Mikä puukko roikkuu vyöllä?

Avatar
boueme
Viestit: 2997
Liittynyt: 21 Marras 2007 21:41
Paikkakunta: Kajaani

Mikä puukko roikkuu vyöllä?

Viesti Kirjoittaja boueme »

No nyt aloitin keskustelun, josta ei ainakaan mielipiteiden osalta tule loppua! Elikkäs: Mikä puukko, ts. millainen teräase teillä on mukananne eräreissuilla, kauanko se on palvellut teitä, onko siinä ollenkaan huonoja puolia, onko itse tehty, kuinka tärkeä osa retkivarustusta se on, miksi juuri se?

Minulla on ollut monenlaista puukkoa elämäni aikana ja yleisesti ne ovat olleet ns. perinteisiä puukkoja noin kymmenen sentin hiiliterästerällä ja puu- tai tuohikahvalla. Kuitenkin, niinkin vannoutuneena Tommipuukon ystävänä kuin olenkin ollut, hankin ruotsalaisvalmisteisen Fällkniven A-1 puukon, johon olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Ruostumattomuus on samalla huoltovapautta. Laminoitu terä on uskomattoman sitkeä, mutta samalla terä pysyy terävänä ja on hyvin teroitettuna todella terävä. Retkikirvestä ei tarvitse mukaan, kun tuolla puukolla on massaa riittävästi tulipuiden halkomiseen jne... Onko muilla tästä kokemuksia?

-B


Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Tre
Viestit: 208
Liittynyt: 30 Tammi 2006 17:17

Viesti Kirjoittaja Tre »

Aaah, kunnon puukkokeskustelu piristääkin mustaa joulukuuta. Saatan jo kuulla kuinka varmistimet napsahtelevat...
Avatar
oinaspässi
Viestit: 559
Liittynyt: 22 Maalis 2006 22:36
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja oinaspässi »

Kysyjällä tiedoksi, täällä käytössä tämä, tosin vanhempi versio kuin tossa kuvassa, siis ilman tuota ihmepinnoitetta. Muutama poro ja yksi lammas sillä on tullut paloiteltua, ja paljon kaloja. Olen tykännyt, kun siinä on kumipintainen kahva, niin ei lipsu vaikka kädet olisi veressä tai limassa. Painoa sen verran, että pikkuiset klapit saa iskettyä näppärästi ja isommat oksat ilman takeltelua...siis kuin leukulla.
Muutama muukin puukko käytössä ja lähiretkillä pärjää ihan sveitsin sotaväen pikkulinkkarilla.
Korpiainen
Viestit: 188
Liittynyt: 07 Maalis 2007 12:14

Viesti Kirjoittaja Korpiainen »

Victorinoxin yksiteräinen linkkari taskussa. Metsäkeikoilla ja työhommissa 1,5 €:n Mora vyöllä.
Engelbert
Viestit: 452
Liittynyt: 23 Touko 2006 07:58
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Engelbert »

Kainuulainen tommipuukko. Joskus myös minivesuri (varsinkin jos on luvassa kohtaamisia karhun kanssa). Olen pysytellyt perinteisessä tommissa. Ko. kapine roikkuu mukanani noin satana päivänä vuodesta ja on kokolailla aktiivikäytössä (kalat, riista, makkaratikut, pienet remontit, tulen sytyttelyt, leipien sivelyt, miestapot, jne.). On sopiva suomalaiseen käyttöön varsinkin jos vertaillaan amerikkalaistyyliseen rambopuukkoon, joka ei sovellu kuin oman sormen telomiseen.

Tahtoo olla vain tuo tommi niin monessa menossa mukana, että uusi täytyy ostaa 5-10 vuoden välein (yl. katoaa/ tippuu väljäksi käyneestä tupesta). Varapuukkona on pyörinyt näitä halpoja ruotsalaispuukkoja. Erityisesti nuo puuperäiset morat ovat olleet mieleen; ne voi jopa teroittaa. Nuo muoviperäiset vastaavat ovat olleet huonompia. Tosin löytyy niistäkin teriä, jotka saa oikein hyvään iskuun. Puupäisiä moria ei taideta enää tehdä. Jos joku tietää, että niitä vieläkin tehdään ja jossakin myydään, otan tiedon kiitollisuudella vastaan.
PPP
Viestit: 549
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PPP »

Ruotsin puolella on Karesuandossa " Karesuando knife" puukkotehdas. Kävin siellä tutustumassa tänä syksynä. Omistaja on kova erämies ja esitteli mielellään koko tehtaan tuotannon. Sieltä voi ostaa laadukkaan puukon tai erilaisia puukon osia jos jotakuta kiinnostaa tehdä itse puukkonsa.
Itselläni on kyläsepän tekemä peruspuukko ja yleensä retkikirves sen lisäksi.
abumatic
Viestit: 3109
Liittynyt: 18 Tammi 2006 09:44

Viesti Kirjoittaja abumatic »

Alpo Kemppaisen vuonna 1986 takoma Tommi-puukko 8,5 cm terällä, siis mittojen mukaan. Saas nähdä mennäänkö sillä loppuun saakka, terä alkaa olla jo aika ohut :wink:
Kom och ät konserverad gröt!
IkiHonka
Viestit: 5848
Liittynyt: 11 Tammi 2006 23:42
Paikkakunta: Hundrakommun

Viesti Kirjoittaja IkiHonka »

"Mies menee ja mies tulee ja mies vastaa itse kulkemisistansa"
Ikis the I
ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste com ikihonka koiranhäntä hotmail piste
Avatar
ipe
Viestit: 10
Liittynyt: 28 Maalis 2006 15:26
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ipe »

