Kvaldurin blogi

17.05.2012 21:25

3.5.2012 Funchal – Camara de Lobos
Kuljettu reitti: http://www.sports-tracker.com/#/workout/keppi/58rml106332k630i

Saavuimme viimein yöllä Madeiran kentälle, matka oli aika pitkä kun vaihdoimme Lissabonissa jatkolennolle. Matkatavarat tulivat kaikki perille vaikka jo hetken näytti epätoivoiselta. Antin reppu oli nostettu erikseen hihnalta siitä törröttäneen kävelysauvan vuoksi. Saimme itsemme ulos terminaalista viimeisten joukossa ja kuskimme olikin jo odottamassa meitä aulassa nimikyltin kanssa. Heitimme kamat auton takaosaan ja matka kohti hotellia saattoi alkaa. Funchal on varsin hienon näköinen kaupunki pimeällä ja pääsimme ihastelemaan sitä useita satoja metrejä korkeammalta. Hotellilla oli pientä säätöä kielen kanssa, mutta siitäkin selvittiin ongelmitta. Saimme huoneiden avaimet ja pääsimme vihdoin nukkumaan sänkyyn.

Aamulla nousimme ylös ja pääsimme ihmettelemään ympäristöä sekä kaupunkia ja etsimään tärkeimpiä kohteita kuten bussiasemia, kauppoja ja muita oleellisia sijainteja. Aloituspäivän ohjelmassa oli kävelyretki rantapromenadeja pitkin Camara de Lobosin kylään Funchalista länteen. Koko kävelykatu oli valmis loppuun saakka, joten sen seurailu oli todella helppoa ja matka sujui joutuisasti verkkaisesta tahdista huolimatta. Paluumatkan bussia jouduimme hieman ihmettelemään kun olimme hommanneet paikallisbussin kortit(GIRO) ja lähin meni jonkin matkan päästä takaisinpäin. Kävelimme rantapromenadia ja lähdimme seurailemaan löytämäämme levadaa rannasta ylöspäin ja pölähdimmekin juuri sopivasti bussipysäkille odottamaan seuraavaa tulevaa vuoroa.

Illalliseksi Espadaa ja viiniä sisäänheitettynä, turistit..
Ravintola: Restaurante Jardins Do Infante

Ensimmäinen päivä oli takana ja kaikki sujunut oikein kivasti.

4.5.2012 Monte - Bom Sucesso
Kuljettu reitti: http://www.sports-tracker.com/#/workout/keppi/cmo4j6d4tm07ctcl

Aamu alkoi hieman epämääräisissä tunnelmissa, kala ei joko sopinut minulle lainkaan tai sitten bakteerikanta on vain niin erilainen. Vatsa aivan sekaisin heti viidestä aamulla lähtien, lähdön piti tapahtua kahdeksan aikaan, mutta en ollut mitenkään lähtökunnossa. Päätimme lykätä lähtöä seuraavaan bussivuoroon tunnin verran ja katsoa mikä olotila olisi siinä vaiheessa. Olo parani sen verran, että päätimme lähteä liikkeelle, mutta paikaksi vaihtui Monte jonne ajattelimme mennä ihailemaan maisemia. Bussimatka oli varsin mielenkiintoinen ja jonotustaktiikka bussin kyytiin vähintäänkin eriskummallinen, mutta ilmeisesti edellinen vuoro oli jäänyt ajamatta ja ihmiset olivat hieman kireinä sen vuoksi jonottamassa kyytiin.

Kävelimme Monten läpi ja katselimme sen nähtävyydet, jatkoimme telefericojen ohi Bom Sucesson levadaa kohti. Päätimme kuitenkin käydä katsastamassa Levada dos Tornosin vesiputouksen. Koska saarella oli kuivaa, ei vesiputouksessakaan hirveästi vettä virrannut. Vesiputouksen puutteen vuoksi ”päätimme” kävellä Levada dos tornosin aina Romeirosin kylään saakka. Pudotukset reunan yli tuntuivat hurjilta ja korkeanpaikan kammosta jossain määrin kärsivälle ne olivat aika hieno kokemus saada käveltyä läpi. Jäi kyllä mieleen aikalailla pysyvästi.

