Eksyminen

13102013
Viestit: 510
Liittynyt: 13 Loka 2013 17:16

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja 13102013 »

Kartatonkin GPS on mainio laite kun muistaa merkitä auton paikan siihen ennen metsään menemistä. Voi vapaasti pyöriä metsässä tai suolla ja heti näkee laitteesta kuinka kaukana on auto ja missä suunnassa. Kompassi näyttää ilmansuunnat mutta onko niitä apua?


"Ockhamin partaveitsi"
StefanG
Viestit: 1859
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja StefanG »

13102013 kirjoitti: 14 Marras 2021 23:01 Kompassi näyttää ilmansuunnat mutta onko niitä apua?
No vaikka niin että kun nousee autosta katsoo että mennään suuntaan XXX niin jos kotiin menee vastakkaiseen suuntaan niin ainakin karkeasti löytää tielle jota pitkin tuli, ei pyöri ympyrää. Onhan se karttakin hyvä olla.
Avatar
Pekka
Viestit: 4242
Liittynyt: 12 Tammi 2006 08:26

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja Pekka »

Jos aurinko paistaa niin pystyy kulkemaan melko hyvin suunnassa. Noin suurinpiirtein.
Kun eksyn, lähden kotiin.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja dailymail »

Lyhyemmällä välillä suunnan voi pitää melko hyvin tuulenkin avulla.
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
Aaro
Viestit: 2377
Liittynyt: 12 Tammi 2010 16:30

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja Aaro »

Joskus voi kuulla ääniä - metsässäkin. Esim (satunnainenkin) auton ääni, moottorivene, kolinaa tms ja sen perusteella voi suunnistaa vähän samaan tapaan kuin auringon. Lapsille sanottiin mökin takaisesta marjametsästä että jos eksytte kulkekaa moottriveneen ääntä kohden niin tulee mökkkitielle.
Avatar
Pepi
Viestit: 7423
Liittynyt: 23 Tammi 2006 18:16

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja Pepi »

Jos pilvet estävät taivaankappaleiden mukaan suuntaamisen, täällä ruuhka-Suomen metsissä voi pimeän laskeuduttua katsoa pilviä. Läheisten väylien ja taajamien valot ovat niistä aika hyvin tunnistettavissa.

Jopa Lapissa pilviin kajastavat valot auttavat, joskin siellä pitää useammin vain päätellä suunnat niistä eikä taivaltaa niiden luo.
Ainoa keino olla koskaan eksymättä on olla koko ajan perillä.
PeteBee
Viestit: 1084
Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:57

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja PeteBee »

Aaro kirjoitti: 27 Marras 2021 22:39 ... Esim (satunnainenkin) auton ääni, moottorivene, kolinaa tms ja sen perusteella voi suunnistaa vähän samaan tapaan kuin auringon. ...
Valitettavasti yksikorvaisena tuota temppua en voi käyttää. Toisen korvan kuuroutumisen jälkeen ei ole ollut mitään suuntakuuloa. Äärimmäisen ärsyttävää kuulla esim. helikopterin äänen mutta ei ole mitään käsitystä siitä mistä suunnasta se kuuluu.
Raato
Viestit: 189
Liittynyt: 10 Maalis 2008 12:13

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja Raato »

Suosittelin joskus suunnistustaidon parantamiseksi käydä tekemässä sulan kelin lenkkeilyt kuntorasteilla jolloin saa kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Tähän joku vastasi (vakio)lauseella niin, että "on ihan eri asia...eri kartta...jne". Ihan sama kuin sanoisi painonnostajan olevan huono nostamaan laatikoita.
Yleistä suunnistusharjoittelua puoltaa kaksi asiaa. 1) ymmärtää miten helposti ja nopeasti putoaminen kartalta tapahtuu 2) virheen korjaaminen nopeutuu ja uudelleen paikantaminen tulee rutiiniksi.
Yksi asia yleensä erottaa Pentti Tosimiehen ja Sanni Suunnistajan: toinen ei ole eksynyt ja omaa hyvän suuntavaiston, toinen on eksynyt kymmeniä kertoja.
Juoksusuunnistus ei ole se ainoa tyyli, laittaa vaikka repun selkään, menee pimeällä, ottaa kahvit mukaan jne, kunhan menee :D
Avatar
Jussi
Viestit: 392
Liittynyt: 19 Elo 2008 15:58
Paikkakunta: Savo

