Exped-alustan liimaus
Exped-alustan liimaus
Mahtaako kukaan tietää, millä voisi liimata (tai miten voisi tehdä) isompia ilmatiiviitä saumoja Exped-makuualustaan. Toimiiko tavallinen kontaktiliima (Bostik) tai joku polkupyörän paikkaliima?
Tarkoitus tehdä vanhasta Airmat 7.5:sta retki-istuin/tyyny, eli lyhentää se 50cm mittaiseksi. Saumaa voisi tietty myös vahvistaa ompelemalla tai rullaamalla sitä hieman.
Tarkoitus tehdä vanhasta Airmat 7.5:sta retki-istuin/tyyny, eli lyhentää se 50cm mittaiseksi. Saumaa voisi tietty myös vahvistaa ompelemalla tai rullaamalla sitä hieman.
Jesari auttoi jonkin verran mutta veikkaan ettei ole aivan helppo operaatio, kerro miten sujui.tst kirjoitti:Liimasin sauman Exped liimalla mutta kuuluihan siitä alustasta pieni pihinä kun asetuintst kirjoitti:Otin itselleni haasteellisen tehtävän kun pitäisi liimata puhallettavan Exped-makuualustan sauma joka siis on revennyt auki ja ilma poistuu siitä. Sauma pitää puhdistaa ensin liimasta jolla sitä on yritetty paikata, ajattelin käyttää ammoniakkia tosin en tiedä onnistuuko. Jos siinä ei olisi paikkausliimaa niin homma kuulema onnistuisi 180 asteisella silitysraudalla. Kyselin Expedin pääkallonpaikalta neuvoja ja suosittelivat näitä vaikka epäilivät että on hankala tehtävä: http://stormsure.co.uk/default/stormsure-adhesive2.html ja
https://www.mcnett.com/gearaid/blog/how ... r-mattress
Tietääkö kukaan mistä näitä saa ja muutenkin otan vinkkejä ilomielin vastaan. Liquesolesta eivät tienneet http://www.clasohlson.com/fi/Liquisole- ... lsrc=aw.ds
"you can iron the open seam of picture no.1 with temperature 180° C.
on pict. 2, I cannot really recognize. Is there already any glue on it ? Is it also an open seam ?
If there is already any glue on it it will be even harder to get it fixed.
I have no experience with Liquiesol, but it is a paint !
we have good experience with seamgrip (https://www.mcnett.com/gearaid/blog/how ... r-mattress) and Stormsure (http://stormsure.co.uk/default/stormsure-adhesive2.html)"
sen päälle. Laitoin vuotokohtaan jesaria ja täytyy testata ensi yönä kuinka käy, eppäilen kovasti. Ei se mitään mutta osaako joku vaikka veikata mikä voisi olla Exped Downmat 9:n R-arvo tyhjänä eli jos tuo sauma pettää reissussa?
Re: Exped-alustan liimaus
Kevytretkeilijöiden paratiisifoorumilla https://backpackinglight.com/forums/ porukka on lyhentänyt erinäköisiä itsestääntäyttyviä alustoja. Varmaankin ihan samoilla tekniikoilla menee tuo airmattikin.mkalima kirjoitti:Mahtaako kukaan tietää, millä voisi liimata (tai miten voisi tehdä) isompia ilmatiiviitä saumoja Exped-makuualustaan. Toimiiko tavallinen kontaktiliima (Bostik) tai joku polkupyörän paikkaliima?
Tarkoitus tehdä vanhasta Airmat 7.5:sta retki-istuin/tyyny, eli lyhentää se 50cm mittaiseksi. Saumaa voisi tietty myös vahvistaa ompelemalla tai rullaamalla sitä hieman.
Se mikä tulee itselläni heti mieleen on alustan väliseinämät. Kun saksit alustan lyhyemmaksi niin liimasauma saisi olla kohtalaisen tasainen. Onnistuuko väliseinien irtirepiminen muutaman sentin matkalta kuinka helposti? Jos ei niin liimasaimaan tulee aika paljon "ylimääräistä" kangasta väliin ja sitä kautta ongelmia tiiviin liimasauman aikaansaamiseksi. Tietty jos liquisolea käyttää kohtalaisen reilusti niin eiköhän sekin onnistu. Onko lyhennyksen idea painonsäästö, pakkauskoko vai jokin muu?
Re: Exped-alustan liimaus
Tuossa ei ole varsinaisia väliseiniä, vaan "putkien" väli on vain liimattu yhteen. Jos leikkaan sen poikki, niin tavallaan minun tarvitsee vain tulpata nuo putket, kun siitä välistä on jo kiinni.Timoa kirjoitti:Se mikä tulee itselläni heti mieleen on alustan väliseinämät. Kun saksit alustan lyhyemmaksi niin liimasauma saisi olla kohtalaisen tasainen. Onnistuuko väliseinien irtirepiminen muutaman sentin matkalta kuinka helposti? Jos ei niin liimasaimaan tulee aika paljon "ylimääräistä" kangasta väliin ja sitä kautta ongelmia tiiviin liimasauman aikaansaamiseksi. Tietty jos liquisolea käyttää kohtalaisen reilusti niin eiköhän sekin onnistu. Onko lyhennyksen idea painonsäästö, pakkauskoko vai jokin muu?
