Ensiapulaukun sisältö

haahuilija
Viestit: 535
Liittynyt: 10 Loka 2006 19:52

Viesti Kirjoittaja haahuilija »

Mustikka kirjoitti:
Echo kirjoitti: Minulle lääkäri laittoi jalkaan sidettä, joka liimaantuu siis kylläkin, mutta on monikäyttöinen. Ei varmasti yhtä usein voi käyttää idealsidettä, mutta kuitenkin voi välillä ottaa pois, ja kieputtaa sitten uudestaan. Pysyi paikallaan liikkuessa niin hyvin, että siksi otan vaellukselle/retkelle mieluummin mukaan.
Mikähän side se tuollainen on, voisi olla hyvä itsellekin? Koen olevani vähän sellainen "tapaturma-altis" (ihailen vaan maisemia ja sitten olenkin jo hups nurin). Liimasiteisiin ei ole oikein tullut tutustuttua justiin noiden turvotusongelmien takia.
Esimerkiksi Coban, muitakin on. Löytyy lähimmästä apteekista.


abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

admin kirjoitti:Sitä illalla persuuksiin niin aamulla taas matka maittaa... :lol:
Bebanthen tepsii samaan vaivaan :wink:
Kom och ät konserverad gröt!
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

Tämä on mielenkiintoista, siis ilmiö, että mukana on lääkkeitä, joita saa vain reseptillä, kuten Burana 800 mg tai Melatonin.
Vahvempia särkylääkkeitä tulee toisinaan resepteillä hankittua jonkin syyn vuoksi ja yleensä jää jonkin verran yli täysin käyttökelpoisia lääkkeitä. Melatoniinit lääkäri määräsi kun lopettelin tupakanpolttoa ja niitäkin jäi yli. Kyllä tällaiset reseptilääkkeetkin voi hyödyntää, vaikkapa eräreissuilla. Luulisinpa, että jos pitemmälle reissulle lähtiessä kävisi lääkärin kanssa neuvottelemassa, voisi hyvinkin irrota resepti vaikka jollekin antibiootille.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

boueme kirjoitti:Melatonin 30mg (Yöttömässä yössä joskus vaikea nukkua valoisuuden vuoksi ja tämä on luonnollista "unilääkettä")
-B
Mäkin olen joskus tilannut netistä tuota Melatonin 30 mg, joka on melkoista vilunkia.
Suomesta saa apteekeista vain Circadiinia, jossa melatoniinia on 2 mg ja se on vaikutukseltaan huomattavasti tehokkaampaa kahden pillerin annoksena kuin tuo nettiostos, tietysti vielä kalliimpaakin :evil:
Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja boueme »

rance kirjoitti:
boueme kirjoitti:Melatonin 30mg (Yöttömässä yössä joskus vaikea nukkua valoisuuden vuoksi ja tämä on luonnollista "unilääkettä")
-B
Mäkin olen joskus tilannut netistä tuota Melatonin 30 mg, joka on melkoista vilunkia.
Suomesta saa apteekeista vain Circadiinia, jossa melatoniinia on 2 mg ja se on vaikutukseltaan huomattavasti tehokkaampaa kahden pillerin annoksena kuin tuo nettiostos, tietysti vielä kalliimpaakin :evil:
Tuo minun Melatonin oli ihan suomen apteekista ostettua ja erittäin edukasta, olikohan viitisen euroa per kolköönt kipaletta.
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

boueme kirjoitti:Tuo minun Melatonin oli ihan suomen apteekista ostettua ja erittäin edukasta, olikohan viitisen euroa per kolköönt kipaletta.
Sinulla on sitten ollut hyvä lääkäri, aika harvoin tuota apteekkien omavalmistetta määrätään.

"Melatoniinille ei ole Lääkelaitoksen hyväksymää käyttöaihetta, eikä sitä saa millään kauppanimellä Suomesta, mutta se on lääkeluettelossa ja apteekit voivat valmistaa sitä itse ex tempore -lääkkeenä."