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Raato asian kertoi hyvin. Tässä syksyllä olin 3 kertaa pimeäsuunnistuksessan. Myös joitakin vuosia Vapepan hommissa ja huomaa kuinka tärkeää olisi vapaaehtoisten myös opetella enemmän taitoja
KaukoAntero
Viestit: 475
Liittynyt: 22 Heinä 2008 13:03
Paikkakunta: Pori / Helsinki

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja KaukoAntero »

^^Tuo on ollut suunnitelmissa jo monta vuotta, tekemättä on jäänyt. Minulla on huonohko suuntavaisto ja ylisuuri luottamus suunnistustaitooni. Sen seurauksena harhautumisia tulee ajoittain, joskus vähän hupaisiakin.

Kauko
tst
Viestit: 6535
Liittynyt: 20 Heinä 2006 21:36

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja tst »

Kolmen sääntö, henkinen puoli, kannattaako jäädä syömään vaikkapa koivunlehtiä vai painua kotiin, polyesterikerrastot (täysin samaa mieltä) ja cotton kills. Sivu 6. https://digi.itavayla.fi/p/liitteet/kes ... ue=1012085
StefanG
Viestit: 1859
Liittynyt: 17 Joulu 2013 12:21

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja StefanG »

Mitähän tuo linkissä mainittu tarkoittaa (jota olen korostanut):
Nyrkkisääntönä on hyvä muistaa, että ihminen selviää 3 minuuttia ilman happea, 3 tuntia kylmää, 3 päivää ilman vettä ja jopa 3 viikkoa ilman ruokaa.
Olen monesti ollut talvella ulkona kylmässä enemmän kuin kolme tuntia kuolematta.
dailymail
Viestit: 2973
Liittynyt: 23 Tammi 2013 20:41

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja dailymail »

StefanG kirjoitti: 03 Kesä 2023 13:12
Mitähän tuo linkissä mainittu tarkoittaa (jota olen korostanut):
Nyrkkisääntönä on hyvä muistaa, että ihminen selviää 3 minuuttia ilman happea, 3 tuntia kylmää, 3 päivää ilman vettä ja jopa 3 viikkoa ilman ruokaa.
Olen monesti ollut talvella ulkona kylmässä enemmän kuin kolme tuntia kuolematta.
Totta puhut. Täytyy kokeilla jotakin toista noista kolmosista seuraavaksi. :D
Mikään ei ole niin varmaa kuin minä
omat polut
Viestit: 4206
Liittynyt: 19 Tammi 2006 21:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja omat polut »

Kolme tuntia kylmää tarkoittaa ilman asiallisia varusteita.
juhanahm
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Huhti 2022 20:01

Re: Eksyminen

Viesti Kirjoittaja juhanahm »

Etsinnän johtaja sanoi minulle aikoinaan, että viikon selviää ilman ruokaa kesällä lapissa. Eli jos siinä ajassa ei kävele omin jaloin metsästä pois käy mahdollisuudet selvitä hengissä aika heikoiksi. Joku rajamies oli kuulemma viikon ollut kadoksissa ja omin jaloin pois löytänyt. Aihetta sivuten juuri ihmettelen että miten mun toinen kompassi näyttää pohjoisen vastakkaiseen suuntaan kuin toinen. Viikko sitten suunta oli sama. Tulin siis juuri reissusta ja ihmettelin kun kompassi näyttää vastakkaiseen suuntaan kun järki ja kartta sanoo. PS ötökkää oli aika vähän, ei tarvinnut therma celliä vai mikä se nyt on. Kalmankaltio oli lähtöpiste
Vastaa Viestiin