Romeirosin kylästä palasimme hieman taaksepäin ja laskeuduimme Levada do Bom Sucessolle jota seurailimme aina Bom Sucessoon saakka. Loppureitti ei tuntunut enää hirveän pahalta, joskin siinäkin oli muutama jännittävä kohta. Söimme hieman leipää Bom Sucesson bussipysäkin kohdalla olevassa kahvilassa ja katselimme ohi kulkevaa liikennettä jyrkässä mutkassa. Kävelimme vielä vähän ylämäkeen ja kävimme katsomassa Jardim Orquideaa, mutta emme päätyneet sisään saakka kuitenkaan. Bussilla takaisin kaupunkiin ja kaupan kautta kotiin ihmettelemään iltaruokaa.

Iltaruoka on kyllä mainitsemisen arvoinen Prince Albert Pubissa.
Sisäänheittäjä oli yllättynyt kun menimme sisään, tarjoilija sääti kanavia, ei ajatellut tarjota pöytää ollenkaan, ruokalistoja oli vain 3 kpl, kokilta oli pasta loppu jonka hän tajusi vasta kun oli tehnyt jo yhden annoksen, vaihtorahoja ei osattu laskea. Surullista, mutta omalla tavallaan hupaisaa.

Suomalaiset typerykset englantilaiseen pubiin syömään, kuinka tyhmä voi olla..
Ravintola: Sir Albert Pub

Toinen päivä takana ja elossa vielä.

5.5.2012 Santana da Serra – Portela
reitti: http://www.sports-tracker.com/#/workout/keppi/55lfhdjg4kmfoi11

Aika perinteinen levadakävely jos niin voi sanoa. Kaunista metsää, mutta pilvisyyden vuoksi näkymät ylempää jäivät hieman heikoiksi. Edellisen päivän seikkailuun verrattuna hyvää vastapainoa. Bussilla pääsimme helposti lähtöpisteeseen, mutta bussimatka itsessään oli aika hurjaa kyytiä, välillä kaiteiden ollessa puisia risuja ja vauhdin ollessa todella kova. Osalla ryhmästä ilmeni matkapahoinvointia hieman mutkaisella tiellä, mutta pääsimme ilman isompia vaurioita lähtöpaikkaan. Bussiliikenne kyllä toimi saarella hyvin, täytyy antaa kiitokset. Kipusimme pienen mäen päälle katselemaan maisemia jotka olivat peittyneet pilviharsoon, joten tyydyimme evästaukoon. Muuten matka oli aika reipasta tallustamista kohti Portelaa jossa pääsimme taksikuskien kiusaamiksi. Taksimatka olisi maksanu 10 senttiä enemmän kuin bussilla ja aikaa olisi leikkaantunut pois reilusti. Pidimme kuitenkin päämme ja teimme bussilla sightseeing-reissun pitkin itärantaa. Tältä pätkältä tuli hauskoja kamera-ajoja useita kappaleita ja muutenkin aikaa kuvaamiselle oli ehkä aiempaa enemmän.

Illalla kävimme syömässä Istanbul-nimisessä turkkilaisessa ravintolassa jossa palvelu ja ruoka olivat hyviä. 
Ravintola: Istanbul Turkish Restaurant

6.5.2012 Vapaapäivä, teleferico ja Monte

Vapaapäivä meni kävellessä kaupungin ja hotellin väliä. Aamupäivällä kävimme etsimässä jotain ostettavaa ja löysimme hieman isomman kauppakeskuksen joka oli auki. Ruokakauppa oli tässä vaiheessa hyvä löytö, niin saimme täydennettyä jääkaapin ja ostettua eväitä tuleville reissuille. Iltapäivällä lähdimme käymään Montessa telefericolla maisemareittiä, kopin kyydistä kyllä näkyi hyvin ja saimme muutamia hienoja kuvia. Auringonpaisteen ongelma peruspokkareilla on se, että kuvat palavat herkästi läpi taivaan kohdalta tai värit jäävät hailakoiksi. Montessa katselimme puistoja hieman tarkemmin kuin aiemmin ja ostimme kovasti metsästetyn kangasmerkin reppuun laitettavaksi. Tuuli oli ylhäällä hieman viileä ja kova, mutta ainakin ilma oli kirkas.

