paras talvimakuupussi
Re: paras talvimakuupussi
Jollain videolla oli muovipussi sisimpänä. Makuupusiin ei mene kosteutta ja yövaatteet voi vaihtaa.
Oma kokemus on se että kunnolla yöllä lämpimän makuupussisysteemin (sisin untuvaa ja uloin kuitua) untuvapussin läpi kosteus siirtyy kuitupussiin.
Jos on yöllä pakkasyönä pussissa kylmä , kosteus jää lähemmäksi nukkujaa - vaikka untuvapussiin.
Itse en juuri nuku kokonaan uppeluksissa kuin pakosta, joten kosteutta ja jäätäkin löytyy joskus aukon ympäriltä aamulla.
Itse tykkään nukkua lämpimässä. en tiedä johtuuko tottumuksesta/verenkierrosta vai siitä että syke on yöllä 40-50 välillä, vai vähän kaikista.
Oma kokemus on se että kunnolla yöllä lämpimän makuupussisysteemin (sisin untuvaa ja uloin kuitua) untuvapussin läpi kosteus siirtyy kuitupussiin.
Jos on yöllä pakkasyönä pussissa kylmä , kosteus jää lähemmäksi nukkujaa - vaikka untuvapussiin.
Itse en juuri nuku kokonaan uppeluksissa kuin pakosta, joten kosteutta ja jäätäkin löytyy joskus aukon ympäriltä aamulla.
Itse tykkään nukkua lämpimässä. en tiedä johtuuko tottumuksesta/verenkierrosta vai siitä että syke on yöllä 40-50 välillä, vai vähän kaikista.
Jäin aikaisemmassa kysymyksessäni miettimään onko keksitty "kaupallinen" ratkaisu, jossa makuupussiin siirtyvää kosteutta olisi pystytty rajaamaan niin ettei pussi kostuisi. Ilmeisesti Hanneksen ratkaisu on ainoa
^Kyllähän makuupussin höyrysulkuja valmistetaan, mutta pienten markkinoiden takia tekijät taitavat olla kotiompelimon luokkaa.
Perustelluimman lukemani teorian mukaan höyrysulun ei tarvitse eikä pidä olla täysin höyrynpitävä, kunhan se alentaa makuupussin läpi haihtumista riittävästi kondensoitumisen estämiseksi. Silloin sen sisälläkään ideaalitapauksessa ei iholta haihtuva kosteus kondensoidu niin paljoa, että alusvaatteet kastuisivat litimäriksi.
Asiasta on keskustelua tuolla: viewtopic.php?t=6508
Onkohan kuulolla ketään naparetkeilijää, jolla olisi käytännön tietoa asiasta?
Perustelluimman lukemani teorian mukaan höyrysulun ei tarvitse eikä pidä olla täysin höyrynpitävä, kunhan se alentaa makuupussin läpi haihtumista riittävästi kondensoitumisen estämiseksi. Silloin sen sisälläkään ideaalitapauksessa ei iholta haihtuva kosteus kondensoidu niin paljoa, että alusvaatteet kastuisivat litimäriksi.
Asiasta on keskustelua tuolla: viewtopic.php?t=6508
Onkohan kuulolla ketään naparetkeilijää, jolla olisi käytännön tietoa asiasta?
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
Silnylon kankaasta itse ommeltuna?
- Eräkulkuri
Nyt kun kylmät kelit alkavat olla tulossa, niin makuupussista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.
Kuinka moni tekee näin. Ennen makuulle käymistä roikota pussia vaakatasossa alassuin pitämällä kiinni pussin pohjan päällyskankaasta ja ravistamalla untuvatäyte kokonaan pois selkäpuolelta alapuolen onteloihin. Makuulle käydessä selkäpuolen alle jäävällä litistyneestä untuvatäytteestä ei ole juuri mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Koko yön selän alla puristuksessa oleva untuvatäyte vain kärsii tästä. Tarvitaan hyvä makuualusta maakylmyyttä vastaan.
Itse olen sen verran rauhallinen nukkuja, että makuupussi pysyy yön yli paikallaan. Pussinhan pitää olla sen verran väljä, että sen sisällä mahtuu pyörimään. Kannattaa kokeilla, jos ei ole ennen tullut mieleen, vaikutus on huomattava.
Kuinka moni tekee näin. Ennen makuulle käymistä roikota pussia vaakatasossa alassuin pitämällä kiinni pussin pohjan päällyskankaasta ja ravistamalla untuvatäyte kokonaan pois selkäpuolelta alapuolen onteloihin. Makuulle käydessä selkäpuolen alle jäävällä litistyneestä untuvatäytteestä ei ole juuri mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Koko yön selän alla puristuksessa oleva untuvatäyte vain kärsii tästä. Tarvitaan hyvä makuualusta maakylmyyttä vastaan.
