Kari "Vaiska" Vainio - Ankarat avotunturit kirja

Seitikki
Viestit: 25
Liittynyt: 02 Loka 2009 22:04

Viesti Kirjoittaja Seitikki »

Ostin kyseisen kirjan heräteostoksena samalla kun kävin hankkimassa reissuun uudet metsäsukset. Lukaisin kirjasen läpi ja totesin sen olevan hyvin lähellä omia toimintamallejani ja mielipiteitäni lumilakeuksilla liikkumisesta. Kirja sai minut pohtimaan sitä, että pitäisi kyllä treenata enemmän toimintaa hätätilanteissa. Sinällään mitään uutta ja mullistavaa en saanut kirjasta irti, aika tuttua huttua oli. Joistain asioista olin kyllä eri mieltä, mutta asiat eivät kovin kriittisiä olleet. Eniten olisin kaivannut hieman syvällisempää pureutumista tiettyihin aiheisiin, kuten liikkumiseen lumen peittämillä jäätiköillä.

Kaikenkaikkiaan sopiva kirja kaikille niille, jotka suunnittelevat talvivaelluksia puuttomiin erämaihin.


SOJ
Viestit: 12
Liittynyt: 16 Syys 2013 09:50
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SOJ »

Pukki toi kirjan, ja hyvää luettavaa se oli joulupäivien ratoksi. Kirjasta sai kattavan yleiskuvan asioista, jotka täytyy huomioida arktista retkeä suunnitellessa, mutta monessa asiassa käsittely jäi melko pinnalliseksi, olisi kiinnostanut tietää enemmän. Lisäksi omakohtaisia kokemuksia olisin kaivannut lisää "tietotekstin" sekaan. Mutta kaikenkaikkiaan hyvä tietopaketti talvisesta retkeilystä.

Kirja ei varsinaisesti herättänyt innostusta arktisesta retkeilystä, koska intoa on ollut jo ennestäänkin yllin kyllin. Sen sijaan se kyllä muistutti siitä, että paljon on huomioon otettavaa ja opeteltavaa, että voi turvallisesti reissuja tehdä. Onneksi harjoittelureissutkin tarjoavat haasteita ja elämyksiä.
Avatar
TiMoKo
Viestit: 3157
Liittynyt: 09 Huhti 2006 16:20
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Pyörää on vaikea keksiä uudestaan, aiheesta on varmaankin jo kaikki oleellinen kirjoitettu.

Kirjan nimihän oli arktiset avotunturit, joten oletan kirjoittajan suunnanneen sen enemmän avotunturivaellusta harrastaville kuin naparetkeilijöille.

On paljon avotunturivaeltajia, jotka eivät ole tiedostaneet avotuntureiden ankaraa puolta, sielläkin olosuhteet voivat joskus olla erityisen vaaralliset. Tämä kirja ehkä herättelee tässä mielessä.

Itse luin kirjan nopeasti läpi, ei se mitään erityisiä ahaa elämyksiä herättänyt, mutta ihan hyviä asioista siinä tuotiin esille. Varmaankin tulee selailtua yksittäisiä asioista kirjasta jatkossakin. Jokaisella vaelluksella tuntuu jotain uutta oppivan ja tarkoituksella tulee aina jotain uutta myös kokeiltua, eiköhän tästäkin kirjasta joku esille nostettu asia tule testattua.
Iglun rakentaminen esimerkiksi on minulla vielä tekemättä.
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Olen viime päivinä selaillut kirjaa. Minulle lohdullista siinä on, että Vainio luokittelee Haltin alueen arktiseksi vaellusmaastoksi. Olen nimittäin pitänyt aluetta omille taidoilleni ja kyvyilleni aivan riittävänä haasteena.
Kirjan yleisilme on vallan erinomainen. Vaikka ei tekstiin syventyisikään, kirja on hienojen kuvien ansiosta suorastaan koukuttava. Ensimmäisellä aukaisulla oli pakko selata kirja läpi.
Vainio (ja ilmeisesti taittaja) ovat oivaltaneet kuvien merkityksen. Vaikka testi olisi kuinka rautaa, mielenkiintoinen ja luettava siitä tulee kuvien ansiosta.
Tekstiosaa en lukenut kokonaan, vaan poimin vain mansikat siitä. Seisauttavia olivat kuvaukset tapauksista, joissa kaikki oli mennyt pieleen ja tullut ruumiita.
Tietosisällöltään kirja on epäilemättä paras mitä suomalainen on koskaan kirjoittanut. Kymmenien vuosien aikana Haltia kolunneena poimin monta arvokasta vinkkiä ja ohjetta. Toki olen tehnyt lumiluolia ja igluja, mutta silti kirjassa on paljon uutta.
Kun avaatte kirjan, lukekaa johdanto ensimmäisenä. Se on hieno herkkyydessään!
Kun eksyn, lähden kotiin.
hannes
Viestit: 10795
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja hannes »

