Vaellusturinat II
https://www.vaeltajankauppa.fi/
- Osta ja työllistä yh-äitejä Vietnamissa

Etusivu Rekisteröidy Ohje Vaellusnet Kuva MMS-Blog Vaellusturinat I Tilastot Avatarit  
Asentopaikkani Phoogle                      

Kantotulen lieskan leikintää Hammastunturin syksyisessä erämaassa.... Kulpakkojokea Hammastunturin kupeessa....... Kuoppajärvi Hammasjärven pohjoispuolella ja ruskainen haavikko........ Pyhä-Nattasen huipulta heinäkuun 2005 helteillä... Idyllinen Riestojoki Sompion luonnonpuistossa..... Anterin huipulta itäänpäin kevättalvella 1993.....

Vaellusturinat II Foorumin päävalikko Talvivaellusvarusteet Ahkion rakentelua
Näytä edelliset viestit:   
      Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia  
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33  Seuraava

Kirjoittaja Viesti           Viestin aihe:
Aaro
18.10.2017 22:29

tapanik kirjoitti:
Mieluiten vedän narulla - syyt samat kuin Korpi-Jaakolla.

Ristiaisoista sellainen havainto, että aisojen risteyskohtaan pitää laittaa jokin lenkki, joka pitää risteyskohdan kasassa molempiin suuntiin käännyttäessä. Muuten ristikkäisyyden hyöty toteutuu vain puolittain, koska aisojen ristikkäisyys rajoittaa niiden keskinäistä liikettä eri suuntiin eri tavalla. Allekirjoittavatko minua kokeneemmat ahkionvetäjät tämän havainnon?
Oma luuloni asiasta on että vapaasti liikkkuvat ristikkäiset aisat toimivat hyvin kun täytyy kierrellä esteitä kuten tiheässä tunturikoivikossa. Sivurinteessä taas pelaa paremmin esim nahkaremmillä tiukasti risteyskohdasta yhteensidotus aisat (vastannee noin H aisaa).
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Pepi
19.10.2017 7:00

^^ En tunnista ongelmaa. Ainakin sidelenkin on oltava täysin liukuva, koska muuten ristiaisat eivät toimi ristiaisoina. Olen aina käyttänyt ristiaisoja.

PPP
19.10.2017 12:15

Itse käytän ainoastaan jäykkiä aisoja. Jäykät aisat antaa mahdollisuuden liikkua vaikeissa maastoissa, kuten kurujen pohjia sulan virran reunalla, samoin koivikkoisia tunturin rinteitä vinottain ja jyrkkiä laskuja niin että ahkio seuraa perässä.
Jos pääasiassa kulkee paljon kuljettuja loivassa maastossa olevia uria, tai uppolumessa niin siinä toimii löysätkin aisat.
Itse olen rakentanut kolmeen ahkioon Fjelpulkken mallista parannellut jäykät aisat kuten vaimoni Paljakkaan ja nyt hän uskaltaa laskea mäet alas, koska jäykkä aisa antaa vakautta myös laskussa ja ahkio ei karkaa mutkissakaan puun taakse.
Kun olemme porukalla liikkeellä vaikeammissa maastoissa, niin jään yleensä viimeiseksi ja kääntelen edellä meneviä paljakoita niin että pohja olisi alapuolella.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

luuppi
19.10.2017 13:57

Tuo yo. ihan jarkeen kaypaa
- rottingin kai voi laskea kuvatulla tavalla jaykaksi?
- kaduttaa jo, etten hommannut sellaisia @iglu'lta (vaan menin ostamaan komposiittia)
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä

Korpijaakko
19.10.2017 17:21

hannes kirjoitti:
Jos ahkio on painava , ei kaatunutta ainakaan lasikuituaisoilla takaisin käännetä.
Avomaastossa suorat aisat ovat paremmat, metsässä ristiaisat paremman ohjattavuuden vuoksi.

Narua en ole kokeillut , mutta tasaisella eikä liian puutiheällä varmaan kätevä.

Fjellpulkenin ahkioita heidän aisoillaan (expedition ja tavallinen) olen kääntänyt varmaan n. 50kg painoilla. Snwosledin alumiiniaisoista varmaan n. 65kg painoista ahkiota. Ei ole vielä mikään väännön takia hajonnut. Toki nuo painot vaatii liikettä. Fjellpulkenit kyllä kääntyy joten kuten paikoillaankin jos vääntää.

