Puolityhjät kaasupurkit käyttöön
Lämmitysliuska ei auta kaasun seossuhteen muuttumiseen. Senkin kanssa pitää päästä liikkeelle vaikka käsin lämmittämällä. kun butaani ei muuten tule ulos purkista. Jos sulaa vettä on ennestään jäljellä, voi olla tehokkaampaa istuttaa kaasupurkki vesilautaselle.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Ehkä eivät helposti eikä tuollainen löyhälti kiinnitetty kupariliuskakaan rajattomasti jaksa (luultavasti) kuumentaa kanisteria. Mutta tuskin keitin kokonaisuutenakaan ihan älyttömiä paineita kestää, ja jonkinlainen takaisinkytkentäsilmukkahan tuossa voi syntyä kun piristyvä liekki lämmittää liuskaa innokkaammin jne.omat polut kirjoitti:Ei ne säiliöt mitenkään helposti räjähdä, ylikuumentumista en osaisi pitää ongelmana.
Jossain netissä näin kupariverkkosukasta tehdyn samantyylisen systeemin, mutta siinä kuparisukka oli kierretty koko kanisterin ympärille ja sen toinen kokoonpuristettu pääty puskettu käytännössä liekkiin. Sellaisen kanssa jo saattaisi kanisteripommi syntyä.
Seuraavaa vinkkiä ei pitäisi antaa. Olen Trangian kaasupolttimen kanssa pärjännyt kovallakin pakkasella, kun olen kaasupullon nostanut reilusti kattilan kannen päälle. Käsin sitten tunnustellut, ettei liikaa lämpene. Ei tosiaan ole minkään ohjeiden mukainen konsti, enkä siksi suosittele. Kuitenkin toimii ihan hyvin ja ei helposti liikaa lämpene.
-
- Viestit: 4206
- Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
Kokeilin kerran puolilämpimällä kelillä ja polttimon lieskat loimottivat hetkessä kattilan kannen tasalla, tuli kiirus vääntämään kaasukraana kiinniHanu kirjoitti:Seuraavaa vinkkiä ei pitäisi antaa. Olen Trangian kaasupolttimen kanssa pärjännyt kovallakin pakkasella, kun olen kaasupullon nostanut reilusti kattilan kannen päälle. Käsin sitten tunnustellut, ettei liikaa lämpene. Ei tosiaan ole minkään ohjeiden mukainen konsti, enkä siksi suosittele. Kuitenkin toimii ihan hyvin ja ei helposti liikaa lämpene.
-
- Viestit: 1209
- Liittynyt: 06 Helmi 2006 22:22
Lisääntyykö kaasun kulutus suhteessa veden lömpötilan nousuun, kun kaasupullo on ylösalaisin. toisin sanoen, tuhlaako pullo polttoainetta ollessaan "nurinniskoin"?Pepi kirjoitti:Letkutrangian venttiili on letkun alkupäässä ja pääasiallinen paineen lasku tapahtuu siinä. Jos venttiiliä avattaessa pullo on valmiiksi ylösalaisin, letkuun virtaava neste kaasuuntuu sattumanvaraisessa kohdassa ja aivastelee polttimen suuttimessa, kunnes esilämmityskaari kuumenee. Poltin pitääkin sytyttää pullo aluksi "oikein" päin, kunnes esilämmityskaari lämpenee, ja kääntää pullo alassuin vasta sitten. Esilämmitys varmistaa, että kaikki tavara, butaanikin, on kaasuuntunut ennen saapumistaan suuttimeen. Vielä senkin jälkeen letkussa kaasuuntuvan polttoaineen kuplat voivat aiheuttaa jonkin verran painepotkuja suuttimeen.
Keittimissä, joissa pullo on kiinteästi alassuin, tätä kääntelymahdollisuutta ei ole. Regulaattorin tehtävä on (ilmeisesti, mielestäni) varmistaa kaasuuntuminen ja tasata paine ennen poltinta myös kylmänä.
Kaasun kulutushan riippuu vain siitä, kuinka paljon sitä päästetään ulos. Jokaiselle keitto- ti lämmitystehtävälle on sitten oma sopivin liekin koko. Säätää pitää, ja todennäköisesti venttiilin asento on erilainen nesteelle ja kaasulle eri lämpötiloissa. Lämpimän kaasun paine on suurempi kuin kylmän, nesteen paine on sama kuin sitä ponnistavan kaasun ja nesteen virtausominaisuudet ovat erilaiset kuin kaasun.
Regulaattori kaiketi tasaa ennen suutinta vallitsevaa painetta säätämällä virtausta niin, että esimerkiksi kaasuuntumisen aiheuttama kaasupullon jäähtyminen ei vaikuta liekin kokoon. Ylösalaisin oleva pullo jäähtyy keittämisen aikana vähemmän kuin pystyssä oleva, koska pienempi osa kaasuuntumisesta tapahtuu pullossa.
Regulaattori kaiketi tasaa ennen suutinta vallitsevaa painetta säätämällä virtausta niin, että esimerkiksi kaasuuntumisen aiheuttama kaasupullon jäähtyminen ei vaikuta liekin kokoon. Ylösalaisin oleva pullo jäähtyy keittämisen aikana vähemmän kuin pystyssä oleva, koska pienempi osa kaasuuntumisesta tapahtuu pullossa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.