Nyttemmin on tullut Lääkelaitoksen hyväksyntälistalle em. Circadin. Ilmeisesti niitä käyttökohteita alkaa löytyä.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

Ihan oikeasti, käytättekö jotain nukahtamislääkkeitä vaelluksella? Miksi? Joskus itsellä oli sellainen tilanne töissä, jotta ajatukset kävivät illallakin ylikierroksilla prosessoiden päivän työasioita. Siihen sain silloin jotain lievää nukahtamislääkettä, mutta maastossa en työasioita muistele. On muuta ajateltavaa. Siellä ympäristö rauhoittaa ihan luomuna.

Ja jos metsä- tai tunturireissulla ei jostain syystä nukuta, niin ei tule mieleenkään lääkkeet. Suurin piirtein tavalliseen aikaan menen syrjälleni, mutta jos ei tunnu nukuttavan jostain syystä, niin en yritä väkisinmakaamista vaan nousen sitten ylös. Nukun sitten kun nukuttaa. Siellä voi järjestellä vuorokausirytmin ihan oman mielensä mukaan.

Minua ei valoisuus häiritse. Voin nukkua vaikka keskellä kirkasta päivää. Jos häiritsisi, niin laittaisin silmälaput. Ei siinä kemiaa tarvita.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
Umpihanki
Viestit: 3927
Liittynyt: 18 Tammi 2006 11:38

Viesti Kirjoittaja Umpihanki »

IkiHonka kirjoitti: Voin nukkua vaikka keskellä kirkasta päivää. Jos häiritsisi, niin laittaisin silmälaput. Ei siinä kemiaa tarvita.
Sama täällä, mutta mistä löytäisi tehokkaat mölyä estävät tulpat korviin. Niille olisi aika-ajoin käyttöä.
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

Joskus tuvilla olen kaivannut kemiallista nukutusta.

Maastossa on hienoa nukahtaa lintujen lauluun ja muihin luonnon ääniin.

Melatoniinia käytetään muuten toiseenkin tarkoitukseen kuin nukahtamiseen, se yleensä selviää seuraavana päivänä :wink:
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

rance kirjoitti:Melatoniinia käytetään muuten toiseenkin tarkoitukseen kuin nukahtamiseen...
Tarkoitatko näitä päänsäsekoittajia...?
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
swift
Viestit: 89
Liittynyt: 09 Maalis 2007 09:52

Viesti Kirjoittaja swift »

IkiHonka kirjoitti:Ihan oikeasti, käytättekö jotain nukahtamislääkkeitä vaelluksella? Miksi?
Vakavien uniongelmien vuoksi. Jos nukkumisvaikeudet hoituvat maidonjuonnilla tai lampaiden laskemisella, niin ne eivät ole nukkumisvaikeuksia. Vaellukselle tietenkin otetaan lääkkeet mukaan.
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

swift kirjoitti:Vakavien uniongelmien vuoksi. Jos nukkumisvaikeudet hoituvat maidonjuonnilla tai lampaiden laskemisella, niin ne eivät ole nukkumisvaikeuksia. Vaellukselle tietenkin otetaan lääkkeet mukaan.
Hups. Nyt olin ajattelematon. :oops: Pyydän anteeksi teiltä, kellä on todellisia vakavia uniongelmia. Minulle henkilökohtaisesti tuo luonnossa liikkuminen on vaikuttanut niin seestävästi, että olen näköjään harhauttanut kuvittelemaan sen toimivan yleispätevästi kaikilla sinne vapaaehtoisesti hakeutuvilla.
"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Umpihanki kirjoitti:mutta mistä löytäisi tehokkaat mölyä estävät tulpat korviin. Niille olisi aika-ajoin käyttöä.
Moottoripyöräkaupasta tietty :wink:

Vakavammin: Jossain vanhassa mp-lehdessä oli testattu eri tulppia ja aiheesta oli pitkä juttu. Mp-kypärän sisällä melu on helposti yli 90 dB ja on täyttä hölmöyttä ajaa ilman tulppia.

