Exped-alustan liimaus

Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Exped-alustan liimaus

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Mahtaako kukaan tietää, millä voisi liimata (tai miten voisi tehdä) isompia ilmatiiviitä saumoja Exped-makuualustaan. Toimiiko tavallinen kontaktiliima (Bostik) tai joku polkupyörän paikkaliima?

Tarkoitus tehdä vanhasta Airmat 7.5:sta retki-istuin/tyyny, eli lyhentää se 50cm mittaiseksi. Saumaa voisi tietty myös vahvistaa ompelemalla tai rullaamalla sitä hieman.


Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Casco Liquisole.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

tst kirjoitti:
tst kirjoitti:Otin itselleni haasteellisen tehtävän kun pitäisi liimata puhallettavan Exped-makuualustan sauma joka siis on revennyt auki ja ilma poistuu siitä. Sauma pitää puhdistaa ensin liimasta jolla sitä on yritetty paikata, ajattelin käyttää ammoniakkia tosin en tiedä onnistuuko. Jos siinä ei olisi paikkausliimaa niin homma kuulema onnistuisi 180 asteisella silitysraudalla. Kyselin Expedin pääkallonpaikalta neuvoja ja suosittelivat näitä vaikka epäilivät että on hankala tehtävä: http://stormsure.co.uk/default/stormsure-adhesive2.html ja
https://www.mcnett.com/gearaid/blog/how ... r-mattress
Tietääkö kukaan mistä näitä saa ja muutenkin otan vinkkejä ilomielin vastaan. Liquesolesta eivät tienneet http://www.clasohlson.com/fi/Liquisole- ... lsrc=aw.ds
"you can iron the open seam of picture no.1 with temperature 180° C.

on pict. 2, I cannot really recognize. Is there already any glue on it ? Is it also an open seam ?

If there is already any glue on it it will be even harder to get it fixed.

I have no experience with Liquiesol, but it is a paint !

we have good experience with seamgrip (https://www.mcnett.com/gearaid/blog/how ... r-mattress) and Stormsure (http://stormsure.co.uk/default/stormsure-adhesive2.html)"
Liimasin sauman Exped liimalla mutta kuuluihan siitä alustasta pieni pihinä kun asetuin
sen päälle. Laitoin vuotokohtaan jesaria ja täytyy testata ensi yönä kuinka käy, eppäilen kovasti. Ei se mitään mutta osaako joku vaikka veikata mikä voisi olla Exped Downmat 9:n R-arvo tyhjänä eli jos tuo sauma pettää reissussa?
Jesari auttoi jonkin verran mutta veikkaan ettei ole aivan helppo operaatio, kerro miten sujui.
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Re: Exped-alustan liimaus

Viesti Kirjoittaja Timoa »

mkalima kirjoitti:Mahtaako kukaan tietää, millä voisi liimata (tai miten voisi tehdä) isompia ilmatiiviitä saumoja Exped-makuualustaan. Toimiiko tavallinen kontaktiliima (Bostik) tai joku polkupyörän paikkaliima?

Tarkoitus tehdä vanhasta Airmat 7.5:sta retki-istuin/tyyny, eli lyhentää se 50cm mittaiseksi. Saumaa voisi tietty myös vahvistaa ompelemalla tai rullaamalla sitä hieman.
Kevytretkeilijöiden paratiisifoorumilla https://backpackinglight.com/forums/ porukka on lyhentänyt erinäköisiä itsestääntäyttyviä alustoja. Varmaankin ihan samoilla tekniikoilla menee tuo airmattikin.
Se mikä tulee itselläni heti mieleen on alustan väliseinämät. Kun saksit alustan lyhyemmaksi niin liimasauma saisi olla kohtalaisen tasainen. Onnistuuko väliseinien irtirepiminen muutaman sentin matkalta kuinka helposti? Jos ei niin liimasaimaan tulee aika paljon "ylimääräistä" kangasta väliin ja sitä kautta ongelmia tiiviin liimasauman aikaansaamiseksi. Tietty jos liquisolea käyttää kohtalaisen reilusti niin eiköhän sekin onnistu. Onko lyhennyksen idea painonsäästö, pakkauskoko vai jokin muu?
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Kaarle Suurehko kirjoitti:Casco Liquisole.
Ok, tuota minulla taitaa ollakin. Kokeilen huomenna.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Re: Exped-alustan liimaus

