Eräkärry

Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

sahamies kirjoitti:Jonkun verran kottikärryhommia tehneenä olen huomannut että vetäessä ei tule hommasta mitään, ellei ole silmiä selässä.
Varsinkaan täysi kuorma kaatuu vedettäessä, syynä se että pientä kallistumista ei voi nähdä, sitten kun kallistuksen tuntee käsissään on jo myöhäistä. Näin silloin kun puhutaan raskaista kuormista.
Kärryn ollessa edessä korjausliike tulee silmänräpäyksessä ihan automaattisesti ja kärry pysyy tasapainossa.
Niinhän menisi eräkärrykin jatkuvasti mukkelismakkelis, elleivät aisat olisi "hitsattu" veturiin kiinni. :)
Olisikohan minulla joku "kyky" kun kottikärryt tuli metsässä nätisti perässä 8)


PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Sä oletkin eräkärryn vetämisessä karaistunut kyky jonka taitoja me tavalliset tallaajat vaan ihmettelemme 8)

Ihan piruuttani vilkaisin tuota eräkärrykeskustelun ekaa sivua ja mitä siellä oli kärrystä kehityksen aamuhämärissä sanottu. Siellä kun monessa muussakin kohdassa tässä säikessä on mainittu tuo kaksipyöräisyys. Sehän on ollut ihan nou-nou mutta jotta Sulla ei tän kärryn kehittämisessä lopu haasteet niin kehitäppäs Yamaha Niken etupyöräratkaisun kaltainen kaksipyöräversio sähköisenä versiona :lol:
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

PeteBee kirjoitti:Sä oletkin eräkärryn vetämisessä karaistunut kyky jonka taitoja me tavalliset tallaajat vaan ihmettelemme 8)

Ihan piruuttani vilkaisin tuota eräkärrykeskustelun ekaa sivua ja mitä siellä oli kärrystä kehityksen aamuhämärissä sanottu. Siellä kun monessa muussakin kohdassa tässä säikessä on mainittu tuo kaksipyöräisyys. Sehän on ollut ihan nou-nou mutta jotta Sulla ei tän kärryn kehittämisessä lopu haasteet niin kehitäppäs Yamaha Niken etupyöräratkaisun kaltainen kaksipyöräversio sähköisenä versiona :lol:
Olipas mielenkiintoisen näköinen ratkaisu. Yamahalla on vähän isommat resurssit tuotekehitykseen kun meikäläisellä.
Kaksipyöräisiä kärryjä eräilyyn on maailmassa vaikka kuinka paljon. Jostain niistä olisi helppo tehdä sähköistetty versio mutta jätän sen muille ideoitavaksi.
Yksipyöräisiä on ainoastaan 2-3 vakavasti otettavaa kärryä. Täällä euroopassa käytännössä Monowalker ja Eräkärry. Monowalkerin tuotannossa taitaa olla tauko menillään. Eräkärrryn saa halukas mauutamassa päivässä.

Eräkärrystähn on jo sähköinen versio olemassa. On mukava peli mäkisessä maastossa.
En muista onko video pyörinyt täällä.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Minkä resursseilla häviää niin se Pelle Pelottomuudella voittaa :lol:
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Nyt kun meikäläinen on tuomittu lälläileväksi kärrynvetäjäksi niin voin kysellä mistä löytyisi niitä helppoja vaellusmaastoja siis lapista.
Konkareiden mukaan lapissa on vain kivirakkaa ja läpitunkemattomia pajukoita missä Eräkärry ei ainakaan toimi.
Tarkoitan loivia nousuja, tasaisia kauniitä männikkkökankaita. Leveät juurettomat polut plussaa :D
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Monowalker on uusiutunut kokonaan. Hintakin on vaivaiset 1199€ ja rahti päälle. Tuotantokin on palannut saksan maalle. Hintahan on Hillebergin luokkaa ja laatu on varmasti kohillaan.
Hyvää joutuu odotteleen. Herkkua toimitetaan jouluksi 2019.


https://monowalker.com/?lang=en&v=f0aa03aaca95
Ursus
Viestit: 9552
Liittynyt: 13 Tammi 2006 19:01
Paikkakunta: K-P Suomenselkä

Viesti Kirjoittaja Ursus »

Mielenkiintoinen oli toisessa säikeessä eli tuikkukynttilöillä telktan lämmittämisestä kertovassa videossa viideolla nähty eräkärryn malli. Liekö lasikuitua vai mitä?
Entäpä jos ahkioon liittäisikin pyörän ja vetovaljaille kiinnityksen ahkion eteen. Olisi käytössä tarvittaessa sekä ahkio että eräkärry kelin mukaan.
Jos metsään haluat mennä nyt , sä takuulla yllätyt ...
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

Ursus kirjoitti:Mielenkiintoinen oli toisessa säikeessä eli tuikkukynttilöillä telktan lämmittämisestä kertovassa videossa viideolla nähty eräkärryn malli. Liekö lasikuitua vai mitä?
Entäpä jos ahkioon liittäisikin pyörän ja vetovaljaille kiinnityksen ahkion eteen. Olisi käytössä tarvittaessa sekä ahkio että eräkärry kelin mukaan.
Näytti olevan vaneria ja lautaa. Ahkiosta voisi hyvin modata Eräkärryn.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Olen ennenkin mietiskellyt kottikärryvaellusta. Ifjordin ylängöllä olisi mielenkiintoinen paikka jonne pääsisi tuohon hommaan soveltuvaa polkua pitkin. Useimmat? on ehken työnnelleet sementtiä kottikärryillä jolloin painoa on paljon enemmän, mutta nyt olisi taas matkaa paljon enemmän. Eiköhän tuo n. 20 km siivu menisi Kaarina Karimaiseeseen tyyliin (Haltin Valloitus). Pyörä on hyvä keksintö joten mikseipä sitä käyttäisi?
Hamalainen
Viestit: 3511
Liittynyt: 12 Tammi 2006 09:40

Viesti Kirjoittaja Hamalainen »

tst kirjoitti:Olen ennenkin mietiskellyt kottikärryvaellusta. Ifjordin ylängöllä olisi mielenkiintoinen paikka jonne pääsisi tuohon hommaan soveltuvaa polkua pitkin. Useimmat? on ehken työnnelleet sementtiä kottikärryillä jolloin painoa on paljon enemmän, mutta nyt olisi taas matkaa paljon enemmän. Eiköhän tuo n. 20 km siivu menisi Kaarina Karimaiseeseen tyyliin (Haltin Valloitus). Pyörä on hyvä keksintö joten mikseipä sitä käyttäisi?
Hitsaa kottikärryn aisoihin jatkot niin voit vetää ja silloin kivet eivät haittaa menoa niin paljon. Työntäessä pienetkin kohoumat maastossa ovat ikäviä ja haittaavat etenemistä.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Hyvä vinkki, kiitos! Torgeirilla on mieluisia videoita vaikka kielestä ei mitään ymmärräkään. Selvittelin noista aikanaan parikin paikkaa joihin meni koiravaunuilla ja tuonne mahtavaan auringonlasku paikkaan olisi hinku. Vanhat maitokärrytkin löytyy ja voi olla, että ne mahtuisivat farkkuun. Olisi tuplarenkaat ja isot pyörät, helppo nakki. https://www.youtube.com/user/fallvind1/videos
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

Niillä maitokärryillä kyllä pääsee sitä uraa pitkin etenemään,maavara sais olla vähän isompi niin pääsee
sivumaastossakin kulkemaan. Jos runsaasti tavaraa mukana niin korkeuserot tuolla uralla sekä ympäröivässä maastossa aika haastavia varsinkin jos olet yksin, jos muita mukana voivat mäessä auttaa naruvedolla.Myös alamäessä on jarrumiehet tarpeen. Kaksipyöräinen on tuossa maastossa parempi kuin yksi(molempia olen siellä käyttänyt) Kaksipyöräistä pystyy sekä vetämään että työntämään. Sillä kottismallilla,vaikka on iso läskiratas ja koko paino pyörän varassa työntö on ainoa vaihtoehto. Tavallisilla kottisilla pikku pyörällä ei tuonne kannata lähtä leikkimään.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

^Onko Iglulle tuo tietty (itse etsittävä ja salassapidettävä :wink:) Torgeirin polku tuttu? Yritin etsiä videota Hämäläisen sähkökärrystä, mutta löysin vain -14 filmatun sähköttömän. Muistan kuitenkin, että olisin nähnyt pätkän sähköllisestäkin.
iglu
Viestit: 248
Liittynyt: 15 Helmi 2012 14:51

Viesti Kirjoittaja iglu »

Kyllä on tuttu, samoilla seuduilla oon kulkenut useana vuotena peräkkäin. Kalaa tulee vaihtelevasti
säät joskus tosi oikulliset ja saattaa jäädä saaliitta, mutta 1-2 kg rautuja noussut aika lähellä sitä kulku-uraakin,onhan se Dahlin yksi leiripaikkakin ihan uran reunassa n. 10 km uraa pitkin vasemmalla,dronella otetusta pätkästä sen hoksasin, vaikka siellähän kalavettä riittää vähän joka suuntaan.En nyt näitä paikkoja niin kovin salaisina pidä jos viitsii sinne asti kulkea.
tst
Viestit: 6547
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja tst »

Taidettiin selvitellä sama paikka samasta pätkästä, n. 12 km päätieltä ja uran itäpuolella? Mulle vierasta aluetta milteipä koko Norja, tosin viime vuonna olin tuosta n. 20 km lounaaseen ja ajattelin, että saa olla viimeinen kerta kun menen tuonne sillä ummikolle se sisävesilupakuvio oli niin epämääräistä verrattuna Ruotsin selkeään käytäntöön. Nyt tosin olisi varmalla pohjalla jos tuonne tulisi mentyä, saisipa maitokärryt päteä sitten -50 luvun ja ei se mahdollisen kalan koko vaan avaruus ja mahtava auringonlasku. EDIT Joskus yritin selvitellä mistä Torgeir veteli meritaimenia mereltä, mutta ei auennut. :)
Vastaa Viestiin