Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa
 
Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....
 

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Ahkion rakentelua
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 31, 32, 33

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
18.02.2018 17:34


Viestejä: 268
Juu, ei se tosiaan ole se iso koko ongelma, mutta isosta koosta seuraa helposti iso paino.

Noista painoista tosiaan sen verran, että mulla se lauta ahkio koossa n. 160 x 30 painaa 5 kg kaikkine vetovehkeineen ja JR27 kokoluokan vehje luultavasti kilon verran enemmän (ei ole vielä valmis niin paha sanoa). Pelkkä pulkka painaa pienemmässä n. 3 kg, muistaakseni peitteineen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
särki
20.02.2018 14:37


Viestejä: 76
Rupesinpa myös muiden innoittamana rakentelemaan ahkiota. Tarkoituksena on, että se olisi maaliskuun puolessavälissä valmis jotta sitä voisi lähteä vetelemään ukk-puistoon.

Muita kriteerejä: kompakti ja kevyt jotta se kulkisi kätevästi mukana junassa-linja-autossa pohjoiseen. Edullinen, koska jos olisi rahaa tilaisi helikopterin heittämään Sokostin huipulle tjs.

Aihioksi otin nyt tuon yksinkertaisimman mahdollisen lasten muovipulkan joita jotkut ilmeisesti käyttävät. Voisi riittää jos ottaa rinkan selkään johon mahtuu tavaraa ja joka samalla voisi toimia vetovyönä. Mielessä on Parispulkkakin koska siihen mahtuisi teltta rullalle mutta se on taas vähän kookkaampi joka haittaisi kuljetettavuutta junassa ja linja-autossa. Parispulkkaa voisi kuulemma lyhentää hieman, mutten nyt löytänyt tietoa siitä miten moinen kannattaisi parhaiten tehdä? Jotta saisi sellaisen pituuden joka on enemmän kuin pikkupulkan 90cm muttei kuitenkaan ihan 150cm. Saisko sitä liimattua/sulatettua/hitsattua yhteen vai olisiko järkevämpää laittaa pultteja tjs?

Aisat tuli hankittua, lasikuituituiset, jotka olisi tarkoitus kiinnittää samanlaisella tavalla ahkioon kuin paljakka-ahkiossa eli kumiletkulla.

Tällaista. Ehkä joku voi kommentoida että 'ei näin'. Jossain vaiheessa voi olla jopa luvassa kuvia ja lisää tarinointia.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
20.02.2018 15:29


Viestejä: 268
Linja-autossa ahkion pituudelle ei suuremmin ole merkitystä. Eikä sillä taida junassakaan juuri olla merkitystä, siinä vaiheessa kun se on yli 80 cm mittainen ei taida mahtua matkalaukkupaikkoihin. Eli jos paris pulkkaan päädyt, niin ihan turha sitä julkisia varten on ruveta lyhentämään. Tyhjä pulkka kulkee junassa siinä missä suksetkin hattuhyllyllä.

Käytännössä suurin ongelma julkisilla kulkiessa on se ahkion paino ja hankala muoto. Siinä mielessä rinkka ja kevyt pulkka voi olla ihan toimiva vaihtoehto. Noissa lasten pulkissa ongelma on kovin hellpoinen materiaali, niitä on hajoillut maastossa. Eli hyvä idea että kyydissä on rinkka, niin pääsee pois jos heppoinen ahkio hajoaa.

Savotan vetosysteemi on ihan ok, mutta ei ihan helppo apinoida. Kevyeen pulkkaan suosittaisin ennemmin kiinnitystä Naali ahkion tyyliin, eli keulaan poikittainen putki josta 90° kumiletkumutkat (autotarvikeliikkeistä taitaa löytyä). Jos sen tekee joustavaksi niin kuin Naalissa, niin luultavasti kestääkin paremmin kuin kiinteämmät systeemit. Toivottavasti tän ymmärtää sellainenkin henkilö joka ei ole Naali ahkiota nähnyt.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
kasperi
20.02.2018 16:31


Viestejä: 535
särki kirjoitti:
Rupesinpa myös muiden innoittamana rakentelemaan ahkiota.
Aisat tuli hankittua, lasikuituituiset, jotka olisi tarkoitus kiinnittää samanlaisella tavalla ahkioon kuin paljakka-ahkiossa eli kumiletkulla.
Tällaista. Ehkä joku voi kommentoida että 'ei näin'. Jossain vaiheessa voi olla jopa luvassa kuvia ja lisää tarinointia.

Ei näin. Turhaan murehdit pulkan mittaa kun aisat on kuitenkin pisin osa yhdistelmääSmile Parispulkaa voin suositella, on kevyt eikä hajoa kuljetuksessa tai käytössä.
Kumiletkut saa varmaankin ihan kivasti kiinni pultattua pulkan kärkeen, letkuklemmareilla sitten kiinnitys/kiristys aisaan... Kuljetusta varten tekisin yhden ahkiosäkin sijasta kaksi, niin olisi romujakin helpompi nostella...
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
särki
20.02.2018 16:36


Viestejä: 76
Kiitos kommenteista!

Kovasti nyt tulee sellainen olo, että täytyy käydä noutamassa se Parispulkka sieltä kaupasta pyörimästä. Aisoja pitemmän murheen (näin logistiikkamielessä) muodostavat sukset, joten ne voi sitten kuljetuksen ajaksi niputtaa niihin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
zwak
20.02.2018 18:28


Viestejä: 268
Julkisilla kuljettaessa isoin ongelma on silloin, jos lähtöpaikassa ei ole mahdollisuutta yksinkertaisesti vetää ahkiota sinne pysäkille/asemalle, vaan pitäis jotenkin saada se ahkio sinne kulkupeliin sulan tai hiekoitetun tien kautta.

