Paskan pyörän hankinta

Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Paskan pyörän hankinta

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Nytpä tuli mieleen semmoinen idea, että ostan mahdollisimman halvan uuden maastopyörän. Laitoin otsikkoon jo, että ne on paskoja, joten siitä ei tarvitse jauhaa. Eikä myöskään siitä, että osta samalla rahalla käytetty.

Sitten asiaan:

http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupy ... 29-271347/
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/ind ... ts_id=3002
https://www.hobbyhall.fi/web/store/urhe ... -s-front-r?
https://www.budgetsport.fi/nakamura-twe ... 6424909/dp

Siinäpä äkkiä kartoitus, löytyykö muita 300-500 euron hintaluokkaan?

Kaikissa näyttää olevan joustokeula, joka lienee paska - mutta ehkä korvattavissa uudella paremmalla sitten kun särkyy kokonaan. Onko kokemuksia noista Suntour-merkkisistä - näyttää olevan monessa hintaluokassa ko. merkillä.

Hinnan perusteella Biltema vaikuttaa hyvälle, mutta tarjoaako nuo kalliimmat yhtään enempää vastinetta rahalle?

Raleighin runko näyttäisi olevan matalampi ja laskureiden mukaan 50-senttinen voisi olla optimaalisempi minulle.

Bilteman alumiinin perässä on 7005 ja Inseran 6061, mitä nuo meinaa?

Kaikissa näyttää olevan Shimano-vaihteet, mikä varmaan on kova sana, mutta nuo on halvimmasta päästä. Toisaalta ikinä ei ole minkään pyörän vaihteiden kanssa ole ollut ongelmia. Edellisellä hinnat alkaen jäykkäpyörällä ajeliin reilut 10 vuotta.

Työkalut pysyy kyllä kädessä, murheita tulee varmasti.

Tarkoitus on ajella lähinnä metsäautoteitä, leveämpiä polkuja - ei umpipöheikössä tai kallioilla.
Viimeksi muokannut Sokosti Suomujoki, 06 Heinä 2014 22:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

budget

Toisaalta lähes ilmaiseksi saa käytettyjä. Olen itselleni ostanut aikuisiällä kaksi pyörää. Toinen oli Nakamuran maastopyörä joskus markka-ajan lopulla. Työkaveri kauppasi käytettyään 500 markalla, mutta kun siltä meni vaihteenvaihtaja pinnojen väliin, niin myi sen satasella. Vaihdoin siihen uuden halvan vaihtajan ja pyörä on vieläkin käytössä. Toisen ostin pari vuotta sitten toiselta työkaverlta. Tunturin hybridin, kun siinä oli alkanut kuulua rahinaa takanavasta. Tämä on 7 vaihteinen. Maksoin siitä 20 euroa ja ostin takapyörään laakerin eurolla. Ei uuttansa kummee ole tämä pyörä.

Että yhtenä vaihtoehtona harkitsisin tosi halvan kunnostettavan pyörän vaihtoehtoa. Näitä kyllä löytää, kun vähän kyselee. Jokaisen kerrostalon pyöräkellarissa on hylättyjä pyöriä useita ja keväisin kun varastot siivotaan, niitä saattaa saada hankittua.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Budgetin 29" ei oikein tuonut lisäväriä tähän, mutta pitää käydä ihmettelemässä sitä paikan päällä.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
retkimeloja
Viestit: 49
Liittynyt: 16 Touko 2011 12:52

Viesti Kirjoittaja retkimeloja »

Joo, paskat pyörät on myyjien ja välineintoilijoiden puheita. Melkein kaikki fillarit kestävät ja toimivat, jos fillaria käyttää ja huoltaa asiallisesti säännöllisesti. Ainoa "paskat pyörät", joita tiedän, ovat olleet sellaisia pikkulasten pellistä prässättyjä pyöriä, joihin ei saa ollenkaan varaosia.