Lyhennyksen idea on tehdä vanhasta makuualustasta istuin/tyyny. Eli sellainen, jolla voi istuskella leirissä maassa ja sitten laittaa yöksi tyynyliinan sisään tyynyksi.
Re: Exped-alustan liimaus
Niinpäs se rakenne taisikin olla Ei tule liimasaumaan ryppyjä. Raportoi miten kävi!mkalima kirjoitti:Tuossa ei ole varsinaisia väliseiniä, vaan "putkien" väli on vain liimattu yhteen. Jos leikkaan sen poikki, niin tavallaan minun tarvitsee vain tulpata nuo putket, kun siitä välistä on jo kiinni.Timoa kirjoitti:Se mikä tulee itselläni heti mieleen on alustan väliseinämät. Kun saksit alustan lyhyemmaksi niin liimasauma saisi olla kohtalaisen tasainen. Onnistuuko väliseinien irtirepiminen muutaman sentin matkalta kuinka helposti? Jos ei niin liimasaimaan tulee aika paljon "ylimääräistä" kangasta väliin ja sitä kautta ongelmia tiiviin liimasauman aikaansaamiseksi. Tietty jos liquisolea käyttää kohtalaisen reilusti niin eiköhän sekin onnistu. Onko lyhennyksen idea painonsäästö, pakkauskoko vai jokin muu?
Lyhennyksen idea on tehdä vanhasta makuualustasta istuin/tyyny. Eli sellainen, jolla voi istuskella leirissä maassa ja sitten laittaa yöksi tyynyliinan sisään tyynyksi.
En ymmärrä mitä tarkoitat? Sauman sisäpuolelle ei saa mitään yhtenäistä nauhaa, koska alkuperäisten tunnelien välisaumat on kiinniliimattuja. Poikkiliimaus pitää siis tehdä ikään kuin yksi tunneli kerrallaan. Se etu tuosta on, että voi laittaa hyvää puristukseen, kun on vain 10cm pitkä yksi liimasauma. Sauman ulkopuolelle voisi tietty liimata ylimääräisen U-mallisen vahvikkeen kun tuota kangasta jää reilusti yli.Pepi kirjoitti:Kannattaisikohan saumaan laittaa sisäpuolelle teippauksen kaltainen saumanauha, joka poistaisi "nylkevää" kuormitusta liimasauman reunasta. Materiaaliahan lyhennyksessä jää siihen käyttöön riittävästi.
-
- Viestit: 6935
- Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
...tai ylimääräiset U-malliset vahvikkeet tuota kangasta vajaan 10cm pätkissä sisäpuolelle poikkiliimausten väliin ottamaan kuormaa pois varsinaiselta päätysaumalta. En tiedä tarkoittiko Pepi tätä, mutta se tuli mieleen.mkalima kirjoitti:En ymmärrä mitä tarkoitat? Sauman sisäpuolelle ei saa mitään yhtenäistä nauhaa, koska alkuperäisten tunnelien välisaumat on kiinniliimattuja. Poikkiliimaus pitää siis tehdä ikään kuin yksi tunneli kerrallaan. Se etu tuosta on, että voi laittaa hyvää puristukseen, kun on vain 10cm pitkä yksi liimasauma. Sauman ulkopuolelle voisi tietty liimata ylimääräisen U-mallisen vahvikkeen kun tuota kangasta jää reilusti yli.
Tarkoitin. Kankaan rakenteessa tekstiiliosa vastaa venymättömyydestä, kumiosa ilmanpitävyydestä. Liimaa levitetään vain kumipinnoille. Ilman vahvikkeita sauman kumiosa joutuu auki repivälle venytykselle, jollainen on alkuperäisenkin rakenteen heikko kohta (kokemukseni mukaan). Kun sisäpuolelle liimaa nauhan, se ottaa vastaan aukivenytyksen ja sen saumaan kohdistuu helpommin hallittava leikkausvoima. Varsinaisen sulkevan sauman kuorma poistuu lähes kokonaan.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Kävikin niin hyvä tuuri, että löysin tuon alustan mukana tulleen korjausliimatuubin, joka riitti juuri saumojen liimaamiseen. Koko reunan käänteen liimasin sitten tavallisella kontaktiliimalla, kun Liquisol ei tullut enää tuubista ulos. Kaikissa liimauksissa tapa oli sellainen, että ensin levitin ohuen kontaktikerroksen, joka sai kuivahtaa 10 minuuttia. Sen päälle sitten reilu kerros liimaa ja koko sauma puristukseen.
Puuhastelin juuri yllä mainitun Downmat 9:n jalkopäästä pettäneen sauman kimpussa eli lisäsin saumaan tosi reilusti Bostik A3:sta ja päälle laitoin jesaria. Epäilen ettei auta, mutta koetan tarvittaessa Kaarle Suurehkon mainitsemalla Cascolla jota näkyy olevan puoli tuubia. Muuten olisin jättänyt tuon tekemättä koska patjan omalla täyttöpussilla täyttö varsinkin jossain ahtaassa tilassa ei innosta ollenkaan, mutta huomasin keväällä että täyttö onnistuu hetkessä 2-suunta pumpulla joka on jo muutenkin matkassa.