Venäjän tunturit?

Avatar
Orion
Viestit: 50
Liittynyt: 07 Kesä 2011 17:32

Venäjän tunturit?

Viesti Kirjoittaja Orion »

Tuolla UKK:ssa kun vaeltelen niin kaihoisasti silmäilen noita jäkälän peittämiä Venäjän tuntureita. Minkähänlainen projekti olisi lähteä tuolle Venäjän puolelle vaeltamaan? Projekti ei ole ajankohtainen, mutta uteliaisuus vaivaa...

Jos nyt ei coronaa lasketa mukaan, niin mitä käytännön valmisteluita pitäisi huomioida? Viisumi varmaankin. Saako maastokarttoja mistä vai mistään? Onko voimassa liikkumisen jokamiehenoikeus kuten meillä, vai vaatiiko maastossa meneminen lupia? Voiko auton parkeerata minne vain? Mitähän rajalla tarkastavat?

Vai onko Venäjän tuntureilla vaellus hukkaan heitetty ajatus?


tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Valitettavasti ei tietoa, mutta olen kuullut että täältä voisi löytyä apuja: http://sallaseura.fi/
Raato
Viestit: 189
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Viesti Kirjoittaja Raato »

Tuntureilla en ole siellä ollut mutta maassa aika paljon. Paras olisi tietysti paikallinen matkailuyritys jos sellaista on lähelläkään. Toinen linja on paikallinen majatalo tms. Jos mitään kaupallista ei ole saatavilla (=todennäköistä) niin sitten pitäisi tutustua paikallisiin ihmisiin ja viettää jokunen mukava ilta heidän kanssaan, tämän jälkeen ovet alkavat avautua ja jossain vaiheessa joukkoon liittyy alueen miliisipäällikkö jolla on valtuudet lyödä lupalappuun leima ja voipi antaa jonkun kartankin.
Tämä proseduuri auttaa yleensä kaikkialla missä palveluita ei ole eikä viranomaisille voi valittaa.
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

v.2005 kävin viikon verran Kalevalapuistossa Venäjän puolella neljän hengen porukalla. Matkan järjesti Upitrek, en tiedä tekevätkö enää retkiä Venäjän puolelle,näkyy kuitenkin vielä toimivan ja oli todella mahtavat jäkäliköt ja muutakin katseltavaa.
PPP
Viestit: 549
Liittynyt: 26 Tammi 2007 15:27
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja PPP »

Täällä on aikaisemmin käyty keskustelua Itäsaariselän vaelluksista. Olen itse myös tutkinut asiaa ja haastatellut erästä siellä vaeltanutta henkilöä.
Minulla oli myös valokuvia sieltä ja siellä on luonto koskematonta, paksu jäkälämatto maassa ja puroissa ja joissa on tammukkaa riittävästi ja muistaakseni seitsemän reissun aikana olivat kohdanneet viisi karhua tuolla liikkuessa.
Ongelmana on pitemmillä reissuilla viisumin leimaus ja samoin rajavyöhykkeen sijainti on epäselvä siellä.
Alueelle tietääkseni pääsee muuten ihan kun hyppää Muurmanskin linja-autoon Ivalosta.
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

2005 piti olla jokin kirjautumisleima kun reissu kesti viikon.Silloin se kävi helposti kun sen sai palatessa ostaa rajan lähellä olevasta majoitusliikkeestä,ilmoitti vain mille päiville leima pitää olla maksoi n.15€ ,toimineeko enää noin suoraviivaisesti
Vastaa Viestiin