Naru laskuissa? Isoissa mäissä ihan ok koirantalutustekniikalla tai jarrunarulla (ahkion alla). Pienipiirteiseen, kumpuilevaan maastoon ottaisin ehdottomasti aisat.

hannes
19.10.2017 17:33

Minulla on ollut vain lasikuituaisoja, ahkiokin JR27.
Aika helpon tuntuisesti murtui poikki pikku laskussa kun jäi jumitukseen.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

iglu
19.10.2017 17:36

Hyvin on rottinkiaisat pelanneet. On vielä jonkinverran salkoja jäljellä.Pituus 210 - 240 cm
halkaisija n. 22 - 25 mm. 25 € pari jos jotain kiinnostaa rakennella + mahd.postitus.
Rottingit Oulussa
 Sivun alkuun

Pekka
19.10.2017 20:55

Mielenkiintoisia vastauksia. Poistaisin heti ääripäät, kuten Korpijaakon painot ja maastot. Jäljelle jäävät vetelevät kotoisissa maastoissa kohtuukuormilla. Näistä kotimaastoista taitaa 80 % olla metsämaastoja.
Olen itse vedellyt enimmäkseen avotuntureissa, enkä ole kokenut ristiaisoja mitenkään hankaliksi. Täytyy muistaa että ahkionveto vaatii onnistuakseen hiukan kokemusta. L.isäksi pitää ymmärtää, että harva ahkiomalli sopii kaikkeen käyttöön
Jos ahkiosi sponsoroi Fjellu, laulat tietysti sen lauluja. Minä vannon Somaksen nimeen, koska olen itse kehittänyt sen. Somakseen saa helposti aisojen jäykisteet, Fjelluun on ehkä vaikeampi ympätä ristiaisat. Paitsi jos käyttää Somaksen systeemiä.

zwak
19.10.2017 22:01

Kotomaastoista ehkä 80% tai ylikin on metsämaastoja, mutta kotimaassakin piisaa avoimia seutuja, jos tuppaa vaeltelemaan niillä avoimilla seuduilla, niin hyvinkin voi suorat aisat toimia paremmin, varsinkin jos reissut vielä painottuu kevääseen, jolloin kiertäminen on helpompaa ja laskeminen vauhdikkaampaa.

Etenkin pohjoisessa ne tiheät metsät joissa ristiaisoista on eniten hyötyä on harvassa ja monasti kierrettävissä. Ristiaisojen kanssa oon päässy kyllä sellaisesta tiheiköstä läpi, että rinkkaselät ei pystyny seuraamaan, vaan joutuivat kierteleen. H-aisoilla olis joutunu kiertään koko tiheikön, mutta eipä varmaan montaa kilometriä olis tuonu lisää. 3 kilsaa lisää ei kevät hangilla ole paha, mutta vaikkapa 40cm upottavassa painavassa hangessa on. Mutta se oli Muoniossa melkein kylällä, sen ylempänä luulen että melkein joka paikassa H-aisat toimii, ainakin jos kaikilla kavereillakin on H-aisat.

N. 40 kg ahkion saa vedettyä kenoltaan ylös hyvillä ristiaisoilla (vähän joustoa liitoksissa, tiukasti istuva vyö), 50kg ahkiota ei saa ristiasioilla pystyyn (tai ainakaan itse en saa). Ylösalasin kääntynyttä ei ristiaisoilla saa ylös kuin alle 30 kiloisena. Siis pelkillä aisoilla. Ja ristiaisoilla ei paikallaan saa käännettyä ahkiota ylös, ainakaan irroittamatta vetovyötä.

Ristiaisoilla se ahkio myös kaatuu huomattavasti helpommin kuin suorilla aisoilla, siksi ristiaisoilla ahkion on hyvä olla leveämpi. Kapea (hiihtouran leveyinen) ahkio ja ristiaisat toimii, kun ahkiossa painopiste alhaalla, mutta viikon kamoilla painopisteen saaminen tarpeeksi alas vaatii tarkkaa pakkamista, ja siltikin helposti jää korkealle.

Fjelluun voi virittää ristiaisat, eikä se edes ole erityisen vaikeaa. Mutta eipä se ole iso homma tehdä JR27 tyyppistä ahkiota, joka kuitenkin muulta muotoilultaan (keula perää leveämpi, matalampi painopiste) sopii upottavaan metsämaastoon paremmin.

