Paleltumat, niiden hoito ja niihin varautuminen

luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Samoja kokemuksia "Ehkä siihen syntyy joku pieni ikävä kylmän ilman pyörre tai jotain?"
- mutta oisko varsinainen syy se, etta paikallisverenkierto ei ota asiaa tarpeeksi "tosissaan" kun heti ihan vieressa iho on paljon lampimampi?


Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Ostin tuon Haglöfsin kypärälakin, koska se on todennäköisesti parhaiten mietitty kypärälakki tällä hetkellä. Kriittiset paikat on WS fleeseä, mutta päälaki ja niska ohutta kangasta. Hyvät limisaumat. Itse saksin suuaukkoon reijän, joku saattaa tykätä alkuperäisestä reijityksestä.
Kuvailutulkki
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Lienee se pääasiallinen ongelma olla kevyen/kovan/myrsky tuulen kanssa. Mitä kovempi pakkanen, sitä pienempi tuulahdus aiheuttaa kasvopaleltumia. Eli tärkeintä on kasvojen suojaaminen viimalta/tuulelta alkaen jo vähäisistä pakkaslukemista.
DartWader maskit tuli käyttöön hiihtäjille -99 Grönlannin reissun jälkeen. Se reissu tehtiin kesäkuussa ja siellä oli tuolloin melko lämmintä. Lämpimässä kevätmyrskyssä se maski toimiikin jotenkin, muttei mitenkään hyvin minunkaan mielestä.

Kunnon huppu on kaiken A ja O. Se voi olla putkimainen, mopedihuppu tai esim. tämä erinomainen Sastan The Pole huppu.
StefanG
Viestit: 1858
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Reissu Pete kirjoitti: Kunnon huppu on kaiken A ja O.
Paras huppu minkä minä olen kokenut on Mosku-takissani. Sen saa tötterölle kasvojen ympäri ja näin ollen tuulistopparin. Sitä takkia ei enää saa mutta kuvien perusteella ihan sama huppu on Sastan Peski-anorakissa.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

StefanG kirjoitti:
Reissu Pete kirjoitti: Kunnon huppu on kaiken A ja O.
Paras huppu minkä minä olen kokenut on Mosku-takissani. Sen saa tötterölle kasvojen ympäri ja näin ollen tuulistopparin. Sitä takkia ei enää saa mutta kuvien perusteella ihan sama huppu on Sastan Peski-anorakissa.
Moskussakin on hyvä huppu (kaupassa ja show roomissa sovittelun perusteella), mutta Polessa vielä parempi. Toki riittävän hyvä on riittävä.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Korpijaakko kirjoitti:
StefanG kirjoitti:
Reissu Pete kirjoitti: Kunnon huppu on kaiken A ja O.
Paras huppu minkä minä olen kokenut on Mosku-takissani. Sen saa tötterölle kasvojen ympäri ja näin ollen tuulistopparin. Sitä takkia ei enää saa mutta kuvien perusteella ihan sama huppu on Sastan Peski-anorakissa.
Moskussakin on hyvä huppu (kaupassa ja show roomissa sovittelun perusteella), mutta Polessa vielä parempi. Toki riittävän hyvä on riittävä.
Fjällravenin Keb Jacketissa on myös erittäin hyvä myrskyhuppu:
"Kätevä myrskyhuppu, jonka voi säätää niin, että se istuu täydellisesti pään ympärille. Lipassa on messinkilankaa ja se voidaan taittaa taaksepäin sen mukaan, halutaanko enemmän tuulensuojaa vai näkyvyyttä sivuille. "

Tuolta linkin kautta löytyy valokuva hupusta (paljon kyllä muitakin kuvia)
Fjallraven Keb Jacket
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Vastaa Viestiin