Bussilla on yleensä helpoin kulkea, koska silloin voi ainakin päätepisteen valita niin että pysäkiltä voi lähteä hiihtämään.

Asfaltilla ahkio kulkee kun laittaa alle akselin ja sen päihin pyörät. Onpa sellaista viritystä pitkin metsiäkin, kun lähtö ja paluu eri pysäkeille.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
särki
22.02.2018 15:12


Viestejä: 76
No nyt tuli hankittua pariisilainen. Ahkioon kiinnitetty naru joka menee kumiletkun ja lasikuituputken (22mm, 2m) läpi valjaisiin jotka koostuvat BW taisteluvyöstä jota on nähty käytettävän vetovyönä. Kumiletku pultattu kiinni ahkioon (pultti-aluslevy-letku-ahkio-aluslevy-lukkomutteri), lasikuituputki kumiletkussa letkuklemmarin avulla.

Veto on nyt siis ensisijaisesti narun varassa, aisat estävät ainoastaan ahkiota tulemasta säärille. Ja jos kokonaisuus hajoaa eikä saa korjattua voi sitä vetää naruvedolla.

Kuljetuksessa tuntuu että ainoa mahdollisesti hankala kohta on Rovaniemellä kun pitää saada kamat junasta bussiin. Mutta se nyt ei ole montaa metriä.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
luuppi
22.02.2018 17:48


Viestejä: 4934
Tuollain
"Eli hyvä idea että kyydissä on rinkka, niin pääsee pois jos heppoinen ahkio hajoaa."
olen ajatellut Fjellpulkenin kanssa. Joka toki ei ole heppoinen, mutta rinkassa kaikki selkaan ja ahkio kainaloon, niin siirtymiset onnistuvat kertaheitolla, eika edestakaisin, monessa erassa kuljettamalla.
-olenpa joskus parkkeerannut ahkion AT:le, ylimaaraisten kamojen kanssa, tehnyt parin paivan lenkin pelkalla rinkalla - ja sitten taas kaikkien tavaroiden, ml. se "keittion pesuallas", kanssa etia-pain

Tietysti nyt kun on ahkion pienennysprojekti (siis jo kolmas, suunta koko ajan sama) meneillaan, niin siihen meneva rinkka ei olekaan enaa "kaiken-vetava".
- sopivaa kokoa oleva, vedenpitava duffeli-kassi kai(?) on se ratkaisu
- pikkuahkio kulkee yhdellakin kadella (ja kassi toiseen)... sauvat kainaloon... sukset tasapainoitettuna olalla Very Happy
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
LauriA
17.03.2018 12:45


Viestejä: 122
https://drive.google.com/file/d/1fMDkzcDqyUcM2HxNlq8pBxBKpo9oU41p/view?usp=sharing

Ensimmäinen koeajo tuolla JR-27 mallisella ahkiolla. Positiiviivisesti yllättynyt. Vaikka on tasaista, niin vedin kaikkien rantakivien yli mitä löysin ja ei hajonnut.
Lastina rapiat 50l vettä + 10kg paino ja päälimmäisenä teltta.

Luottavaisin mielin pääsiäisenä käsivarteen......
Vetovarusteet viety Paljakasta
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
hannes
17.03.2018 14:07


Viestejä: 8297
Hienoa! Kyllä tuolla ahkiolla reissun jos toisenkin tekee.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
30.03.2018 5:14


Viestejä: 4119
Lahtelainen Etelä-Suomen Sanomat (yksi Suomen suurimmista päivälehdistä) julkaisee pienyrittäjäsarjaa ja Somas-pulkkakin pääsi mukaan.
https://www.ess.fi/uutiset/talous/art2448020
_________________
Kun eksyn, lähden kotiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
25.04.2018 21:37


Viestejä: 4119
Nyt on tähän mennessä ylivoimaisen nopea suomalainen tavarantoimittaja samassa kastissa saksalaisen kanssa; paketti neljässä päivässä kotona. Saksalainen parempi koska paketti tulee kotiovelle.
_________________
Kun eksyn, lähden kotiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
rastigaissa
25.04.2018 21:54


Viestejä: 335
Paljonko on rahti?
Tarvittaisiin paremmalle puoliskolle uusi umpihangenajokas, ja sen pitäisi sointua samaan jälkeen Savotan kanssa.
Olen siis miettinyt ja ehdotellut perheeseen uutta Somasperheen jäsentä.
Aitoon umpihankikäyttöön. Kiitos emme tarvitse kelkkajälkipulkkaa.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Pekka
27.04.2018 14:37


Viestejä: 4119
Juuri postista haetun postipaketin rahti 7,90 e ja vastaavan saksalaisen 17,10 e.

Laitoin sinulle Rastigaissa yv:n.
_________________
Kun eksyn, lähden kotiin.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 31, 32, 33

 
Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Ahkion vetovarustus Pekka Ostetaan ja Myydään 0 20.11.2017 9:28 Katso viimeisin viesti
Onko pitopohjat vain ahkion vetoon? 365 Talvivaellusvarusteet 57 16.01.2017 8:07 Katso viimeisin viesti
Solumuoveille tuubi ahkion päälle? Pertti Kurki Talvivaellusvarusteet 8 03.11.2016 11:42 Katso viimeisin viesti
Ahkion suojapeitteen paikkaaminen Kairatar Talvivaellusvarusteet 4 05.03.2016 16:49 Katso viimeisin viesti
Ahkion kuorma tunturilokki Lappi 39 15.01.2016 8:49 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


      Sivun alkuun  

Sivu 33 Yht. 33
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 31, 32, 33
Siirry: