Paljon Kaasua?

SptV

Paljon Kaasua?

Viesti Kirjoittaja SptV »

Ei ole kokemusta kertynnyt kaasun kulutuksesta.

Paljon varaan kaasua mukaan seitsemänpäivän vaellukselle?

Syön valmisruokia joita keitetään 5-10min.

tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Kulutus on erittäin paljon kiinni omista tottumuksista. Minun tottumuksillani viikon vaelluksella yksi henki pärjää helposti yhdellä 230g pullolla.

Ja vielä jääkin vähän.

Kulutus riippuu tottumusten ja ruokailutiheyden lisäksi keittimen tyypistä, kattiloista, ilmoista, tuulisuojasta jne. Siksi en ainakaan minä uskaltaisi antaa muuta neuvoa kuin sen, että ota kaasua riittävästi ja dokumentoi kulutus yms. seuraavaa reissua varten.
boueme

Viesti Kirjoittaja boueme »

Jos vain vesien kiehautteluun käyttää ja tuulensuojassa, niin reilut kymmenen grammaa/keitetty vesilitra kuluu kaasua. Pari litraa kun keittelet päivässä, niin viikossa kaasua tärvääntyy 150-200g, ihan kuten Tyy edellä totesi. Itse otan mieluummin kaksi 230g pulloa mukaan kuin yhden 450g pullon, vaikka painoa tuleekin vähän enemmän. Jos vaikka toinen pullo hajoaa, vaikka ei ole koskaan minulla hajonnut.

-B
Ihmisen viisaus on rajallinen, mutta ihmisen tyhmyys on rajaton.
TREKKING
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TREKKING »

Vähintään 450g:n pullo mukana, joskus enemmänkin säistä riippuen, eipä ole ikinä edes meinannut loppua, vaikka joskus syssymmällä on hiukan teltanlämmitystäkin tullut harrastettua strategisessa tilanteessa lumimyräkkäaamuna.
Jotkut tuntemattomammat merkit tosiaan voi toimia huonosti ja kuuleman mukaan jättää toimimattakin. Kannattaa ainakin heti kokeilla kotona oston jälkeen.
Kyllä Siperia opettaa!
Korpijaakko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Korpijaakko »

Meillä on kahdelle hengelle 6-7 päivän reissulla riittänyt 230g kaasu kun sopivasti nuukailee. Jos olisin liikkeellä viikno yksin uskoisin sen riittävän hyvin, mutta jos ei ole vielä kokemusta kaasukeittimen käytöstä ja kulutuksesta, niin suosittelen ottamaan varmuuden vuoksi vähän ekstraa, vaikka sitten 230g + 100g pikkusäiliön. Toisaalta, jos vaellusalueella on mahdollisuus tulistella, niin sehän toimii varavaihtoehtona, tai vaikka Esbit-palat ja super kevyt keittoalusta niille...
jaakko33

Viesti Kirjoittaja jaakko33 »

Korpijaakko kirjoitti:Toisaalta, jos vaellusalueella on mahdollisuus tulistella, niin sehän toimii varavaihtoehtona, tai vaikka Esbit-palat ja super kevyt keittoalusta niille...
Joo. Ja muussa tapauksessa ruoka syödään sitten kylmänä eikä tunturijärvien vesi kaipaa keittämistä.
Rosnaaja

Viesti Kirjoittaja Rosnaaja »

Ja kannattaa tarkistaa, että kaasu on keittimelle sopivaa seosta. Itse kannoin pulloa ja
keitintä turhaan mukana kun kaasu ei toiminutkaan. Väärässä suhteessa propaanit ja butaanit.
Keitin toimi kahdesti. Eli kotona testaaminen ei olis auttanut. Käyttöohjeesta se selvisi, jälkeenpäin
TREKKING
Viesti:

Kyllä Siperia opettaa!
Korvapuoli

Viesti Kirjoittaja Korvapuoli »

Kovin säästäväistä sakkia näköjään nämä kokeneet vaeltajat. Itse olen reissulle ottanut isomman putelin per viikko. Keitellyt aamukahvit ja puuron. Iltasapuskat ja monesti oikein rasvaisten ruokien jälkeen keittänyt kattilan puhtaaksi. En nimittäin välitä esim. kovin mausteisen makuisesta aamukahvista tai puurosta. Nämä minun kulutukseni ovat enimmäkseen syysreissuilta, jolloin aamuisin on usein maisema kuurassa.