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Timoa kirjoitti:Se mikä tulee itselläni heti mieleen on alustan väliseinämät. Kun saksit alustan lyhyemmaksi niin liimasauma saisi olla kohtalaisen tasainen. Onnistuuko väliseinien irtirepiminen muutaman sentin matkalta kuinka helposti? Jos ei niin liimasaimaan tulee aika paljon "ylimääräistä" kangasta väliin ja sitä kautta ongelmia tiiviin liimasauman aikaansaamiseksi. Tietty jos liquisolea käyttää kohtalaisen reilusti niin eiköhän sekin onnistu. Onko lyhennyksen idea painonsäästö, pakkauskoko vai jokin muu?
Tuossa ei ole varsinaisia väliseiniä, vaan "putkien" väli on vain liimattu yhteen. Jos leikkaan sen poikki, niin tavallaan minun tarvitsee vain tulpata nuo putket, kun siitä välistä on jo kiinni.

Lyhennyksen idea on tehdä vanhasta makuualustasta istuin/tyyny. Eli sellainen, jolla voi istuskella leirissä maassa ja sitten laittaa yöksi tyynyliinan sisään tyynyksi. :)
Avatar
Timoa
Viestit: 1619
Liittynyt: 13 Helmi 2008 17:50
Viesti:

Re: Exped-alustan liimaus

Viesti Kirjoittaja Timoa »

mkalima kirjoitti:
Timoa kirjoitti:Se mikä tulee itselläni heti mieleen on alustan väliseinämät. Kun saksit alustan lyhyemmaksi niin liimasauma saisi olla kohtalaisen tasainen. Onnistuuko väliseinien irtirepiminen muutaman sentin matkalta kuinka helposti? Jos ei niin liimasaimaan tulee aika paljon "ylimääräistä" kangasta väliin ja sitä kautta ongelmia tiiviin liimasauman aikaansaamiseksi. Tietty jos liquisolea käyttää kohtalaisen reilusti niin eiköhän sekin onnistu. Onko lyhennyksen idea painonsäästö, pakkauskoko vai jokin muu?
Tuossa ei ole varsinaisia väliseiniä, vaan "putkien" väli on vain liimattu yhteen. Jos leikkaan sen poikki, niin tavallaan minun tarvitsee vain tulpata nuo putket, kun siitä välistä on jo kiinni.

Lyhennyksen idea on tehdä vanhasta makuualustasta istuin/tyyny. Eli sellainen, jolla voi istuskella leirissä maassa ja sitten laittaa yöksi tyynyliinan sisään tyynyksi. :)
Niinpäs se rakenne taisikin olla :) Ei tule liimasaumaan ryppyjä. Raportoi miten kävi!
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Kannattaisikohan saumaan laittaa sisäpuolelle teippauksen kaltainen saumanauha, joka poistaisi "nylkevää" kuormitusta liimasauman reunasta. Materiaaliahan lyhennyksessä jää siihen käyttöön riittävästi.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Pepi kirjoitti:Kannattaisikohan saumaan laittaa sisäpuolelle teippauksen kaltainen saumanauha, joka poistaisi "nylkevää" kuormitusta liimasauman reunasta. Materiaaliahan lyhennyksessä jää siihen käyttöön riittävästi.
En ymmärrä mitä tarkoitat? Sauman sisäpuolelle ei saa mitään yhtenäistä nauhaa, koska alkuperäisten tunnelien välisaumat on kiinniliimattuja. Poikkiliimaus pitää siis tehdä ikään kuin yksi tunneli kerrallaan. Se etu tuosta on, että voi laittaa hyvää puristukseen, kun on vain 10cm pitkä yksi liimasauma. Sauman ulkopuolelle voisi tietty liimata ylimääräisen U-mallisen vahvikkeen kun tuota kangasta jää reilusti yli.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

