Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

jaakko33

Viesti Kirjoittaja jaakko33 »

Napakettu kirjoitti:Olen itse ollut mukana kun heko nouti sydänpotilaan tunturista melkoisessa tuiskussa.
Tuosta tuli mieleen, että pitäisiköhän autiotuvissa olla defibrillaattoreita

http://fi.wikipedia.org/wiki/Defibrillaatio

Leikittiin tuollaisella ensiapukursilla joulukuussa.

Yhdessä hekonoudossa soitettiin Chamonixin vuoristosantarmeille ja luettiin koordinaatit minun GPS:ltä. Kyse oli lievästi loukkaantuneesta hiihtäjästä. Silloin oli tosi kaunis sää ja apu saapui melko nopeasti - on sen verran lähellä kuitenkin. Missään oikeassa onnettomuudessa en vielä ole ollut onneksi mukana.

Tervasuo

Viesti Kirjoittaja Tervasuo »

jaakko33 kirjoitti:
Napakettu kirjoitti:Olen itse ollut mukana kun heko nouti sydänpotilaan tunturista melkoisessa tuiskussa.
Tuosta tuli mieleen, että pitäisiköhän autiotuvissa olla defibrillaattoreita
Niin, pitäisi vain täsmätä se kammiovärinäkohtaus sinne autiotuvalle, eikä muutaman kymmenen kilometrin päähän. Siellä saa rauhassa väristä loppuun asti ja jäädä sen jälkeen tuijottamaan vastapäisen tunturin rinnettä mitää näkemättä.
TiMoKo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TiMoKo »

Napakettu kirjoitti: Olen itse ollut mukana kun heko nouti sydänpotilaan tunturista melkoisessa tuiskussa.

Mitä tulee pilottien juttuihin niin luotan niihin kyllä enemmän kuin satunnaiseen nettitietoon.
Jatketaan edelleen vähän otsikosta sivuraiteella:

Varma tieto viime viikonlopulta. Erään tuttavani lapsi loukkaantui vakavasti Oulussa. Vain Tampereelta löytyy erikoisosaamista em. tapaturman hoidossa. Potilas olisi siirretty helikopterilla Oulusta Tampereelle, mutta sääolosuhteet eivät sitä sallineet. Ambulanssi toi potilaan, tosin vain 4h kului huonossa kelissä aikaa ajamiseen. Nousu ja laskupaikka olisi ollut sairaalan helikopterikenttä, ei edes tunturi, mutta sääolosuhteet estivät lennon.

PS. voin suositella muuten että välillä kannattaa joku etappi vaeltaakin yöllä, se tuo mukavaa vaihtelua vaellukseen. (ja ehkä voi tavata Ikiksen yötaipaleelta :)
Maailman suurinta viisautta on jälkiviisaus, valitettavasti sitä ei voi käyttää etukäteen.
"vaikkapa hulluna pidettäisiin"
https://timokokairankiertaja.blogspot.com/
Aaro

Viesti Kirjoittaja Aaro »

PS. voin suositella muuten että välillä kannattaa joku etappi vaeltaakin yöllä, se tuo mukavaa vaihtelua vaellukseen. (ja ehkä voi tavata Ikiksen yötaipaleelta Smile

Joo, varmaan osa meistä muistaa kuinka armeijassakin hiihdettiin oikein joukolla umpisessa ryteikössä salakavalasti vihollisen selustaan isolla joukolla. Usein öisin on yllättävän valoisaa hangen pinnalla. Itse olen hiihtänyt pitkiä yötaipaleita Norjan Viddassa, joka ei liene helpoiten suunnistettavaa ja silloin ei ollut gps:ää apuna - mutta sitäkin enemmän nuoruuden uhoa.
tst

Viesti Kirjoittaja tst »

Ajankohtainen vanha säie joka ei ole ollut aktiivisena pitkään aikaan.
tst

Viesti Kirjoittaja tst »

Linkin sos-merkki lienee parhaita hekoille ja lekoille näkyviä hätämerkkejä. En kahlaillut ketjua paljoakaan taaksepäin, mutta olikohan X myös hätämerkki jos vaikka joltain yksinvaeltajalta muljahtaa vaikkapa polvi sijoiltaan? https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lum ... #gs.s5e15g
StefanG