Vaellukseeni kuuluu olennaisena osana kalastus, joten vyöllä roikkuu Leatherman Wave -"linkkari". Tuon pihtiosa on tarpeellinen kun irroittaa koukun omasta tai kalan leuasta ja linkkarilla saa perattua kalan. Suomustaa linkkarilla ei kyllä pysty. Pilkkeiden tekoa varten mukana on Hackmanin pieni kirves.
Jukkis
Viestit: 905
Liittynyt: 15 Tammi 2006 12:29
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Yleensä riittää linkkari, ainakin kesällä paljailla tuntureilla. Käyttöä ei juuri ole, juoksevan margariininkin pursotan leivälle )kunhan saan sen ensin kiinni,hahaa).
Nuotiomaastoissa, ja talvella, halvin rautakaupan tarjousmora. Syttyjen tekoon, ja tarvitessa ähkion ja suksien tuunaamiseen.
Komeitahan nuo koristellut puukot tuppineen ovat, ja kala- ja riistamiehille tietysti välttämättömiä. Useimmilla Suurilla Sankariretkeilijöillä luultavasti erämiestunteen kohottajina tarpeen.
Näkeehän niitä retkeilyalueiden lähitaajamissa, kun citymaastureistaan nousevat uroot hoitavat mäyräkoiraostoksensa iso leuku vyöllä. "Ei mua asetukset koske, olen Erämaan Yksinäinen Susi" :) Nämä tunteet meille kullekin suotakoon, samaan tarpeeseenhan se maasturikin on hankittu gepsuineen, ja lierihattu :lol:
Tyypillinen suomainen miäs herätti mut taannoisella retkellä kesken unien nuotion ääreltä; tärkeimmät uhon aineet (viinan lisäksi) olivat sotilasarvo, erätaidot, hirviseuran jäsenyys ja PUUKKO, jota tuli esittelemään terä paljaana n. sentin päähän kurkustani. Hyvin minä terapeutin sijaisuuteni hoidin, ennen aamua oli itkut avioerosta ja elämän kolhuista hoidettu, ja pääsin jatkamaan unia. :|
Nää puukkokeskusteluthan on käyty määrävälein kaikilla retkeily- ja eräpalstoilla, kiva kun perinne jatkuu! :lol:
Engelbert
Viestit: 452
Liittynyt: 23 Touko 2006 07:58
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Engelbert »

Jukkis kirjoitti: Tyypillinen suomainen miäs herätti mut taannoisella retkellä kesken unien nuotion ääreltä; tärkeimmät uhon aineet (viinan lisäksi) olivat sotilasarvo, erätaidot, hirviseuran jäsenyys ja PUUKKO, jota tuli esittelemään terä paljaana n. sentin päähän kurkustani. Hyvin minä terapeutin sijaisuuteni hoidin, ennen aamua oli itkut avioerosta ja elämän kolhuista hoidettu, ja pääsin jatkamaan unia. :|
:lol:
Sinäkö se olitkin... ehdinkin miettimään, että kenen kanssa sitä tuli silloin yksi yö puhelluksi.
eräukko
Viestit: 1696
Liittynyt: 02 Elo 2006 11:28

Viesti Kirjoittaja eräukko »

Euron Fiskars-puukko. Kevyt muovikahva ja kevyt muovituppi. Grammanviilausta nääs. En pidä vyöllä, otan rinkasta kun tarvitsen.
Meanteinen
Viestit: 192
Liittynyt: 27 Tammi 2006 22:47

Viesti Kirjoittaja Meanteinen »

Eräukon ja Korpiaisen kanssa samoilla linjoilla mennään. Kyllä minulle parin euron Mora on paras ratkaisu. Se on kestävä ja hiiliteräksisenä pysyy hyvin myös terässään.

Kerran luirolla muuan herra rupesi naureskelemaan puukolleni. Väitti että tuollainen puukko on lelu vaellushommissa. Avasin sikanauta tölkin puukolla puoleen väliin ja pyysin häntä jatkamaan Rosellillaan. Kuinka ollakaan mies ei hallun puukkoaan särkeä, vaan sanoi että hänellä on purkin avaaja tuohon tarkoitukseen.

Akmeeli tietää miksi moraa käytän, mutta hartaasti pyydän häntä pitämään turpansa kiinni. :)
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Mulla on Lapin Puukon Eräpuukko 90, joka on ruostumistaipumusta lukuunottamatta osoittautunut erinomaiseksi puukoksi. Etenkin nuotionteko - halkojen pilkkominen toisella halolla iskemällä, ja kiehisten teko ihan vuolemalla ovat helppoja. Syy ko. puukkon hankintaan on sen iso ja tukeva kahva. Sikäli laadukas peli, ettei ole mennyt miksikään vaikka kuinka on halolla mätkitty. Korvaa näppärästi pienen kirveen.

Näpertelyyn ja kaikenlaiseen korjaukseen on sitten Leatherman.

Markku
FatRabbit
Viestit: 80
Liittynyt: 27 Kesä 2007 18:47
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FatRabbit »

Vyöllä roikkuu Marttiinin isompi Explorer, käyttökohteina lähinnä riistaeläinten ja kalojen perkaaminen sekä kiehisten vuolu tarvittaessa. Jos kalastus on reissussa hallitsevassa roolissa, löytyy rinkasta vielä lisäksi pienehkö fileerausveitsi.

Mitään elimenjatke-efektiä en ole tuollaisella perusmarttiinilla saanut aikaiseksi, mutta en kyllä ilman puukkoa osaisi reissuun lähteä.
Vastaa Viestiin