Itse olen sen verran rauhallinen nukkuja, että makuupussi pysyy yön yli paikallaan. Pussinhan pitää olla sen verran väljä, että sen sisällä mahtuu pyörimään. Kannattaa kokeilla, jos ei ole ennen tullut mieleen, vaikutus on huomattava.
Elämä opettaa, varsinkin eräelämä
Tämä on oikein hyvä ja relevantti neuvo, toki riippuu makuupussin lokerorakenteesta, että onnistuuko. Untuvatäkeissä (quilt) on ihan sama idea, turha sitä untuvaa on olla selän alla kun ei se siellä mitään lämmitä. Omissa peitoissani on irrotettavat kuminauhat, jotka voidaan laittaa kulkemaan makuualustan alta, ideana siis pitää peiton reunat tiiviisti makuualustaa varten. Ihan toimiva systeemi, mutta vaatii tietysti hieman totuttelua makuupussiin verrattuna.Eräkulkuri kirjoitti: ↑02 Elo 2022 15:38 Nyt kun kylmät kelit alkavat olla tulossa, niin makuupussista kannattaa ottaa kaikki hyöty irti.
https://www.hs.fi/tiede/art-2000008932827.html
Pannaan vaikka tähän säikeeseen.
Pannaan vaikka tähän säikeeseen.
Onko jollain kertoa kokemuksia Helsportin Rago Winter (ei Ultralight) -pussista? Tarttui pikaharkinnan jälkeen ostoskoriin XXL yötarjouksista äsken, mutta en ole vielä päättänyt pidänkö vai palautanko.
Hintansa puolesta Rago oli edullisemmasta päästä -10C comfort untuvapusseja (199EUR), ja vastaavasta pussista parempilaatuisella untuvalla ja pienemmällä painolla olisi saanut maksaa ainakin tuplat enemmän.
Hintansa puolesta Rago oli edullisemmasta päästä -10C comfort untuvapusseja (199EUR), ja vastaavasta pussista parempilaatuisella untuvalla ja pienemmällä painolla olisi saanut maksaa ainakin tuplat enemmän.
Luulisin ettei eristävyys riitä paljoakaan alle -10 asteeseen. Tuossa lienee täytettä noin 760g, jonka fp on 650. Mulla on hieman vastaava MHW:n pussi, jossa on 840g fp850 untuvaa ja jonka comf ja lim on vain asteen päässä tuon Helsportin lukemista. Joku tuossa yhtälössä ei täsmää. Tietysti Helsport on hinnaltaan noin puolet tuosta omastani, mutta säästö ei lohduta tippaakaan, jos värisee kylmästä, optimistisella markkinoinnilla myydyssä pussissa.
Mutta jos yllämainitun tiedostaa, niin hintaansa nähden Rago winter on varmaan ihan hyvä hankinta.
Mutta jos yllämainitun tiedostaa, niin hintaansa nähden Rago winter on varmaan ihan hyvä hankinta.
"This is my nature, who I am
If you don´t like it, here I stand"
If you don´t like it, here I stand"
Tulin samaan päätelmään kun vertasin esim. Cumuluksen Alaska 900 -pussiin, jolle luvattiin sama -10C, mutta jossa on untuvaa enemmän.Micke kirjoitti: ↑17 Maalis 2023 23:40 Luulisin ettei eristävyys riitä paljoakaan alle -10 asteeseen. Tuossa lienee täytettä noin 760g, jonka fp on 650. Mulla on hieman vastaava MHW:n pussi, jossa on 840g fp850 untuvaa ja jonka comf ja lim on vain asteen päässä tuon Helsportin lukemista. Joku tuossa yhtälössä ei täsmää. Tietysti Helsport on hinnaltaan noin puolet tuosta omastani, mutta säästö ei lohduta tippaakaan, jos värisee kylmästä, optimistisella markkinoinnilla myydyssä pussissa.
No, tarkoitus ei ollutkaan hankkia yhtä pussia jolla pärjää napapakkasissa, vaan ennemminkin sellainen pikkupakkasten pussi tuplapussisysteemiin, tai untuvaviltin kanssa käytettäväksi.
Tähän asti olen käyttänyt 500g untuvan/nollakelin makuupussia + untuvavilttiä, mutta kylmimmillä säillä huomaa että tuokaan yhdistelmä ei riitä, ja sen sisälle mahtuu rajallisesti lisävaatetta. Lisäksi viltin ohi pääsevät viileät pölähdykset tulevat läpi nollakelin pussista, ja sen huppu+kaulakiristykset eivät lämmöltään riitä.
Voi kyllä olla että Ragolla ei voita asteita niin paljon verrattuna Rabin 500g untsaripussiin, että se kannattaisi pitää. Kiitos analyysistä!