Apuvälineet, eräelämän pullamössö

Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Apuvälineet, eräelämän pullamössö

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Kun olen seuraillut näitä keskusteluja, niin yhä enemmän on tullut esiin erilaisten apuvälineiden käyttö turvaamaan ja helpottamaan eräelämää. On maastopyörää, eräkärryä, kävelysauvaa, keittimiä, elektroniikkaa ja kommunikointivälineitä.

Onneksi olen saanut kokea ajan, jolloin asiat olivat toisin.


Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Joo on se kamalaa, kun maailma muuttuu. Samoin kai ajatteli kivikirveen omistajat, kun rautakirveen näki.

Sehän on tietysti helpotus, että kukaan ei pakota vehkeitä käyttämään. Mettään voi halutessaan mennä pussihousuissa ja tuohivirsut jalassa.

Tulee muuten mieleen vuosi -94 kun Pitsusjärven kämpällä joku vanhempi äijä ilkkui mun vaelluskengille. "Nehän likaantuu tuolla rapakossa". Onneksi vaelluspiirit ovat tunnettuja suvaitsevaisuudestaan. :wink:
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Olen Eräkulkurin kanssa aivan samaa mieltä, turhia kamppeita kannetaan paljon. Ihan puuttomassa tunturissa joku keitin täytyy olla. Laajahakuisen metästyskoiran kanssa tutka on eto peli, säästää paljon bensaa, aikaa ja murhetta. Pystiksen kanssa ei tarvitse sitäkään!
Kuvailutulkki
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Re: Apuvälineet, eräelämän pullamössö

Viesti Kirjoittaja PKT »

Eräkulkuri kirjoitti:On maastopyörää, eräkärryä, kävelysauvaa, keittimiä, elektroniikkaa ja kommunikointivälineitä.
Kaiken pahan alku ovat kuitenkin vesikulkuneuvot ja reet. Niitä käytettiin jo kauan kauan sitten ja ne helpottivat aivan liikaa liikkumista ja tavaroiden kuljettamista.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
Avatar
rellusitikka
Viestit: 2645
Liittynyt: 21 Marras 2010 10:35
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja rellusitikka »

Älkääs nyt, Eräkulkuri kirjoittaakin tälle palstalle sulkakynällä.
Aina eksyssissä, missä olen nyt ?
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Olen Eräkulkurin kanssa aivan samaa mieltä.
Perttu
Viestit: 906
Liittynyt: 08 Tammi 2011 13:59

Viesti Kirjoittaja Perttu »

Pentti Linkola sanoi ihmisen kehityksen menneen pieleen siinä kun ihminen keksi kivikirveen.

Kaikkea laitetta on nykyään tarjolla oli ala mikä hyvänsä. Puusepän ala hyvänä esimerkkinä, nykyään on CNC- koneita verstaissa, mutta kuitenkin sillä hienolla vehkeellä ei pysytä tekeen esim. puista soutuvenettä. (tai pystyy, mutta kuka osaa?)
Avatar
Sokosti Suomujoki
Viestit: 2405
Liittynyt: 26 Syys 2008 22:37

Viesti Kirjoittaja Sokosti Suomujoki »

Kuten kirjoitin 28.8.

Kuvittelen mielelssäni Eräkulkurin tyrmistyneen ilmeen, kun seuraavan kerran kömpii tätä palstaa lukemaan.