7.5.2012 Barreiros
Reitti: http://www.sports-tracker.com/#/workout/keppi/2bfrdt0j1g291dh1

Lähtö tapahtui aamulla n. 9:n aikaan kohti Levada dos Piornaisia joka kulkee Funchalin länsiosassa. Kävelymatkaa kertyi Levadan alkuun hotellilta reilun kilometrin verran jonka jälkeen arvoimme kulkusuunnan levadan vastavirtaan. Seurailimme levadaa banaanipeltojen takana ja katselimme avautuvaa merta kunnes pääsimme kaupungin alueelta pois. Levada jatkoi teollisuusalueen yläpuolella ja kauhakuormaajat oli ajettu hurjiin paikkoihin odottamaan seuraavan päivän hommia. Teollisuusalueen jälkeen tuli tunneli jossa pääsimme konttaamaan korkealla hienojen maisemien avautuessa. Tämän jälkeen alkoi portaiden kapuaminen ylös ja niitä riittikin hetkeksi aikaa. Kuljimme pienen kylän läpi Levadaa seuraillen poispäin asutuksesta. Ajoittain oli aika huimaavia kohtia, mutta levada oli helppokulkuinen, joten se ei siinä mielessä tuottanut ongelmia. Jonkin aikaa kuljettuamme tuli vastaan levadan kunnostajia jotka valoivat uusia seiniä levadaan. Viinitarhan jälkeen emme päässeet oikeastaan etenemään edes portille saakka joka estää kulun eteenpäin johtuen metrin pitkästä märästä valusta jonka he olivat juuri tehneet. Pidimme evästauon viinitarhan kulmalla ja ihmettelimme maisemia. Paluumatkalla tuli viinitarhan mies vastaan ja kyseli olimmeko Curral das Freirasista saakka, jouduimme valitettavasti vastaamaan että olimme vain käyneet portilla ja sitten palanneet takaisin. Kävelimme Madeira Shopping centreen laittamaan ajatukset muihin juttuihin ja palasimme bussilla nro. 8 takaisin Funchaliin.

Illalla söimme itse tehtyä ruokaa, valitettavasti siitä ei ole arvostelua, mutta hyvää oli. 

8.5.2012 Ponta de Sao Laurenco
Reitti: http://www.sports-tracker.com/#/workout/keppi/bo7e8487bu8qcg8o

Tämä lenksureitti oli omalla tavallaan varsin viihdyttävä lyhykäisyydestään huolimatta. Alkumatkasta kävimme laskuveden aikaan uimassa meressä hiekkarannalta, paluumatkalla koko ranta oli peittynyt nousuveden alle. Niemen kärjestä oli hienot maisemat merelle ja pitkin itärannikkoa. Bussimatka meni todella vaivattomasti, ainoa säätö oli kotona kun kissanhoitajamme oli unohtanut avaimet kotiin ja asiaa piti selvitellä taloyhtiön kanssa eikä niemen kärjessä tietenkään ollut kuuluvuuksia puhelimessa.. Koko päivän auringonpaiste vei aika tehokkaasti mehut kaikista ja
päädyimme syömään illla kevyesti leipää ja hedelmiä.

9.5.2012 Porto Santo
Reitti: http://www.sports-tracker.com/#/workout/keppi/8ks539nltrvddc3b

Kolumbuksen tukikohtana toiminut saari jossa hän asusteli muutamia vuosia miettiessään Intian valloitusta. Pyöräilimme 22km päivän aikana pitkin saaren rantaa, kävimme meressä uimassa ja nautimme loistavasta ilmasta.

Retken uuvuttavin päivä jatkuvan auringonpaisteen vuoksi, mutta tulipahan nähtyä Kolumbuksen entinen koti ja nykyinen museo.

10.5.2012 Pico Arieiro
Reitti: http://www.sports-tracker.com/#/workout/keppi/9nkjh8arpdsr3g6l

Edellisten päivien raskaus tuntui vielä hieman jaloissa, mutta jännitys reissun huipennusta kohtaan oli kova. Päässä vain mietti, että miltä suuret korkeuserot tuntuisivat polkuja tallatessa. Olimme tehneet suunnitelman, että menisimme Arieirolle taksilla, siitä tunnelireittiä Pico Ruivolle ennen pilvien saapumista ja takaisinpäin pidempää ulkoseinän reittiä. Siitä matka jatkuisi jääluolan vierestä alaspäin kohti Barreiraa Funchalin luoteiskulmassa.

Lähdimme aamulla siten, että olimme 8:n aikaan jo liikkeellä ja etsimässä taksia. Löysimmekin sopivan kulkupelin 3:lle hengelle kohtuulliseen 35e hintaan ylös Arieirolle. Kuski ajoi poikkeuksellisen rauhallisesti ja matka taittui mukavasti puolessa tunnissa. Olimme selvitelleet josko Pico Ruivon majassa olisi pystynyt yöpymään, mutta vastaukset olivat kielteisiä, joten luovuimme siitä ajatuksesta ja päätimme kävellä reitin edestakaisin ja muuten pysyä alkuperäisessä suunnitelmassa. Alkuperäinen reitti olisi noussut Santanasta ylös ja ollut muuten sama, mutta se olisi vaatinut yöpymisen majalla. Jossain kirjassa mainittiin, että maja on koulujen ja hallituksen käytössä, ei turistien.