Käsittäkseni saatavilla on ainakin:
- keltaisia lieriön mallisia
- keltaisia ja oransseja kartion mallisia
- muovailtavia vaha- ja silikonipalloja
- korvakäytävän muotoon valettuja silikonitulppia

Nuo kolme ensimmäistä ovat edullisia kertakäyttötulppia, joista nuo kartion malliset ovat mielestäni parhaat, kun pitää päässä monta tuntia päivässä. Lieriönmalliset ovat aika kovia ja ainakin minulla ärsyttävät ihoa. Ja ihan kertakäyttöisiä ne eivät ole, eli voi pestä saippualla muutaman kerran.

Tuon jutun mukaan parhaat ovat nuo yksilöllisesti valetut. Niissä otetaan ensin jonkinlainen malli omasta korvakäytävästä ja sen mukaan tehdään muotti, jolla sitten valetaan vastaavat silikonitulpat, joiden pitäisi siis istua kuin nenä päähän. Muistaakseni hintaa oli jotain tuhannen markkaa, mutta muotilla voi sitten tehdä niitä loppuiän tarpeiksi. En nyt muista valmistajaa, mutta voin yrittää kaivaa, jos enempi kiinnostaa.

Äänenvaimennuksessa oli myös isoja eroja, mutta kaikki ovat kyllä riittävän hyviä nukkumiskäyttöön.

Markku
rance
Viestit: 1172
Liittynyt: 11 Tammi 2006 15:17
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja rance »

IkiHonka kirjoitti:
rance kirjoitti:Melatoniinia käytetään muuten toiseenkin tarkoitukseen kuin nukahtamiseen...
Tarkoitatko näitä päänsäsekoittajia...?
En suinkaan, koska melatoniini ei kaikilla vaikuta samanlailla, niin jääköön tämä toinen vaikutus meidän satunnaisten käyttäjien ihan omaksi erikoisuudeksi :wink:

Uniongelmat, oli niitä sitten ihan kotioloissa tai reissun päällä, ovat melkoisen ikäviä. Tuskin kukaan meistä haluaa aamulla nousta tunteella, etten silmäntäyttäkään nukkunut tänäkään yönä. Vaikka siinä todellisuudessa olisikin tunti tai kaksi levotonta unta, niin ei se koskaan vastaa täydellistä yölepoa.
Sitä kun jatkuu yöstä toiseen, niin on valmis kunnollisesta yöunesta tekemään vaikka mitä.
Pahimmassa tapauksessa on valmis ottamaan vaikka aineita, jotka tainnuttavat useaksi tunneiksi ja senkin jälkeen on toisen mokoman "muissa maailmoissa".
Lievempiä ovat nämä "nukahtamislääkkeet" jotka auttavat vain unensaannin alkuvaiheisiin, mutta monet saavat niistäkin sivuvaikutuksia.
Hormonaalisista unensaantiin vaikuttavista lääkkeistä tunnetuin on melatoniini, sillä ei ole tunnettuja haitallisia sivuvaikutuksia. Tosin sitä ei ole kovin kriittisesti ja luotettavasti edes testattukaan.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

rance kirjoitti:Lievempiä ovat nämä "nukahtamislääkkeet" jotka auttavat vain unensaannin alkuvaiheisiin, mutta monet saavat niistäkin sivuvaikutuksia.
Jostain luin jonkun lääkärin arvion, että juuri nukahtamislääkkeisiin jää helpoiten koukkuun. Vaikka ainepitoisuudet ovat pienemmät kuin varsinaisissa unilääkkeissä, niin nuo aiheuttavat voimakkaan psyykkisen riippuvuuden, missä lääke otetaan joka ilta ihan varmuuden vuoksi. Käyttö jatkuu helposti jatkuvana vuosia, vaikka alkuperäinen idea on vain väliaikainen.

Markku
Vastaa Viestiin