Ruisleipä
Ruisleipä
Onko palstalla ruisleivän tekijöitä? Löysin kirjastosta kainuulaista leipää käsittelevän kirjan ja innostuin kainuulaisen ruisleivän teosta. Nyt olen leiponut kaksi isoa ruisleipää, siis sellaista johon ei käytetä hiivaa vaan taikina kohoaa hapanjuuren avulla. Täytyy sanoa, että kyseinen pulla on juuri minun makuuni. Nyt kun aikaa leipomiseen on käytettävissä, en aio lähiaikoina hankkia leipää kaupasta, sen verran herkkua on tuollainen itse leivottu! Suosittelen kokeilemaan.
-Boueme
-Boueme
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
Oho, tuo ketju on päässyt unohtumaan. Pitääpä lueskella samalla kun odottelen uusimman taikinan happanemista.rautu kirjoitti:http://www.vaellusnet.com/turinat/viewt ... highlight=
-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
-
Korpijaakko
- Viesti:
Ehkä pitkien vaellusten muonituksessa aika on ajanut verileivän ohi, mutta ei se ole huono valinta ollut. Pelkästään eineshyllyn veriohukaisten ravintoarvoja katsellessa arvostaa veripitoisia ruokia. Alle 2 eurolla saa 400 grammaa ihan maistuvaa ruokaa, jossa on 13% proteiinia. Lisäksi pitää vaan poimia puolukat.kaptu kirjoitti:Entisaikojen vaasalainen suurretkeilijä Christer Boucht suosi pitkillä matkarupeamillaan ehtaa verileipää
Tässä yksi toimiva ohje ruisleivän tekoon:
Minä teen ruislimppuja vedestä, ruisjauhoista ja suolasta. Aluksi, pari
kolme ensimmäistä kertaa laatu ei ollut kovinkaan hyvä. Taikina ei
kohonnut ja maistui pahalta paistettuna. Otin aina taikinaa talteen, ja
sekoittelin sen seuraavan leipomiskerran aluksi veteen. Nykyisin
taikinanjuuri toimii oikein hyvin. Taikinanjämät ovat puuastian pohjassa
ja reunoilla. Lisään astiaan litran vettä ja litran ruisjauhoja, ja
suolaa maun mukaan. Sekoittelen ja annan seistä ainakin 12 tuntia.
Sen jälkeen lisään litran vettä, ja hieman jauhoja. Muutaman tunnin
päästä taas hieman jauhoja jne... Tarkkoja määriä ja aikoja en kerro,
koska en tiedä. Joka tapauksessa 2 litraan vettä pannaan jauhoja niin
paljon, että taikina on melko kovaa. Sen jälkeen kohotetaan vaikka 2-5
tuntia, ja kohoamisen jälkeen tehdään kolme limppua jauhoja apuna
käyttäen. Limppuja kohotan liinan alla ainakin tunnin. Paistan
alatasolla 275 asteessa 50 min kutakin siten, että lämpötilaa lasketaan
vaikka vartin välein. Kypsää tulee ja pinta ei pala. Valmiin erittäin
kovakuorisen leivän käärin 12 tunniksi kankaaseen, jonka jälkeen se
menee pussiin odottamaan syömistä. Kuori pehmenee kankaan alla.
Sen verran lisään tuohon Rolfin reseptiin, että jos saat valmista ruisleivän juurta jostain, niin ensimmäisellä kerrallakin voit jo onnistua.
Minä teen ruislimppuja vedestä, ruisjauhoista ja suolasta. Aluksi, pari
kolme ensimmäistä kertaa laatu ei ollut kovinkaan hyvä. Taikina ei
kohonnut ja maistui pahalta paistettuna. Otin aina taikinaa talteen, ja
sekoittelin sen seuraavan leipomiskerran aluksi veteen. Nykyisin
taikinanjuuri toimii oikein hyvin. Taikinanjämät ovat puuastian pohjassa
ja reunoilla. Lisään astiaan litran vettä ja litran ruisjauhoja, ja
suolaa maun mukaan. Sekoittelen ja annan seistä ainakin 12 tuntia.
Sen jälkeen lisään litran vettä, ja hieman jauhoja. Muutaman tunnin
päästä taas hieman jauhoja jne... Tarkkoja määriä ja aikoja en kerro,
koska en tiedä. Joka tapauksessa 2 litraan vettä pannaan jauhoja niin
paljon, että taikina on melko kovaa. Sen jälkeen kohotetaan vaikka 2-5
tuntia, ja kohoamisen jälkeen tehdään kolme limppua jauhoja apuna
käyttäen. Limppuja kohotan liinan alla ainakin tunnin. Paistan
alatasolla 275 asteessa 50 min kutakin siten, että lämpötilaa lasketaan
vaikka vartin välein. Kypsää tulee ja pinta ei pala. Valmiin erittäin
kovakuorisen leivän käärin 12 tunniksi kankaaseen, jonka jälkeen se
menee pussiin odottamaan syömistä. Kuori pehmenee kankaan alla.
