kumikajakilla inarille?
kumikajakilla inarille?
onko järkee? Tilasin juuri kattoteltan autoon, joten kovia kajakkeja ei saa otettua mukaan.
Haaveena ois vätsarin puoleisen rannan melonta. Vai missä siellä ne erämaan kauneimmat paikat on? Onko fit nordin soolokajakki toimiva tällaiseen?
Haaveena ois vätsarin puoleisen rannan melonta. Vai missä siellä ne erämaan kauneimmat paikat on? Onko fit nordin soolokajakki toimiva tällaiseen?
Re: kumikajakilla inarille?
^
Itsellä ei ole kokemusta kuin kumiveneestä mutta toki kumikajakkikin toimii oikein hyvin,eri merkkisistä en osaa sanoa mitään.Joissain ominaisuuksissa häviää kovalle kajakille mutta toisissa taas voittaa.Kuljetettavuus sun tapauksessa ratkaiseva pointti esimerkiksi. Sitä pitää vain hyväksyä tietyt puutteet kovaan verrattuna.
Inarilta varmasti löytää melottavia vesiä kun pitää järjen päässä.Mä olen Murun kans kulkenut kumiveneellä Akkajärvellä,Lätäsenolla.Könkämäenolla,Övre Dividalenissa,Kilpisjärvellä,Stora Sjöfalletin eri vesissä samoin Arjeplogin isoillakin vesilla jne. Paljon mukavampi kuskata kumivenettä kuin vaikkapa soutuvenettä ja saa vesille missä vaan.
Nuo kattoteltat on muuten aika pätevän näköisiä.Norjassa varsinkin noihin törmää usein.
Itsellä ei ole kokemusta kuin kumiveneestä mutta toki kumikajakkikin toimii oikein hyvin,eri merkkisistä en osaa sanoa mitään.Joissain ominaisuuksissa häviää kovalle kajakille mutta toisissa taas voittaa.Kuljetettavuus sun tapauksessa ratkaiseva pointti esimerkiksi. Sitä pitää vain hyväksyä tietyt puutteet kovaan verrattuna.
Inarilta varmasti löytää melottavia vesiä kun pitää järjen päässä.Mä olen Murun kans kulkenut kumiveneellä Akkajärvellä,Lätäsenolla.Könkämäenolla,Övre Dividalenissa,Kilpisjärvellä,Stora Sjöfalletin eri vesissä samoin Arjeplogin isoillakin vesilla jne. Paljon mukavampi kuskata kumivenettä kuin vaikkapa soutuvenettä ja saa vesille missä vaan.
Nuo kattoteltat on muuten aika pätevän näköisiä.Norjassa varsinkin noihin törmää usein.
-Umpikännissä kaikki näyttääkin niin selvältä-
noilla kumikajakeilla ollaan melottu päiväretkiä täällä pohjois-pirkanmaan järvillä ja sitten tietysti viimekesän oulankajoki. Koskia ei olla koskaan laskettu millään vermeellä. Hitaitahan ne on, mutta lomalla kun ollaan niin ei pitäisi olla kiire.
Toisaalta olen uhannut miehelleni että hankin kanootin jotta ollaan siinä molemmat, eikä hän pääse mua karkuun. Sillä kun on tapana meloa nopeempaa kuin minä. Tai sitten sidon köyden omasta kajakista hänen kajakkiin...
Asiaan. Nettiä kun selailee, niin vastaan tulee paljon sellaisia ohjeita, ettei inarille pidä mennä muulla kuin merikajakilla. Netistä kyllä löytyy videoita joissa porukka meloo näilla puhallettavilla. Ristiriitaista. Vai onko se makuasia?
Toisaalta olen uhannut miehelleni että hankin kanootin jotta ollaan siinä molemmat, eikä hän pääse mua karkuun. Sillä kun on tapana meloa nopeempaa kuin minä. Tai sitten sidon köyden omasta kajakista hänen kajakkiin...
Asiaan. Nettiä kun selailee, niin vastaan tulee paljon sellaisia ohjeita, ettei inarille pidä mennä muulla kuin merikajakilla. Netistä kyllä löytyy videoita joissa porukka meloo näilla puhallettavilla. Ristiriitaista. Vai onko se makuasia?
-
naavahauki
Todellakin makuasia.
Mutta sen sanoo kaikki järkikin, että jos pysyttelee rannan lähellä, voi siellä seikkailla vaikka millä härpäkkeellä kunhan on pelastusliivit uimataidottomilla puettuina.
Uimataitoisille myös pelastusliivit päälle, AINA.naavahauki kirjoitti: ↑01 Maalis 2026 20:22Todellakin makuasia.
Mutta sen sanoo kaikki järkikin, että jos pysyttelee rannan lähellä, voi siellä seikkailla vaikka millä härpäkkeellä kunhan on pelastusliivit uimataidottomilla puettuina.
