähkäilyä -- pähkäilyä, joka on siis kesken.

Kupoliteltassa pitää olla tarkkana, että tekee kappaleista juuri sopivan muotoisia. Muuten ulkoteltta lököttää kuin lökäpöksyt :)
Avatar
josipape
Viestit: 932
Liittynyt: 07 Elo 2011 13:00

Viesti Kirjoittaja josipape »

^ Tai siitä kupolista ei tule tarpeeksi pallon muotoinen, vaan tulee liian kartio, jolloin kaaret joutuvat huomattavasti kovemmalle.

Paperia ja teippiä, niillä saa hyviä malleja aikaan (Täysikokoisiakin).

Nykyisillä 3D ohjelmilla on nuita helppo suunnitella, mutta esim. kaarien käyttäytymistä on vaikea mallintaa ja vaikka nuissa ohjelmissa on omat mokkulat esim. auton osien kokoonpanonkin simulointiin, niin ei ne moklkulat oikein sovellu teltan pystytyksen mallintamiseen (karitunnelillisenkupolin sujuva pystytys on pieni haaste).
Vastaa Viestiin