Kuivattu kananmuna, säilyvyys?

Sipe

Kuivattu kananmuna, säilyvyys?

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Onko savusilmillä kokemusta säilyykö kuivattu kananmunajauhe kuinka pitkään ihan kuiva-ainekaapissa? Vai joutuuko laittamaan jääkaappiin odottelemaan vuoroaan? Kuivasin kananmunaa nyt ensimmäistä kertaa retkelle mukaan otettavaksi, lopputuotos oli yllättävänkin rasvaisen tuntuista, mikä herättää epäilyn säilyvyydestä🤔

omat polut

Re: Kuivattu kananmuna, säilyvyys?

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Keltuainen on melkein pelkkää rasvaa, kolesterolia. Valkuainen taas nimensä mukaisesti valkuaisainetta, proteiinia.
LauriA

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Olen kuivannut ja täällä olen.
Munan koostumus ennallastimisen jälkeen jääköön jokaisen omaan harkintaan. Oliko hjyvä?
pussukka

Viesti Kirjoittaja pussukka »

Olen kuivannut muutaman kerran kananmunia. Tehosekoittimella jauhomaiseksi hienontaen. Yleensä aloitan kuivaamiseen hyvissä ajoin ennen reissua, joten olen laittanut mm. kananmunajauheen pakastimeen. Samoin teen nautajauhelihalle. Jos kuivaa just ennen reissua niin ei liene tarvetta laittaa pakkaseen. Voisi olla ideaa testata kuivattu kananmuna kotona; näkisi miten säilyy. Viikon reissulla ei ole tullut mitään vatsanväänteitä munakkaassa vaikka on ollut lämpimät kelit maastossa.
Ursus

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Näkyy Ali Leiniö syövän valluksillaan keitettyjä kananmunia, ilmeisesti kotona valmiiksi keitettyjä. Yksi muna painaa keskimäärin 65 g. Muna päivässä merkitsee muna x pvaelluspäivien määrä niin tietää paljonko pitää kantaa kun syö yhden päivässä.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Micke

Viesti Kirjoittaja Micke »

Leiniö keittää kananmunat samalla kun keittää aamukahvin ym, ainakin joissain videoissaan.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
Hanu

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Naudan paistijauheliha on ainakin reilun kuukauden säilynyt kuivattuna ihan huoneenlämmössä. Munista en tiedä. Eiköhän Alin munat ole maastossa keitettyjä, kun munat säilyy ilman kylmää muutenkin. Pitäsköhän kokeilla kuivata munia seuraavalle reissulle...?
Micke

Mulla kuivatut jauhelihat eivät ole aiheuttaneet ongelmia edes parin vuoden jälkeen. Useinkin olen löytänyt jonkun vanhan jämäpussin ennen vkl-retkeä ja mitään ongelmaa ei ole tullut. Oma valmistusprosessi kyllä tukeekin säilyvyyttä. Kypsennän keittämällä ja saan siten rasvaa pois todella paljon. Samaten suolaan keitetyn jauhelihan ennen kuivausta. Pitäisi säilyä aika hyvin.
Hanu

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minä myös keitän ja suolaa keitinveteen.
LauriA

Viesti Kirjoittaja LauriA »

Kuin myös. Tämä taisi oll Ankarat avotunturit kirjassa.
Micke

On voinut olla sielläkin, mutta tuttavapiirin "martat" myös saattavat avustaa. Muistaakseni joskus 2005 aloin keittämään paistamisen sijaan, enkä suinkaan keksinyt sitä itse vaan vaelluskaverin (tällä palstalla hiljaisen "optimushiker"in) äiti oli kaverilleni sitä suositellut. Paljon fiksumpaa keittää, kuin paistaa. Toki rasvaa siinä hukkaa, mutta silleen positiivisessa mielessä.
Ursus

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Mitä vähärasvaisempaa on kuivattu liha, sen paremmin se säilyy. Siksi minäkin olen lihaa kuivattavaksi keittänyt enkä paistanut.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
diver

Viesti Kirjoittaja diver »

Eipä ole tullut keitettyä.Pitänee kokeilla.Toisaalta hirven/peuran paisti on aika rasvatonta jo lähtiessä niin ei sen suhteen ole ongelmia säilyvyyden tai maun suhteen ollut.Ensikerralla jos kaupan antimiin turvaudun niin koitampa keittämällä.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
hannes

Viesti Kirjoittaja hannes »

Olen ostanut vähärasvaista ja paistanut pannulla, jonka jälkeen siivilään ravisteltavaksi kuuman rasvan vähentämiseksi.
Hyvin säilyi, keittämällä saa tietysti rasvattomampaa.
Kananmunankuivaus aikoinaan epäonnistui, joten ostin sitä, taisi olla saksalainen merkki.
Sipe

Viesti Kirjoittaja Sipe »

Jauhelihat ym. on tullut kuivattua omien vaellusreissujen alkutaipaleista lähtien ja ne säilyy aina hyvin. Ikinä ei ole tarvinnut laittaa jääkaappiin tai pakkaseen. En keitä, vaan teen hirvenlihasta, jolloin vähärasvaista jo valmiiksi ja paistamisen jälkeen painellut talouspaperilla, jolloin ne vähätkin imeytyy siihen.
Kuivasin nyt ensimmäistä kertaa kananmunia, 6kpl painaa 70g kuivattuna. Vähän yllätyin miten rasvaista lopputulema oli, niin siksi aloin miettimään säilyvyyttä. Gluteenittomissa lettujauhoissa ym. ei ole kananmunaa mukana, joten ajattelin kokeilla ottaa itse tehtyä mukaan ja lisätä sekaan.
Vastaa Viestiin