Kuulostaa järkiratkaisulta. Mutta jos meinaat tulevaisuudessa jatkaa kaasulla keittelyä, niin kannattaa palata kauppaan ja ostaa vaikka puolen tusinaa tai kymmenkunta kaasupulloa lisää. Ne ei mene pilalle ja on harvinaista herkkua saada polttoainetta puoleen hintaan.SptV kirjoitti:Päädyin ostamaan 2* 230g pulloa. Olivat kaiken lisäksi puoleen hintaan.
Paljon Kaasua?
-
Korpijaakko
- Viesti:
Kannattaa myös aina testata kaasu ennen retkelle lähtöä. Itse olen välttynyt ikävältä tilanteelta tällä tavoin, kun Sievertin pullo ei jostain syystä toiminut Primuksen kanssa (keittimen neula liian lyhyt?). Ehti vielä kipaisemaan markettiin pullon vaihtamaan ennen bussin lähtöä Ivalosta. Vaihtoehtoiset lämmönlähteet olisivat olleet Muotkalla vähän harvassa.
Minä ajattelin ottaa seuraavaan reissuun (7 yötä) kaksi 100 gramman purnukkaa. Vaihtoehtona olisi tietysti yksi 230 grammanen, joka kuorineen laskien tulisi 6 grammaa kevyemmäksi
. Kahdesta pänikästä voi helposti kuitenkin jättää toisen välillä leiriin ja kuluneen kaasun määrästä on parempi käsitys.
Primuksen Power Gas pullojen painot kuorineen ovat siis:
100g kaasua: 198g (mitat 90 x 67 mm)
230g kaasua: 390g (mitat 108 x 85 mm)
450g kaasua: 645g (mitat 108 x 137 mm)
Jos vaihdat toisen 230g pullon 100 grammaseen, niin reppu kevenee kokonaista 192g. Ei siis huimasti, mutta enemän kuin mitä hammasharjan vartta lyhentämällä säästää. 330g pitäisi riittää loistavasti. Jos 230 grammanen kuitenkin tyhjenee, niin tiedät, että vielä on 100g toisessa astiassa jäljellä.
100g kaasuja on vain vaikea löytää. Oulusta kun olen kaupoissa silmäillyt, niin ei ole ollut kuin Partioaitassa.
Primuksen Power Gas pullojen painot kuorineen ovat siis:
100g kaasua: 198g (mitat 90 x 67 mm)
230g kaasua: 390g (mitat 108 x 85 mm)
450g kaasua: 645g (mitat 108 x 137 mm)
Jos vaihdat toisen 230g pullon 100 grammaseen, niin reppu kevenee kokonaista 192g. Ei siis huimasti, mutta enemän kuin mitä hammasharjan vartta lyhentämällä säästää. 330g pitäisi riittää loistavasti. Jos 230 grammanen kuitenkin tyhjenee, niin tiedät, että vielä on 100g toisessa astiassa jäljellä.
100g kaasuja on vain vaikea löytää. Oulusta kun olen kaupoissa silmäillyt, niin ei ole ollut kuin Partioaitassa.
Käytännön ratkaisu tilanteeseen on sopivan kokoinen huuhdottu hiekanmuru venttiilin pohjalle "neulaa jatkamaan". Huuhtomattomasta voi jäädä pieniä muruja pitämään venttiiliä auki, kun pullo irrotetaan.akallio kirjoitti:Kannattaa myös aina testata kaasu ennen retkelle lähtöä. Itse olen välttynyt ikävältä tilanteelta tällä tavoin, kun Sievertin pullo ei jostain syystä toiminut Primuksen kanssa (keittimen neula liian lyhyt?). Ehti vielä kipaisemaan markettiin pullon vaihtamaan ennen bussin lähtöä Ivalosta. Vaihtoehtoiset lämmönlähteet olisivat olleet Muotkalla vähän harvassa.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Minä olen ottanut reilun viikon retkelle 230gr ja 100gr pullot. 230 gr on riittänyt keittelyyn hyvin ja 100 gr pullo on ollut varalla jos venttiili ei toimi tai jos pullo sattuu tyhjenemään itsestään(näinkin on kerran käynytvetta kirjoitti:Minä ajattelin ottaa seuraavaan reissuun (7 yötä) kaksi 100 gramman purnukkaa. Vaihtoehtona olisi tietysti yksi 230 grammanen, joka kuorineen laskien tulisi 6 grammaa kevyemmäksi. Kahdesta pänikästä voi helposti kuitenkin jättää toisen välillä leiriin ja kuluneen kaasun määrästä on parempi käsitys.