Minustakin kirja on erittäin hyvä. Niin teksti kuin kuvatkin.

Sain vahvistusta sille että kello kannattaa pitää ranteessa, gps on tärkeä kompassin ja kartan ohella. Monta muutakin turvallisuuteen liittyvää asiaa.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

akallio kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:Eli ilmeisesti huoleni on turha. Sitten enää pitää selvittää, miten klipsuttelu sujuu tumput kädessä -20C pakkasessa ja 30m/s tuulessa. Jos sujuu yhtä nopeasti kuin teipattujen kaarien työtäminen tunneleihin, niin saattaa mennä tunneli vaihtoon, vaikka paino vähän kasvaisikin...
Ei suju yhtä nopeasti. :) Varsinkin kun kaaria on vielä enemmän.

Oleellista klipsuttelussa on, että jättää viimeiset klipsut johonkin helppoon kohtaan, koska ne ovat kireimpiä. Samoin pitää työntää kaari klipsuun, eikä toisin päin. Klipsusta ei saa hyvää otetta voimankäyttöä varten, kun taas kaaresta saa. Lopuksi klipsusta kannattaa pitää kiinni sivuttain, ei niin että sormi on suuaukolla, koska tällöin hanska tai rukkanen jää helposti väliin. Klipsut vaatii kyllä enemmän tekniikkatreeniä kuin kaaritunnelit.
Rukkaset kädessä "klipsut" saa helpoiten paikoilleen tarttumalla pressukankaaseen, jossa "klipsu" on kiinni aivan "klipsun" vierestä ja nostaen sen siitä kiinni kaareen.

Tunnelimalliseen Hilleen kaaret saa helposti tunneliin rukkaset kädessä. Kaaren kiristimen paikoileen laittaminen ja varsinkin sen kiristämisen siitä nauhalenkistä joutuu tekemään ilman rukkasia kun rukkasia ei saa sinne pieneen väliin niin että nauhalenkistä saisi kiinni.

Kupolimalleissa on myös se hyvä puoli, että tuuletusaukko on suoraan ylhäälllä katossa ulos asti, joten siitä saa kosteuden menemään ulkoilmaan suoraan (myös tyynellä ilmalla).
makemarkus1
Viestit: 46
Liittynyt: 07 Syys 2013 17:53
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja makemarkus1 »

Itse olen pistänyt kaaren kiristimen lenkkiin narut joilla saa kiristettyä ilman että joutuu ottamaan hanskoja pois pystytyksen aikana.
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Samoin olen laittanut talvikäyttöisiin Hilleihin lisälenkit teltan päätyihin suksikiinnitystä varten. EI rispaannu se ohuehko hihna ja jää paremmin kiristysvaraa. Vielä olen modannut Gt päätyyn (minne rullaustekniikalla rullaus päättyy) pidemmän remmin, millä rullattu teltta kiinnitetään.
JBay
Viestit: 1582
Liittynyt: 12 Tammi 2006 10:06

Viesti Kirjoittaja JBay »

makemarkus1 kirjoitti:Itse olen pistänyt kaaren kiristimen lenkkiin narut joilla saa kiristettyä ilman että joutuu ottamaan hanskoja pois pystytyksen aikana.
Nerokas ajatus.

Vetoketjuihin olen viritellyt jatkonarut vetimiin, mutta noihin kaaren kiristysnauhoihin en keksinyt laittaa jatkonaruja.
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Reissu Pete kirjoitti:Samoin olen laittanut talvikäyttöisiin Hilleihin lisälenkit teltan päätyihin suksikiinnitystä varten. EI rispaannu se ohuehko hihna ja jää paremmin kiristysvaraa. Vielä olen modannut Gt päätyyn (minne rullaustekniikalla rullaus päättyy) pidemmän remmin, millä rullattu teltta kiinnitetään.
Aika hyvä ajatus. Joku pikalukko välissä? Itse olen käyttänty irtohihnaa, mutta se kuuluu harvoihin hävittämiini varusteisiin, joten kiinteä olisi parempi...