Tämä oli siinä ketjussa missä pohdittiin pelastuskopterin soittamista UKK-puistoon, jos tuvalla on tyhjä kaasupullo ja ruuanlaitto ei onnistu.
Jokainen gramma on liikaa - http://sokosti.wordpress.com/

"Kyseinen nimimerkki SS on niitä joiden viesteissä ei useinkaan ole mitään perää. Sen olen todennut niin monesti vuosien aikana. " - Eräkulkuri
Kelo
Viestit: 812
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:40

Viesti Kirjoittaja Kelo »

Näin on. Jotkut käyttävät rinkkaa helpottamaan tavaroiden kuljetusta, jotkut louetta suojaamaan sateelta, kumisaappaita. Olen jopa kuullut, että joillakin on makuualusta tekemään makoilusta mukavampaa.
Avatar
Kaarle Suurehko
Viestit: 1778
Liittynyt: 22 Joulu 2011 19:26

Viesti Kirjoittaja Kaarle Suurehko »

Kairan kosketus on sitä voimakkaampi mitä vähemmän ja mitä yksinkertaisempaa tavaraa siihen ihmisen ja kairan väliin tunkee.
Avatar
Eräkulkuri
Viestit: 3129
Liittynyt: 19 Tammi 2006 08:56

Viesti Kirjoittaja Eräkulkuri »

Kaarle Suurehko kirjoitti:Kairan kosketus on sitä voimakkaampi mitä vähemmän ja mitä yksinkertaisempaa tavaraa siihen ihmisen ja kairan väliin tunkee.
Tämä on myös oma mielipiteeni
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Avatar
niittäjä
Viestit: 466
Liittynyt: 03 Heinä 2007 13:48
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja niittäjä »

Eräkulkuri kirjoitti:
Kaarle Suurehko kirjoitti:Kairan kosketus on sitä voimakkaampi mitä vähemmän ja mitä yksinkertaisempaa tavaraa siihen ihmisen ja kairan väliin tunkee.
Tämä on myös oma mielipiteeni

tämä on lähtökohta. Kaira tarjoaa kosketuksen elämään ilman nykyajan härppäkeitä ja niitä otetaan mukaan mahdollisimman vähän.Kaikkein hienointa on se että puhelinta ei tarvitse pitää auki.
PKT
Viestit: 581
Liittynyt: 13 Elo 2012 09:58

Viesti Kirjoittaja PKT »

niittäjä kirjoitti:Kaira tarjoaa kosketuksen elämään ilman nykyajan härppäkeitä
Tuo rajanveto on hyvin keinotekoinen. Kaikki vaelluskamppeet ovat globaalin maailman monimutkaisissa pyörteissä syntyneitä. Niitä ei ole tehty lähimetsän tarpeista.

Kun rajoja vedetään, se tehdään jonkinlaisen romanttisen idean vallassa, idean, joka tavoittelee alkuperäistä, luonnollista ja aitoa. Jostain syystä jalassa oleva saapas ei aitouden kokemusta pilaa, mutta suuntia näyttävä GPS voi pilata.
Venäläistä eräperinnettä ja marjojen poimintaa.
http://www.youtube.com/watch?v=6D-7bfrz3Rw#t=23
Pertti Kurki
Viestit: 1571
Liittynyt: 19 Joulu 2008 11:36

Viesti Kirjoittaja Pertti Kurki »

Aseet ja kalastusvälineet eivät ole härpäkkeitä, koska niitä on käytetty paljon ennen kuin tämä ns. vaeltaminen on keksitty. Jos jotakin rajoja halutaan vetää, niin alkukantaisinta on metsästys ja kalastus erämaassa, vaeltaminen tms. on pullamössöä.
Kuvailutulkki
Avatar
rautu
Viestit: 6662
Liittynyt: 26 Tammi 2006 23:03

Viesti Kirjoittaja rautu »

Pertti Kurki kirjoitti:Aseet ja kalastusvälineet eivät ole härpäkkeitä, koska niitä on käytetty paljon ennen kuin tämä ns. vaeltaminen on keksitty. Jos jotakin rajoja halutaan vetää, niin alkukantaisinta on metsästys ja kalastus erämaassa, vaeltaminen tms. on pullamössöä.
Tähän mielipiteeseen minäkin yhdyn. :wink:
Turhankävely on pullamössöä palasokerisydämellä.
Kuva
Ei oo häränpäivää!!
Vastaa Viestiin