Vanhat ei niin hyvät retkeilytaidot ja -neuvot

StefanG
Viestit: 1915
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Silloin ennenvanhaan ei sitten ilmeisesti ollut sekään ns sääntö että pitää juoda vähintään pari litraa vuorokaudessa ja rasituksen alaisena vieläkin enemmän?

Kuten amerikassa sanotaan: "Hydrate or die!"

Sehän tarkoittaisi että kun päivän aikana ei saa juoda niin koko määrä olisi vedettävä illalla leirissä.


hannes
Viestit: 10798
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Juomisen tarve riippuu paljon elimistöstä. Jos hikoilee, pitää vaje kattaa. Huonokuntoinen hikoilee nopeammin ja enemmän - ainakin minä, jos en ole vedossa.

Kulkemisen lomassa pieni huikka silloin tällöin tuntuu parhaalta. Liika juominen ja liika taukosyöminen alkavat myös väsyttää.

Jos tauko venähtää, tuntuu että on hankalampi lähteä liikkeelle, kaipa elimistö/lihakset jäykistyvät :lol:
PeteBee
Viestit: 1085
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Muistaakseni Kullervo Kemppinen jossain kirjassa tyrmäs tän "älä juo paljoa" ideologian. Hän oli ruvennut juomaan reippaasti eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa.

Mä en kanna pohjoisessa vettä mukana koska tauot on yleensä veden äärellä. Juon pari mukillista eli oliskohan jotain puolen litran luokkaa kerralla. Hyvin on virtsatesti näyttänyt että tuo on mulle sopiva tyyli.

Viime kesän Nijmegenin helteessä tuli sitten juotua enemmän. 3 litran juomarakko meni joka päivä + irtovedet ja muut mehut. Kokonaiskulutus oli ehkä reilut 5 litraa päivässä.
diver
Viestit: 2378
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

Muistan joskus vanhan liiton metsätyömiehen
kertoneen että joka ensimmäisenä haukkasi lunta
se oli heikkouden merkki.ei taida nykyään enää
päteä.järvelle kolatulla radalla,puisella lätkällä
"jääkiekkoa"pentuna pelatessa jossain vaiheessa
aina istuttiin puolitajuttomana kinoksessa lunta
syöden.ei kukaan neuvonut ottamaan juomista
mukaan.
Firelake
Viestit: 73
Liittynyt: 16 Huhti 2006 19:43

Viesti Kirjoittaja Firelake »

PeteBee kirjoitti:Muistaakseni Kullervo Kemppinen jossain kirjassa tyrmäs tän "älä juo paljoa" ideologian. Hän oli ruvennut juomaan reippaasti eikä nähnyt siinä mitään ongelmaa.
Pitipä oikein tsekata, ja muistit aivan oikein!

Kullervo Kemppinen, Eräretkeily (1966), sivu 327
Oikea tapa on juoda usein, mutta vähän kerrallaan. On myös vältettävä juomasta liian kylmää vettä, jos on hikinen ja kuumissaan. Erityisesti on kartettava lumen syömistä, mutta lopultakin on myös täysi syy hylätä se vanha ja sitkeä uskomus, että vaelluksen aikana ei saisi juoda vettä. Käsitys, että veden nauttiminen veltostuttaa ja että janoinen kulkija jaksaisi paremmin, on kokeissa ja tutkimuksissa osoitettu vääräksi.
T.I Sorjosen vuoden 1949 Eräretkeilyn oppaasta en pikaisesti löytänyt juomisesta mainintaa suuntaan jos toiseen.
luuppi
Viestit: 5549
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Oisko niin
"Käsitys, että veden nauttiminen veltostuttaa ja että janoinen kulkija jaksaisi paremmin, on kokeissa ja tutkimuksissa osoitettu vääräksi." etta keskimatkojen juoksu ja vaeltaminen katsottu samaksi lajiksi?
Ursus
Viestit: 9582
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Meillä on on aika hyvä mittari itse kullakin siihen, onko juonut tarpeeksi. Jos virtsa alkaa olla tumman keltaista, niin on juonut liian vähän. Jos ei ole ollenkaan tarvetta tyhjentää rakkoaan, niin elimistö kärsii jo nestehukasta.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Hanu
Viestit: 4020
Liittynyt: 03 Heinä 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Hanu »

Minulle vesi maistuu hikoillessa hyvin. Kesällä raivaussahan kanssa pitää olla 3x1,5l juomista päivää varten mukana. Viileässä riittää 2x1,5l. Ja tämä vain eväänä. Kotona lisää.

Vaeltaessa menee vähän vähemmän ehkä matkan varrella. Riippuu säästä. Vain pakkasella pitää pakottaa juomaan, kun ei niin janoa tunne. Kuitenkin tarve on jopa suurempi kuin kesällä.