Ite oon suunnitellu tehdä itelleni ainakin kaksi erilaista ahkiota, erilaisille reissuille (ja eri porukan kanssa). Ristiaisoja varmaan käytän jatkossakin, kun reissut painottuu umpisen aikaan, ja tulee käytyä metsäisilläkin seuduilla. Ristiaisat on myös kevyemmät kuin H-aisat. Ja kaikilla kavereilla on ristiaisat, mikä on itse asiassa erittäin hyvä syy valita ristiaisat - ihan samoin kun on fiksua valita H aisat jos kavereilla on sellaiset.

Kerran oltiin porukalla jossa oli puupohjaiset sukset, 270 järviset, tunturisuksia, osittain kiinteät nousukarvat, suomupohjat ja kapeat välillä irroitettavat nousukarvat. Sitten oli rinkan kanssa kulkijoita, pari JR27 ja Fjelpulken ahkiota. Kaikilla pääsi, mutta jos kaikilla olis ollu samanlaiset roippeet, niin paljon nopsemmin oltais edetty, riippumatta siitä mitkä ne samanlaiset roippeet olis ollu.
 Sivun alkuun
Personal Photo AlbumNäytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Vastaa lainaamalla viestiä Vaellusnetin käyttäjät kartalla

hannes
20.10.2017 9:04

iglu kirjoitti:
Hyvin on rottinkiaisat pelanneet. On vielä jonkinverran salkoja jäljellä.Pituus 210 - 240 cm
halkaisija n. 22 - 25 mm. 25 € pari jos jotain kiinnostaa rakennella + mahd.postitus.
Rottingit Oulussa

Kiinnostaisi kokeilla. Voitaisiin tehdä kaupat?
 Sivun alkuun

Kyösti10
17.11.2017 17:21

Tiedoksi, uusi ahkiomalli markkinoilla. Suunnittelussa on hyödynnetty pitkää talvivaelluskokemusta ja myös täältä foorumilta kerättyjä tietoja. Ks. http://www.vaellusnet.com/turinat/viewtopic.php?t=14780
 Sivun alkuun

Pekka
31.12.2017 23:43

Juhlavuoden ahkio Somas S-100 valmis. Mitat 190 x 45, laitakorkeus 13 cm. Kuvan mallissa viisi kuormaliinaa, sivuvetoketjut esim. aseen tai jääkairan kuljetusta varten. Peite tukevaa corduraa.
Kulkee umpisessa höttölumessa juuri tehtyjen testien mukaan erinomaisesti. Ei sukella eikä kynnä 60 kg kuormalla.

http://aijaa.com/Fib07s

sepeteus
02.01.2018 8:27

Hieno uusi peli Pekalta, vaikka kai moni olikin kehityssuunnasta jo jyvällä alustavasti.

Eräkulkuri
02.01.2018 8:49

Joo, kyllä nuo Pekan ahkiot alkavat näyttää jo tosi hyviltä ja aisojen kiinnityksetkin taitaa olla parempia kuin muissa näkemissäni vetopeleissä. Tuotekehittely tuottaa tulosta!

Pekka
22.01.2018 15:58

Jatketaan aisakeskustelua, tärkeästä asiasta kun kysymys. Itseni kannalta suorastaan imartelevasta.
Olen saanut muokattavakseni parin Fjellun aisat joustavaksi ja ristivetoisiksi tyyliin Somas. Vetäjät ovat kyllästyneet murtuviin aisoihin ja hankalaan vetoon metsässä.
Kehitys kehittyy, kaikilla valmistajilla ei.
Lähetä uusi viesti  Vastaa viestiin Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33  Seuraava

Tutustu muihin vastaavaan asiaan liittyviin keskusteluihin (Hakee kaikki keskustelut joiden otsikoissa esiintyy sama sana)
Aihe Kirjoittaja Foorumi Vastaukset Lähetetty
Ahkion vetovarustus Pekka Ostetaan ja Myydään 0 20.11.2017 9:28 Katso viimeisin viesti
Onko pitopohjat vain ahkion vetoon? 365 Talvivaellusvarusteet 57 16.01.2017 8:07 Katso viimeisin viesti
Solumuoveille tuubi ahkion päälle? Pertti Kurki Talvivaellusvarusteet 8 03.11.2016 11:42 Katso viimeisin viesti
Ahkion suojapeitteen paikkaaminen Kairatar Talvivaellusvarusteet 4 05.03.2016 16:49 Katso viimeisin viesti
Ahkion kuorma tunturilokki Lappi 39 15.01.2016 8:49 Katso viimeisin viesti
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa

Sivun alkuun  

Sivu 30 Yht. 33
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 29, 30, 31, 32, 33  Seuraava
Siirry: