vesistöjen ylitys
Re: vesistöjen ylitys
Yleensä meillä vuolaampien ylitysten kanssa on niin,että minä haen paikan,vien rinkkani yli,palaan hakemaan vaimon rinkan ja lopuksi mahdollisesti menen vielä henkisenä tukena hänen kanssaan yli 
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Voi teitä joita vapaus kahlitsee.(Juice)
^ Sama.
Jounin kirjamyymälä: Pitkät vaellukset, Kainuun ja Koillismaan retkeilyopas, Vaeltajan erämaat, Talviretkeilijän opas, Vaellustarinoita, Retkeilijän kansallispuistot, Pohjois-Suomen vaellusreitit, Suomen autiotuvat...
Vaskojoen ylitys oli tällainen kun tultiin tuvalle. Alussa kun oli~1000km ajoa jonka päälle 10km vaellusta. Alkoi toista väsyttämään. Paluumatkalla oli eväät syöty, niin molemmat kantoi omat kamansa jortsun yli.
Lantiovyö on itselläkin kiinni kahlatessa. Tuo "yksikätinen" kahlaus tosiaan edellyttää että rinkka on kevyt. Mikä on kevyt riippuu kantajasta, mm. painosta ja taidosta, mutta 20 kg ei ole kevyt kenelläkään ja 15 kg on myös monelle liikaa.Tunnelivaeltaja kirjoitti: ↑30 Elo 2026 18:41Muistan lukeneeni tuollaisen ohjeen joskus aikaisemminkin. Selvästikin siinä yritetään minimoida hukkumisen riskiä jokeen kaaduttaessa, mutta samallaMr_C kirjoitti: ↑27 Elo 2026 23:10 Lantiovyö auki (edit: lisätty puuttuva sana) kahlatessa pitäisi olla vain toinen käsi rinkan viilekkeessä ja toinen vapaana, silloin rinkan pystyy pudottamaan selästä kaatuessa. Rinkan paino ei saa olla suuri silloin, tai kantaminen on niin huteraa että menee nurin joka tapauksessa.
moninkertaistetaan kaatumisen riski. Hankala joki, 20 kiloa painoa yhdellä olkapäällä ... ei kuullosta hyvältä!
Tuurilla voi selvitä monesti, mutta ...
Vaikka minulle opetettiin ylityksissä "lantiovyö auki," olen pitänyt sitä pääasiassa kiinni.
Itse kannatan lantiovyn pientä löysäystä ja tarkistamista että sen saa helposti auki.
Yksi ylitys Käsivarresta oli aikoinaan senverrran kova kokemus, että sydän pamppaillen laitoin yli päästyäni teltan pystyyn ja nukuin yön yli.
Muut kahlaukset korkeintaan vähän polven yli, yleisimmin vesi korkeintaan "nilkoissa".
Itse kannatan lantiovyn pientä löysäystä ja tarkistamista että sen saa helposti auki.
Yksi ylitys Käsivarresta oli aikoinaan senverrran kova kokemus, että sydän pamppaillen laitoin yli päästyäni teltan pystyyn ja nukuin yön yli.
Muut kahlaukset korkeintaan vähän polven yli, yleisimmin vesi korkeintaan "nilkoissa".
Ehdottomasti lantiovyö kiinni kahlatessa, en tiedä miksi olisi parempi kahlata tavalla jossa tasapaino on huonompi, kaatumisen sattuessa ylösnousu olisi vaikeampaa ja virran viedessä rinkasta irtautuminen olisi vaikeampaa.
Kuitenkin retkeilykoulutuksissa opetetaan kai kahlaamaan lantiovyö auki... Ylipäänsä kokeneemmat kulkijat taitavat kannattaa kyllä lantiovyö kiinni kahlausta.
Kuitenkin retkeilykoulutuksissa opetetaan kai kahlaamaan lantiovyö auki... Ylipäänsä kokeneemmat kulkijat taitavat kannattaa kyllä lantiovyö kiinni kahlausta.
"Klabbeissa on mulla tonnin stiflat. Ei ne tonnii bungaa, mut ne painaa sen."
-
Metsän Omena
Poropolut päätyvät usein poroille parhaaseen ylityspaikkaan.
Tämän havainnon olen minäkin tehnyt joskus viime vuosituhannella. Saman suuntaista on tullut mietittyä suota ylittäessä.Metsän Omena kirjoitti: ↑31 Elo 2026 11:20 Poropolut päätyvät usein poroille parhaaseen ylityspaikkaan.
Nykyisin tosin porotkin käyttävät siltoja ja pitkospuita.
-
omat polut
Muutenkin eläimet osaavat maastossa kulkea hämmästyttävästi pitkin korkeuskäyrää.
Porot ovat myös hyviä uimareita eikä kovakaan virtaus niitä haittaa.Omin silmin on tämä tullut todettua.
Voi teitä joista alkaa kuolemamme.
Oli yksi märän näköinen suo, niin kattelin et on tossa joku kulkenenut. Oli vain puoleensääreen max. vettä. Kannattaa niittenkin jälkiä joskus ihmetellä.
-
honkamukka
Ohi aiheen, mutta havaitsin muutaman poron kävelevän, pikitien valkoista keskiviivaa pitkin, suoraan askeltaen. Varislinnuthan ovat oppineet reuna-keskiviivan merkityksen. Olisko joku fiksumpi porokin.omat polut kirjoitti: ↑31 Elo 2026 12:38 Muutenkin eläimet osaavat maastossa kulkea hämmästyttävästi pitkin korkeuskäyrää.