Intissä kokeilin yhden ampumaleirin juomisen vähentämistä. Näkyi pärjäävän alle litra/vrk juomisella. Ruuasta toki lisää nestettä. Fyysinen rasitus oli tuolloin olematon.
diver
Viestit: 2378
Liittynyt: 28 Helmi 2008 19:10

Viesti Kirjoittaja diver »

jollain valmentaja luennolla oli juttua tutkimuksesta
jossa käsiteltiin urheilijoiden nesteytystä.
2% nestevajaus josta ei vielä ole fyysistä
tuntemusta leikkaa jopa 20% suorituskyvystä.
elikkä käytännössä 100m pikajuoksussa tarkoittaa
niita viimeisiä sadasosia.
oml
Viestit: 316
Liittynyt: 02 Kesä 2008 10:59
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja oml »

Baden Powellin partiopojan kirjassa (1908) on myös ohjeena välttää juomista vaelluksella.
Klikkaa kuvaa.
Kuva
Avatar
Setämies
Viestit: 187
Liittynyt: 24 Elo 2014 13:10

Viesti Kirjoittaja Setämies »

diver kirjoitti:jollain valmentaja luennolla oli juttua tutkimuksesta
jossa käsiteltiin urheilijoiden nesteytystä.
2% nestevajaus josta ei vielä ole fyysistä
tuntemusta leikkaa jopa 20% suorituskyvystä.
elikkä käytännössä 100m pikajuoksussa tarkoittaa
niita viimeisiä sadasosia.
Olen itse alkanut ensimmäistä kertaa elämässäni treenaamaan tavoitteellisesti ja seuraamaan tarkemmin sykemittaria ja suoritukseen vaikuttavia lenkkiä edeltäviä asioita. Huonolla neste tankkauksella kun lähtee lenkille, niin sykkeet nousee helposti tasaisellakin sen 15-20 bpm korkeammalle kuin normaalisti. Myös sykkeet lenkillä on samoissa peruslenkin mäissä lähellä laskennallista omaa maksimia, siis yli 90% maksimista, kun normaalisti samassa mäessä nousee noin 70-80% maksimista.
Tunnelivaeltaja
Viestit: 266
Liittynyt: 16 Kesä 2006 18:38
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunnelivaeltaja »

^^ Montakohan pikkukiveä partiolaiset ovat nielleet vuosien mittaan tuon Baden-Powellin ohjeen vaikutuksesta?

Arvelisin itse juovani vaelluksella päivän kävelyosuuden aikana tyypillisesti n. 2-4 desiä vettä tunnissa, lisäksi vielä aamulla ja illalla yhteensä ainakin litran. Yhteensä tuosta kertynee 3-4 litraa päivässä.

Liikaakin voi tietysti juoda. Sulitjelmalle tuli kesällä 2009 lähdettyä "kamelitaktiikalla", koska oli pelättävissä, ettei tunturilta löytyisi juomavettä (löytyi kuitenkin jostakin). Aamiaisen yhteydessä tankattu reilut 1.5 litraa jäätikköpuron vettä teki tunturille kiipeämisestä alkuun tavanomaista raskaampaa, mutta väsymys meni ohi n. tunnissa.

Viisi vuotta myöhemmin, lähestyessämme Jotunheimenin aluetta lämpimänä heinäkuun päivänä, otin purosta yhden kenttäpullollisen (7 dl) vettä varastoon ja toisen vatsaani. Heti puron jälkeen alkoi jyrkkä nousu, jota nousimme liiankin vauhdikkaasti, juuri ennen lounastaukoa. Ensimmäiset viisi lounaaseen kuuluneesta yhdeksästä suklaa-Digestive -keksistä menivät alas vaivatta, mutta seuraavat kaksi alkoivat jo tökkiä ja kaksi viimeistä oli pakko jättää seuraavalle tauolle. Kahtena seuraavanakin päivänä keksien syöminen tuntui jossain määrin vastenmieliseltä, ja vasta kolmantena päivänä ne alkoivat maittaa normaaliin tapaan.
markkut
Viestit: 479
Liittynyt: 13 Helmi 2009 15:49

Viesti Kirjoittaja markkut »

^Tuossa tuskin oli kyse siitä, että oli juotu liikaa vaan ehkä pikemminkin liian nopeasti. Nestettä imeytyy maksimissaan sen n. 0,8 - 1,0 litraa/tunti. Jos juuri ennen liikkeelle lähtöä horaisee 0,7 litraa kerralla, niin suurin osa siitä hölskyy hetken mahassa vaikeuttaen oloa ja sitten menee suoraan läpi joko taka- tai etukautta.

Itseäni on tunturissa usein vaivannut semmoinen epämääräinen hutera olo, lievä päänsärky yms. Olen kova hikoilemaan, joten vettä tulee juotua reilusti. Luulen, että minulla imeytyminen ei ole mitään erityisen nopeaa ainakaan, jos neste on pelkkää vettä. Pikkuhiljaa olen oppinut, että nesteen määrän lisääminen ei vain auta ja on panostettava imeytymiseen. Liikkuessa aina urheilujuomatabletit veden joukkoon ja välipaloina reilusti suolaista kuivalihaa, niin olo on ollut paljon parempi kuin pelkällä vedellä ja välipalapähkinöillä.
kaptu
Viestit: 1818
Liittynyt: 29 Elo 2012 15:32

Viesti Kirjoittaja kaptu »

Itsekin olen vaelluksilla pannut merkille - ja suorastaan ihmetellyt - että pissattaa tavattoman usein, vaikkei itse rupeaman aikoihin juurikaan nestettä olisi nauttinut.
Elikä liike oikein pistää mehut kropassa liikkumaan kohti ulospääsyä eikä minullakaan imeydy kuin osaksi ruumiiseen :o
Avatar
Pepi
Viestit: 7434
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Aineenvaihdunta tuottaa vettä kiinteistäkin ainesosista. Jos sää on niin viileä, ettei hikoiluun ole tarvetta, virtsaa tulee aika runsaasti. Liikkuminen saa rakon tuntumaan nopeammin täydeltä ja tarve tulee useammin.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Vastaa Viestiin