Niin, mitä mieltä raati on kaasupullon ottamisesta kaveriksi makuupussiin? Minua tuo on pelottanut niin, että en ole ottanut. Yksi ostamani pullo nimittäin on vuotanut reippaamman puoleisesti. Enempää ei tarvita, luulisin.
Viimeksi muokannut Korvapuoli, 24 Kesä 2013 18:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

Järvisen tietopaketi on erinomainen, mutta siitä ei ole hirveästi apua aloittajan kysymykseen. Kuten näkyy, edes kokeneet vaeltajat eivät osaa vastata tähän kysymykseen.

Otan riskin ja vastaan aloittajalle:

Ota mukaan kaksi 230g pulloa, ei vara venettä kaada. Dokumentoit reissun aikana kaasun käyttöäsi ja mietit uudelleen ensi reissulla, pärjäätkö mahdolisesti yhdellä pullolla.
TREKKING
Viesti:

Siis Järvisen mielipide:

"3. Polttoaineen kulutus
450 gramman kaasuputeli riittää (sulan maan aikaan) yhdelle 5-7 päiväksi. Lämpöarvoltaan se vastaa noin 1 litraa tenua."

Lähinnä laitoin sen kuitenkin kattavuutensa takia ja myös siksi, kun Rosnaaja kirjoitteli noista seoksista sellaista asiaa jota itse en ymmärrä, paitsi jos kyse oli lämpötilasta.
Kyllä Siperia opettaa!
tyy

Viesti Kirjoittaja tyy »

TREKKING kirjoitti:Siis Järvisen mielipide:

"3. Polttoaineen kulutus
450 gramman kaasuputeli riittää (sulan maan aikaan) yhdelle 5-7 päiväksi. Lämpöarvoltaan se vastaa noin 1 litraa tenua
Juu, aivan varmasti riittää.

Ja itse jakaisin sen vielä 2x230g pulloiksi.
amatööri

Viesti Kirjoittaja amatööri »

tyy kirjoitti:
Ota mukaan kaksi 230g pulloa, ei vara venettä kaada. Dokumentoit reissun aikana kaasun käyttöäsi ja mietit uudelleen ensi reissulla, pärjäätkö mahdolisesti yhdellä pullolla.
Komppaan tätä.

Viime kesänä meni kahdelta hengeltä vajaa kaksi 230 grammaista putelia 8 päivän reissulla mutta tuli käytettyä aika paljon kalojen tiristämiseen trangian pannulla.

Itsellä on yleensä 2 kaasuputelia ja lisäksi ötökkä lasol (2,5 dl) pullollinen marinolia kaiken varalta.Mukavampi että on jotain varalla,nälkäisenä on kurja vaeltaa.Ja muutun varsin hankalaksi nälkäisenä..kuulemma :twisted: .
vetta

Viesti Kirjoittaja vetta »

Tässäpä minun kokemus, jota voit suhteuttaa omiin tapoihisi, keittimeesi ja valmistettaviin ruokiin. Kahdella 3 päivän (=2 yön) reissulla minulla meni yhteensä 68 grammaa kaasua. Koska tuossa ensimmäinen ja viimeinen päivä ovat vajaat, ja jotta tulee vähän turvamarginaalia, niin neljällä (2*2) päivällä laskien kaasua näyttäisi minulla menevän yksinään korkeintaan 17 grammaa päivässä. Näin kun keittelee 3*3dl kahvia ja syö elovena annospussipuuroja, lämminkuppi kiisseliä sekä pakastekuivattuja pussiruokia. Lämmin ruoka valmistuu siis 1-5 minuuttia hauduttamalla, eikä varsinaisesti keittämällä. Keittimenä Primus Eta Solo, joka on aika taloudellinen. Keittotapani ei ehkä ole ihan taloudellisin, koska tapaan keittää esim. ensin ruokaveden ja sitten vielä erikseen kahviveden. Kattila itsessään pääsee tuossa välillä jäähtymään. Näin lähinnä siksi, että vesimäärien mittaaminen kattilan asteikolla on annos kerrallaan helpompaa. Kaasuna tavallinen Primuksen kaasu eli Primus Power Gas.

Noilla eväillä ja tuolla keittimellä 7 päivässä näyttäisi menevän korkeintaan 119 grammaa kaasua. Voipa olla että 100 grammaa on lähempänä, kun pyöristelin noita päiviä alaspäin. 2 kertaa 2,5 päivällä (eli 5 päivällä) laskien kulutus olisi ollut 13,6 g/pv, joka tekisi viikossa 95,2 g.
SptV

Viesti Kirjoittaja SptV »

Päädyin ostamaan 2* 230g pulloa. Olivat kaiken lisäksi puoleen hintaan.
Vastaa Viestiin