PS. Testailtiin viikonloppuna Keron 3 GT:n pystyttämistä lumitykillä tuotetussa n. 30m/s tuulessa. Porukalla varsin helppoa, ja aika nopeaakin, n. 5min. Ainoa haaste oli vähäinen lumimäärä, jossa kiilat ei tahtonut toistejan lisääntyessä enää pitää. Testattiin myös Saitarista, mutta pystytettiin se suosiolla ensin tyynessä. Kun ei ollut oma, niin ei viitsinyt särkeä. En keksi miten sen saisi yhtä helposti pystyyn vastaavassa tuulessa, mutta kai sekin onnistuisi... Esim. Tarra klipsuineen vaikuttaisi paremmalta.

Kuva
luuppi
Viestit: 5544
Liittynyt: 09 Tammi 2013 20:24

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Kiristaako, vai venyttaako... Siinapa kysymys. Ehka jalkimmainen suksiankkurointiin http://www.backpacker.com/skills-pitch- ... position=9
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Joo, sen Gt pään lisälenkura järjestelmä on kuin ommeltu kahdeksikko, joista toisessa tosiaan pikalukko. Pienempi lenkki, minne suksi työnnetään on noin 15 cm halkaisijaltaan ja rullan kiinnityslenkkiin jätin reilut varat. Vähillä lumilla näistä lisälenkeistä on ollut hyötyä mm. kivikiinnitysten kanssa.
Lisälenkki kestää myös paremmin kanttien nirhaumia. Joissain suksissa kantit ovat olleen niin terävät, että hanskat ovat viiltyneet puhki suksea lumeen lyötäessä.
Lienee useimmille selvää, että päätykiinnityksissä käytettävät sukset lyödään hankeen kantit telttaan päin, mutta tätä miettiessä........ kävin googlettamassa kuvia keron tunnelista ja yllätys. Oikeastaan kellään ei ole suksia päätykiinnityksissä. Tai sitten na on haudattuna hankeen tai jotain????
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Sen sijaan Googlesta löysin monta omaa kuvaa käytettynä ihan toisissa yhteyksissä :evil:
Korpijaakko
Viestit: 6935
Liittynyt: 07 Touko 2009 16:14
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Reissu Pete kirjoitti: - -
Lienee useimmille selvää, että päätykiinnityksissä käytettävät sukset lyödään hankeen kantit telttaan päin, mutta tätä miettiessä........ kävin googlettamassa kuvia keron tunnelista ja yllätys. Oikeastaan kellään ei ole suksia päätykiinnityksissä. Tai sitten na on haudattuna hankeen tai jotain????
Piti kokeilla itsekin. Ainoa kuva suksista päätykiinnityksissä oli itse ottamani, mutta pitää tietysti muistaa, että Google tuunaa tulokset hakijan mukaan... :lol:

Minulla ei ole tullut oman telttani päätykiinnikkeisiin vielä minkäänlaista rispaantumaan suksien kanteista. Sukset olleet teräskantillisia kapeahkoja Madshuseja ja jonkun kerran eräsukset. Ja kun sukset ovat melkeinpä parhaat kiilat mitä hiihtovaeltajalla on mukanaan, niin en keksi miksi en jatkaisi valitsemallani tavalla tässä asiassa. Mutta lisälenkit ei ole huono idea. Oletko ommellut ne suoraan telttaan vai kiinnittänyt teltan omien kiinnikkeiden läpi?
Reissu Pete
Viestit: 717
Liittynyt: 04 Helmi 2006 00:49

Viesti Kirjoittaja Reissu Pete »

Olen laittanut niistä metallisista kiilarenkaista lisäremmit kiinni. Ja riittävän tuhtia remmitä, jotta lenkki pysyy avonaisena. Voi vain kaapaista suksen perällä lenkin kiinnitykseen. :oops: Kun ei jaksa enää kumartua.
Vastaa Viestiin