Tupa ilmoittaa paljonko sinne on matkaa?

sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Ajatukseni helpottaa tuville osumista lähti liikkeelle siitä...no sitä nyt ei varmaan tarvitse enää selvittää.
Tapaus oli niin surullinen, että aloin heti miettimään miten voisi välttää ettei vastaavaa enää sattuisi kenellekään
En suinkaan ajatellut itseäni vaan kaikkia jotka tuolla kairassa kulkevat, omat vaellukseni on jo mitä todennäköisemmin vaellettu.
Koska varmistusjärjestelmä (GPS) tuntuu olevan vain harvojen osaajien hallinnassa, niin eikö olisi hyvä olla idioottivarma systeemi joka ei petä. Sen olemassa olo ei siltikään takaa ettei eksymisiä sattuisi, mutta pienellä rahalla voisi himpun verran panostaa turvallisuuden eteen.
Jatketaan myrskylintu kehittelyä noista valokylteistä myös! :)


myrskylintu
Viestit: 220
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:44

Viesti Kirjoittaja myrskylintu »

sahamies kirjoitti:Ajatukseni helpottaa tuville osumista lähti liikkeelle siitä...no sitä nyt ei varmaan tarvitse enää selvittää.
Tapaus oli niin surullinen, että aloin heti miettimään miten voisi välttää ettei vastaavaa enää sattuisi kenellekään
En suinkaan ajatellut itseäni vaan kaikkia jotka tuolla kairassa kulkevat, omat vaellukseni on jo mitä todennäköisemmin vaellettu.
Koska varmistusjärjestelmä (GPS) tuntuu olevan vain harvojen osaajien hallinnassa, niin eikö olisi hyvä olla idioottivarma systeemi joka ei petä. Sen olemassa olo ei siltikään takaa ettei eksymisiä sattuisi, mutta pienellä rahalla voisi himpun verran panostaa turvallisuuden eteen.
Jatketaan myrskylintu kehittelyä noista valokylteistä myös! :)
Ymmärrän pointtisi täysin. Olen ihan normi elämässä ja vaelluksilla oppinut, tuo tekniikka voi pettää ja silloin pitää manuaali hommat toimia. Olen itse jutannut 34 vuotta ja niistä 21 vuotta talvella. Ollut haastavia hetkiä kairassa ja joskus tavoitellut tupaa kuin kuuta taivaalta. :D , . Kuusi vuotta sitten hankin perus gepsin, mihin olen syöttänyt aina tulipaikkojen, laavujen ja tupien koordinaatit varmuudeksi. On nimittäin noita lähellä yöpymisiä ollut paljon kun sitä tavoiteltua paikkaa ei ole löytynyt ja on silloin kyllä ollut harmitusta(lue vitu...a paljon)paljon pakkasilmassa. Ja kateellisena olen katsellut kanssa vaeltajia kun ovat keveillä kuormilla painaneet menemään. :D :D . Minulle sen turvallisuuden tuo hyvä varustelu(raskaampaa), voi jäädä melkein mihin vain ja asenne, ettei tarvitse sitä kohdetta aina tavoittaa. Kun on niitä muuttuvia tekijoitä(lainaus eräästä kotimaisesta elokuvasta).
sahamies
Viestit: 4645
Liittynyt: 01 Touko 2010 08:58

Viesti Kirjoittaja sahamies »

Tuo on minustakin kaiken a ja o, että varusteita on siinä määrin mukana jotta yöpymispaikan ja ajan voi vapaasti valita. Ja asennekin tuntuu olevan sinulla kohdallaan.
Kennola
Viestit: 2
Liittynyt: 06 Helmi 2016 20:45
Paikkakunta: Raisio

Re: Tupa ilmoittaa paljonko sinne on matkaa?

Viesti Kirjoittaja Kennola »

sahamies kirjoitti:En pitäisi mahdottomana, että olisi mahdollista valmistaa yksinkertainen laitteisto, joka ilmoittaa pelkästään etäisyyden pisteestä a pisteeseen b.
Tuollainen laitehan mulla on jo ollut monta vuotta käytössäni. Sitä kutsutaan GPS-laitteeksi. Tosin etäisyyden lisäksi se kertoo myös kompassisuunnankin, mutta tuskin siitä on haittaa. Ei pyörää kannata keksiä uudelleen, vaan ottaa ensin hyöty irti jo olemassaolevista laitteista.
Avatar
wirsuwaari
Viestit: 310
Liittynyt: 19 Tammi 2006 10:02

Viesti Kirjoittaja wirsuwaari »

Laitteet ovat ihan ok, kuka niitä tarvitseekin. Minulle se tupa ei tule yhtään paremmin lähemmäksi/nopeammin vastaan kuten ei autollakaan kohde Tompan kera. Komppaan : varusteita mukaan niin pärjää.. ulkoilemaan sinne on lähdetty.
Ovathan ne poikain lelut viihdyttäviä kapineita .. jos on laitesuuntautunut.
luuppi
Viestit: 5563
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Re: Tupa ilmoittaa paljonko sinne on matkaa?

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Edellisella (3.) Sivulla ideoin recco-heijastimia Tuvan loytamiseen, erityisesti heikon nakyvyyden oloissa.

Nyttemmin voidaan etsia myos retkuilijaa, Jos Tama on hoksannut ostaa 'oikeanlaisen' rinkan/ pusakan:
https://recco.com/recco-equipped-gear/
Eli kaytto lumen Alta etsimiseen laajennettu kattamaan suuria alueilta.
"helicopter detector can cover large areas fast. Searching from a height of 100 meters and covering a search area of approximately 100 meters wide, the SAR detector enables rescuers to search 1km² within 6 minutes."
Vastaa Viestiin