Ostin markka-ajan lopulla tarjouksesta Nakamura-maastopyörän 2790 markalla. Ajoin fillarilla 30 000 km reilussa neljässä vuodessa kesät talvet. Kaikki liikkuvat osat vaihdoin aikanaan paitsi etukeskiön, ohjauslaakerin, vaihtajat, ja jarrulänget ja kahvat. Etupakkoja meni kaksi, takapakkoja kolme, ketjuja kuudet. Käytin kaiken aikaa kaksia ketjuja, jotka vaihdoin parin kuukauden välein. Näin pakkojen vaihtoväli piteni. Pidin fillarin puhtaana enkä voidellut ketjuja. Vaijerit voitelin lukkosulalla. Pyörän kuluvien osien ja renkaiden uusintaan kului tuona aikana noin 1500 markkaa. En usko, että puolet kallimmalla pyörällä olisin välttynyt kuluvien osien uusimiselta...

Nakamura lähti aikanaan pojan mukaan opiskelupaikkakunnalle, kun voitin arpajaisissa Kuwahara-hypridin. Kuwaharalla on vasta vajaat 20 000 km takana, Nakamura kelpasi vuosien ajon jälkeen vielä varkaalle ja jäi sille tielleen. Missä lienee nyt..
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Minua palvelee nyt neljättä kesää
tämmöinen .
21 vaihdetta, hinta 219 €, pesua ja öljyä on saanut ei remmppoja.
Kesä-iltaisin ajelen 20- 30 km. lenkin.

Edit.
Tuossa Bilteman teknisissä tiedoissa näkyy olevan virheitä:
-21 vaihdetta
- Jalkajarru ?
Mun pyörässä on käsijarrut ja ketjuvaihde. (niin kuin kuva kertoo ).
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Löytyi Insera aika edukkaasti, -47 %.
Hinta 199 €.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
jänkkääjä
Viestit: 211
Liittynyt: 27 Tammi 2006 13:14

Viesti Kirjoittaja jänkkääjä »

Hyvin Sokosti kiteytti sen kohtelun, jonka halpojen tavaroiden kyselijä usein saa innokkaamilta harrastajilta (ihan sama puhutaanko pyöristä tai vaikkapa teltoista). Ja kyllähän se usein niin on, että rahalla saa parempaa, mutta pointti on siinä, että tarvitaanko oikeasti suunniteltuun käyttötarkoitukseen "parempaa" vai riittääkö "toimiva".

Minusta tässä aika olennaista on se, että pyrällä ajellaan metsäautoteitä yms. Ei siis lähdetä kivikkoon, juurakkoon yms. rypemään. Tällaisessa metsäautotie -käytössä vähän kyseenalaistaisin koko joustokeulan merkityksen. Onko niin, että se itse asiassa vain turhaan lisää painoa. Kysymykseen siitä onko Suntour hyvä vai huono ei oikein voi vastata. Vähän sama kun kysyisi onko Opel hyvä vai huono. Hyvyyteen ja huonouteen voi ottaa kantaa, kun on tarkempia tietoja, Suntour nimen alla löytyy huonosti (olemattomasti) toimivia keuloja mutta ehkä myös parempaa. Mutta kyllä se taitaa niin olla, että tuohon hintaan ei vain saa oikeasti toimivaa joustokeulaa. Mutta sitä ei siis minusta tarvitsekkaan suunnitellussa käytössä.

Minusta kallimmpien ja halvempien Shimanon vaihteistojen ero on ainakin siinä, kuinka pitkään säädöt pysyvät paikoillaan. Halvemmat mallit kaipaavat nopeammin pientä säätöä.

Pyörän paino ja hinta korreloivat toisiinsa (aivan kuten retkeilyromppeissakin). Tietenkin jos koko ajan polkee 3 kiloa painavammalla vehkeellä kuin kaveri, niin kyllä se tuntuu. Mutta painokaan ei tuollaisessa metsäautotiekäytössä ole kovin kriittinen.

Itse ajelin pitkään Polkupyörätukun halvalla Corratecilla ja yllä olevilla varauksilla olin siihen ihan tyytyväinen maastokäytössäkin (kivikko, juurakko, kapeat polut). Kun sitten vaihdon vähän parempaan (käytettyyn) laitteeseen, niin ajettavuus ja käytettävys kasvoi etenkin sen takia, että keula oli niin paljon parempi.