Viesti Kirjoittaja StefanG »

tst kirjoitti:Linkin sos-merkki lienee parhaita hekoille ja lekoille näkyviä hätämerkkejä. En kahlaillut ketjua paljoakaan taaksepäin, mutta olikohan X myös hätämerkki jos vaikka joltain yksinvaeltajalta muljahtaa vaikkapa polvi sijoiltaan? https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/lum ... #gs.s5e15g
Tässä tarkempi kertomus tapahtumasta:
https://dps.alaska.gov/getmedia/4d477f9 ... lPfY0jBFvY

Metsän Omena

Viesti Kirjoittaja Metsän Omena »

^Tuolla kokeneet erakot ovat varautuneet ennalta kämppänsä palamiseen. Varasuoja kivenheiton etäisyydellä kaminoineen kamppeineen muonineen.
matsoni47
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matsoni47 »

Monia hyviä näkökohtia tullut esiin. Meillä on aina talviyöpymisvarustus mukana. kesällä kulkiessani olen laittanut gps:n maininnan hyvästä leiripaikasta, silloin se näkyy selvemmin, esim. puro. Samoin polttopuutilanne. Lemmejoki- vaskojoki alueella tuli useampi merkintä kun Kuukkelin kanssa liikuimme maisemassa.
Kohta taas.
Sissihkö
luuppi

Re: Jos talvella yöksi kämpälle ei onnistukaan?

Viesti Kirjoittaja luuppi »

Talla otsikolla tuli mieleen etta jos "luulee" ahkion jattamalla paasevansa perille mutta muuten kuusen-persaus ainoa vaihtoehto
.. niin mita pakkaisitte rinkkaan. Jotta edes kannattaisi harkita moista?

Olen tahan asti laittanut matkalla paivasaikaan tarvittavat rinkkaan. Mutta nyt sama kesat-tañvet malli vaihtunut ergonomisempaan 38L rinkkaan ahkion kanssa
- pitaisko se pakata ennemminkin ' hatapakkaus' ajatuksella?
diver

Viesti Kirjoittaja diver »

Eikö ahkiosta löydy majoitetta?Mikä on tilanne jossa ahkio jätetään ja pyritään kämpälle pelkän repun kanssa,keli olosuhteet?
f7391

Viesti Kirjoittaja f7391 »

diver kirjoitti: 15 Maalis 2023 08:54 Eikö ahkiosta löydy majoitetta?Mikä on tilanne jossa ahkio jätetään ja pyritään kämpälle pelkän repun kanssa,keli olosuhteet?
Tai mikä on tilanne, että mukana on sekä rinkka että ahkio?
akallio

Viesti Kirjoittaja akallio »

Kieltämättä ihmettelen ehkä tuota lähtötilannetta, että on selässä rinkka, perässä ahkio ja kuitenkaan ahkiossa ei ole telttaa. Jos ajatus on mennä kevyesti tuvalta toiselle ja vetää mukavuuden vuoksi ahkiota (ei hiosta selkää jne.), niin eikö silloin rinkka jää pois? Ja jos on rinkka tasaamassa ahkion kuormaa, niin eikö silloin sitä kuormaa ole eli teltta mukana?

Tärkeintä varmasti olisi, että rinkassa on makuupussi, edes jokin majoittumisväline (tuulipussi, tarppi, lapio vallin kaivamista varten tms.), ruokaa ja nestettä. Niillä selviää yön yli hengissä, ainakin jos tajuaa suojautua riittävän ajoissa niin, että vielä vähän pää toimii ja kykenee tekemään oikeat asiat.
akuusist

Viesti Kirjoittaja akuusist »

Jos nuo akallion mainitsemat välineet olisi repussa, tai ahkiossa yhdessä pussissa jonka voi helposti nostaa reppuun, niin ne tulisi helposti mukaan kun lähtee vaikka huiputtamaan tunturia tai muuten jättää ahkion. Ei tarvitse olla yöksi tuvalle -tilanne.
f7391

Viesti Kirjoittaja f7391 »

akallio kirjoitti: 15 Maalis 2023 10:37 Tärkeintä varmasti olisi, että rinkassa on makuupussi, edes jokin majoittumisväline (tuulipussi, tarppi, lapio vallin kaivamista varten tms.), ruokaa ja nestettä. Niillä selviää yön yli hengissä, ainakin jos tajuaa suojautua riittävän ajoissa niin, että vielä vähän pää toimii ja kykenee tekemään oikeat asiat.
Yksi oleellinen asia puuttuu eli makuualusta. Tulee äkkiä hangessa kylmä jos makaa makuupussissa suoraan hangen päällä.
Vastaa Viestiin