mkalima kirjoitti:En ymmärrä mitä tarkoitat? Sauman sisäpuolelle ei saa mitään yhtenäistä nauhaa, koska alkuperäisten tunnelien välisaumat on kiinniliimattuja. Poikkiliimaus pitää siis tehdä ikään kuin yksi tunneli kerrallaan. Se etu tuosta on, että voi laittaa hyvää puristukseen, kun on vain 10cm pitkä yksi liimasauma. Sauman ulkopuolelle voisi tietty liimata ylimääräisen U-mallisen vahvikkeen kun tuota kangasta jää reilusti yli.
...tai ylimääräiset U-malliset vahvikkeet tuota kangasta vajaan 10cm pätkissä sisäpuolelle poikkiliimausten väliin ottamaan kuormaa pois varsinaiselta päätysaumalta. En tiedä tarkoittiko Pepi tätä, mutta se tuli mieleen.
Avatar
Pepi
Viestit: 7428
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Tarkoitin. Kankaan rakenteessa tekstiiliosa vastaa venymättömyydestä, kumiosa ilmanpitävyydestä. Liimaa levitetään vain kumipinnoille. Ilman vahvikkeita sauman kumiosa joutuu auki repivälle venytykselle, jollainen on alkuperäisenkin rakenteen heikko kohta (kokemukseni mukaan). Kun sisäpuolelle liimaa nauhan, se ottaa vastaan aukivenytyksen ja sen saumaan kohdistuu helpommin hallittava leikkausvoima. Varsinaisen sulkevan sauman kuorma poistuu lähes kokonaan.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Kävikin niin hyvä tuuri, että löysin tuon alustan mukana tulleen korjausliimatuubin, joka riitti juuri saumojen liimaamiseen. Koko reunan käänteen liimasin sitten tavallisella kontaktiliimalla, kun Liquisol ei tullut enää tuubista ulos. :) Kaikissa liimauksissa tapa oli sellainen, että ensin levitin ohuen kontaktikerroksen, joka sai kuivahtaa 10 minuuttia. Sen päälle sitten reilu kerros liimaa ja koko sauma puristukseen.

Kuva
Avatar
mkalima
Viestit: 2207
Liittynyt: 02 Maalis 2007 22:30
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja mkalima »

Tässä vielä kuva kankaiden sisäpuolesta. Mielestäni tuossa ei ole mitään erillistä kumikerrosta ja tukikangasta, vaan kankaisiin on ikään kuin laminoitu joku ilmatiivis kerros.

Kuva
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Puuhastelin juuri yllä mainitun Downmat 9:n jalkopäästä pettäneen sauman kimpussa eli lisäsin saumaan tosi reilusti Bostik A3:sta ja päälle laitoin jesaria. Epäilen ettei auta, mutta koetan tarvittaessa Kaarle Suurehkon mainitsemalla Cascolla jota näkyy olevan puoli tuubia. Muuten olisin jättänyt tuon tekemättä koska patjan omalla täyttöpussilla täyttö varsinkin jossain ahtaassa tilassa ei innosta ollenkaan, mutta huomasin keväällä että täyttö onnistuu hetkessä 2-suunta pumpulla joka on jo muutenkin matkassa.
invader
Viestit: 277
Liittynyt: 05 Tammi 2014 23:42
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja invader »

Koiran kynsimän 30 cm viillon korjasin Aquasurella. Ensin paikkalappu ja sitten tiivistys liimalla.
Vastaa Viestiin