Ihan halvimmissa vehkeissä ovat ulkorenkaat usein sellaiset, että ne menevät vaihtoon hyvin nopeasti. Tämä kannattaa ottaa laskelmissa huomioon.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Melkein kaikissa näyttää olevan joustokeula nykyään. En ole koskaan edes ajanut semmoisella, että en osaa sanoa onko siinä mitään järkeä. Ne kaksi maasturia mitä minulla on ollut, olivat täysjäykkiä, mutta ne olivatkin 20 vuotta vanhaa tekniikkaa.

Mistä erotan kaupassa hyvän joustokeulan? Ei saa pohjata kun hyppään tangon varaan vai?

Jos ajan 100-200 km vuodessa, niin renkaat menevät ehkä ennemmin auringon ja pakkasen takia rikki, kuin kuluvat puhki?
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Avatar
TREKKING
Viestit: 4138
Liittynyt: 15 Elo 2009 18:22
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Ei ne renkaat kerkee todellakaan kulua, ne pykii sivuista halkeamille ja rapisee pois.
Pinnatkin kannattais kiristää eka kesän jälkeen, kun vaihtaa niitä kumeja. :)

Edit:
Taitaa muuten aikuisten oikeesti kestää jopa parikin vuotta ne renkaat (tuossa on tallissa kaksi halpapyörää).
Viimeksi muokannut TREKKING, 07 Heinä 2014 18:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kyllä Siperia opettaa!
4lbert
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

Tuossa hintaluokassa ei hyvää keulaa saa joten vertailemalla et noissa eroa huomaa. Ota sellainen keula minkä saa lukittua niin asfaltilla on kevyempi polkea. Nakamuran ottaisin noista itse jos tuossa hintaluokassa uusi olisi saatava.

Kyllä tuo asiansa ajaa ja kestää varmasti peruspolkijan käyttöä kun ei ajeta teknisesti vaikeaa maastoa eikä pyörällä ole tarkoitus kalliolta alas pomppia.
Tunturineuvos
Viestit: 388
Liittynyt: 03 Huhti 2006 15:56
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tunturineuvos »

Toi 29 tuumainen kumitus on tärkeä ominaisuus se helpottaa ajoa kuoppatiellä. Hanki myös Shimanon lukkopolkimet siinä toinen iso apu. Ja tämä tietenkin vaatii MTB kengät ...

Muuten olen sitä mieltä että halvat maastopyörät on paskoja mutta tän tiesi säikeen aloittajakin. Kaikista maailman tavaroista just maastopyörässä hyvän ja halvan ero taitaa olla suurimmillaan. Tasamaalla ja asvaltilla ei ole niin väliä minkälainen pyörä mut maastossa paskapyörällä menee halu ja into koko pyöräilyyn.

Olen testaillut niin se reissu mikä markettipyörällä kestää 3 tuntia menee hyvällä pyörällä 2 tunnissa ja olo on vähemmän väsynyt. Ja kun markettipyörä ja kuski hyytyy ylämäkeen niin kunnon fillarilla sama mäki menee heittämällä ja kuski ei moksiskaan ja odottaa jo innoissaan seuraavaa mäkeä.
4lbert
Viestit: 265
Liittynyt: 02 Maalis 2011 18:31

Viesti Kirjoittaja 4lbert »

Tuskinpa suurinta osaa näistä markettien Mtb pyöristä ostetaan oikeasti maastossa ajamista varten. Eiköhän niillä poljeta asfaltilla/hiekalla. Ovat nuorille ehkä paremman näköisiä kuin hybridit tms. Mutta kyllä se niin on että kun kerran on kunnon fillarilla poljenut niin eron huomaa, jokaisen budjetista sitten kiinni paljonko voi sijoittaa.

Tässä voisin samalla muistuttaa että 29" mtb renkaat ovat 28" vanteilla. Eli jos paljon asfaltilla ajaa niin maantierenkaat alle niin jo rullaa mukavasti.