Onkos Oulun suunnalla Kärkkäistä? Ainakin Lahden Kärkkäisellä noita 100 gr pullojakin oli hyllyssä.
JBay kirjoitti:...jos venttiili ei toimi tai jos pullo sattuu tyhjenemään itsestään(näinkin on kerran käynyt)
Menee vähän off topic, mutta juuri tuosta syystä taloyhtiössämme on niin tiukka turvallisuussuunnitelma, ettei näitä pikku kaasupulloja saa säilyttää varastossa, eikä asuinhuoneistossa (sis. parvekkeen). Eli minulla ei ole mitään paikkaa, missä noita säilyttää
Ei ole näkynyt 100 grammasia ainakaan viime kuukausina Oulun Kärkkäisellä. Johtuukohan siitä, että niiden tilat ovat aika ahtaat. Ostin muuten tuon Primus Eta Solon sieltä joulun alla älyttömän halvalla: 39,90€. Normaalihinta siellä näkyy olevan nyt 85€, kun Intersportin ja Partioaitan hinta on muistaakseni toisella sadalla.JBay kirjoitti:Onkos Oulun suunnalla Kärkkäistä? Ainakin Lahden Kärkkäisellä noita 100 gr pullojakin oli hyllyssä.
Joo, nämä on niitä paniikkeja joita ihmisille nykyään tulee kun on vieraannuttu todellisuudesta ja kuunnellaan liikaa kaikenmaan hörhöilijöiden tarinoita maailman vaarallisuudesta ja kaiken räjähtämisestä. Kai varmaan jossain taloyhtiöissä on jo tehty terrorismiin varautumissuunnitelmatkin.akallio kirjoitti:Tuollainen taloyhtiön kielto ei kyllä todennäköisesti pitäisi oikeudessa. Eikä siinä ole ylipäänsä tolkkua...
Kaikenlaista salakuuntelua, vakoilua ja ihmisten luokitteluahan niissä onkin harrastettu iän kaiken.JBay kirjoitti:Joo, nämä on niitä paniikkeja joita ihmisille nykyään tulee kun on vieraannuttu todellisuudesta ja kuunnellaan liikaa kaikenmaan hörhöilijöiden tarinoita maailman vaarallisuudesta ja kaiken räjähtämisestä. Kai varmaan jossain taloyhtiöissä on jo tehty terrorismiin varautumissuunnitelmatkin.akallio kirjoitti:Tuollainen taloyhtiön kielto ei kyllä todennäköisesti pitäisi oikeudessa. Eikä siinä ole ylipäänsä tolkkua...
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
-
tyy
kantsu_ kirjoitti:JBay kirjoitti:...jos venttiili ei toimi tai jos pullo sattuu tyhjenemään itsestään(näinkin on kerran käynyt)
Menee vähän off topic, mutta juuri tuosta syystä taloyhtiössämme on niin tiukka turvallisuussuunnitelma, ettei näitä pikku kaasupulloja saa säilyttää varastossa, eikä asuinhuoneistossa (sis. parvekkeen). Eli minulla ei ole mitään paikkaa, missä noita säilyttää
Niitä voi ihan hyvin säilyttää vaikka siivouskomerossa yms. Ei taloyhtiö voi sellaista kieltää.
-
tyy
Tuossa vaikka viranomaisohjeita
http://www.satapelastus.fi/ohjeetjaloma ... steet.html
Nestekaasua saa säilyttää asuinhuoneistossa 25kg
http://www.satapelastus.fi/ohjeetjaloma ... steet.html
Nestekaasua saa säilyttää asuinhuoneistossa 25kg
-
Korpijaakko
- Viesti:
Nimenomaan näin. Ja kun ei kerro muille asukkaille, niin kukaan ei pahoita mieltänsäkään. Kaikki ovat onnellisia.tyy kirjoitti:Niitä voi ihan hyvin säilyttää vaikka siivouskomerossa yms. Ei taloyhtiö voi sellaista kieltää.kantsu_ kirjoitti:
Korpijaakko kirjoitti:Nimenomaan näin. Ja kun ei kerro muille asukkaille, niin kukaan ei pahoita mieltänsäkään. Kaikki ovat onnellisia.tyy kirjoitti:Niitä voi ihan hyvin säilyttää vaikka siivouskomerossa yms. Ei taloyhtiö voi sellaista kieltää.kantsu_ kirjoitti:
Mutta...kuvitelkaapa tilanne, jos esim. tulipalo syttyisi, ei varmastikaan vakuutusyhtiö korvaisi mistään penniäkään, koska asia on turvallisuussuunnitelmassa kielletty. Sieltä siivouskomerosta se pullo kuitenkin löytyisi tulipalotutkinnan yhteydessä.