Tänne turinoihin kirjoittava TiMoKo on tehnyt useita Inarin melontoja ilmatäytteisellä kajakillaan ja hyvin on pärjännyt ja juutuubivideoiden perusteella Järvellä liikkuu aika paljon porukkaa packrafteillakin.
-
omat polut
Meloessa aina melontaliivit. Millä vaan voi meloa, pitää vaan tiedostaa vekottimen asettamat reunaehdot, ja omien kykyjen.
Itse hankin kumikajakin sen kuljettamisen helppouden takia. En odottanut paljoa mutta olen positiivisesti yllättynyt, kyllähän se kulkee paremmin kuin päältäpäin näyttäisi. Painokaan (3,5kg) ei paljon hidasta jalkasiirtymia.
Suurin ero koviin laitteisiin on tuuliherkkyys joten isojen aukeiden ylitys tuulella täytyy miettiä ennakkoon, vaikkapa odotella yöksi tyyntymistä. Sivutuuli ottaa aika hyvin kevyeeseen laitteeseen..
Suurin ero koviin laitteisiin on tuuliherkkyys joten isojen aukeiden ylitys tuulella täytyy miettiä ennakkoon, vaikkapa odotella yöksi tyyntymistä. Sivutuuli ottaa aika hyvin kevyeeseen laitteeseen..
3.5 kilon painoinen alus lienee paremminkin packraft. Esim. tuo mainittu Fitnordin kajakki painaa parikymmentä kiloa. Sillä on vähän eri funktio. Kajakki lienee parempi ja kestävämpi, jos liikkui vain Inarilla. Jos taas on halu mennä kauemmaksi Vätsäriin, packraft soveltuu paremmin.
Pilvien yläpuolella paistaa aina aurinko!
onko ehdotuksia päiväretkelle, tai yön yli retkelle inarinjärvelle, kun toiveena olisi rauhallisuus, kivikkoiset kalliorannat (kauneinta maisemaa) ja noilla kumivenhosilla melottaisii...??
^ Esim. lähtemällä Nanguniemen satamasta kiertämään Nanguvuononselkää löytyy noita mainitsemiasi asioita. Toki sataman vuoksi alueella on tietenkin jonkin verran veneliikennettä, mutta saarten kapeikoissa saa olla rauhassa. Nanguvuononselän ja Laitavaaranselän vesialueet ovat aika laajoja, joten tuulisella säällä melontaolosuhteet voivat muuttua aika haastaviksi.
Nanguvuononselän kierroksen pituus n. 20 km, joka menee hyvissä olosuhteissa päivässäkin. Jos viettää yön välillä, niin silloin pääsee tietenkin helpommalla ja voi paremmin nauttia olostaan Järvellä. Vallitsevat tuulet määrittävät kuitenkin reissun pituuden ja minkälainen reitistä muodostuu. Saarten suojissa pääsee etenemään paikoin tuulisemmissakin olosuhteissa, mutta muutamia avoimempia ylityksiä ei voi välttää.
Nanguvuononselän kierroksen pituus n. 20 km, joka menee hyvissä olosuhteissa päivässäkin. Jos viettää yön välillä, niin silloin pääsee tietenkin helpommalla ja voi paremmin nauttia olostaan Järvellä. Vallitsevat tuulet määrittävät kuitenkin reissun pituuden ja minkälainen reitistä muodostuu. Saarten suojissa pääsee etenemään paikoin tuulisemmissakin olosuhteissa, mutta muutamia avoimempia ylityksiä ei voi välttää.
^ Kartassa Nanguniemen satama on kartan alalaidassa.
https://timokokairankiertaja.blogspot.c ... lonta.html
Tuossa linkki yhteen reissukertomukseen, käytössä Advanced Elements ilmatäytteinen kajakki.
Viikon reissun tavarat sopii kannen alle, hyvin vakaa kovassakin kelissä, 4 - 5km/h etenemisvauhti normaali melonnalla, 15 -25km/pv on ollut usein sopiva päivämatka. Tähän astiset lähtöpaikat Veskoniemi, Nanguniemi, Nellim, Kotalahti, Nitsijärvi ja Vätsärin suuntaan Semekurtta.
Mielestäni ainakin tämä malli soveltuu hyvin Inarille
Tuossa linkki yhteen reissukertomukseen, käytössä Advanced Elements ilmatäytteinen kajakki.
Viikon reissun tavarat sopii kannen alle, hyvin vakaa kovassakin kelissä, 4 - 5km/h etenemisvauhti normaali melonnalla, 15 -25km/pv on ollut usein sopiva päivämatka. Tähän astiset lähtöpaikat Veskoniemi, Nanguniemi, Nellim, Kotalahti, Nitsijärvi ja Vätsärin suuntaan Semekurtta.
Mielestäni ainakin tämä malli soveltuu hyvin Inarille
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/