Sen verran lisään tuohon Rolfin reseptiin, että jos saat valmista ruisleivän juurta jostain, niin ensimmäisellä kerrallakin voit jo onnistua.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Re: Ruisleipä
Puikulat ja Reissumiehet uppoaa ihan hyvin vaan ei ne ole kuitenkaan perinteistä ruisleipää. Olen ostellut Porokylän ruisleipiä ja juuri söin Pirkan ruislimppua. Suosituksia näistä perinteisistä?
Porokylän ruisleipä on yksi parhaista - ehkä paras!
"Pikku tuliainen" on kooltaan pienelle porukalle hyvä.
Muut leipomot työntävät mallasta melken joka ruisleipään , tässä sitä ei onneksi ole ja on muutenkin perinteinen juurella tehty leipä.
"Pikku tuliainen" on kooltaan pienelle porukalle hyvä.
Muut leipomot työntävät mallasta melken joka ruisleipään , tässä sitä ei onneksi ole ja on muutenkin perinteinen juurella tehty leipä.
Parhaillaan on ruisleipätaikina tulollaan. Juurella tietenkin. Huomenna klapisavotan jälkeen leivinuuni lämpimäksi ja iltapalalle lämmintä leipää voilla.
Ruisranteen (Vuolenkoskelta) ruislimppu on suosikkini. Viipurilaisen kotileipomon ruisleivät tulee heti perässä. Molemmat minulle lähiruokaa.
Ruisranteen (Vuolenkoskelta) ruislimppu on suosikkini. Viipurilaisen kotileipomon ruisleivät tulee heti perässä. Molemmat minulle lähiruokaa.
-
naavahauki
Markettitarjonnasta voin suositella "Jäärä" nimistä palaleipää.
Jäärä on hyvä.
Nyt on omat limput pois uunista ja hetken päästä voin ja kylmän maidon kanssa pääsee maistelemaan... Ihana tuoksu kehittää ruokahalua ja kuola jo valuu...
Nyt on omat limput pois uunista ja hetken päästä voin ja kylmän maidon kanssa pääsee maistelemaan... Ihana tuoksu kehittää ruokahalua ja kuola jo valuu...
-
varsijousi
Voihan pirskales, en osaa tehdä ruisleipää, mutta Leipomo Hanki (Jämsä) tekee (on ainakin tehnyt) todella hyvää ruisleipää. Nyttemminen en ole sitä syönut. Hankin leipää ostin joskus jopa "rahtikuljetuksina": muutaman kymmenen paketin erissä itselle ja sukulaisille, tietysti osa pakastettavaksi ja hyvää oli.
Nykysuosikkini (useasti matkan varrella, toisin, kuin viime aikoina Jämsä...) on Aallon leipomo Ylöjärvi ja "perinteinen reikäruisleipä", ei hiivaa eikä muuta viljaa, kuin ruista. Jollei noita itse tehtyjä lasketa, niin Aallon ruisleipä on "maailman paras" ja joustava toimitustapa ym (kun leipomo on ollut suljettuna, on pakettini ollut noudettavissa vaikka lastauslaiturilta tms -paikoista...) kokeilkaapa hankkia ja maistaa, ette varmasti pety. Sitä saa ainakin Mansen ja ympäristön kaupoista, Mäntästä jne
Nykysuosikkini (useasti matkan varrella, toisin, kuin viime aikoina Jämsä...) on Aallon leipomo Ylöjärvi ja "perinteinen reikäruisleipä", ei hiivaa eikä muuta viljaa, kuin ruista. Jollei noita itse tehtyjä lasketa, niin Aallon ruisleipä on "maailman paras" ja joustava toimitustapa ym (kun leipomo on ollut suljettuna, on pakettini ollut noudettavissa vaikka lastauslaiturilta tms -paikoista...) kokeilkaapa hankkia ja maistaa, ette varmasti pety. Sitä saa ainakin Mansen ja ympäristön kaupoista, Mäntästä jne
-
varsijousi
Juuu, Porokylän ruisleipä on kohtuullinen korvike itse tehdyille, Aallon ja Hankin leipomoiden jälkeen heti seuraavana...
Pari vuotta sitten viimein aloitettiin vaimon kanssa juurella ruisleivän teko itse leivinuunissa. Olikohan neljännellä vai viidennellä kerralla, kun alkoi rakennekin olla mieleinen. Maku oli alusta asti kohdallaan. Vähintään 5 päivää taikinan kehittelyä vaatii. Ei tosin mene kuin muutama minuutti päivässä. Juuri ei ole niin ärhäkkää kohottamaan kuin hiiva. Jos homma yhtään kiinnostaa, niin kannattaa kokeilla. Meilläkään ei ollut valmista juurta, mutta nyt on pakastimessa odottamassa. Lopputulos on liiankin herkullista, joten syö liikaa kerralla perästä kuuluu.... 
Pekka Heikkisen leipä ei syystä tai toisesta ole enää ennallaan.Joskus tuli syötyä paljonkin.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)