Mönkijäurille sekä pehmeämmille hiekkateille olen nyt katsellut leveitä mutta kohtuullisen sileäkuvioisia renkaita. Pitoa ei tuommoisilla reiteillä juuri tarvitse mutta josko leveämpi rengas ei uppoaisi pehmeään maahan niin herkästi.
Viimeksi muokannut 4lbert, 08 Heinä 2014 06:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Asfalttia varten on 30 euron mummopyörä. Sillä ajelee nopeasti kotipihasta kauppaan ja takaisin, enkä osaa muuta edes kaivata.

Mutta en sillä lähtisi kuitenkaan Anterin upottavalle hiekkatielle. Tai Naltijärvelle. Nuo kohteet tuli ekana mieleen, kun tätä pyöräasiaa aloin pohtimaan.

Biltemassa ei ollut koottuna 29" pyörää...
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
jänkkääjä
Viestit: 211
Liittynyt: 27 Tammi 2006 13:14

Viesti Kirjoittaja jänkkääjä »

Huomenia

Eilen tuli jokin tekninen ongelma, joka esti keskustelun jatkamisen, mutta ilokseni huomasin, että näkemyksiä on tullut monelta taholta ja niissä mainitaan ne asiat, jotka olisin eilen kirjoittanut, jos kone olisi pelittänyt.

Sokosti kyseli hyvän joustokeulan tuntomerkkejä. Ei saisi pohjata liian helposti ja kuitenkin pitäisi olla herkkä. "Oikeassa" maastossa ajaessa selvin ero hyvän ja huonon välilä on minusta ns. paluuvaimennuksessa, jonka voisi kai lähinnä rinnastaa auton iskunvaimennukseen. Kuinka nopeasti ensimmäisestä töysystä "toivutaan" uuteen kiveen tai monttuun, vai jääkö keula pomppimaan ylös-alas tai pompauttakoo se koko etupään irti maasta ekan töyssyn jälkeen.

Mutta metsäautoteillä yms. nämä eivät ole ongelma. Itse hakisin sellaista pyörää, jossa keulan saa lukittua eli koko jouston pois päältä. Silloin pyörän hetkuminen ei vie voimia ylämäessä yms.

Ja tuo rengaskoko on hyvä huomata. Kyllä se isompi rengas (maastopyörässä 29 tuumaa) on ainakin tiellä parempi.

Nuo halparenkaat eivät tahdo aurinkoakaan tai pakkasta kestää kuin yhden/kaksi kesää tai talvea.
suok
Viestit: 196
Liittynyt: 29 Joulu 2008 17:02

Viesti Kirjoittaja suok »

Parin minuutin arviolla minä ostaisin noista Polkupyörätukun pyörän.

Kohtuullisen tasoiset osat, kuten Acera, kestävät aika hyvin. Minä ajoin Aceran vaihdesatsilla noin 15,000 km (yli 200,000 vaihteen vaihtoa). XT-tason vaihtajia en ole saanut kulumalla loppuun, joku kannontappi tappaa ne ennen kuin kilsat tulevat täyteen. Pakkoja tietysti kuluu ja ketjuja paljonkin. Halpaketjuja vaihdoin 600 km välein (työmatkakäytössä 3 viikkoa), laatuketjuilla ajaa 3...5 kertaa pidempään (maastopyörässä ja nykyisin myös työmatkapyörässä). Luulisin että suhde on osapuilleen sama muissakin pyörän osissa.

Tärkeintä on että runko on hyvä ja kevyt. Osat kestävät aikansa. Katso kuitenkin että mikään ei lenkota tai jousta uutena (kahvat, ohjainkannatin, satulan säädöt...) sillä käyttö ei niitä paranna ja kerran luistettuaan / taivuttuaan vain vaihto parempaan auttaa.

Kohtuullinenkin etuhaarukka auttaa sepelillä ja tiellä jossa on maakiviä, ei tule tärskyt terävästi läpi. Maantiellä jousto on pelkkä haitta.
Vastaa Viestiin