Korkeuserot vuorien rinteillä olivat niin suuria, ettei niitä pieni mieli meinannut oikein käsittää, 100m jälkeen on vaikea arvioida onko korkeutta 200 vai 300 metriä seuraavasta tasanteesta. Paikoin käveltiin ohuita harjanteita joissa molemmilla puolilla oli useita satoja metrejä pudotusta. Onneksi kyseinen reitti on hyvin ylläpidetty ja kaiteistettu lähes koko matkalta. Reitti tunnelien läpi tarjosi myös mielenkiintoisia maisemia ja muutaman hurjan kohdan joissa sykettä sai hieman kerättyä. Tunnelit olivat pisimmillään aika pitkiä, 300m tuntuu kävellen jo jonkinlaiselta matkalta pimeydessä. Matkaan saimme kulutettua Ruivolle mennessä n. 3h kuvaushetkineen, ja tämä oli se nopeampi reitti.. Pidimme pienen tauon tuvalla ja jatkoimme huipulle. Kuvien ottamisen jälkeen oli aika lähteä jolkottelemaan takaisinpäin. Paluumatka pidempää reittiä mentiin aika haipakkaa koska siihen kului aikaa hieman vajaa 2h kuvineen. Tauon paikka oli sitten Arieirolla leivän ja limun merkeissä. Tälläkin reissulla tuli vastaan ihmisiä joilla ei ollut hajua minne olivat lähteneet ja missä varustuksessa…

Arieirolta lähdimme laskemaan polkua pitkin alaspäin kohti Funchalia seuraillen levadoita, hetkellisesti saimme itsemme hukkaan kun polku ei sivunnutkaan jäämajaa lainkaan ja entiset hiekkatiet oli päällystetty asfaltilla. Hetken pohdinnan ja tutkimisen jälkeen päätimme seurailla GPS:n lukemia alaspäin koska näytti että olimme kuitenkin oikeassa paikassa. Loppumatka sujuikin sitten leppoisasti, muutamassa kohdassa piti vähän taiteilla, että pääsimme teenpäin, mutta pääsääntöisesti polku oli todella hyvässä kunnossa.

Saavuimme oikoreittiä eukalyptusmetsän läpi Barreiraan vievälle ”polulle” joka sekin oli päällystetty asfaltilla tien levyiseksi. Barreiran mäet olivat aika vakuuttavia ja bussitkin oli rakennettu Scanian nupin perään, hieno näky. Bussilla kotiin ja ruokapöytään altaan kautta. Hieno päivä, onnistunut kaikkiaan.

11.5.2012 Pinheirinho – Jardim Botanico
Reitti: http://www.sports-tracker.com/#/workout/keppi/52d04cf8r1di8hg5

Tämän reitin alussa oli pitkä vesitunneli, useita satoja metrejä ja kohtuullisen märkä. Ilmeisesti sitä ei myöskään ollut hetkeen kuljettu koska sieltä löytyi hämähäkin seittiä päähän sotkettavaksi. Muuten reitti oli aika tavanomainen eikä tarjonnut kovinkaan kummoisia maisemia(toim. huom. verrattuna aiemmin nähtyihin). Poikkesimme teetalossa käymään kahvilla ja oluella ja seurailimme levadaa jonkin aikaa. Koska energiaa ei oikein tuntunut olevan Monteen asti kävelemiseen, niin hyppäsimme pois ennen Romeirosin kylää ja kävelimme tietä pitkin alas Jardim Botanicoon. Aika moni taksikuski tarjosi kyytiä alas, mutta tämän reissun tarkoitus oli kävellä, ei istua takapenkillä.

Takaisin hotellille ja syömään illalla.
Ravintola: Istanbul Turkish Restaurant

Trackback URL-osoite tähän päiväkirjamerkintään on:

Kirjoittaja Viesti
Tähän päiväkirjamerkintääsi ei ole yhtään vastausta / kommmenttia.
Näytä edelliset viestit:

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko -> Blogit -> Kvaldurin blogi -> Madeiran patikointitarinat